Režie:
David LynchScénář:
David LynchKamera:
Frederick ElmesHudba:
Angelo BadalamentiHrají:
Kyle MacLachlan, Dennis Hopper, Laura Dern, Isabella Rossellini, Hope Lange, Dean Stockwell, George Dickerson, Priscilla Pointer, Brad Dourif, Jack Nance (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Student Jeffrey, po návštěvě svého otce v nemocnici v rodném Lumbertonu, nachází na louce uříznuté lidské ucho. Šokující nález na policejní stanici předá detektivovi Williamsovi. Později se ale snaží získat více informací o pachateli záhadného zločinu. S pomocí detektivovy dcery Sandy se tajně dostává až k barové zpěvačce Dorothy, které manžela a syna unesl nebezpečný psychopat. Prostřednictvím tohoto zločince Jeffrey odhaluje zvrácené narkomanské prostředí a místní organizovaný zločin… Kultovní film natočil režisér David Lynch, známý svými tituly Mazací hlava, Sloní muž, Zběsilost v srdci, Mulholland Drive, Příběh Alvina Straighta či seriálem Městečko Twin Peaks. Ve svých dílech vždy něčím překvapuje. K detektivní linii Modrého sametu přidal působivou tísnivou atmosféru maloměsta, stejně jako nezvyklé podtexty, které spoludotváří výrazně propracovaná psychologická (i patologická) stránka postav. Také si nenápadně a působivě „pohrává“ s obrazem i zvukem. Pod jeho vedením hudbu k filmu připravil skladatel Angelo Badalamenti, s nímž spolupracuje delší dobu. (Česká televize)
(více)Recenze (615)
Žádný Lynchův film jsem před tím neviděl. Jen z komentářů tady a z tak nějak obecného povědomí jsem věděl, že to bude zvláštní zážitek. V skutku, zvláštní to bylo, ale dalo se to strávit. Kyle MacLachlan je dle mého názoru přesně na pomezí mezi hezounem a divným slizounem. Asi ideální herec do Lynchovo filmu tedy. Lauru Dern jsem znal hlavně z Jurského Parku, proto bylo zajímavé vidět ji i v něčem vážnejším. Hrála opravdu dobře. Třešničkou na dortu byl ale Dennis Hopper. Moc větších magorů jsem ve filmu asi neviděl. Pokud bylo cílem vyvolat jeho postavou v divákovi absolutní odpor, nechuť a zoufalství z toho, jak velké a čisté zlo může existovat, potom se to beze zbytku povedlo. Celkově mě to ale neoslnilo tak, jak by asi mělo, ale dát tomu 3 hvězdy mi přijde zase málo. Takže horší 4, aneb 70%. Viděno v restaurované verzi na 51. KVIFF. ()
Moc... moc... moc... krásna, krehká a poetická rozprávka o láske a o tom, ako dobro zvíťazí nad zlom. Emocionálna a duchovná očista, film z iného sveta. ()
Oscar 1 nominace: Režie ()
Už asi 14 dní přemýšlím, co k tomuhle filmu napíšu a kolik že mu těch hvězdiček vlastně dám. Rozhodla jsem se nakonec tak, jak to vidíte, protože film je rozhodně inteligentní, neservíruje všechno divákům přímočaře, jednoznačně, nutí je myslet a nedělá z nich blbce. Našlo by se sice pár drobností, které mi zrovna neseděly, ale to jsou opravdu takové detaily, že celkový dojem nezkazily - jinak herci výborní, Badalamentiho hudba neodolatelně depresivní, moc se mi líbila sugestivní kamera a vůbec celá atmosféra snímku. Navíc bych řekla, že čím déle o filmu přemýšlím, tím víc se mi zdá zajímavý a začínám mít nutkání jít si ho pustit znovu.... ()
Pamatuju si na příhodu z LFŠ, kde ex-politik Miroslav Macek vyprávěl publiku o jednom přísném kinaři, který tento film ohodnotil ve svém deníčku slovem "kravina". Macek ex-hibicionista mu (a přítomným dámam) začal vysvětlovat všechny psychonalytické narážky a dosáhl toho, že dotyčný pán doplnil své hodnocení na "psychoanalytická kravina". Hlavní vtip je ovšem v tom, že rádobyhluboký psychoanalytický výklad se jednoduše a okatě nabízí bez jakékoli latence. Lynch si s psychoanalytickými symboly hraje a vlastně je i paroduje, i když tuto parodii nikdy nepředstavuje jako průhlednou a čistou. A právě v tomto "dvojitém kódování" spočívá kouzlo tohoto průkopnického díla filmové postmoderny. ()
