Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V roce 1967, během války ve Vietnamu, nastupuje skupina nových rekrutů na výcvik k námořní pěchotě. Čeká je zde vojenský dril, ale hlavně tvrdý a nesmlouvavý seržant Hartman, který vojáky despoticky drezíruje a šikanuje. Mezi rekruty jsou vojíni Vtipálek, Kovboj a také neohrabaný a tlustý Leonard. Hartman ho neustále ponižuje, za jeho neúspěchy začne dokonce trestat celou rotu. Ne každý je schopen takový dril přežít a zachovat si zdravé myšlení. Leonard se uzavírá do sebe, přestává komunikovat s okolím, nakonec zastřelí Hartmana a pušku obrátí i proti sobě. Vtipálek, po čase seržant, se stane válečným zpravodajem. Dorazí k bojové jednotce, které velí jeho kamarád z výcviku Kovboj. Jednotka je cílem vietnamského odstřelovače, vojáci jeden po druhém umírají, mezi nimi i Kovboj. Vtipálek nakonec nachází střelce, kterého jeho kolega z novin, válečný fotograf, postřelí. Je to mladinká Vietnamka... (TV Nova)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (937)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Stanley Kubrick svoje řemeslo ovládal tak jako málokdo jiný, FMJ je toho vynikajícím příkladem. Gunner Sergeant Hartmann je dodneška pojem mezi vojenskými šikanisty, Vincent D'Onofrio je coby jeho oběť naprosto neuvěřitelně uvěřitelný, jenom nechápu co všichni mají proti "vietnamské" části filmu. Je to naprosto geniální film, i přes syrovost až odpornost některých scén, ale taková už je válka. ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

Full Metal Jacket je typ speciálního náboje s celokovovým pláštěm, a pro mne také název jednoho z nejgeniálnějších filmů, co kdy byly natočeny. Mistrovský Kubrickův opus na zrůdnost války je volnou adaptací románu Gustava Hasforda. Na rozdíl od soudobých snímků, vyjadřujících se k Vietnamské válce (např. Četa režiséra Olivera Stonea), zůstal film Full Metal Jacket v pozadí. Tento film není moc akční, není ani hrdinský (pokud ovšem nepovažujete radost ze zabíjení nevinných žen a dětí za hrdinství), není vlastně ani válečný. Dalece přesahuje své téma a odráží v sobě křišťálovou genialitu svého tvůrce. Full Metal Jacket zachycuje pravou podstatu toho, co je to armáda. Tomu se věnuje první polovina filmu, která je úchvatná, ale bez druhé neznamená nic. Snímek začíná pro podobné filmy typickou "induction cut sequence", která je ovšem v tomto případě opět výjimečná a brilantní. Vlasy mladých branců proti jejich vůli padají na zem a v pozadí hraje pro mě nezapomenutelná píseň "Hello Vietnam" Johnnyho Wrighta (složil Tom T. Hall). Začátek filmu mě vždy nejvíce dojme, a to nejen díky kráse bezchybně vybrané písně, ale hlavně kvůli osudům prostých mladých kluků, ze kterých se proti jejich vůli tímto krokem stává něco jiného, možno říci méně lidského. Jak říká sám seržant Hartman (svého času opravdový výcvikový instruktor R. Lee Ermey), už nejsou lidé. Jsou vojáci, a ti umírají. Od toho tu jsou. To je účel a smysl jejich bytí, zabíjet a nakonec sám zemřít. Těžko to pojmenovat, ale hrdinství to podle mého není. Zaslouží si spíše soucit, protože válka je něco, co ač jest dílem lidí, není určeno pro lidské oči. A také to není nic, na co se lze připravit ať už se seržant Hartman v dobrém či zlém snaží jakkoliv. Ponižování, degradace lidskosti, ztráta individuality je zvána dospíváním chlapce v muže. Ironie. A proto to, co udělal mladý Leonard Lawrence (Vincent D'Onofrio) je pro mě skoro pochopitelné, i když to byl čin, pramenící z šílenství. Full Metal Jacket zachycuje pravou podstatu toho, co je válka. Tomu se věnuje druhá polovina filmu, odehrávající se v samotném Vietnamu. Přesouváme se do těžiště války, cizího světa, kde pro atributy lidskosti není místo, před brány do pekel. Někteří pochopí, někteří ne, záleží jak umíte vnímat nuance v degradaci na chladné čistě filmové vyprávění a výkřiky geniality. Za nejsilnější moment filmu ovšem považuji závěr. Zde, poprvé od první scény, znovu zapouští kořeny semínka emocí, gradujíce do nepředstavitelných rozměrů. Konečný souboj je natočen velmi komorně, nic velkolepého, jen pár vojáků. Reálie zřícenin nedaleko Londýna, hořící ohně, při jejichž sledování jsem ani nedýchal, vynikající doprovod hudby. Ale co bylo nejúchvatnější, odhalení na konci a poslední rozhovor. V těch pár slovech a několika nechutných záběrech spatřuji více pravdy a moudrosti, než v jakémkoliv podobně krátkém okamžiku. Stejně jako na konci svého 2001: A Space Odyssey, i zde představuje Kubrick myšlenku přesahující běžný rámec lidského chápání. Někdy se při sledování tohoto filmu stydím, že jsem člověk. Kiss me goodbye and write me while I'm gone. Goodbye my sweetheart... hello Vietnam. () (méně) (více)

Reklama

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

Jedinou milenkou pořádného vojáka je jeho puška. Geniální Stanley Kubrick se ve svých řemeslech vždy zajímal o krajní stavy lidské psychiky a nebylo tomu jinak i v Mechanickým pomeranči, nebo v Osvícení. Vynikající režie mistra Kubricka, výborný scénář, kamera a dokonalý výkon R. Lee Ermeye, bych nepohrdnul nominaci na zlatou sošku, kde Erney nechal zcela chladnou klapku a s perfektním výkonem nechal diváka stát v pozoru, dokud neřekl pohov! Výkon Vincenta D'Onofrioeho byl výborný a pohled ve scéně na toaletě je velmi zmrazující. Co říct o nejlepším válečném dramatu (o válce ve Vietnamu) ve filmové kinematografii? Co říct na mistrovského a geniálního režiséra Kubricka? Velká poklona. ()

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Můj oblíbený Kubrick opět nezklamal. Ovověná vesta je jeho dalším geniálním dílem. Vrcholné herecké výkony (V. D'Onofrio, M. Modine a koneckonců i hláškař R. Lee Emery:)), geniální kamera (pohledy zpoza ostřelovače) a na Kubricka opravdu velmi strhující tempo celého filmu (opravdu uteče jako voda!) dotvářejí Kubrickův obraz dokonalosti. Zase je to film o něco jiný, než ostatní mistrovy projekty, a to nejen žánrem válečného filmu. Skvělé rozdělení na dvě poloviny (netroufám si tvrdit, která je lepší - 1. má trochu paradoxně rychlejší tempo, ale ve druhé se zase režisérsky víc vyřádil...). Není co řešit, dalších 5* pro další Kubrickův film. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Stanley Kubrick, Michael Herr, Gustav Hasford .. Olověná vesta mi víc než film o válce ve Vietnamu připomínala JEN "depresivní dokument" o zmíněném konfliktu. Úvodní pohled na výcvik s tragickými následky je sice trochu lepší než zbytek, ale nijak extra mě nenadchl. Po výcviku se dostáváme do válečného dění. Vojáci se setkávají s neválčícími "domorodci", střílejí po těch bojujících, sdělují své zážitky do kamery a sem tam umírají. Můj popis možná působí nezáživně, ale stejný dojem jsem měl při sledování filmu, tak se to sem snažím trochu přenést... Od Kubricka zklamání. Nebýt to od mistra, ale od kdejakého režiséra, byl bych nadšenější. Celkově je totiž snímek docela zajímavý, jedno shlédnutí si určitě zaslouží a má určité své kvality, ale zaujímá tak trochu jiný pohled na Vietnam. Olověná vesta působí dost chladně, nezaujatě a takřka s nikým vás neztotožní. K srdci mi určitě nepřirostla.. 65%. ()

Galerie (107)

Zajímavosti (65)

  • Kromě názvu filmu a jména režiséra nemá film úvodní titulky. (don corleone)
  • Tanky vo filme sú M41 Walker Bulldog. (sWONDER)

Reklama

Reklama