Reklama

Reklama

Chalupáři

(seriál)
  • Slovensko Chalupári
TV spot 1
Československo, 1975, 8 h 38 min (Minutáž: 39–55 min)

Hudba:

Luboš Fišer

Hrají:

Jiří Sovák, Josef Kemr, Jana Hlaváčová, Josef Vinklář, Jiří Schmitzer, Jiřina Bohdalová, Ilja Prachař, Josef Větrovec, Božena Böhmová, Mahulena Bočanová (více)
(další profese)

Epizody(11)

Obsahy(1)

Seriál komediálních příběhů F. Vlčka a V. P. Borovičky, který již od své premiéry v roce 1975 potěšil řadu diváků mnoha generací, čerpá svůj humor ze symbiózy člověka městského a člověka vesnického. Popularitu získal nejen pro své hvězdné obsazení, ale i pro základní tón, jímž je tolerance, lidská vzájemnost a porozumění. (Česká televize)

(více)

Videa (14)

TV spot 1

Recenze (593)

gabin(a) 

všechny recenze uživatele

Po dlouhé době opravdu SLEDUJI nějaký seriál a skvěle se bavím. Nejen tím humorem plánovaným, ale taky dobovými reáliemi, myslím, že ani zase tak moc přikrášlované nebyly. A zároveň je mi smutno. Nejsem staromilec, ale ani sklerotik, takže si bez nostalgie pamatuju, že k sobě dřív měli lidi, a zvláště pak na dědině, mnohem blíž. Někdy to "blíž" sice mohlo být nepříjemné, ale spíš to bylo ku prospěchu. Bydlím na předměstí Brna, které nikdy nebylo oficiálně vesnicí, nicméně duchem ano a vidím ten rozdíl, když jsem byla malá holka a taťci dělali lavičky u lesa, babky klidně zametly sníh či smetí i před sousedovým domem, navzájem se hlídaly děti, když byl u někoho meloun, dostaly všechny děcka, co s dotyčným přilítly k nim (přes den stále otevřenými dveřmi) a když přijel Jardův táta z montáže, poslal celé naší smečce žvýkačky a Jarda nám půjčoval angličáky. To je pryč, lidi jsou zavření doma a zadarmo už nikdo nikomu nic nespraví, byť se mají všichni mnohem líp, mají lepší auta a maminy chodí na zumbu... ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Ľudový televízny seriál z dôb socialistickej utopie. Však svoje čaro určite má. Hlavne vďaka skvelým hercom, ktorí sa na tomto projekte zúčastnili. Raz darmo pán Jiří Sovák bol veľkou osobnosťou českého filmu. Úlohu odmeraného penzionovaného revízora, ktorý odchádza žiť z Prahy na dedinu, stvárnil okúzľujúco. Výborný boli tiež Josef Kemr ako jeho spolubývajúci v jeho novej chalupe a koketná Jiřina Bohdalová. Neviem či to funguje aj na súčastnú mladú generáciu divákov, ale ja to kľudne ohodnotím troma hviezdičkami. *** ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Tady je to opravdu složité s hodnocením. Na jednu stranu to bylo dílo opravdu ryze normalizační, prakticky o ničem. Filip tvrdí že byl o ,,člověčenství'' a proto se tak ujal. No už jen fat, že to bylo jedno z anestetik aby lid zapomněl jej řadí k dalším normalizačním výtvorům. Jenže. Tady se opravdu sešla hromada dobrých herců a já si myslím, že dát do kupy Sováka s Kemrem byl geniální tah. Takže ano, je to komunální satira. Ale kupodivu stále baví. Vesnice jsou totiž stále plné svérázných postaviček místních i Pražáků... To konec konců vysvětluje i ony až neuvěřitelné promítací úspěchy Babovřesek... Takže já dávám za čtyři, už jen za tu vzpomínku na mládí kdy jsem seroš sledoval v televizi a navíc na venkově u babičky. * * * * ()