Film transu jako od Mayi Deren, jenomže se zápletkou. Detektivní. Nejspíš. Lynch ví, jak svým divákům pošimrat podvědomí. Na konci jsem byl přesvědčen, že svět bez maniakálního Hoppera, řvoucího "LET'S FUCK!", není v pořádku. 85% Zajímavé komentáře: Faidra, d-fens, Biff ()
Blue Velvet je asi tak na půli cesty mezi normálním filmem a normální Lynchovinou. Když se v něm člověk snaží najít nějaký hlubší význam, nepodaří se mu to, neboť ta jediná velká zdejší teze není vůbec ukrytá, ale naopak viditelně vystavená a je až překvapivě banální. Této banalitě však neodpovídá film samotný, který se snaží tvářit sympaticky zvrhle a podivně. Ale narozdíl třeba od Lost Highway vůbec podivný není. Velký podíl na 4 hvězdičkách má samozřejmě Dennis Hopper v roli maniakálního pošuka, jenž dává snímku nezanedbatelnou část jeho zajímavosti. ()
Nádherné, promyšlené a zvrhlé. Blů Vél-vét tak tato píseň už mně z mysli asi nezmizí. Navíc tenhle Lynchův kousek patří mezi ty pochopitelnější, čehož si já nebystrý jedinec cením. Kamera nám vytváří skvělou atmosféru , která přetrvá i po skončení filmu. ()
Má oblíbená Lynchovina. Opravdu těžce přehuštěný film, kdo nemá rád Lynche, tak to asi nerozchodí. Neskutečným způsobem ulítlý Dennis Hopper, Kyle McLachlan ve své asi nejlepší filmové roli, Isabella Rosselini je taky úžasná a tak bych mohl pokračovat i o dalších hercích, z nichž většna jsou přesné typy pro tento druh filmu. Nedokážu vysvětlit, proč je ten film tak geniální, ale prostě je. ()
Díky Modrému sametu jsem si ujasnil tři věci. Že Lynch fakt není můj šálek kávy, že Hopper uměl magory jako málokdo a že málokterý herec mě vytáčí tak jako Kyle MacLachlan. ()
║Rozpočet $6miliónov║Tržby USA $8,551,228║Tržby Celosvetovo $9,268,228║ ()
Tajemný pohled Davida Lynche na dokonalost, čistotu a krásu amerického města a jeho obyvatel. Pomalu se odhalující "podsvětí" do kterého proniká Kyle "Mu-addib" MacLachlan, díky malému zločinu. Již od úvodní scény je patrné, že nám David Lynch ukáže co se vše může skrývat pod krásou(krásný zelený opravovaný trávník) a zlo v něm (hnusní odporní brouci). V tomto filmu se rychle ztrácí idee. Postava Franka je zastrašující, děsivá, arogantní, ale také vyvolává jisté touhy. Ať Kyle MacLachlan nebo Isabella Rossellini oba jsou naprosto skvělí a dokazují, že Lynch si umí vybrat herce, kteří nehrají, ale stávají se postavami ve filmu. Bezchybná hladká a děsivá kamera. Dokonalá atmosféra. Neuvěřitelné očekávání každé události se spojuje s bušením srdce. Ani hudba nemá chybu. Mistr Lynch si opět vybral svůj den a natočil geniální mysteriózní snímek. ()
Jeden z tech urcite lepsich Lynchovych filmu (netvrdim, ze i pochopitelnejsich), ktery opet fascinuje az mrazivou atmosferou. ()
Scénář: David Lynch .. To je ale divnej svět. A krásná reklama na Heineken Beer, mňam… Obyčejný příběh lásky na maloměstě opředený vyšinutou detektivní zápletkou. Atmosferické chvílemi ano, zvláště naléhavá hudba se snaží podtrhnou jakousi tajemnou atmosféru i tam kde jinak není. Lynch místy přesně vede diváka za ručičku (či za nos), místy se však utrhne a sjíždí si svoje samoúčelně scény na hranici únosnosti. Příběhová linie, narozdíl od jiných Lynchovin, celkem dává smysl, děj prostě dojde k logickému vyústění, jenže ona nepochopitelnost (kterou Lynch později zahalil své filmy jako celek) se zde skrývá v drobnostech a tak jsem často kroutil hlavou zejména nad vyšinutostí postav, která mi vůbec neseděla (Baby wants to fuck! Baby wants to fuck Blue Velvet!). Kdyby se ubralo na rozvleklosti, přepsala se postava šíleného záporáka a dopracovaly se některé cestičky, mohla to být výborná krimi. Takhle je to, ehm zase přesně nevím co (další tzv. "povinná filmová položka" odškrtnuta..!?).. 50%. ()
