Reklama

Reklama

The Last of Us - Season 1 (2023) (série)


Long Long Time (S01E03)

(epizoda)
  • USA Long Long Time
TV spot

Obsahy(1)

V Billově táboře se objeví cizinec a z obou přeživších se stanou nesourodí spojenci. Joel a Ellie později požádají Billa o pomoc. (HBO Max)

Recenze (343)

Polux 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

8/10 | V rámci série sice naprosto nepodstatný/nadbytečný epizodní filler, který (jak už to tak u typických fillerů obvykle bývá:-)) jen navyšuje celkovou stopáž, aniž by vlastní děj jakkoliv posunul vpřed, ovšem po stránce emocionálního zásahu a síly diváckého zážitku jeden z nejlepších fillerů v sériích obecně, pokud ne přímo ten úplně nejlepší. Kdo by to byl předem tušil, že se něčeho podobného diváci dočkají zrovna ve videoherní adaptaci, která staví především na nelítostném a nerovném boji s nakaženými a ostatními přeživšími v post-apokalyptickém prostředí. Nicméně i přes vysoké kvality, kterými třetí epizoda rozhodně disponuje, je potřeba mít na paměti, že jde stále jen o filler, který skutečně podstatným událostem v sérii jen zbytečně umenšuje, už tak omezený, devítidílný prostor. | Už před premiérou první epizody se proslýchalo, že oproti herní předloze nebude série klást až tak moc silný důraz na akční stránku věci ve prospěch soustředění se na jednotlivé postavy a budování vztahů mezi nimi a obecně na dramatický aspekt celého vyprávění spíše z hereckého hlediska, než z toho fyzického (s ohledem na angažování Mazina a jeho předchozí počin Chernobyl se to dalo tak trochu předem očekávat), současně s tím také v sérii dojde k rozvedení některých dějových linek nad rámec herní předlohy (epizodický formát je k tomu více než vhodný) a k přepracování určitých příběhových prvků (vcelku logicky, protože to co funguje příslušným způsobem ve hře, pochopitelně nemusí fungovat stejně adekvátně v sérii), což s sebou pro vybranou skupinu diváků, důvěrně znalých předlohy, nevyhnutelně přinese nějaké ty kontroverze, případně rovnou negativa. | Pokud se pomine fungování zdejšího fikčního světa stran způsobu, jakým se houbová nákaza šíří mezi obyvatelstvem (lidské kousnutí namísto houbových spor) a řada retrospektivních sekvencí, poodhalujících samotné počátky pandemie (na které dojde i tentokrát, byť nově jen formou mluveného slova), tak se Mazin s Druckmannem ve třetí epizodě poprvé skutečně výrazně (pro někoho možná až zásadně) odklánějí od herní předlohy (respektive příběhu) a pouští se tady v rámci série na dosud neprobádané území, což je na jednu stranu obdivuhodné a na druhou stranu až-tak-úplně-nikoliv. Zatímco totiž ve hře se Joel a Ellie při svém strastiplném putování setkávají pouze s paranoiou/osamělostí trpícím Billem, který je svým nevypočitatelným chováním donutí se poprvé semknout, přičemž osud zesnulého Franka zůstává jak pro ně, tak pro hráče tajemstvím, zde se podstatná část vyprávění věnuje svéráznému soužití Billa a Franka v průběhu věků v melancholicko-romanticky-tragickém podání, aniž by se s nimi Joel s Ellie vůbec potkali, tudíž na jejich vzájemný vztah nemá tato zastávka na cestě žádný vliv, o dramatických a divácky vděčných událostech, spojených s uvedeným setkáním ve hře, které zde pak logicky absentují, ani nemluvě. | Nicméně přes fakt, že se třetí epizoda dějově vydala ve velké míře trochu nečekaným směrem, tvůrci nezapomínají divákům připomenout, že se stále pohybujeme ve fanoušky důvěrně známém světě, hned několika příběhovými prvky, zrcadlícími herní předobraz. Po zpustošené městské zástavbě se konečně dostáváme do volné přírody a na stejně chátrající venkov. Zdejší post-apokalyptická iluze je nadále vynikající a je vzrušující s každou novou epizodou odhalovat další a další výmluvná svědectví o konci lidské civilizace. Motiv, pokud možno opatrného, průzkumu prostředí s cílem najít/získat nějaké zásoby/vybavení a zejména munici (což nejednou skončí střetem s nakaženými/přeživšími) představuje ve hře důležitou součást hratelnosti a zde se jej povedlo zdařile přenést na obrazovku. Scéna s nakaženým, uvězněným ve sklepě, pak pěkně demonstruje, že byť je Ellie ve své podstatě stále dítě, pokud to situace vyžaduje, dokáže být stejně chladnokrevná a nemilosrdná, jako v tomto světě musí být všichni, kteří hodlají přežít. | Prim ve třetí epizodě ovšem hrají příběhové peripetie partnerské dvojice Billa a Franka a přestože jde pro fanoušky hry o neplánovanou a nutno přiznat i nevyžádanou odbočku, z pohledu celkového zpracování a diváckého zážitku, který divákům doručuje, funguje tahle nevšední post-apokalyptická love story výborně. Nepochybnou zásluhu na tom mají hostující Offerman a Bartlett, jejichž civilní herecké výkony napomáhají tvůrcům představit divákům malinko odlišný, ovšem neméně pozoruhodný a poutavý, náhled na celosvětovou pandemií zdevastovaný svět. Některé pasáže jsou až nečekaně dojemné (celá sekvence "poslední den v životě"), jiné naopak vtipné (setkání s Joelem a Tess - fajn nápad, jak Torv nakrátko vrátit zpět na scénu), nebo napínavé (noční přepadení opevněného obydlí skupinou přeživších), přičemž závěrečná atmosférická scéna s titulním songem, vracející příběhovou linku série zpět k událostem známým ze hry, dává celé Billově a Frankově společné životní cestě hořkosladkou tečku. | Celkově se třetí epizodou hezky ukázalo, že se Mazin a Druckmann i v rámci tak populárního (publikum) a prioritního (studio) projektu nebojí stran vyprávění a použitých motivů experimentovat a přes relativní přímočarost předlohy jsou schopni přijít s kreativními způsoby, jak diváka v sérii ne/příjemně potěšit/překvapit. Podařilo se a je to zajímavá zkušenost, ale příště už by bylo záhodno se opět soustředit na to podstatné, čím se tato značka na herním poli proslavila. | PeZet () (méně) (více)

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Fantastický díl, který jde nicméně proti očekávání fandů předlohy i nových diváků. Je bezpochyby překvapivé věnovat většinu času novým postavám, navíc takovým, které nakonec budou na "jedno použití". Ale proč ne. Jako milovník hry jsem tenhle prodloužený alternativní pohled na věc hltal plnými doušky. A pokud se i další epizody nebudou bát ukazovat příběhy ostatních postav, aspoň se svět The Last of Us jen tak neokouká. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Chce to velkou tvůrčí odvahu, nasadit ve třetině série spin-off epizodu, která děj nikam moc neposune, krátký úsek z předlohy natáhne na 80 minut, a stihne nasrat fanoušky originálu i nově příchozí. Je to splněný sen každého liberála a přitom to v sobě nemá kapku woke ideologie. Je to jenom neskonale smutný příběh dvou postarších chlápků, kteří si vytvořili vlastní svět rozumu, příčetnosti a lásky v protipólu toho, co se dělo za plotem. Když Ellie čte Billův dopis, je nad slunce jasnější, že v tomhle mykologickém marasmu platí pro každého jednotlivého člověka, že je vlastně „last of us“. ()

T2 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tak to sa teda podarilo. Vypadalo to už trocha nádejne, že to naberie nejaký dejový vietor do plachát. Pri nástupe novej postavy, stavajúcej si svojské opevnenie okolo obydlia. Ale jeb ono sa to zvrtne na krásne romantickú seancu buzíkov, jejda, fakt silná originálna téma ako hrom. Úžasne vygradovanie, ktoré chytí pri tých plochých postavách za srdce. Nehorázne chladné bez emócii. A tu mladú na Mandovom mieste by som od maximálneho otrávenia len slušne zahrabal medzi tých popravených, fakt des jej prejav. To ako vážne ešte nejakých ortodoxsných toto ešte baví? /20%/ ()

Marigold 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Místní klika převážně slovenských homofobních (myšlenkově antiseptických) klouzků nezklamala. Buďme na ně hodný, nemají to na světě lehký, cítí svůj blízký konec. Mě spíš než Zkrocená hora štve to, že tenhle díl občas padá do sterilního romantického patosu. Že se linie Billa a Franka proti hře změnila a není zdaleka tak krutá, to dramaturgicky chápu. Třetí díl chce ukázat ostrůvek světa, kde ještě humanita odolává zubu apokalypsy a vytvořit tak kontrast k famózní dvojce. Závěr je vyřešený skvěle (protože pracuje s náznakem), oba hlavní herci výteční... přesto už se těším, až se pozornost vrátí naplno zpátky k Joelovi a Ellie. Mimochodem, tyhle odbočky umělo už Walking Dead a troufám si říct, že někdy i lépe! ()

Algernons 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Konečně má seriál opravdu koule na to, vzít výhodu adaptování do jiného média a využít ho na maximum. Libí se mi, že tvůrci vědomě stupňovali míru změn proti předloze, aby se brblalové stihly aklimatizovat. Horší to pak je u pánů a dam "Nejsem homofób, ALE...". (podotýkám, že Bill je homosexuál i v předloze) Krásná epizoda, která skvěle funguje po příběhové stránce a hlavně je ideálním zrcadlem pro Joela a jeho vztah s Ellie. Ve hře Bill a jeho příběh nastavoval jiné zrcadlo, ale to je v pořádku, pokud jeho roli zastoupí zase někdo jiný. Vskutku dojemná a po všech stránkách funkční epizoda, která vás vtáhne a zamilujete si jako Franka s Billem, tak Ellie a její dynamiku s Joelem. K tomu zde krásně vypointovávají jednotlivé nové body této adaptace a to je vskutku skvělé! Miluji to a až na nadbytečnou scénu z ložnice (Protože není, příběhově, vztahově a vlastně ničím podstatná)  jde takřka o dokonalou epizodu. ()

Eliott 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tak tohle mě tak akorát naštvalo. Vůbec nejde o tu gay trapárnu, ale pokud bych si přál sledovat rádoby romantickej slaďák pln milostných scén a klišé, nebudu přeci zapínat post apokalyptický akční horor! Dostaneme se konečně k tomu, co nám bylo slíbeno??? Ani mne nepřekvapuje, že to příběh za celou hodinu nikam neposune, musí se přeci splnit kvóty. I možná proto je výsledek zhruba tak zajímavý, jako sledovat trávu v zimě růst (minimálně stejně tak akční). Bohužel to však ani není příliš promyšlené. Chlapíci evidentně mezi třiceti, čtyřiceti se za dvacet uplynulých let dostanou snad až k sedmdesátce, zatímco přibližně stejně starý Pedro Pascal za stejnou dobu prožil nanejvýš dva roky. Střílení vprostřed silnice bez krytí bylo opravdu velmi inteligentní a na závěr to vypadá, že snad i vynalezli perpetuum mobile. Škoda, že až po zániku civilizace. V žádném případě však tento díl nemá dobrý nápad, ani atmosféru a je zbytečně zdlouhavý. 30-40% ()

zelvopyr 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

A povedlo se, konečně tomu světu věřím. Výborné zařazení příběhu, který neukazoval herce hrající divné apokalyptické postavy (nebo kroutící se kousající houby), ale uvěřitelné lidi. ()

Kaka 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Unikátní bromance ve světě plném ruin a utrpení. Křehká, dojemná a nepodbízivá. V prvních minutách to sice vůbec tak nevypadá, ale postupně si vás dva parťáci získají kousek po kousku. Pokud tedy nejsi úplný ignorant a nehledáš za tím něco, co tam není. Je zde jednoduše řečeno vše důležité o smysluplném vztahu jakéhokoliv pohlaví. ()

castor 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

„Nenáviděl jsem svět a byl jsem šťastný, když všichni umřeli. Ale mýlil jsem se, protože jedna osoba stála za záchranu (…). Proto jsou tu muži jako ty a já. Máme práci. A Bůh pomáhej všem zmrdům, kteří nám stojí v cestě.“ Bill a Frank jsou fajn chlapíci, kteří jsou odříznutí od dění za plotem, ačkoliv vládce pevnosti Bill je zpočátku trochu pařez. Každopádně to chce odvahu hodit navzdory očekávání fanoušků do placu komorní story dvou hošanů, kteří v sobě najdou víc než jen pokec. Ale jo, odvaha fajn, ale fakt se nikam neposuneme. Nicméně celkově vnímám účelné zachování tajuplnosti toho všeho okolo. Jen by to chtělo neztrácet tempo. ()

Rogue 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

jako standalone epizoda random serialu 8/10, jako treti epizoda zombie serialu uplne mimo. Filler, co nic nikam neposune a prohloubi charaktery lidi, co jsou mrtvi. Meh. Mnohem horsi nez originalni pribeh a Bill (a btw televizni Bill je velmi nekonzistentni). ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Při sledování si člověk uvědomí, jak je stáří na prd, pokud má to štěstí a dožije se ho. Je-li však přítomná láska, pak je stárnutí o něco snazší. Jeden z nejsilnějších momentů - četba Billova dopisu. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Já vám nevím.. Emocionálně mě to lízlo, ale rozhodně nijak nerozebralo. Jenže - ač si rád počkám na další vývoj a zpětně třeba změním názor - absolutně mi nepřijde, že tohle je účinný a vhodný způsob, jak vyprávět tenhle v jádru hrozně primitivní videoherní děj. Nejvíc mě bavila Billova konstrukce uzavřeného světa, s nimž se ale následně skoro nepracovalo. Desítky let si žili v harmonii, než Joel předpověděl nájezdy gangů, k němuž posléze jedinkrát došlo.. a pak zase klid. Návaznost na hlavní linii strašně tendenční, byť rozumím nynější psychické motivaci Joela po přečtení dopisu. Jak říkám, uvidím po zhlédnutí celé řady, ale začínám si myslet, že tu tvůrci mermomocí dělají z prdu kuličku a vydávají to za Raffaelo. Zatím se ukazuje leda to, že tahle postapo schémata se vyčerpala - tímhle stylem by bylo vhodno adaptovat spíš příběhový kaleidoskop Světové války Z. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Craig Mazin je bůh! Po třech epizodách seriálového Last of Us se Mazin vychvaluje snadněji a snadněji, jeho scenáristický úděl totiž nadále přináší výtečné ovoce, kdy nadále zvládá výtečně adaptovat videoherní klenot, přitom vyloženě netkví na základní struktuře. Pro homofoby bude třetí epizoda nesnesitelným peklem, pro jiné zase nejspíš zbytečné zabití času většinou epizody, Mazin ovšem zvládl na post-apo světě vystavět v rámci jediné pouhé epizody neskutečně silnou romanci.  V režii Petera Hoara vzniká působivý zážitek, který opět na svět Last of Us vrhá zcela jiný pohled, opět se mu daří rozšiřovat mytologii. Pasáž s Billem není v seriálové podobě rozhodně podobná jako vejce vejci, pro všechny znalce původní hry půjde nejspíš o šok. Bill je sice pořád tak trochu sociální případ, kdy Nick Offerman zdánlivě zapadá do role krapet iracionálního muže, Offerman známý především komediálními výkony ovšem dokáže překvapit neskutečně silným výkonem, kdy se k tomuhle konspiračnímu schizofrenikovi bude vztah velmi snadno. Klíčovým vítězstvím je i funkční chemie s Murray Bartlettem. Frank se v původní hře prakticky neobjevuje, v případě seriálové verze ovšem může jejich vztah zdárně vyniknout. A jedno oko nezůstane suché.  Start epizody sice dokáže navodit nostalgické vzpomínky na hraní původní hry, kdy se to daří i skrze různé dekorace, pátrání, kdy je možné, že odkudkoliv vypadne nějaký člověk posednutý houbou, dochází k dalším skvělým interakcím mezi Joelem a Ellie. Jejich chemie je výraznější a výraznější, především je zajímavé sledovat dialogové konfrontace, kdy své znalosti poměřují člověk žijící před globální pandemií s dívkou, která jiný svět nezná. Trosky letadel jsou najednou ekvivalentem dinosauřích koster, obyčejné auto působí jako drahocenná relikvie. V diskuzí nad tím, jak za globální pandemii může vláda poté není těžké objevit jisté pomrknutí na přístup vlády Donalda Trumpa, který nejdříve označoval COVID-19 považoval za mýtus, skrze účast Billa poté dojde i k úvahám nad tím, zda cosi nemá 11. 9. 2001 společného právě s aktuální pandemií. Mazinovi a spol. se tak opět daří zasazovat svět Last of Us do skutečného světa. Samotná třetí epizoda především skutečně zvládne vrhnout nový pohled na pandemii. Takzvaný konec světa, kdy je ovšem možné si v něm nalézt i pozitiva. Nový smysl života, snaha o to zůstat nohama na zemi. Třetí epizoda Last of Us díky tomu funguje i přes minimum akce, protože se dá s postavami soucítit. Snaží se jen myšlenkově vrátit do období COVID-19, kdy nic zdánlivě nemělo smysl, svět kolem se téměř zastavil. Člověk musel začít nalézat nový program, aby nedošlo k mentálnímu zborcení, o to těžší je poté fakt, že může dojít k nevyhnutelnému rozloučení s novým smyslem života. Mnoho lidí ve stylu "nejsem homofob, ale..." jednoduše neodpustí seriálu, že se prakticky celá jedna epizoda točí kolem gay páru, u třetí epizody Last of Us ovšem není klíčové, že je ústřední pár homosexuální. Jde o motivy, které jsou skrze tento vztah představené. I proto je krapet pokrytecké označovat třetí epizodu za filler, Mazin jen nachází v tomto světě nosné motivy, kdy skrze konzultaci s tvůrci původní hry nalézá klíč k tomu, jak jednotlivá témata více vykreslit. Konkrétní Bill je tak v jistých momentech pořád poměrně zábavná figurka, v součtu ovšem především vyznívá mnohem tragičtěji.  Last of Us jde snadněji a snadněji označovat za snad nejlepší možnou potencionální videoherní adaptaci původní hry a to i přes fakt, že se tu 100% nekope za maximální věrnost. Ze samotného konceptu se ovšem těží větší nálož zlata, není přitom nutné sázet pouze na skvěle zvoleného Maxe Richtera a jeho On the Nature of Daylight. Příběh herního Last of Us funguje na principu herního média, seriálová verze ovšem naopak více využívá možnosti filmového média. A jde o zlatý kompromis, kdy by se o podobný směr měly nově pokoušet všechny následující videoherní adaptace. Výsledkem se tak jako v případě Last of Us může stát regulérní závislost, kdy může dojít k podobné situaci jako k odpočítávání jednotlivých sekund do momentu, kdy bude možné zhlédnout další část příběhu seriálové dvojky Joel a Ellie.... () (méně) (více)

Pilda17 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Díl to není vyloženě špatný, ale jde úplně mimo můj šálek kávy. Děj se nakonec trochu posunul, spojení je i s hlavní dějovou linií, ale nemohu se zbavit pocitu, že tohle je dost zbytečné. Stáří je smutné, umírání také, díl toto pojal naprosto famózně, ale ... Není to jednoduše Last of Us. ()

Disk 

všechny recenze uživatele

Dostal jsem nádherný lidský příběh o věčné lásce až za hrob. Obrovsky silná věc. Ta banda hejtrů jsou pro mě kolosální pitomci. ()

Cappuccino 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Rád by som si prečítal komentáre ľudí (no bojím sa spoilerov), aby som videl, či je ich kritika korektná, a nie homofóbna, pretože inak nerozumiem, z akého dôvodu môže mať 3. časť najnižšie hodnotenie. V mojich očiach zatiaľ The Last of Us stúpa. Prvej časti som dal sedem bodov, druhej osem a zatiaľ poslednej môžem dať veľmi slušnú deviatku. Páčilo sa mi prepojenie dejovej línie Billa/Franka na minulosť Joela/Tess, ale aj na súčasnosť Joela/Ellie. Odbočka od hlavných hrdinov mi vôbec nevadila, práve naopak, bola naozaj osviežujúca a seriálu dodala väčšiu hĺbku. Sám sa čudoval, ako som si mohol za jednu jedinú epizódu natoľko obľúbiť dve nové postavy, až mi ich osudu bolo ľúto. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Ako solitér sa ma tretia epizóda skutočne páčila a zaslúži si aj vysoké hodnotenie. Problém je ale celok, keďže už v tretej epizóde tvorcovia dávajú najavo, že toho deja v rukáve príliš nemajú a tak sa veľmi rýchlo musí odbočovať. Táto epizóda by sa hodila do druhej polovice série. No a bohužiaľ je cítiť, že noví herci sú skrátka lepší ako ústredné duo, až by som si radšej pozrel celý seriál z ich uhla pohľadu. Na druhú stranu skoky v čase v ten správny moment pripravili zopár prekvapení. Za mňa teda každou epizódou seriál stúpa, snáď to bude pokračovať v nastavenom trende a celé sa to už konečne aj naplno rozbehne. 70% ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Romantický vztah těchto dvou postav i charakter zejména jedné z nich byl napsán moc hezky, ale neubráním se svému přesvědčení, že z žádného důvodu nebylo nutné obtěžovat diváky se dvěma buzeranty a vztah by měl minimálně stejnou hloubku, kdyby se odehrával v klasických heterosexuálních kolejích mezi mužem a ženou. Tím spíše, když se jedna buzna stejně jako žena chovala. Navíc bych během sledování nemusel mít po ruce kýbl a asi 8 x bych nemusel seriál stopnout a do kýblu se vyzvracet. Bylo to nechutné a tihle buzeranti neměli se hrou lautr nic společného a HBO zřejmě jen plnilo nějaké novodobé zvrácené regule. Nehledě na to, že spousta situací se zde mohla odehrát čistě jen v náznacích. Ženám pravděpodobně u tohoto dílu bude cukat v gagulkách, zato muži jej po zhlédnutí hodně dlouho nepostaví do pozoru. [70 %] ()

Reklama

Reklama