Orlau32 

všechny recenze uživatele

Myslím, že tak jak ukazuje seriál Františka Fiipa, tak tak jsme žili. Není v tom nic tendenčního, tak to bylo. Dnešním mladým lidem (kteří mohou cestovat kam chtějí) se to zdá zřejmě nemožné, ale mnoho věcí na které oni dnes dosáhnou, se mohlo nám starší generaci v tom 40.letém marasmu, jenom zdát. A tak chalupa někde v horách nebo na vesnici byla možností, jak se seberealizovat anebo jak utéci aspoň na weekend od toho (vtloukaného nám) socialistického "blahobytu". Závěrem bych chtěla ještě dodat, že to s "NORMALIZACÍ" NEMÁ ABSOLUTNĚ NIC SPOLEČNÉHO. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Popularita Chalupářů u diváků i programových vedoucích je zarážející zejména proto, že těžko najdeme výstižnější symbol normalizačního bezčasí. Východisko seriálu, jehož poselství předává divákům v prvním díle postava esenbáka ("venku jsou od sebe sice lidi trochu dál, ale přesto k sobě mají nějak blíž"), je dobře známé asi každému, kdo se v posledních padesáti letech ocitl u televize. K rodině cynického taxikáře Aloise Krbce (Josef Vinklář) se stěhuje jeho neurotický tchán, bývalý revizor Evžen Huml (Jiří Sovák). Místo pokusu o společné soužití Krbec vychytralým trikem stěhuje Humla na venkov do vesničky Třešňová, kde nerudnému invalidnímu důchodci nezbude než sžít se s dobromyslným vrstevníkem Bohoušem Císařem (Josef Kemr). Postupem času se Huml seznamuje s bizarním koloritem života na vesnici, který spíš než Formanovo Hoří, má panenko připomíná kýčovitý papundekl Zdeňka Trošky, a spolu s diváky odhaluje velkou pravdu: že i když se v životě v socialismu někdy setkáváme se strastmi, lidé – od ochotně melouchařících zaměstnanců JZD po shovívavé funkcionáře komunistické strany – se vždy nakonec dohodnou a všechno dobře dopadne. Chalupáři jsou v tomhle ohledu mnohem zrádnější než otevřeně prostranické produkce Československé televize, jako byl třeba Okres na severu. Zatímco z příběhu moudrého a spravedlivého tajemníka okresního výboru KSČ Pláteníka čiší primitivní pokus o oslavu normalizační ideologie, Chalupáři zdánlivě pouze existují v jejím rámci. Při bližším pohledu je však jejich poslání zjevné. Přimět diváky, aby zapomněli na každodenní realitu, a za ochotné asistence populárních herců je uchlácholit iluzí pohodového socialistického života. Dobová témata – od pražské asanace a přidělování bytů přes hodnocení práce stranické organizace a anonymní udávání po vzpomínky na zakládání JZD – nenápadně prosakují každým dílem a ve vražedně pomalém tempu seriálu se proplétají s osudy kladných hrdinů. Vyznění Chalupářů trefně shrnuje bodrý předseda obecního výboru: "To se ví, sem tam se mezi náma najde potvora, ale paušálně jsme dobrý!" Chalupáři nejsou charakterističtí jen urputnou snahou komunistického režimu nabarvit narůžovo všudypřítomnou šeď, ale i vykreslením ženských postav, podobných jiným normalizačním televizním maminám, uklízečkám a švadlenám. Je tu žena taxikáře Krbce Jarča nebo objekt milostného zájmu širokého okolí, vesnická femme fatale Dáša Fuchsová (Jiřina Bohdalová), kterou seriál lakonicky popisuje „42 let, rozvedená, zachovalá“. Pozoruhodná je v dobovém přístupu k ženám především linie manželky místního autobusáka Tondy Čiháka (Vladimír Menšík). Čihák se svou ženu Aničku (Gabriela Vránová) okatě snaží podvést, když v autobusu cestou na vesnický výjezd do Prahy svádí před jejíma očima náhodnou cestující. Rozesmutnělá Čiháková se se svým trápením svěří Humlovi s Císařem – a ti s ní absolvují celodenní kolečko od kadeřnice k obchodům s oblečením, aby byla "krásná pro svýho Toníčka". Když se na konci dne shledává se svým manželem, začne ji okamžitě podezřívat, že má milence, a na Humlovy výtky, že on přece dělá to samé, opáčí, že "to je přece zákon přírody, že mužskej si namlouvá ženskou". Ideální produkt státní televize sedmdesátých let dával smysl v době Husákova režimu, jeho nadšené reprízování čtvrtstoletí po sametové revoluci je však jen obtížně pochopitelné. Chalupářům navíc léto co léto chybí jakékoliv zasazení do kontextu, o jaké se ČT pokusila naposledy při repríze 30 případů majora Zemana a které by mladou generaci – a koneckonců i starší, kteří u seriálu vzpomínají na radostné mládí – uvedlo do dobové reality. Vysílání seriálu by dnes šlo bez problémů doplnit o vylíčení všeobjímající náruče obecních výborů, vysvětlení role ženy v socialistické společnosti i popis proměny života na venkově pod diktátem plánovaného hospodářství. ČT však na podobné snahy rezignovala a bez sebemenšího pozastavení Chalupáře spolu s dalšími normalizačními hity jako Sanitka nebo Malý pitaval z velkého města pevně začlenila do svého reprízového programu. Lze z toho vyvodit jediné: česká letní pohoda v očích veřejnoprávní televize zjevně vypadá stejně dnes jako v roce 1975. Atmosféra socialistické prázdnoty může s klidem dopadat na nové a nové diváky – a ostatně proč ne? Jak lapidárně shrnuje jedna z chalupářských figurek: "Lepší je být naladěnej než zavřenej." (Michal Zlatkovský: Chalupáři – nejmilovanější symbol normalizace, který Česká televize uctívá dodnes) () (méně) (více)

