poster

Božská Ema

  • anglický

    Divine Ema

Drama / Životopisný / Historický / Hudební

Československo, 1979, 107 min

Předloha:

Zdeněk Mahler (kniha)

Hrají:

Božidara Turzonovová, Juraj Kukura, Jiří Adamíra, Miloš Kopecký, Josef Somr, Čestmír Řanda st., Josef Kemr, Václav Neužil st., Václav Lohniský, Karel Augusta, Vlastimil Bedrna, Jana Smrčková, Milena Svobodová, Zdeněk Dítě, Karel Urbánek, Všemír Němec, František Řehák, Otto Ševčík, Bořík Procházka, František Šec, Václav Kyzlink, Stanislav Zindulka, František Husák, Milan Karpíšek, Karel Peyr, Josef Střecha, Radka Fidlerová, Zdeněk Blažek, Jiří Kostka, Ľudovít Kroner, František Kubíček, Vilém Pfeiffer, Zdeněk Srstka, Jiří Wohanka, Zdeněk Hodr, Miloslav Štibich, Ronald Heller, Aleš Bultas, Jiří Havel, Josef Klika, Milan Pěkný, Josef Hochmann, Jiří Sládek, Karel Vítek st., Stanislav Šárský, Jana Vaňková, Vladimír Lebeda, Jan Waldmann, Zdeněk Hess, Augustín Kubán, Vladimír Hrabánek, Karel Chromík, Pavel Robin, Petr Hanus, Vít Pešina, Patricie Limberská, Josef Jarolímek, Marián Kleis ml., Stanislav Kořínek, Václav Kotva, Ivo Alves, Omar Baldy, Arnošt Böhm, Zuzana Bydžovská, Mirko Dostál, Jaromír Švarc, Eva Weissová, Naděžda Blažíčková, Jiří Hladík, Jaroslav Holeček, Jan Kadlec, Karel Kmoch, Jiří Merta, Jiří Němeček ml., Jindřiška Šulcová, Jiří Trojan, Eliška Vitanovská, Daniel Wiesner, Bohumil Klika, Ivan Krob, Jaromír Petřík, Vladimír Čumpelík, Petr Drozda, Karel Engel, Miroslav Falout, Josef Hrubý, Jiří Kalenský, Jaroslav Klenot, Jiří Klenot, Libuše Kosová, Jiří Kraus, Zdeněk Krumpl, Alois Kříž, Ladislav Lahoda, Pavel Myslík, Hana Pokorná, Jindřich Sejk, Oldřich Semerák, Jaroslav Šanda, Stanislav Tůma, Jan Váňa, Jaroslav Vlk, Marek Vašut, Růžena Smolíková, Miroslav Jíra, Gabriela Beňačková, Radoslav Brzobohatý, Jiří Zahradníček, Vladimír T. Gottwald, Jožka Zelený
(další profese)
  • lucascus
    *****

    Vskutku Božská Ema...a rovněž tak i Krejčík, alespoň v tomto případě. Jeden z nejlepších životopisných filmů, které jsem kdy měl možnost shlédnout. Při pohledu (a především poslechu) na Emu Destinnovou v podání Turzonovové se člověk začíná chvět nikdy nepoznaným pocitem vlastenectví - především pak při zpěvu státní hymny. Je zřejmé, že prostředí špiclů z Rakouska-Uherska velmi nápadně připomíná atmosféru normalizace, ve které bylo toto dílko natáčeno. O to více je silnější citový zážitek, potřebujeme více takových filmů, které by podporovaly vlastenectví (nijak násilnou formou samozřejmě). Spolu s "Božskou Emou" to byl snad ještě "Atentát", Vávrova husitská trilogie, stejně tak jako jeho trilogie z dob druhé světové války, z novější tvorby pak především Lidice, a do budoucna se můžeme ještě těšit na trojdílný tv film - Hořící keř, připomínající Palachovo upálení. Buďme za tyto klenoty vděčni, nechť jich stále přibývá...(18.10.2012)

  • Autogram
    ***

    Trochu veľa sa tu spievajú operné árie, ale tak to asi malo byť, keď je to životný príbeh opernej speváčky. Tie lepšie časti prichádzajú v druhej polovici, no zase nasleduje turné pod holým nebom zavŕšené husitskou hymnou. Nemôžem tvrdiť, že som si film užil, môžem len oceniť výkon Turzonovovej a ostatných hercov prvej ligy. –––– Ty lidi chtějí domů. Mají dost tyhle prokletý války. Ratlagové na trůnech se porafali o Evropu! –––– Vaše velká duše by se nevešla do malé země. Českým vlastenčením se víc ztrácí než získává.(7.12.2018)

  • Lima
    *****

    Příběh o perzekuci operní divy Emy Destinové ze strany Rakouského mocnářství. Výpravný, velice vlastenecky laděný film, který se v době svého vzniku stal jakýmsi manifestem lidí, kteří nesouhlasili se společenskými poměry v normalizační éře. Proto byl brzo ztažen z kin. Pánové Krejčík s Mahlerem si za něj zaslouží absolutorium.(3.5.2003)

  • raroh
    ***

    Scénář je typický Mahlerův, moralizování a vytváření alegorií (kterým samozřejmě v dobovém kontextu rozumím, ale obecně nejsem jejich velkým zastáncem) je někdy dosti literátské (nikoliv literární), herecké pojetí řady postav (včetně Emy zahrané Turzonovové) mi přijde příliš suchopárné (pořád jsem si říkal, na přelomu 50. a 60. let by Krejčík byl mistrovský ve výběru herců a jejich vedení, škoda, že nebyl podobně laděný snímek natočen dříve) s výjimkou J. Kukury (dabovaného R. Brzobohatým). Jeho operně romantická postava k heroině patří jako protipól a výtvarně stylizované árie s Ondříčkovou kamerou v duchu secese a neoromantismu pro mě představují vrcholné části filmu - kdyby rámování do opery nebylo jen v náčrtu, bylo intenzivnější a byl by tak natočen celý snímek, byl bych mnohem spojenější. Jinak mi velmi konvenuje antimilitarismus snímku.(7.7.2011)

  • sportovec
    ****

    Stojíme v pokoře a s náležitou úctou před dalším dílem dalšího českého velikána hraného filmu. Přemítání, jak je možné, že právě obnova demokracie v této zemi poslala k čertu nejen uměleckou suverenitu, ale i elementární znalosti filmařského řemesla, se stává ještě ponuřejší. Podobně jako rekviem za českoslovenstvím česko-slovenské vzájemnosti. Ve filmu se prolnulo - v sdružující touze po rekonstrukci zlomového bodu životní cesty globálně proslulé české operní a koncertní pěvkyně - do souznění trojúhelníku Krejčík-Turzonovová-Beňačková. Neuškodí, připomeneme-li si, odkud bereme i dnes svou kontinuitu síly a naděje. Odkaz této lidsky složité velké české ženy-vlastenky je nepochybně jedním z jejich nejvýznamnějších zdrojů. A tento hraný film formou, která nejen přesvědčuje, ale i strhává.(23.9.2007)

  • - Natáčet se původně mělo na zámku ve Stráži nad Nežárkou, ve kterém byla Destinnová rakouskými úřady internována. Ten však v té době sloužil jako ústav sociální péče pro mentálně postiženou mládež, nahradil jej proto zámek Štiřín nedaleko Prahy. (Zdroj: Letní filmová škola)

  • - Produkci ztěžovala také neochota Barrandova uvolnit potřebné finanční prostředky na nákladné kostýmy a mnohohlavý komparz. Filmaři tak museli mnohdy improvizovat v provizorních podmínkách a tajně si vypůjčovat vybavení z paralelně vznikajícího Koncertu na konci léta. (Zdroj: Letní filmová škola)

  • - Juraj Kukura byl do českého znění namluven Radoslavem Brzobohatým. (PanZahadnyCZ)