Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Barabáš je zločinec. Místo něj lidé ukřižovali Krista. Jeho vnitřní utrpení ho vede až do gladiátorské arény, kde se snaží vybojovat si zpátky svobodu a ztracený klid. (oficiální text distributora)

Recenze (32)

AGAMENON 

všechny recenze uživatele

Velmi temný velkofilm o trestanci jenž žil místo Krista. O svátcích vždy jeden odsouzenec dostane milost, chátra která nejvíce křičela zvolila Barabáše. Ten se svého řemesla (zloděj a vrah) nevzdá, bohužel pro něj byl chycen římskou hlídkou a poslán do syrných dolů na Sicílii. Zde živoří několik let, během nich vystřídá mnoho druhů (jsou přikováni po dvou), až ten poslední křesťan jménem Sahak (Vittorio Gassman) s nímž přežije výbuch dolů v něm probudí svědomí. Jejich pán je pak použije jako tažná zvířata a když se dozví, že byl přeložen do Říma, oba jej následují, kde jsou dáni do gladiátorské školy. Sahak je zabit ďábelským velitelem školy (Jack Palance), poté co vyjde najevo, že je křesťan (Barabáš popře křesťanskou víru). Barabáš jej nakonec zabije a získá svobodu, které si moc neužije neboť akorát propukne požár Říma a je přistižen jak pomáhá podpalovat (domnívá se, že tak vznikne nový svět). Nakonec zemře přibit na kříži. Anthony Quinn podává (jako všichni ostatní) skvělý herecký výkon, gladiátorské bitvy jsou náležitě opulentní a výprava je na opravdu vysoké úrovni. Scénář napsal Angličan Christopher Fry, který v podstatě napsal (ještě s jedním) scénář k filmu Ben Hur. Některé věci např. gladiátorské hry v knize nenajdete (velmi tenké). Hudební doprovod je velmi dobrý, byť obsahuje pouze tři hlavní témata (motiv utrpení, Říma a Římanů), což je opravdu škoda, protože např. všechny fanfáry (na kterých se dalo vyřádit) jsou stejné (motiv Římanů), ale motiv utrpení je tak nádherný, že to ani nevadí. ()

Hedka 

všechny recenze uživatele

Fiktívny príbeh Barabáša natočený v zlatej ére historických veľkofilmov ( trochu posmešne nazvaných aj "sandálové filmy"). Kvalitou celkom nedosahuje úspešné hollywoodske veľdiela tej doby napr. Ben Hur a Destoro, ale výrazne za nimi ani nezaostáva. Za zmienku stojí najmä zaujímavý scenár s hlbokou pointou a herecký výkon Anthonyho Quinna. Veľmi silné **** ()

Reklama

curunir 

všechny recenze uživatele

,,ZDALO SA MI BARABÁŠ, ŽE KEĎ SME TI PREDTÝM DALI SLOBODU, NEBOLA TO ŠŤASTNÁ VÝMENA." __ Pred mnohými rokmi nám náš pán farár požičal kazetu s týmto filmom a už vtedy mi Barabáš prišiel ,,iný" než ostatok tématicky podobných historických filmov, ktoré boli vtedy veľmi vychytené. Iný ako vo formálnej stránke, tak aj obsahovej. Kamera ponúka na svoju dobu niekoľko veľmi dynamických záberov a výprava síce určite nákladná, sa snaží pôsobiť viac realisticky než opulentne. Naopak predovšetkým kostýmy Rimanov sú poznačené neoklasicistickým štýlom. Rovnako tak hudba Maria Nascimbeneho vôbec nekráča v šľapajách zaužívaných postupov ako to býva u skladateľov typu Alfreda Newmana či Miklósa Rózsu, je veľmi striedma, miestami disharmonická, pracujúca so zvukovými efektami a vytvára tak veľmi temnú, no pre film práve tak žiadanú atmosféru. No a obsah? Fiktívny príbeh Pära Lagerkvista môže v istých smeroch pripomenúť Kazantsakisovo Posledné pokušenie, u mňa však jednoznačne víťazí fikcia zločinca než alternatívny pohľad na Spasiteľa. Anthony Quinn na vrchole kariéry tu vytvoril jednu so svojich najlepších a najosobitejších úloh a Barabáša si zrejme do konca života budem prestavovať ako jeho. Ak by všetky hollywoodske ,,sandálové" produkcie mali takúto hlbokú myšlienku a filozofický rozmer tak by som dal zrejme 4*, no tu však hrá Barabášovi do kariet aj celkové spracovanie, výborné po všetkých stránkach. Možno najlepší film, kde bol ako producent podpísaný Dino De Laurentiis. (145. hodnotenie, 13. komentár k filmu) ()

Mariin 

všechny recenze uživatele

Recidivista Barabáš, postava z Evangelia, a jeho fiktivní příběh podle Lagerkvistova románu. Muž, který byl propuštěn na svobodu místo Krista, ale nemohl věřit. Na svou dobu velkolepě natočený film, jenž je žánrovou směsicí historického a náboženského dramatu s dobrodružnými prvky. V roli Barabáše exceluje Anthony Quinn. Celým příběhem se vine myšlenka, otázka víry a skepse, což film jednoznačně řadí ke kvalitní klasice. Fleischer se zde však dle mého názoru (je to ale názor s odstupem 50 let) nechal zbytečně svést k ukazování antické "reality", což je místy na úkor spirituálního náboje příběhu. Ale ve své době to musela být pro diváky bomba dokázat něco takového natočit (jako např. scény v aréně gladiátorů) . S možnostmi, které skýtal filmový průmysl USA v té době, by bylo vlastně chybou je nevyužít. Takže toto úplně chápu a dávám plný počet, tedy přesněji vyjádřeno 4,5, a zcela souhlasím např. s komentářem Hedky. Režisér Richard Fleischer, původem Žid, byl nejspíše konvertita ke křesťanství, ale nikde jsem o tom zmínky nenašel. ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Fleischerova adaptace novely P.Lagerquista (Nobelova cena) vychází z úvahy, jakým směrem se mohl ubírat život Barabáše poté, co byl omilostněn, zatímco Ježíš skončil na kříži. Na „sandálový“ film nečekaně hluboké myšlenkové zázemí, výborní herci (A.Quinn) a jistá režie dělají z tohoto (trochu opomíjeného) snímku ozdobu filmografie všech zúčastněných. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (2)

  • Při natáčení v Římě se Anthony Quinn (Barabáš) seznámil se svou druhou manželkou, italskou kostýmní výtvarnicí Jolandou Addolori. (jenik71)

Reklama

Reklama