Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V zemi krále Dobromila (J. Somr) si přestali vážit poctivé práce, čestnosti a úcty mezi lidmi. Do krajiny se místo toho postupně vkrádá moc pekla, a tak ti, ve kterých zůstal ještě zbytek slušnosti, raději prchají pryč. Trochu popletená bylinkářka Apolena (I. Janžurová) má sen, že krajinu zachrání „spasitel“, který přijede na oslu a vezme si královu dceru Aničku (T. Pauhofová) za ženu. Kdo by však věřil bylinkářce, která svými zázračnými lektvary vždy natropí víc škody než užitku? Když je v kraji nejhůř, král v bezmocnosti upíše svoji duši peklu a vládu převezme jeho podlý ministr (J. Lábus). Tehdy přichází do království nenápadný, veselý snílek Filip (Š. Kubišta). Když ho Apolena uvidí s oslem, je přesvědčena, že to je ten pravý zázračný zachránce. Nikdo netuší, že je to vlastně princ ze sousedního království… (Česká televize)

(více)

Recenze (340)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Aniž bych chtěl nadměrně chválit či vynášet tuto postmoderní českou pohádku, nemohu nezdůraznit právě akcent na slovo postmoderní. Doba, která programově rezignovala na hodnoty, lumpeninteligence, jejíž hlavní přínos spočívá v nihilistické anihilaci jakéhokoliv kvalitativního hodnotícího rozlišování, se nemůže neprojevit ani v rázu zdařilé televizní pohádky. Zdá se, že ani scénáristé, ani režisér nedokázali - nebo také dokonce vědomě ani nechtěli - rušit původní půdorys Macourkova námětu. Je-li tomu tak, nalezneme v pohádce nejen karikující pohled na metrosexuálního Lucipera, hraného s mimořádnou bravurou Csongorem Kassaiem, (celé peklo doslova vrže postmodernou), ale především na praktiky, které posléze vedou ke kýženému vítězství dobra nad zlem; pozitivní tunelování pekla, které přitom vytane na mysli, je ovšem víceznačné a nese paralelně celou řadu konotací, jež toto zdařilé dílo vracejí do standardního řádu klasické české pohádky psané, divadelní i filmové, jež svůj dosavadní zenit prožila v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století. Teprve v tomto nazírání oceníme bravurní královskou kreaci Josefa Sommra, nadanou paralelou s osudem opakovaně dějinně zkrušovaných českých politiků druhé a třetí čtvrtiny minulého století, i pro svěží a pozoruhodný výkon slovenské herečky Taťány Pauhofové, jejíž osobité pojetí princezny-hrdinky nevylučuje okamžiky nejistoty a zárodky selhání; jakoby tu navazovala na velkolepou galérii princezen o generaci starší Libuše Šafránkové; buďjakbuď se tu před šesti léty divákovi prezentoval silný a původní talent, který už tehdy nebyl jen příslibem. Zralý výkon nestárnoucí ženy zralých středních let babího léta Ivy Janžurové je dalším přínosem otázkové pohádky ČERTVÍPROČ. Opomenout nelze ani pěvecký vklad Zuzany Navarové, která během natáčení filmu sváděla statečný, bohužel však i beznadějný boj se smrtelnou chorobou. České televizi se nesporně podařilo vytvořit pozoruhodné dílo, které je současně věrným obrazem naší doby. Patří jí za to, za její nezastupitelnou roli, srdečný, upřímný dík. ()

sek 

všechny recenze uživatele

Nádherná výprava, velmi dobří a namnoze přímo výborrní herci, působivá kamera Ramunase Greičiuse (osobně doporučuji hlavně detail lipových listů v ostrém protisvětle!), ale, ksakru, co ten scénář?! Dobro nemusí vybojovat se Zlem žádný velký souboj a k vyřešení stačí jedna poněkud složitá výměna, kterou, bojím se, děti moc nepochopí. Jak velkolepou expozici příběh i jednotlivé postavy mají, čekal jsem víc - od jednotlivých postav i od příběhu. ()

Reklama

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Parádní výprava, množství dobrých herců, slušný soudtrack. To jsou klady. Ale jinak je to naprosto plochá bezduchá slátanina, ve které je přirozená snad jen Janžurová, jinak všichni jsou zcela bezradní. Nevím, jak je možné, že poslední léta vznikají tak trapné pohádky, asi je to tím, že ani sami účastníci filmu tomu projektu nevěří, alespoň já z nich mám vždycky pocit, jakoby na place duchem ani nebyli. 45% ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Šíleně smutná princezna je příklad výborné pohádky okořeněné moderními prvky. A tady vidíte, jak vypadá nepovedený pokus. Když jsem si přečetl jak film vznikal, tak jsem zpětně pochopil schizofrenní scénář. Crazy komedie a snaha o lyrické drama opravdu nejde dohromady. Škoda toho, protože dojem z Lucifera - a nejen z něho, by mohl být ještě silnější. Csongor Kassai je spolu se Zdeňkem Suchým a překvapivě rozmařilou výpravou jediným skutečným kladem snímku. Herecky opravdu ční nad všemi o třídu. A je jen škoda, že se režisér celou dobu nemohl rozhodnout, jestli má být víc psychopat, nebo zženštilý metrosexuál. ()

heyda 

všechny recenze uživatele

Extrémně nesympatický princ a debilní scénář zcela potápí tuto jinak technicky dobře zvládnutou pohádku. Popravdě nechápu, proč se u nás točí tolik všelijakých pohádek, kde si spousta lidí dá práci s kostýmy, s interiéry, exteriéry, ale nejsou schopni dát dohromady trochu zajímavý děj a scénář....nj, holt kde nejsou kvalitní režiséři, scénáristi, tam ani dobré filmové řemeslo. Titulková písnička se však povedla :) 40% ()

Galerie (34)

Zajímavosti (15)

  • „Čert ví proč“ je z odborného pohledu takzvaný frazém neboli frazeologismu, tedy ustálené spojení slovních tvarů slov. V tomto případě se jedná o zvolání vycházející z pocitu beznaděje, kdy člověk neví, proč se věci ději tak, jak se dějí. (sator)
  • Představitel čerta, Csongor Kassai, je původem Slovák, a tak byl kvůli svému akcentu předabován Oldřichem Kaiserem. (anni.)
  • Ve filmu si zahrál i Jan Budař, a to ve dvou scénach. Poprvé jako postava, která zarazí stráže, když se chce "chopit" ministra, a podruhé jako postava, která přivede ke Kvidovi () Apolenu (). (skinny9)

Reklama

Reklama