Galerie (34)

Zajímavosti (171)

  • Vyhlídka, kde se Huml (Jiří Sovák) s Císařem (Josef Kemr) a Aničkou (Gabriela Vránová) koukají na Prahu, je u Hanavského pavilonu v Letenských sadech. Kadeřnictví, kde si Anička nechala zušlechtit účes, bylo natočeno v Pasáži Černá růže v Prahze 1 na Novém Městě. Podnik, kde Marion (Carmen Mayerová) uhádla, že mají Balabán (Ilja Prachař) s Císařem v šatně pohřební věnec, je Varieté U Nováků ve Vodičkově ulici v Praze 1 - Novém Městě. Řada zaparkovaných taxíků, kde čeká Siola (Josef Vinklář) na kšeft a přichází Angličan, který chce vyhlídkovou jízdu, stojí před hotelem Intercontinental v Pařížské ulici. Kromě Višňové u Příbrami se natáčelo i v Dobříši, kde se filmovala chata paní Fuchsové (Jiřina Bohdalová), a ve Staré Huti u Dobříše, kde byl natočen mimo jiné obchod se smíšeným zbožím. (Cucina_Rc)
  • Jiřina Bohdalová si chtěla v 70. letech koupit chatu, ve níž v seriálu bydlela její postava, Pražačka Dáša Fuchsová. Majitelé, shodou okolností manželé z Prahy, ji ale neprodali. (IDžOR)

Související novinky

Zemřela herečka Hana Maciuchová

Zemřela herečka Hana Maciuchová

26.01.2021

Ve věku 75 let dnes v Olomouci po dlouhé nemoci zemřela česká filmová, televizní a divadelní herečka Hana Maciuchová. Nejvíce diváku si ji jistě bude pamatovat z televizních obrazovek. Zahrála si v… (více)

Zemřel režisér František Filip

Zemřel režisér František Filip

09.01.2021

Ve věku 90 let zemřel český režisér a scenárista František Filip. Zprávu o úmrtí plodného tvůrce televizní produkce přinesla Česká televize. Absolvent pražské FAMU má k dnešnímu dni na svém kontě na… (více)

Věra Tichánková 1920 - 2014

Věra Tichánková 1920 - 2014

09.01.2014

Ve věku 93 let zemřela herečka Věra Tichánková. Manželka herce Jana Skopečka a dlouholetá členka Divadla S. K. Neumanna v Praze (1951 - 1982) studovala vysokou školu chemicko-technologickou, následně… (více)

Reklama

Reklama