Režie:
Niki CaroScénář:
Angela WorkmanKamera:
Andrij ParekhHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Jessica Chastain, Johan Heldenbergh, Daniel Brühl, Iddo Goldberg, Shira Haas, Michael McElhatton, Val Maloku, Martha Issová, Daniel Ratimorský, Goran Kostič (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Antonina Zabinská (Jessica Chastain) práci v manželem řízené zoologické zahradě ve Varšavě přímo zbožňuje. Se zvířaty si rozumí mnohem víc než s lidmi, nebojí se vlézt mezi neklidné slony do výběhu, je to vlastně ona, kdo svou energií a rozhodností celou zahradu vede. Ani ona však není schopná čelit valícím se dějinám. Když 1. září 1939 napadne Německo Polsko, pocítí to zahrada prakticky okamžitě. Bombardování a ostřelování města ve vteřině zničí všechno, co manželé Zabinští léta budovali. Ze zahrady bez zvířat se stane skladiště německých zbraní a své odborné znalosti můžou Antonina a její muž Jan (Johan Heldenbergh) využívat jen k chovu prasat. Právě tady ale leží začátek cesty k jejich odvážnému plánu. Prasata totiž krmí zbytky, které vyprodukují obyvatelé varšavského ghetta. A pro ně jezdí Jan pravidelně s náklaďákem. Ale zpátky neodváží jenom ty zbytky, ale také lidi, které pak ukrývají ve sklepních prostorách pod zahradou. Riskantní operace je o to složitější, že kolem zahrady neustále krouží nacistický pohlavár Lutz Heck (Daniel Brühl), prominentní zoolog, který má pro Antoninu nejen profesionální slabost. (CinemArt)
(více)Videa (15)
Recenze (234)
Vlastne ani neviem, čo mám k tomu napísať. Dobová atmosféra fajn, Jessica tiež, ale niečo mi tu chýbalo v tom príbehu, možno trošku viac napätia by som privítal, tu mi ty nemci prišli nejaký moc dobrý. Aj keď zrovnali celú Zoo. Ale inak fajn film, dal sa pozrieť, akurát ma moc nestrhol. A to ma vojna bere. 65% - 3* ()
Jakkoliv bych chtěla filmu nadržovat za to, že nabídl možnost démonického Brühla, tak musím bohužel ve finále naznat, že je prostě takový nemastný a neslaný. Ačkoliv náznaky ostrých hran tu byly, možná by to šlo vyřešit jinou než jaksi uhlazenou a přehnaně "pietní" (jestli já náhodou nejsem to monstrum) hudbou Harryho Gregson-Williamse. Konflikt zájmů také nastává v tom, že veškeré dění v ghettu je zajímavější (i zajímavěji natočené) než to, co se děje v zoo. ()
Povedené WWII drama někde na půl cesty mezi Anonymou - Ženou v Berlíně a Polanského Pianistou, jehož uměleckých ani percepčních kvalit sice nedosahuje, ovšem nezdařilé tedy rozhodně není. Z filmu je velmi cítit ženský pohled na celou událost (a není také divu při výčtu tvůrkyní), což odráží i upření rastru na dopady války na civilní obyvatelstvo a jakýsi soft přístup k zobrazenému násilí, respektive opomenutí čehokoliv drastického, i trochu komornější ráz filmového vyprávění (v opozitu proti výpravnému entrée s exotickými zvířaty) - a samozřejmě postava hlavní silné (ženské) hrdinky a focus na ženy/děti/zvířata. Ten ženský rastr mne také přivedl ke komparaci s Anonymou, motiv znásilnění a podrobení se okupační (mužské) síle. Co se týče režisérky Niki Caro, je skutečně impozantní sledovat, kam až na své umělecké pouti z Nového Zélandu dorazila - od lokálně usazeného a regionálně ukotveného Pána velryb přes proražení a umělecké i komerční uznání v USA až k bravurně provedené mezinárodní koprodukci...opravdu široký záběr. Nechápu jen jednu věc - proč tvůrci zobrazující Varšavské ghetto a hlavně Varšavské povstání opakovaně ignorují počínání Rudé armády a Stalinem záměrně nařízenou nečinnost a nepřispěchání na pomoc a fakt, že Stalin záměrně nechal Němce povstání krvavě rozdrtit a srovnat Varšavu se zemí...zřejmě se to nehodí do uměleckých licencí jednotlivých tvůrců...tady se to třeba odbylo jednou jedinou větou v závěrečných titulcích... ()
Tak silný příběh, který se skutečně během druhé světové války odehrál, by si zasloužil daleko hlubší zpracování, jaké by se vám vrylo do paměti na pěkně dlouhou dobu. Takto to je jen film, který zprvu oceníte, ale za pár dní se vám jednoduše vypaří z hlavy. Musím ocenit herecké ztvárnění hlavních rolí, to byla absolutní špička, kde se doopravdy nedá nic vytknout. Dále pak perfektně vykreslené kulisy zoo s úžasně natočenými scénami se zvířaty, které v leckterých případech berou dech. No ale to je asi tak všechno kladné na tomto filmu. Příběh mi přišel pojat strašně ploše, film nešel vůbec do hloubky, pouze vždy nakousl nějakou věc, ale dál nic. Věřím, že se to celé mohlo stát, protože takových skoro až zázračných událostí se v historii stalo velké množství, ale divákovi to bylo podáno způsobem, že tomu za žádných okolností nemohl uvěřit. Ta schovávačka před Němci působila spíše legračně než realisticky, dále jsem pak nepochopil jednání německých vojáků, které v důležitých momentech nemělo hlavu a patu. Třeba se to tak vše stalo, ale do filmu to vložili způsobem, který nebyl jednoduše uvěřitelný. Mohl z toho být majstrštyk jako Schindlerův seznam, ale ten byl procítěnější a propracovanější. Nebylo to špatné, mělo to silné momenty, ale celkově z toho nejsem odvařený. Za mě dávám 68 % ()
Měl jsem tušení, že by mi tento film mohl padnout do noty a momentální nálady. Silné lidské příběhy na pozadí zuřící války ad hoc 2. světové si získávají moji pozornost a s přihlédnutím k faktu, že se zakládají na skutečných událostech, zvyšují nejen celkový dojem a s tím i spojené hodnocení, ale dostávají také větší výpovědní hodnotu. Úkryt v zoo je chytlavý, napínavý, dobře natočený a s dobrými herci. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (9)
- Natáčelo se v pevnosti Josefov v Jaroměři, které se proměnilo ve varšavské ghetto a na náměstí v Žatci, které představovalo Varšavu. Replika varšavské ZOO byla vystavěna v Praze na Výstavišti. (Petrasuvicka)
- Na natáčení osobně přijela dcera Antoniny Zabinské, autorky předlohy, Theresa Zabinska, která si zahrála jednu z epizodních rolí po boku Jessicy Chastain a Daniela Brühla. (Petrasuvicka)
- Jessica Chastain tvrdí, že ji v mezičase Daniel Brühl naučil ty nejsprostší německá slova. (BadCat)
Reklama