Režie:
Jean DelannoyKamera:
Louis PageHudba:
Jean ProdromidèsHrají:
Jean Gabin, Michel Auclair, Jacques Marin, Paul Frankeur, Valentine Tessier, Robert Hirsch, Gabrielle Fontan, Jacques Hilling, Michel Vitold, Marcel Pérès (více)Obsahy(2)
Zavolala ho, aby ji ochránil... Na pozvání hraběnky ze Saint-Fiacru se Maigret vrací do míst, kde prožil své dětství. Hraběnka totiž dostala anonymní dopis, který jí oznamuje, že zemře na popeleční středu. Všichni si pamatují na malého Julese, hraběnčina chráněnce, a tak se domluví, že ho raději nebude oslovovat „komisaři", a pokud možno zamlčí jeho profesi. Maigret je přesvědčen, že dokáže paní hraběnku ochránit. Ale nazítří, při ranní mši stará dáma umírá na infarkt. Maigret je přesvědčen, že srdeční příhoda nebyla dílem náhody a začíná vyšetřování. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (55)
Sice dávám 4*, ale přesto si myslím, že tenhle díl je ze všech gabinovek nejlepší. Parádní vraždička, fajn motiv a hlavně ten nebesky krásný, idilický venkov...a kromě výtečného Jeana Gabina jsou výborní i ostatní, postavy a podezřelí jsou také zajímavé charaktery... Atmosféra je krásně depresivní, scénář skvěle napsaný, hudba k tomu parádně pasauje... Saint-Fiacre je prostě jeden z nejlepších případů tohoto francouzského komisaře, a tohle zpracování to jen dokazuje. Škoda, že to není v barvě, to by ta vesnice byla ještě kouzelnější. Viděno v originále. Napětí, gradace, herci, příběh, atmo na výbornou, těsně pod hranicí pěti hvězd. 88%. ()
Určite je dobre, že Prípad komisára Maigreta je tak odlišný od Maigret kladie pascu. Nie je potom repetetívny. Čaká nás však znova typ príbehu, akých sme už videli stovky, začo ale Maigret roku 1959 objektívne nemôže. Zločin tak ani nie je o prekvapeniach, ale neprekvapivo o ľudskej hamyždnosti. No ak sa zo začiatku spomína niečo ako závet a dedičstvo, o čom inom by to tak asi mohlo byť. Vražda je tu spáchaná nepriamo, zaujímal by ma samotný proces s osnovateľom a jeho trest v ako vo filme, tak v realite. ()
[3,5*] Po Maigret kladie pascu (1958) tak trochu iný Maigret, viac staromilský, v štýle detektívok Agathy Christie. Podobne ako Hercule Poirot, aj Maigret tu rieši záhadný prípad dômyselnej vraždy s viacerými podozrivými, ktorých si na konci všetkých pozve do jednej miestnosti, aby ukázal na vraha. Aj napriek takejto schematickosti ma tento príbeh bavil o štipku viac ako ten predošlý, aj vzhľadom na to, že mi ani raz neudrela do očí nejaká výrazná naivita, či už v dejových zvratoch, dialógoch, alebo v konaní postáv. Viac ma bavil aj tu prítomný humor. Jean Gabin je opäť výborný, hoci mi tu trochu chýbal nejaký jeho výraznejší náprotivok, akým bola v predchádzajúcom filme Annie Girardot. ()
ČT2 uviedla krátko po sebe dva filmy, v ktorých komisára Maigreta stvárňuje Jean Gabin. Oba filmy majú veľa spoločné, pričom Prípad komisára Maigreta má bližšie ku klasickej schéme detektívky a aj prostredím mi pripomína diela anglickej školy. Jean Gabin vysoko vyčnieva spomedzi ostatných hercov, čomu som sa vôbec nečudoval. Čudoval som sa tomu, že okrem neho ma prakticky nič nedokázalo tak nadchnúť, aby som mohol s pokojným svedomím označiť tento film za mimoriadny, tak, ako väčšina ostatných užívateľov. V každom prípade oceňujem záslužný počin Českej televízie, konkrétne ČT2. ()
Z tajomných parížskych uličiek sme na francúzskom vidieku a atmosféra nie je o nič menej tajomná. Spočiatku bez zápletky, ktorá sa postupne rozvinie, skomplikuje až do záverečnej slovnej prestrelky. Rozuzlenie pri spoločnom veľkom stretnutí je ako od Agathy Christie a zvládnuté dokonale. V takto starej kriminálke by som takúto gradáciu deja neočakával. ()
Galerie (19)
Zajímavosti (7)
- Navzdory rozšířenému přesvědčení nebyla žádná ze scén filmu natočena v kavárně Grand Café v Moulins. Podobná kavárna byla rekonstruována ve studiích Joinville nedaleko Paříže. Pečlivé porovnání záběrů ve filmu a skutečného interiéru Grand Café ukazuje, že tomu tak skutečně je: vnitřní balkonová mříž je v Grand café jemně opracovaná a ve filmu jednoduše industriální, poloha schodiště vedoucího na balkon je v Grand café vlevo a ve filmu vpravo, proporce dveří na fasádě je ve skutečnosti mnohem vyšší a rámy nástěnných zrcadel (které jsou ve filmu zastíněny) jsou zcela jiné. (classic)
- Natáčelo se od 18. února do 15. dubna 1959. Interiéry se natáčely ve Studios Eclair v Paříži. Exteriérové záběry zámku Saint-Fiacre byly pořízeny v Courquetaine v Seine-et-Marne. Scény ve vstupní hale a na velkém schodišti byly natočeny na zámku Mesnuls v Yvelines, který je dnes památkově chráněn. (classic)
- Podle Jeana Delannoye ani on, ani Jean Gabin nechtěli natočit druhého Maigreta, přestože první díl byl úspěšný. Jejich neochotu nakonec překonalo až naléhání producentů. (classic)
Reklama