Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jak se irský mladík bez budoucnosti stane součástí anglické šlechty 18. století? Odpověď Barryho Lyndona (Ryan O’Neil) je stručná: jakýmkoli možným způsobem! Barry je snaživý žadatel o ruku, účastník soubojů, pobuda, voják v Sedmileté válce, flamendr, špión i falešný karetní hráč – to jsou jeho zastávky na cestě nahoru za bohatstvím a postavením v této přepychové filmové verzi románu Williama Makepeace Thackeryho natočené Stanleym Kubrickem. Pro zvládnutí tohoto nádherně vystavěného a úskočně satirického filmu se Kubrick nechal inspirovat díly malířů té doby. Kostýmy i scény byly pečlivě vyrobeny v dobovém stylu a pro natáčení interiérů i exteriérů v přirozeném světle byly vyvinuty novátorské čočky. A výsledek? Barry Lyndon přetrvává jako zlomový film, který přenáší historické období na filmové plátno tak živě, jako žádný jiný film před ním ani po něm. (Magic Box)

(více)

Recenze (441)

Tomas_PO 

všechny recenze uživatele

3 hodinový epos s dlhým predlhým príbehom, no pútavým. Niektoré scény mi však prišli natiahnuté a 20-30 minút kratšej stopáže by potešilo. Prekrásne spracovaná dobovosť európskej aristokracie, ako kostýmami, interiérmi a exteriérmi, tak aj povahovým správaním postáv. Potešil aj medziprahový britský humor, a to najmä v úvodných scénach. ()

Fender 

všechny recenze uživatele

Kubrick zde předvedl svůj nesmírný kreativní um, z čehož vytvořil dokonalé epické dílo, sledující antihrdinu s lehkou dávkou satiry, až po jeho společenský pád. Uplatňují se zde také motivy "zbytečného člověka". I přes svou dlouhou stopáž je film náramnou podívanou, který se může pyšnit svou přítomností v síni slávy Stanleyho nejlepších filmů. ()

Felix22 

všechny recenze uživatele

Kubrickův opus. Neuvěřitelná cesta během níž můžeme sledovat vzestup a pád jednoho irského hochštaplera. Nemluvě o zachycení dobových reálií. I přes tříhodinovou délku to poměrně rychle uteče i svým vlastním tempem. A člověk se občas neubrání pousmání nad komentáři vypravěče s lehkým ironickým nádechem. ()

Martynes 

všechny recenze uživatele

SPOILERY Barry Lyndon je filmovou adaptací knihy The Luck of Barry Lyndon od Williama Makepeace Thackerayho režírovaná Stanley Kubrickem. Jedná se o historický film odehrávající se v 18. století a mapuje život titulní postavy. Samotný román je pak vzdáleně inspirován skutečnou historickou osobností Andrewa Robinsona Stoneyho. Ačkoliv tedy Kubrickův snímek nevypráví o reálné postavě, pojetí filmu tak působí. Vypravěč divákovi předkládá pouze faktické informace o životech hrdinů. Tam, kde se ztrácejí fiktivní historické prameny, už nedohlédne a pouze usuzuje. Ve své podstatě je tedy životní cesta Barryho Lyndona vymyšleným příběhem, tvářící se jako jakýsi hraný dokument. _____ Obecně je úloha vypravěče v tomto snímku zajímavá. Ten zpočátku nepůsobí žádným zvláštním dojmem a pouze dovysvětluje souvislosti. Když však posléze vidíme, kam směřuje Barryho osud, můžeme ve vypravěčových vsuvkách rozpoznat jistou ironii. Nejedná se však jen o samotné vyřčené věty, ale i celkové vyznění jeho pozorování. Kubrick tímto satirickým pohledem poukazuje na určité nesmyslnosti tehdejší doby. Ať už je to naškrobené chování, skrývající skutečné podlé záměry, či souboje řešící všechny problémy mezi postavami, vždy se vše řídí jasnými pravidly. Zároveň však nejde z Kubrickovy strany o zesměšnění daného období; na všechny situace zkrátka jen nahlíží z pozice „moderního člověka“, který už Barryho životní cestu dávno zná. _____ Vývoj titulní postavy můžeme rozdělit do dvou etap – dvě části, na které je rozdělen příběh. Celek je pak rámcován jedním z hlavních motivů filmu, tedy pistolním soubojem na život a na smrt. Ten se objevuje hned v prvním záběru, kdy je zastřelen Barryho otec a také uzavírá snímek, po kterém hlavní postava mizí z historie, což zde znamená její zánik. První část filmu nese podtitul Jak získal Redmond Barry jméno Barry Lyndon a jeho životní styl. Jde tedy o vytyčení cíle, kterým má tato část skončit (i zde vidíme vševědoucnost vypravěče o historických faktech). Již zpočátku se ukazuje nepřítomnost otce v Barryho životě. Během prvního segmentu tak sledujeme opakované hledání této osoby – nejdříve kapitán Grogan, později Chevalier de Balibari. Chování hlavní postavy se pak odvíjí hlavně od jeho mladické naivity a temperamentu. Zamilování se do sestřenice je počátečním spouštěčem řady dalších problémů, ze kterých se Redmond nemůže dostat. Celou dobu hledá své postavení ve společnosti a neustále utíká z místa na místo. Díky přátelství s Chevalierem de Balibari se však dokáže i pomocí nekalých praktik dostat na vrchol. Svatba s Lady Lyndon je pak konečným nalezením touženého postavení, a tedy i dovršením cíle první části. Druhá etapa s podtitulem Vylíčení neštěstí a pohrom, které postihly Barryho Lyndona ukazuje opětovný pád hlavní postavy až na dno. Ta už zde sice přišla o svou mladickou naivitu, avšak se po dovršení svého cíle stává osobou nesympatickou až zápornou. Jediným smyslem života pro něj pak je výchova syna, ve kterém vidí sám sebe. Touha po jeho bezpečné budoucnosti Barryho znovu vede na scestí. Po smrti syna už tento pomyslný cíl ztrácí a stává se z něj naprostá troska. Chyby z minulosti ho však v podobě nevlastního syna Lorda Bullingdona dostanou až na nemocniční lůžko. Ve finálním souboji pak můžeme vidět Barryho lítost nad jeho činy, když není schopen zastřelit svého oponenta. Ani to ho však nezachrání. _____ Velkou stálostí v Kubrickově tvorbě zůstává jeho chladná odtažitost. Ta je přímo dělaná pro dané historické období, během kterého se lidé snažili chovat ve společnosti bez výrazných emocí. Titulní postava je pak jednou z mála ve filmu, která tyto zvyklosti poruší. I v jeho chování však často vidíme bezemočnost, která se s Barryho zabydlováním ve vyšší společnosti neustále zvyšuje. Na vše začne reagovat naprosto klidným způsobem a události kolem něj pouze prolétají. Do většího extrému pak postupuje postava Lady Lyndon, která mimo lásku ke svému synovi neukáže žádnou jinou emoci, nebo kaplan Runt, jenž je svou chladností vzorem pro ostatní. _____ Stanley Kubrick je vždy v přetváření scénáře do audiovizuálního díla naprosto přesný a Barry Lyndon není žádnou výjimkou. Kamera postavy sleduje v dlouhých záběrech bez přílišného pohybu. Na začátku scény často vidíme detail či polodetail, který se postupně oddaluje, až se před námi objeví záběr celku. Ten pak má buď funkci ustavujícího záběru (před prvním soubojem), či ukazuje osamění postavy ve scéně (Barry po konfrontaci s Lordem Bullingdonem). Občas se však dostaví i obraz, ukazující celek, který postupně přechází do detailu; často ve chvíli, kdy nám režisér chce ukázat nějakou drobnost ve velkém záběru, či když postavy postupují směrem k divákovi. Méně využívaná je ruční kamera, která se objevuje pouze v bojových scénách. Kubrick se z velké části nechal inspirovat tehdejšími malbami, což lze vidět v způsobu, jak objekty kompozičně zasazuje do záběrů. Vše je přesně na svém místě, aniž by se objekty navzájem zastiňovaly. Navíc vše točil za přirozeného světla. Díky tomu mají všechny denní scény jediný zdroj světla a ty noční jsou ozařovány pouze svíčkami. _____ Hudba se skládá z vybraných klasických skladeb, nejčastěji dílo Franze Schuberta a George Friedricha Haendela. Právě Haendelova Sarabande je ústředním motivem filmu, přičemž se několikrát obměňuje. V pomalejších scénách jde pouze o tichý doprovod v pozadí (výzva na souboj ke konci snímku), zatímco jinde je využita v plném rozsahu (pohřeb Bryana). Hudba se také často váže k pohybu objektů na plátně, zvláště se pak kroky postav shodují s melodiemi skladeb. Zajímavé je i prostředí, kde se příběh odehrává. Všechny exteriéry i interiéry byly pečlivě vybírány, díky čemuž působí realisticky. _____ Barry Lyndon je jedním ze stěžejních děl Stanleyho Kubricka. V každém záběru můžeme vidět Mistrův perfekcionismus. Kamera, hudba, scénář, střih i herecké výkony jsou naprosto sladěny a vytvářejí dokonalý obraz a nadpozemský filmový zážitek. () (méně) (více)

jjjerry 

všechny recenze uživatele

Hudba 5*, Kamera 5. Zbytečná rozvleklost a nuda -7*. Příliš dlouhá stopáž na jeden životní příběh. Zobrazení starostí a strastí vyšší šlechty je perfektní. Scény při svíčkách nezapomenutelné a naprosto vás vtáhnou do dějě. Bohužel je to střídáno nudou a ne moc plným příběhem. ()

F2003F 

všechny recenze uživatele

U Kubricka nehrozí, že by výsledkom diela neohromil a to ani v prípade keď mrhá talentom na podobne nelákavé zbytočnosti. Šľachtické kusy celkovo nemusím a vyvrátiť to vedel iba Forman s nevýraznejším Valmont alebo majstrovským opusom Amadeus a najnovšie Lanthimos s Favourite, inak sa žánru snažím vyhýbať. Tomuto nedať šancu by ani nebolo nevyužitím zážitku (lebo sa žiadny zvláštny nekoná) ako ľahostajnosť voči spoznaniu géniovho prejavu z nezvyčajnej stránky - bez chuti. Barry Lyndon totiž nesklame klasicky vysokou precíznosťou vo všetkých aspektoch vizuálu a dokonca ani nedovolí napriek svojím 3h stratiť pútavosť či poľaviť na atmosfére, ale v chladnej pohľadnosti (narozdiel od Miloša) bez výraznejšie podaného efektu na predkladanom prostredí, postavách a kostýmoch postrádajúc pritom emočnú stránku alebo možnú spätosť diváka s príbehom. Nedokáže využívať zákutia obsahu natoľko aby mohol byť zapamätateľný či funkčne výhodný. Dejom sa nesie plynulým tempom bez kúska nezaujímavosti, no nedokáže strhnúť ani ničím udrieť a v závere len vyšumí do prázdna. Za mňa jeho najslabší kus, tie sa delia na majstrovské a výborné, takže rozumej výborný z hľadiska prevedenia a volania k ďalšiemu videniu. Nemôžem povedať, že by som si to neužil alebo sa k tomu už viac nechcel vrátiť, no ani že by som pred tým nabudúce vyššie spomenuté neuprednostnil. ()

ap2001 

všechny recenze uživatele

Jakákoliv vteřina, kterýkoliv záběr tohoto filmu, by se dal zarámovat a pověsit na zeď jako prvotřídní umělecké dílo některého z romantických malířů. (Paradoxem je, že Kubrick celý film natočil výhradně bez umělého osvětlení. Šerosvitové kompozice, kterých tím dosáhl, jsou nepřekonatelné.) ()

Djibril 

všechny recenze uživatele

Me to buhvijak genialni neprislo,nekdy spis az otravne dlouhe...Moc me to nenadchlo a je blbost davat nejake vysoke hodnoceni jenom diky jmenu rezisera... ()

Wild_cz 

všechny recenze uživatele

Další mimořádné Kubrickovo dílo, podle mého názoru je to jeho asi "nejnormálnější" film. Je zde ale velmi patrný Kubrickuv rukopis ve formě skvělých hereckých výkonů, parádní kamery (a to používal jen staré ruční kamery, které zakoupil těsně před natáčením), kostýmy a vůbec ma mne film působil hodně autenticky (asi díky kamerám, které navozují dojem 18. století. Rozhodě doporučuji a dávám 95 procent. (tech mínus 5 je za osezenej zadek behem těch napjatých tří hodin co jsem sledoval film :) ) ()

matracak42 

všechny recenze uživatele

Naivní mladíček hnán chtíčem klade sám sobě různé překážky avšak zvládá vše dostatečně. Jeho drzost a nadrženost není nestoudná nýbrž nekonečná. Dělat různé práce, bojovat za všechny strany a čuchat k hazardním hrám je pro panáčka Barry ukájení mládí ovšem nikoliv jeho vlastních ambicí. Nakonec všude přítomná láska prošpikovaná vrtochy a někdy hloupostí posouvá Lyndona do pozice miláčka publika ()

moriarty 

všechny recenze uživatele

Tenhle film bych chtěl někdy vidět na velkém plátně. A v kině s dobrým ozvučením, protože ta hudba je dokonalá stejně jako obraz. ()

gurmet 

všechny recenze uživatele

Film, jenž dělí zrno od plev, filmové znalce od filmových fanoušků. Ti, kdož zde Barrymu vyčítají chladnost, zdlouhavost nebo dokonce absenci děje, jen neobratně sami před sebou obhajují své nepochopení, svou nezralost, svou nepřipravenost. Nejsou hodni absolutismu v Kubrickově podání. A žádné množství Expandables, Skyfallů, Inceptionů a Temných rytířů, jenž tito "znalci" uznávají div ne jako geniální, je na tento opus nepřipraví, ba naopak, budou je od něj dále vzdalovat. Pro ostatní požitkáře opravdového umění není třeba sáhodlouze vysvětlovat, proč stojí Barry Lyndon na nedobytném piedestalu. ()

janeczek 

všechny recenze uživatele

Příliš rozvleklý příběh vzestupu a pádu chlapce se slaměnou postelí. Tak nevím, Kubrick v každém žánru nastavil laťku a strhl diváka. servíruje poměrně nezáživný děj, vypravěč, který prozradí další, už tak nezáživný děj. Jedna či dvě věci se Kubrickovi ale upřít nedají: práci se světlem má zmáknutou precizně. To měkké barokní světlo, šerohra a chlad masek opuletního evropského Baroka v paměti zůstane! ()

ragtime 

všechny recenze uživatele

Na niektoré filmy je treba dozrieť a prijať ich také aké sú. Keď som Barryho Lyndona videl pred rokmi, prišiel mi k uzúfaniu nudný a v podstate bez dostačujúcej pointy. Keď si ale Barryho pustíte k telu, je príjemné ho sledovať a držíte mu palce. ()

rime 

všechny recenze uživatele

Všechny filmy Kubricka jsou originální a neotřelé. Mám se všemi stejný problém. Podle mě nebyl Kubrick dobrý režisér. Jistě, uměl si vybrat zajímavé náměty a dokázal je zrealizovat tak aby z toho vznikl "velký" film. Celkově se však zdají být ty filmy "o ničem" a Barry Lyndon dokonale zapadá.Nejsem si skutečně jistý jestli je to v důsledku nepochopení genia, který mezi řádky sděluje něco velmi důležitého co mě uniká. Souhlasil bych akorát s tím nepochopením, protože jak v rovině vizuální, tak v rovině dějové je mé duši Kubrick veeelmi vzdálený, tak nějak nekompatibilní, je to jak komunikace s mimozemšťanem a "oblibu" jeho děl opravdu, ale opravdu nechápu. ()

Gamine 

všechny recenze uživatele

Opravdu to byla pastva pro oči, bylo to jako sledovat sérii mistrovských obrazů. Samotný příběh byl zvláštně odtažitý, přes všechny Barryho příhody jsem měla pocit, že nevím, kdo to vlastně je. To se vlastně týkalo skoro všech postav, jakoby ten styl vyprávění neumožňoval s postavami moc soucítit, byly spíš jako postavy z obrazu.. až na Lorda Bullingdona, který mi na rozdíl od ostatních připadal se svým prožíváním docela reálný. ()

Související novinky

Zemřel herec Ryan O'Neal

Zemřel herec Ryan O'Neal

09.12.2023

Ve věku dvaaosmdesáti let zemřel americký tvůrce nominovaný na Oscara a dva Zlaté glóby, známý díky legendárním snímkům jako Barry Lyndon, Love Story a Papírový měsíc, herec Ryan O'Neal. Smutnou… (více)

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

Zemřel herec Hardy Krüger

Zemřel herec Hardy Krüger

20.01.2022

V americké Kalifornii včera v požehnaném věku 93 let opustil filmový svět německý herecký veterán a spisovatel, Hardy Krüger. Rodák z Berlína má k dnešnímu dni na svém kontě na 70 filmových a… (více)

Reklama

Reklama