Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
David M. WalshHudba:
Woody AllenHrají:
Woody Allen, Diane Keaton, John Beck, John McLiam, Douglas Rain, Brian Avery, Mews Small, George Furth, Read Morgan, Don Keefer, Albert Popwell, Jackie Mason (více)Obsahy(1)
Pětatřicetiletý spolumajitel restaurace U veselé Mrkvičky, v Greenwich Village, jímž je klarinetista amatér Miles Monroe, se v roce 1973 musí podrobit poměrně banální operaci žaludečních vředů. Z narkózy se ale probouzí téměř o dvě stě let později, taková je výchozí situace sci-fi komedie Woodyho Allena. Hlavní postavou příběhu je opět nešikovný, nehrdinský hrdina, dostávající se vlastní nemotorností do neobvyklých situací... Režisér Woody Allen s patřičnou dávkou nadsázky karikuje společenské systémy s neomezeně vládnoucími diktátory, stejně jako zaručeně "dokonalé" politické systémy a ideologie. Příběh nezapře inspiraci futurismem, také tentokrát v ději nalezneme citace z grotesek Macka Sennetta, Bustera Keatona, Harolda Lloyda, Charlieho Chaplina, bratří Marxů, parafráze slavných filmových dialogů. Humorem shazuje některé psychologizující divadelní hry či nyní aktuální klonování lidských orgánů. Neméně důležitou součástí děje se stala hudba Woodyho Allena, jenž se tu představuje i jako její interpret na klarinet, v doprovodu vlastní dlouholeté skupiny The New Orleans Funeral Ragtime Orchestra a newyorleánské kapely The Preservation Hall Band. Není nezajímavé, že kostýmy k tomuto snímku připravil Joel Schumacher, který později více zaujal jako režisér například snímky Hráči se smrtí, Nebezpečný klient a Čas zabíjet. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (225)
Povedená sci-fi groteska, kde Woody Allen řádí jako Charlie Chaplin v dobách své největší slávy. Mladý Miles (Allen), se jednoho dne zastaví v nemocnici, na běžném zákroku, kde mu má být odstraněn vřed. Shodou okolností je pak ale zmrazen a probuzen v budoucnosti roku 2173. Ovesné lupínky jsou velice nezdravé, kouření tabáku se doporučuje (dokonce v nemocnicích), lékaři píchají květinám injekce, pěstuje se obří zelenina i ovoce a ani sex už není jako dřív. V roli Allenova filmového partnera, se představí mladá (a krásná) Diane Keaton a může začít velké dobrodružství, neboť oba uprchlíci, se schovávají před rukou zákona, aby jim nebyl přeměněn mozek. Allen, který se podílel na scénáři (a samozřejmě režíruje), nenechává na nikom ze 70. let minulého století nit suchou a pouští se do politických otázek, naváží se do náboženství, kultury, sexu atd. Povedený, nesmírně zábavný film. ()
Woody v téhle komedii stvořil úchvatný svět budoucnosti. Svět nafukovacích skákacích obleků, přístroje na výrobu orgasmu, obrovských geneticky upravených kusů zeleniny (a obrovský banán samozřejmě volá po obrovském gagu se slupkou), pitomých robotích psů a spousty dalších komických věcí. Představuje budoucnost, která sice není tak hrozivá jako v dílech 1984 nebo My, ale zato je po čertech legrační. ,,Můj doktor mi říkal, že se po operaci dostanu domů za pět dní. Sekl se o 199 let." ()
,,Pochopte, že všichni koho ste znal v minulosti, jsou mrtví téměř 200 let."....,,Ale všichni jedli organickou rýži." Woody Allen sa dokonale predviedol už vo svojich ranných filmoch a humorný nátresk umocnený sci-fi nechýba ani v Sleeper. Znovu som sa pobavila, režimy, systémy, ideológie a dokonca aj science-fiction večne zosmiešňované Woodyho intelektom, skvelá Diane Keaton mu vynikajúco nahráva a množstvo priam komických a neuveriteľných situácií navodí tú správnu atmosféru. Jednoducho malá allenovská perlička vo Woodyho bohatej filmografii. ()
Naprosto souhlasím se zjištěním jedné mé oblíbenkyně, že Woody Allen snad nikdy nebyl mladý a k tomu přidávám, že Woody Allen dokonce nikdy nebyl fešák. Dokázal na tom ovšem skvěle postavit svoji filmovou kariéru. Tento snímek bych určitě zařadil mezi jeho zdařilejší. Má zajímavou myšlenku, spoustu vtipných momentů, a dokonce se dostalo i na potřebnou kritiku společenských systémů a strachu z budoucnosti, který může Woody hrdě zařadit mezi své ostatní fobie. Snímek měl po celou stopáž příjemné tempo a plynul velice rychle. Humor se také nestihl vyčerpat, takže filmu ve finále nemám moc co vytknout. Zároveň mi ovšem neposkytuje jediný důvod, proč bych měl mít zájem jej vidět znovu. Snímek zřejmě naplno ocení jen tak skupinka diváků, která nad Woodyho humorem systematicky hromadně masturbuje. Pro mě to byl zkrátka taková příjemná jednohubka, která nenadchne, ale rozhodně ani nikterak neurazí. Lepší 3 hvězdy. ()
Woody tentokrát zvolil téměř Chaplinovský způsob varování před budoucností, v chytrém sci-fi dokázal, že je i dobrý futurolog. O to více děsí představa vůdce. Jako obvykle nechybí odlehčení v podobě humoru, zde stylizovaného do grotesky, aby podobnost s Chaplinem byla ještě větší. Jen Woody, který se nikdy nebál překračovat hranice, si dovolí po svém se vypořádat i s vůdcem. Nejděsivější na celém filmu je, nakolik je stále aktuální. ()
Galerie (57)
Zajímavosti (23)
- Kostýmy pre film navrhol Joel Schumacher, ktorý s Woodym úspešne spolupracoval ešte raz, a to v roku 1978, keď navrhol kostýmy pre Interiéry. Schumacher sa dostal do povedomia širšej verejnosti o niečo neskôr - ako filmový režisér (Voľný pád, 8 MM, Tábor tigrov, Telefónna búdka). (ZOUi)
- Playboy, který se ve filmu objeví, pochází z listopadu 1972 a na jeho obálce je Lenna Sjooblom. (Kulmon)
- V hudebním doprovodu hraje Woody Allen na klarinet. (formelin)
Reklama