"It's a strange world, isn´t it?" Tak skvělou aféru kolem jednoho bezprizorního ouška nedokázal vycucat ani Mike Tyson a jeho náhlá chuť něco zakousnout během mače s Holyfieldem. On je v zásadě Modrý samet totiž naprosto běžný thiller. Akorát prohnaný umírněnější, prášky notně utlumenou, hemisférou Lynchovy bizarní imaginace. Vznikla tak běžnému divákovi asi nejpřístupnější lynchovina (tedy odpadají Duna a Alvin). Což však ani zdaleka neznamená, že by to dávalo kdo ví jaký smysl. Stejně jako tento komentář. A teď babo raď co tím chtěl básník říci, že? Možná jen to, že modrá je prostě dobrá i navzdory iritujícímu přehrávání Laury Dern a Dennise Hoppera. Lynch tedy ve výsledku může děkovat hlavně sobě a Badalamentimu. Skoro jsem v pokušení pronést, že druhému jmenovanému především. ()
Ze začátku extrémně napínavé pak to trochu poleví ale zase nastoupí odporně psychopatický hnusák Frank v podání Dennise Hoppera, kterýho si zamilujete. (Baby want to fuck!) ()
Už od úvodních záběrů na modré sametové závěsy, k tomu hraje naléhavá hudba, a na mě dopadá plná tíže filmu. To je v zápětí vyrušeno několika málo okamžiky záběrů vlídného maloměsta. Dokud.. Oh ano, míra napětí a úlevy se v Modrém sametu fantasticky střídá, a ďábelsky si s námi pohrává. Úžasným hereckým výkonům (opravdu dokonalá, křehká a nádherná Isabella Rossellini, vynikající a naprosto odporný Dennis Hopper, a neméně dobří a tehdy mladí Kyle MacLachlan s Laurou Dern) nemůžu skoro nic vytknout, nádherně pasují do celé mozaiky tohoto úžasného díla. Stejně jako hudba, která je opět naprosto dechberoucí, a nádherně dokresluje už tak temnou a tíživou všeobjímající atmosféru městečka Lumberton. Nebyl by to ale Lynch, aby pár dílů oné mozaiky nenechal chybět. Zamotaný příběh se kousek po kousku rozmotává, a taky nechává veliké mezery... Jak jinak. Naštěstí (i když možná bohužel, těžko říct) tentokráte ještě nezašel za hranice pochopitelnosti (jako pozdějsí Mulholland Drive, který hrozně miluju...), ale i tak... Lincoln street? Drozdi? Hořící svíčka? "She wore blue velvet..."? Tanečnice na střeše auta? Je to ale divnej svět, co? ()
Romantický noir s tunou důkazů o tom, že k Lynchovi je zkrátka třeba hledat si vlastní cestu. Někdy to nevyjde, jindy je z toho naopak nezapomenutelný zážitek. MacLachlanova naivita ruku v ruce s neuchopitelnou aurou Isabelly Rossellini stvořily podívanou, která se nedá odvyprávět, jen zažít. Pro nejvyšší hodnocení by pošuk Dennis Hopper musel přeci jen trochu ubrat ze svého raketového temperamentu. ()
Naprosto uchvatnej Lynchuv film, kterej je divnej, ale neni psycho a je to krapet do detektivniho zanru. Film sice zacina s vcelku pohodovou atmosferou o zvedavym detektivovi-amaterovi, ale samozrejme uz za chvily film hezky zdrsni. Akorat jsem cekal, ze bude nejakej zvrat na zaver, ale tentokrat Lynch natocil vcelku normalni film. Badalamenti opet slozil skvelou hudbu a ty pisnicky jsou fakt chytlavy. Jak je u Lynche zvykem, je tu spousta skvelejch a silnejch scen, film zaujme od prvniho okamziku a ma opet dokonalou atmosferu. Taky tu hraji tradicni Lynchovo herci, jeste pekna Dern a fajn MacLachlan, kterej sice neni kdovijak skvelej herec, ale ja ho mam v Lynchovo filmech rad. Dale tu je Isabella Rossellini, ktera svou prvni vetsi roli zvladla dost dobre, akorat misty byla uz krapet moc cvok. No a pak tu je mega ultra krutej zaporak v podani Dennise Hoppera, kterej prakticky co slovo, to hlaska a vetsinou samy fuck fuck. Zkratka skvelej film. ()
Lynch mixuje maloměstskou nevinnost se záhadnou noční můrou, na druhý pokus už je mi Blue Velvet přístupnější a přeci jen mu propadám. Hopper památný v roli cholerickýho gaunera, osobitá směs humoru, hororu, zvrhlý soft erotiky, otravných 80s klišé a v mnohém jasný předobraz Twin Peaks. [Noir Film Fest 2020] ()
Reklama