Režie:
David LeanKamera:
Jack HildyardHudba:
Malcolm ArnoldHrají:
William Holden, Alec Guinness, Jack Hawkins, Sessue Hajakawa, James Donald, Geoffrey Horne, André Morell, Percy Herbert, Harold Goodwin, John Boxer, Ann Sears (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Dokázali obrátit porážku ve vítězství. Ale bylo to skutečně vítězství? ... Říkalo se jí železnice smrti. Té trati, která měla v roce 1943 spojit Bangkok s Rangúnem a umožnit tak Japoncům dokonalé propojení a ovládnutí celého toho obrovského území od Singapuru až po Barmu. Pracovaly a umíraly na ní desetitisíce zajatců i domorodců. Vyčerpávající dřina, podvýživa, tropické klima, malárie, úplavice, beri beri – to vše si vybíralo svou krutou daň… Po celé její délce byly desítky zajateckých táborů. Ten, jemuž velí plukovník Saito, je však ze všech nejdůležitější. Neboť tady má vzniknout most, bez něhož železnice nemůže fungovat. Most, který mu postaví nový kontingent britských zajatců. Saito ovšem netuší, že jejich velitelem, jediným, jehož Angličané jako svého velitele uznávají, je plukovník Nicholson. A plukovník Nicholson má o existenci svých mužů v táboře velmi jasnou představu, která se ovšem značně liší od toho, co od nich očekává Saito… (Česká televize)
(více)Recenze (468)
Hrdinství nezdolnost lidského ducha a troška toho nezbytnýho patosu jsou ingrediencemi této nestárnoucí válečné klasiky. Jsou prostě kousky co se nikdy neomrzí.90% ()
Film lze (i přes jeho stáří a v některých scénách i naivitu) stále řadit mezi špičku válečných filmů. Hlavně také proto, že v něm až tolik o válku zbraní nejde. Psychologická válka mezi anglickým a japonským plukovníkem je nezapomenutelná. ()
Další skvělý film z Leanovy dílny. Škoda, že se k nám jeho snímky dostanou jen jako ořezané paskvily. ()
NFR 1997, Oscar 7 : Nejlepší film, Režie, Herec HR - Alec Guinness, Kamera, Střih, Hudba, Scénář - A + 1 nominace: Herec VR - Sessue Hayakawa ()
Další důkaz naprostého perfekcionalismu odborníka na nákladné, výpravné megaprodukce Davida Leana. Lean není troškař. Jeho Lawrence z Arábie se točil ve výhni africké pouště, kdy herci byli na pokraji svých sil a filmová technika dostávala zabrat. Toto dílo vzniklo uprostřed džungle na Srí Lance. Herci a filmový štáb si opět užili, majíc na svědomí i speciálně pro potřeby filmu vytvořený zcela funkční mohutný most. Přese všechnu mohutnou výpravu je však příběh veden především v psychologické rovině, kde si divák musí sám zodpovědět otázku, zdali čestné slovo a důstojnická čest je výše, nežli válečný strategický záměr armády jeho země. Zasloužených sedm Oscarů. ()
Asi jsem úchyl, ale tahle Leanova roztažená psychologickoválečná sonda do hlubin důstojnické duše mi opravdu tak skvělá nepřišla. Čapkova Matka je mi daleko bližší, ale osobní prožitek nemůže přebít nesporné kvality takového díla jakým je Most Přes Řeku Kwai. Nesdílím všeobecné nadšení, ale pod 70% nejdu. To by byla urážka těch jediných dvou (skvělých) herců, kteří mi utkvěli v paměti. ()
Chvíli trvalo, než mi došlo, že vlastně vůbec nejde o to, jestli jej nakonec odpálí, anebo ne. 80% Zajímavé komentáře: Oskar, kitano ()
Úžasný film podle slavné knihy autora Planety opic Pierra Boullea. Dramatický příběh ze zajateckého tábora kdesi v asijské džungli. Jedinečné herecké výkony všech hlavních hrdinů a slavná "pískací" melodie utkví dlouho (ne-li navždy) v paměti. ()
║Rozpočet $3miliónov║Tržby USA $17,195,000║Tržby Celosvetovo $30,600,000║Kino Návštevnosť: 13,481,000 (Francúzsko)║ /85%/ ()
Jeden z nejlepších válečných filmů v němž se mění hodnoty vojáku stejně jako vedení ve 2 WW: ()
Dalsi z tech klasickych valecnych filmu, ve kterem vubec nejde o valku, ale o jakesi zamysleni se nad zneuzitim moci a o konfliktu prava na jedne strane a cteny zasad na strane druhe. ()
Scénář: Michael Wilson, Carl Foreman .. Klasika světové kinematografie. Válka prostě nedává smysl.. Jen blázni stavěj most, jinejm pro radost. ()
Síla britského odhodlání a umu, stejně jako bezbřehý šovinismus a imperiální nadutost, dokázat těm šikmookým neřádům, kdo tady staví nejlepší mosty. Nesmírně cenný film z jakéhokoliv úhlu pohledu. ()
Skvěle vygradovaný závěr, jinak jde spíše o film neakční až komorní. Skoro bych to označil především za psychologický souboj plukovníka Nicholsona a plukovníka Saita. Jejich vztah se zajímavým způsobem vyvíjí. Jsou to vůbec velice zvláštní postavy. Alec Guiness je přímo úžasný. Scéna, kdy po dlouhé době vyjde z vězení a sotva se drží na nohou, ale snaží se jít důstojně, protože se na něj dívá jeho mužstvo, patří k nezapomenutelným. Oscary za film, režii, scénář, střih, kameru, hudbu a pro Guinesse, nominován byl Sessue Hayakawa, který hrál Saita. ()
Asi to nejhodnotnější, čeho se mezi válečnými filmy můžeme vůbec dobrat. Plukovník Nicholson jako muž, který ví, co to znamená kázeň, morálka a hlavně dobře odvedená práce. Muž, který ví, že není důležité, za koho bojujeme, nýbrž to, zda a jak bojujeme. Byl by to můj nejoblíbenější film (plukovník Nicholson je také jednou z mých nejmilovanějších postav) - jen kdyby!! Proč Lean proti originálu tak strašně změnil závěr filmu, čímž úplně převrátil misky vah? Proč? Vždyť Lawrence jasně říká, jak Lean uvažoval a co vyznával! ()
Matematicky by se tahle válečná selanka, která, aby vyhověla středostavovským představám o kultivovaném umění, ulámala skutečnosti všechny rohy, dala zapsat následovně: Motýlek + Commandos - Call of Duty - Jednotka 731. ()
Podle mého malinko přeceňovaná klasika. Prostředek filmu byl poněkud zdlouhavý (místy). Možná zapůsobilo také to, že jsem nedokázal plně sympatizovat ani s jednou postavou. Alec Guinness je posedlý kázní a podle mě je to opavdu kolaborant. Přece není možné, aby postavil skvělý most nepříteli. William Holden se zase snaží ze všeho vyvlíknout. Je to takový bohém. Ovšem hrají to skvěle a závěrečná půlhodina je úžasná ()
„Keď budete chcieť, naučím vás po thajsky.“ – „Netreba. Reči to vždy len pokazia.“ Krásny, silný a veľkolepý film. Troška patetický, nechcene smiešny (akčné scény skrátka neboli režisérovou silnou stránkou) a chýba mu určitá dávka autentickosti (v džungli som nikdy nebol, ale povedal by som, že človek by sa v nej mal potiť a zašpiniť), no fantastický Alec Guinness („staré“ HVIEZDNE VOJNY, CROMWELL) to zručne maskuje. Okrem „jeho“ línie sledujeme i vedľajšiu so záchrannou akciou v čele s až prehnane mužným, 110%-ne americkým Williamom Holdenom. Táto línia, ani William Holden, ma už na prvý raz príliš nebavili, na druhý to bolo o čosi lepšie, ale stále nič, o čom by ste písali domov. Spolu však obe línie fungujú a navzájom si pomáhajú. Treba samozrejme spomenúť tiež kultový hvízdajúci motív, humor („A môžem si vziať aspoň padák?“), vážnosť, džungľu a skvelého Sessue Hayakawa. ()
No mozna jsem kuli vysokymu hodnoceni cekal moc, mozna to bylo kuli reziserovi, ale pravdou je, ze to zas takova super mega pecka neni. Ale rozhodne se nejedna o spatnej film. Navic skvele natocenej, neni tu nouze o fakt paradni zabery a stari filmu neni moc znat. Nejvetsi problem je ale se samotnym pribehem. Film ma sice lehce prehnanejch 161 minut, ale nenudi, problem ale je, ze se tu toho vlastne moc nedeje. Tretinu filmu spolu souperi britskej a japonskej velitel v tvrdohlavosti. Druhou tretinu vsichni vesele stavi most. a treti tretinu je vyslana jednotka, aby ho vyhodila do vzduchu. Necekejte zadny zvraty nebo komplikovanej pribeh, to co cekate, ze se stane, se presne stane. Navic ani film neni vlastne valecnej, sice tu jsou japonsky vojaci a britsky zajatci, ale je tu vlastne jen jedna malicka prestrelka a lehce akcnejsi zaver. Co se tyce hercu, Guinness je naprosto perfektni, ke konci uz sem jeho jednani moc nerozumel, ale on hraje perfektne. Horsi to je s Holdenem, ze zacatku me mile prekvapil a cekal jsem, ze to bude takova ta typicka frajerska postava, co v tom umi chodit, jenze nekdy po hodine uz je jeho postava vicemene zbytecna. Ale i pres tyhle vytky se jedna o perfektne natocenej valecnej film, kde o tu valku vlastne ani moc nejde. ()
Angličané odjakživa vědí, že nejdůstojnějším činem v nedůstojné situaci je udělat něco neotřesitelně normálního. Třeba za všech myslitelných okolností před pátou odpolední postavit na čaj. :o) Most přes řeku Kwai je malým pomníčkem této životní filosofie. Plukovník Nicholson - poražen, leč nepokořen - dává náplň rčení "být klidný jako Angličan" a je portrétem neokázalého hrdinství, jaké ve válečných filmech nevídáme často. Animální spocení chlapáci s plnou hubou siláckých řečí jsou možná efektnější, ale v životě bych jim nefandil. Plukovníku Nicholsonovi v perfektním podání Aleca Guinnesse ano. V tom je ten film jiný. Lepší. 80% ()
Reklama