Reklama

Reklama

Sedm kapitol ze života studentů jedné blíže neurčené estonské střední školy. Introvertní Joosep se stal terčem nejapných her svých spolužáků, které dráždí svou uzavřenou povahou. Žerty postupně přerostou v šikanu, jež vyústí v tragédii - k překvapení všech - i diváků. Mrazivé svědectví o ponižování lidské důstojnosti. (oficiální text distributora)

Recenze (1 018)

POMO 

všechny recenze uživatele

Film sa ideálne hodnotí porovnaním s tematicky podobným švédskym Zlom. Oba snímky vzbudzujú silné emócie a sú rovnako cieľavedomé v tom, čo nám chcú odkázať, ale zatiaľ čo Zlo je atraktívne aj po filmárskej stránke (a to viac než dosť), Klass je filmársky strohý. Je nakrútený bez akéhokoľvek zápalu, akoby skrytou kamerou. To, čo sa pred ňou odohráva síce graduje a dáva zmysel, ale je to scenáristicky i obrazovo maximálne mechanické a nekreatívne. Nebyť aktuálnej a naliehavej témy, film by sotva vykukol za hranice Estónska. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Klass je opravdu nádherný klíč k uchopení tragédie v Columbine. A nejen to... nabízí tři roviny. První je klasická dělba společnosti mezi slabé a silné jedince podle opakujících se archetypů Junga přes celou historii lidstva. Druhá rovina se týká mlčení, tichého souhlasu a nemožnosti vzdorování násilí, což vede k šikaně (plynoucí ze zvířeckosti teens a dětí, kteří už mají racionální úvahu, ale neprojevují empatii) a což nezřídka kdy končí masovou vraždu. Čo Sung-hu popravil v areálu technické univerzity v americké Virginii 32 lidí. Robert Steinhäuser zavraždil na gymnázium Johanna Gutenberga šestnáct lidí. Eric Harris a Dylan Klebold postříleli třináct lidí. Proč? Klass na tohle v řádcích i mezi nimi odpovídá. No a třetí rovina se týká antisemitismu, diaspor, lynčování... což později přerůstá do Konečné řešení židovské otázky, nebo genocidu v Srebrenici. Pokud je tedy na začátku tohoto filmu řečeno, že je to podle skutečné události – není to za A, pravda (v dějinách Estonska se nic takového nestalo) a za B, to souvisí s tím, že jde zkrátka o průřez všemi tragédiemi, který se kde udály. Režisér Raag zaslouží vyznamenání za to, jak umně pořešil absolutní puzzle všech filmařů, kterak verglovat kamerou a rázem zalomením scény opustit hrátky s formou a explodovat v sugestivním líčení. Je zvláštní, že tak neskutečně silný filmy točí pouze ve Skandinávii a v okolních periferiích – v zemích vydestilovaných z Counter-Strikeu, vodky a melancholický deprese. Klass má mega drive od začátku do konce a 85% filmů, co se honosí zařazením „drama“, by při pohledu na něj měly projevit dostatek mravopočestnosti, zabloudit do stroje času a odfrčet z naší reality. ()

Reklama

TheRaven 

všechny recenze uživatele

//na konci komentu minispoiler, zvlášť pro osoby s s dobrou dedukční schopností// Trošku mi vadila domnělá přehnanost ve vymaštěnosti některých "studentů", ale co já vim, třeba jsem jen naivní idealista a dnešní studenstvo na některých školách opravdu vypadá jako místí "elita". Předvídatelnost snímku naprosto nevadila, protože i tak dokázal vyvolat záplavu emocí a otázek, zvlášť u lidí, kteří mají s něčím podobným, i když ne třeba tak výrazným, zkušenost, a je jedno na jaké straně barikády. Klass zanechává hlubokou stopu a doporučil bych ho jako povinný film pro školáky v rámci, občanské výchovy, jen aby si z toho nevzali příklad až moc doslovný, jelikož je vcelku jasné s kým nakonec budete v závěru filmu sympatizovat. Ve výsledku se pro mě Klass stal téměř nehodnotitelnou záležitostí, protože pod 4 nemohu a víc jak 5 nejde. Co tedy?. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Souhlasím se vším vyřčeným v okolních pětihvězdičkových hodnoceních a podotknu, že Třídu se v každém případě vyplatí vidět bez ohledu na to, zda se vám ve výsledku bude líbit či ne. Mám s ní však jeden velký problém. Je totiž na motivy skutečných událostí. Ne, že bych tomu nevěřil, ale máte to jako kdyby na Manhattonu na dvou místech tráva prorostla skrze beton; a byl dle toho natočen film "jak se New York změnil v neprostupnou džungli". Což nutně neznamená, že to musí být špatný snímek. U jiného typu filmu by mi taková věc nevadila, ale zrovna u Třídy s jejím sdělením, aktuálností a výpovědní hodnotou ano. Je to takové nelacině laciné naléhání na diváka. Přitom by to fungovalo stejně, ne-li více, i s "komorněji" podanou šikanou a bez spiknutí celé třídy, potažmo školy (při lynčování na chodbě, že by nikdo nezasáhl, byť jen přivoláním učitele?). Ovšem pochybuji, že by tohle vadilo ještě někomu, takže můj verdikt neberte zase až tak v potaz. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Kruté drama zaobírající se tématem šikany. Všechno není úplně tip ťop, jak by si člověk představoval, jednání obětí nepůsobí úplně reálně, stejné mezery v jednání zbytku třídy, ale vesměs jsou to jen malé, nepodstatné vady na kráse. Vyhnání do extrému se mi líbilo, jen ať to platí za odstrašující případ. Mimochodem, také pro vás bylo těžké od začátku do konce jen sledovat, a nebýt schopen nakopat ty fiktivní diskantský mamrdíky do koulí? ()

Galerie (11)

Zajímavosti (12)

  • Kaspar (Vallo Kirs) používá pistoli Walther P88 Compact, Joosep (Pärt Uusberg) používá pistoli Beretta 84 a zkrácenou verzi sovětské pušky Mosin Nagant zvanou obrez. (ČSFD)
  • Čtvrtý den si Kaspar (Vallo Kirs) odřízne značku z bundy, ve scéně na pláži o dva dny později ji však znovu má. (Caaslav)
  • Pärt Uusberg, ktorý stvárnil šikanovaného Joosepa, sa okrem herectva venuje aj komponovaniu hudby. Pre film dokonca zložil záverečnú pieseň „Ma Ei Sure Teie Kiuste“ (Navzdory tebe nezomriem). (Avathar)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno