poster

Proces Jany z Arcu

  • francouzský

    Procès de Jeanne d'Arc

  • anglický

    The Trial of Joan of Arc

Drama

Francie, 1962, 65 min

Režie:

Robert Bresson

Scénář:

Robert Bresson
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (27)

  • kiddo
    **

    Neestetické, herecky mdlé, suché přetlumočení dějinných záznamů (jen si nejsem jistá, nakolik je historicky přesné, že Jana byla xmenovská superhrdinka, která své schopnosti čerpala z neporušeného hymenu). O nějaké studii niterních duševních pochodů nemůže být v téhle neosobní kamerové zkoušce ani řeč. Pozoruhodné je, nakolik je film zcizující pro kohokoli, kdo neovládá francouzštinu, neb kulometná rychlost dialogů zabraňuje vnímat cokoli jiného než titulky, které i přes údajnou jazykovou krásu originálu samozřejmě musejí být zhuštěny na naprosté, omezeně estetické minimum. A já bych tady samozřejmě mohla donekonečna básnit o tom, jak i Bessonova hysterická Johanka nabízí mnohem radikálnější a hlubší vhled do hlavy postavy nebo jak Dreyerovo Utrpení panny Orleánské netrpí žádným ze zmíněných problémů, ale proč se namáhat, když můžu prostě ocitovat pana Plinketta a konstatovat, že since I love the movie so much I fuck it.(31.7.2014)

  • Houdini

    Zlatá Palma - výběr(24.8.2006)

  • Karlos80
    ****

    Zvláštní film, ale jinak velice dobrý a to prosím obsazený převážně neherci. Hlavní roli zde vytvořila Florence Delay, nikdy jsem o ni neslyšel, ale byla to role pěkná a veskrze podala více než jen přesvědčivý výkon. Vůbec film se opíral o tenkrát skutečné hodnověrné a původní spisy a rekonstruoval nám tak den po dni celé ty události na sklonku jejího života, někdy kolem roku 1431. Snímek se sice odehrává po většinu svého děje v soudní síni, v jakoby takovém divadelním přepisu a aranžmá ale i tak to na kvalitě filmu nijak neubírá. Konečná exekuce kdy je Jana vedena na hranici, kterou posléze zapalují dva vykonavatelé procesu, mě ale docela zklamala. Zdálo se mi to nějak oproti předchozímu jinak až do teď vynikajícímu ději, jednak ošizené a za druhé to mělo i ubrané na akčnosti. Ale tam spíš asi šlo o ten samotný proces, na kterém režisér pěl zřejmě nejvíc..? Film však pro mě končí dalším nepochopením, a to sice nepochopitelnými a neviditelnými zvuky jakoby v podobě nějakých výstřelů..Co to mělo znamenat fakt nevím..? Určitě se ale jedná o dobrý a vhodný doplněk, jak k výuce z teorie dějin historie, tak i ke klasické verzi z roku 1928 od zatím asi nepřekonané Dreyerovi verze. Ono jich bylo sice několik, řekl bych že přímo desítky, ale tyto dvě kritika, právě veskrze označuje za nejvydařenější, a nejvěrohodnější alespoň co se týče předlohy. Jedná se v pořadí už o třetí film co jsem od tohoto režiséra zatím viděl, a musím říct že o "zatím" prozatím i nejlepší, stále mě něčím novým překvapuje.(1.2.2007)

  • xxmartinxx
    ***

    Rozhodně to není nestranné. Naopak, velmi přesně chápeme, kdo je tu za klaďase. Pravda je, že chybí drama - v těch sebejistých záběrech se nedaří navodit víc než kouzlo okamžiku.(17.4.2013)

  • Sarkastic
    ****

    Soud a proces jako absurdní, směšná fraška, pouhá formalita, bez které by stejně došlo k tomu, co si přáli věznitelé. Hněv, marnost, soucítění s hlavní hrdinkou…všechny tyto pocity ve mně Proces spolehlivě vyvolal. Zklamal mě ovšem Janin obrat (zaváhání, chcete-li), po něm jsem jí už skoro „nefandil“ a onen známý historický akt se mnou pak emocionálně skoro nehnul. Nicméně, silné 4* si toho drama zaslouží (a Bresson mě po minulém "zaváhání" zase potěšil).(20.7.2014)

  • Vitex
    *****

    Asi nejminimalističtější film vůbec (co jsem zatím viděl). Přitom tolik TOLIK emocí a myšlenek (ale na to jsem si u Bressona už vlastně zvykl, takže stačí napsat, že mě přes velká očekávání ani v nejmenším nezklamal). Malinký, o to nádhernější film. Nádherný film.(9.11.2006)

  • lamps
    **

    Rutinní a vypravěčsky sterilní, bez jediného zajímavého nápadu nebo špetky emocí. Jakmile Bresson upouští od stylistických experimentů a nezahlcuje parametry, začíná dost nudit..(15.1.2018)

  • Fingon
    ****

    70% Čtvrtá hvězdička je spíše ze sympatií k Janě z Arcu jako takové, než za film... i když to na jedné straně byla fanatická pobožná mrcha, na straně druhé to byla taky žena, která šla za svým cílem a věřila mu natolik, že za něj byla ochotna položit i život. To na konci nejsou výstřely, ale bubnování...(10.10.2008)

  • Hedka
    *****

    Bressona obdivujem čím ďalej tým viac!(26.7.2011)

  • Mariin
    *****

    Proces se sv. Janou z Arku je podán dle skutečných protokolů jako duchovní bitva s rychlým střídáním strohých pasáží výslechu. Děj začíná až v době, kdy je devatenáctiletá Jana (v podání 21leté Florence Delay) několik měsíců vězněna na hradě v Rouenu. Soudu předsedá anglofilský biskup Pierre Couchon. Klasické mistrovské dílo Roberta Bressona, jeden ze zásadních spirituálních filmů, jenž je vypjatým dramatem a zároveň historickým dokladem (Jana z Arku byla beatifikována až roku 1909 a svatořečena roku 1920!).(17.2.2013)

  • ork
    *****

    For ME 87%(27.2.2010)

  • rawen
    ****

    minimalistický film Roberta Bressona, prostý, krátký - zaměřuje se pouze a jen na samotný proces a odsouzení Johanky z Arku - vše je strohé a do velké míry autenticky působící až vyvstává otázka pro jaké účely vlastně film vznikl. co se mi líbilo - narozdíl od podobně laděných filmů (Kladivo na čarodějnice) jsem neměl pocit vzteku a bezmoci z páchaného bezpráví - cítil jsem spíš jen smutek nad tím že musí zemřít téměř svatá čistá bytost... každopádně ta hodina na mě zapůsobila hodně, dobrá práce - 8/10(13.3.2007)

  • Anderton
    ***

    S Johankou mám jeden problém, čo sa nutne prejavuje pri každej adaptácii jej života/slávneho procesu a aj pri mojich hodnoteniach. Ona totiž tvrdí, že počúva Boha a niekoľko jeho poddaných/anjelov sa s ňou rozpráva. Inými slovami asi nebola mentálne v poriadku ani ona, nielen cirkev. Zaujímala by ma aktualizácia tohto procesu v roku 1962, či sa snažil Bresson zrkadliť aj niečo z francúzskej spoločenskej atmosféry doby 60. rokov, prípadne nejakej cirkevnej šlamastiky, alebo ho zaujímala iba samotná Johanka. Sám to odčítať schopný nie som.(20.6.2016)

  • Iggy
    ****

    Nemám nijak zvlášť rád téma Johanky z Arku ani Dreyerův slavný němý film, ale Bressonova adaptace je natolik střídmá, upřímná a bez čehokoli, co byste jí mohli vytknout, že se vám prostě musí líbit! Jen mi občas přišla situace Johanky (zcela pochopitelně) dost bezvýchodná a dopředu jasná, což mi trošku narušovalo výběr možností mých očekávání.. Film zcela bez optimismu a jakékoliv pozemské naděje.(25.5.2008)

  • Hwaelos
    ***

    Charakterově je Proces Jany z Arcu podobný Dreyerovu Utrpení panny orelánské (frontální záběry na tváře apod.), ale důraz je zaměřen na trochu jinou sortu znaků. Pro Dreyera byl důležitý spirituální rozměr Johančina utrpení, zatímco pro Bressona je podstatný skutečný historický rozměr procesu, ať politický či osobní (argumentace mladé dívky s největšími pařížskými teology), což také značí, že jde o snímek zahlcený dialogy, které se pokoušejí reprodukovat skutečně vynesená slova, zaznamenaná v soudních zápisech. Formálně je to velmi, skoro až nebressonovsky prosté, ať výpravou, kamerou či střihem (typicky záběr x protizáběr).(3.8.2014)

  • Borrtex
    ***

    Určitě zajimavý a zvláštní film, který určitě dokáže zaujmout jistou skupinu diváků. Ovšem nic moc pro mě, protože se celý film odehrával v soudním líčení, které bylo ztvárněno podle autentických zápisů - takže trošku nuda. Za překvapivě dobré neherecké obsazení a závěr dávám 40%. Viděno v kině na 40. LFŠ.(30.7.2014)

  • kobejn
    *****

    Maximální hutnost na minimálním prostoru, dokonale zužitkovaných 65 minut.(17.8.2011)

  • Sandiego
    *****

    Už samotné Utrpení panny orleánské bylo hodně strohé, avšak co do minimalismu se nemůže měřit s tímto Bressonovým experimentem. Sice zde nehraje roli mimická drobnokresba přímo hltaná kamerovými detaily, protože ona zdánlivá nedramatičnost tkví v tom, že Johanka téměř ani nehne brvou a tím dle Bressonova konceptu naplno vystupuje její charakterová podstata - nezlomnost, víra, odolnost vůči jakémukoliv determinismu - tedy neopakovatelná vnitřní svoboda, jež jen čeká na hranici, aby mohla být zbavena i vnější zátěže, což vrcholí výborným okamžikem, kdy je zabrána hranice a na ní ani stopa po tělesné schránce jako prvotního znaku veškerého omezování. Velmi působí i snaha veškeré kamerové výřezy směřovat pouze k postavě Johanky a jejího vnímání situace, ocitáme se tedy tak blízko její osobnosti, že i přes chladný narativ si odstup zachovat nemůžeme a o to rychleji se noříme do nadčasových myšlenek, jež překvapivě vystupují z každičké věty pozorohudného soudního zápisu. Ačkoliv osobně jsem více podlehl působivému Dreyerovu opusu, který se skutečně dotýkal budoucnosti filmového média a jeho vyjadřovacích schopností, síla Bressonova snímku - mnohem nenápadnější a rafinovanější - mě rovněž okouzlila, avšak slovo uhranutí bych použil jednoznačně u snímku staršího.(27.11.2010)

  • fragre
    *****

    Film formou minimalistický, leč svým účinkem maximalistický. Jeho sledování je zážitek intenzivní, též mnohdy tísnivý a až nepříjemný, ale ten boj o vlastní důstojnost a vlastní duši proti mocenskému ideologickému molochovi, rozhodnutému Janu zlomit nebo zabít, je stále fascinující.(12.1.2014)

  • Morholt
    *****

    Strohé, minimalistické a naprosto věrohodné. Úžasné. Ohromující. 100 %(29.5.2011)

  • d-fens
    *****

    ocenenia : MFF Cannes 1962 - Špeciálna cena poroty(31.12.2012)

<< předchozí 1 2
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace