Režie:
Dušan KleinScénář:
Ladislav PecháčekKamera:
Peter BeňaHrají:
Pavel Kříž, David Matásek, Linda Rybová, Filip Antonio, Emily Laura Hassmannová, Lukáš Vaculík, Josef Somr, Eva Jeníčková, Denisa Nesvačilová (více)Obsahy(1)
Štěpán, Kendy a Karas zůstali i po dvanácti letech sami sebou. Jsou to nerozluční kamarádi s nevyčerpatelným smyslem pro humor i schopností sebeironie, i když už s lehkým nádechem skepse. V něčem jsou však jiní. Dospívají, ale svým typicky básnickým stylem. Je jim padesát a cítí, že by měli dát svým životům nějaký řád a splnit si svoje touhy a přání. A jak je známo, zázrakům je třeba pomáhat! Kendy už má plné zuby reklam a jako buldok jde za svým snem o natočení celovečerního filmu. Karas se rozhodl hýčkat své vysněné auto Blue dream již pouze virtuálně. Více ho zajímá pohledná učitelka Drábková. Štěpán dělá zástupce primáře v nemocnici, kde urputně válčí s neústupnou ředitelkou. Tou není nikdo jiný než Vendulka Utěšitelka! Štěpánovou největší starostí je však jeho třináctiletý syn Junior, kterého po smrti Aničky-Zrzečky vychovává sám. Tedy samozřejmě za vydatné pomoci strejdů Karase a Kendyho. Na lásku a psaní básniček už Štěpán rozhodně nemá čas ani věk. Nebo ano? (Bioscop)
(více)Videa (8)
Recenze (375)
Ty píčo, nečekal jsem, že to bude tak strašný. Pátý díl má mnohem menší hodnocení a přitom je kvalitou od šestého úplně někde jinde.Ve filmu vlastně chybí úplně všechno, co dělalo kdy Básníky Básníkama.Klein to měl ukončit pátým dílem, kdy se Šafránkovi narodilo dítě a tím to mělo končit.Filip Antonio je perfektní herec, tak perfektní, že při každym jeho blbě vyslovenym slovu jsem umíral touhou udusit se polštářem.Scénář je jen snůžka nesmyslů bez jediného náznaku uceleného příběhu.Jen sled scén z hospody (kde se nepochopitelně objevují tři důchodci kteří nemají pro děj žádný význam) scény z lékarny (které fungují jen jako ohyzdná reklama na Dr. Maxe která co vteřinu dráždí váš dávicí efekt) scény z baráku (které na vytvoření lásky mezi ústřední dvojicí nestačí a Šafránek ani nebásničkuje a jen recituje z minula) a pár dalších ve směs nevtipných a zbytečných scén o ničem.Klein byl tak zoufalej, že se pokusil vytvořit nostalgickou atmosféru použitím básní a melodií z předchozích dílů.Svoji absolutní neschopnost vytvořit jakýkoliv fungující vtip dokazuje příšerným Emilem Nádeníčkem, který v prvním díle dělal do Borůvky, která když se rozprskla na borůvkový muffiny vrátil Emilka zpátky do děje Básníků bez jediného důvodu a napsal mu na úplném konci básnické ságy stupidní scénu s opakováním jmen z úředního oddávacího listu...to už sme se na sebe se ženou jen znechuceně dívali.Naprosto nejhorší díl a jen kvůli tomu, že si Vážím pana Kříže a Linda Rybová je krásná žena dám z milosti 2*.Jinak se moc omlouvám...ale tohle byla fakt děsná sračka. ()
Svým způsobem je šestý díl básnické sextalogie světový unikát. Ústřední postavy hrají 34 let (většinou) stále ti samí herci. Zvláštní je, že šestý díl svým product placementem nevadil tak moc, jako dík pátý (možná jsem si už zvykl, nebo se to tvůrcům povedlo zakomponovat lépe). Ale... problém filmu je, že jde od nikud nikam. Je mnohem více slepencem scén, scének a epizod, než uceleným příbehem (i když ten tu je, tedy již po šesté stejný - Štěpán Šafránek hledá opět partnerku). Osobně mám slabost pro původní trilogii. Ostatně na to pravě tento film spoléhá. Jde o velmi nostalgický snímek, který podobně jako babička s orosenýma očima otáčící listy rodinného alba, vytahuje z minulosti (předešlých filmů) herce a určité útržky. Ale podobně jako babička trpící Alzheimerem tyto útržky vytahuje jakoby nahodile, bez nějakého hlubšího významu a cíle. A tak se nám vlastně rozmělňuje i samotná podstata hlavního hrdiny. Jak jinak si vysvětlit, že první Štěpánova básnička zazní až po hodině filmu a celkem zde proběhnou snad jen dvě veršovánky (nepočítám-li reminiscenci starších, vylovených z truhly). Pavel Kříž i David Matásek (který je podobně jako zbytek obsazení odsouzen k roli nahrávající stafáže) vypadají velmi zachovale. Nečekaně překvapila i Linda Rybová, která dokázala sousedce vtisknout i na tom relativně malém prostoru velmi sympatickou tvář. Škoda jen, že celé je to takové natahováné a rozmělněné, takže i závěrečný metavtip, kdy Štěpán Šafránek vymyslí Kendymu titul pro jeho celovečerní debut (ano, po více jak třech dekádách), poněkud vyšumí... ()
Důstojné "zatím?" rozloučení s našimi hrdiny. Při sledování jsem se příjemně bavil a zároveň jsem si pohrával s myšlenkou, že by vlastně vůbec nebylo naškodu se s našimi Básníky setkávat častěji. Pokud byla původní trilogie v něčem silná, bylo to hlavně dané i faktem, že díly vznikly během 5 let. Takto sledujeme čím dál delší intervaly mezi jednotlivými díly a je to samozřejmě škoda. Protože si myslím že i dnešnímu divákovi má postava Štěpána Šafránka stále co dát. Linda Rybová jako ústřední láska obstála na jedničku. Přesně do tohodle typu ženské by se Štěpánek ve verzi 2016 určitě mohl zamilovat. Dětské postavy nerušící. Zkrátka za sebe hlásím spokojenost. 70% ()
Laťka nebyla od minulého dílu příliš vysoko, takže se dá říci, že se to povedlo. Atmosféra smíření se line celým filmem. Od života lze vzít jen to, co nám dá, zbytečně se nestresovat, když něco nevyjde a užívat každého momentu. To se dá Pecháčkovi s Kleinem (oběma 76 let) s klidem uvěřit. Vcelku důstojné zakončení cyklu. 60% ()
Dvouapůlhodinová reklama na lékárny Dr. Max, Mazdu a jedno protonové centrum. Docela jsem se bál, aby to nebyly další Babovřesky, ale tak zlé to naštěstí nebylo. Jenže, to je asi jedna z mála pochval, jinak je to totiž nuda. V porovnání s prvními „básníky“ je to utahaná a nezábavná záležitost. Motto filmu by mohlo být „Je nám padesát, ale ještě na to máme!“. Nic proti, ale z povahy věci, tohle není zrovna něco, co by mi mělo co říct. Postavy dětských herců jsou otravně přemoudřelé, Pavel Kříž jede na neutrál a do toho se objevují vedlejší postavy a postavičky, u kterých můžu hádat, koho ze známých (a polozapomenutých) herců a zpěváků poznám. Scény s Josefem Somrem byly nejvtipnější z celého filmu. Nejzajímavější zase byla úvodní a závěrečná animační vložka Adolfa Borna. Ano, párkrát jsem pousmál, a dokonce i zasmál. Ne, není to zlé a k nepřežití. Jen je to prostě k uspání. ()
Galerie (77)
Zajímavosti (9)
- Pan profesor Ječmen (Josef Somr) v Domově na konci cesty vyzve cimbálovku k zahrání písně slovy: „A teď tu moji.“ Kapela následně hraje skladbu „Chvála bohu, že jsem se narodil“ a profesor Ječmen ji doprovodí zpěvem. Stejná píseň zazněla v podání Jiřího Pavlici z Hradišťanu i na posledním rozloučení s mistrem Josefem Somrem v obřadní síni ve Strašnicích 26. 10. 2022. (B01D)
- Ve filmu zazněla básnička na základní rým „Kočka-čočka“. Básnička s variací na stejný rým byla i ve filmu V podstatě jsme normální (1981). (HonzaR.)
- Roli sestry Toničky, kterou v předchozích filmech hrála Jana Hlaváčová, si z důvodu zdravotních problémů Jany Hlaváčové zahrála její sestra Dana Hlaváčová. (TomasSlach)
Reklama