Reklama

Reklama

Chalupáři

(seriál)
  • Slovensko Chalupári
TV spot 2
Československo, 1975, 8 h 38 min (Minutáž: 39–55 min)

Hudba:

Luboš Fišer

Hrají:

Jiří Sovák, Josef Kemr, Jana Hlaváčová, Josef Vinklář, Jiří Schmitzer, Jiřina Bohdalová, Ilja Prachař, Josef Větrovec, Božena Böhmová, Mahulena Bočanová (více)
(další profese)

Epizody(11)

Obsahy(1)

Seriál komediálních příběhů F. Vlčka a V. P. Borovičky, který již od své premiéry v roce 1975 potěšil řadu diváků mnoha generací, čerpá svůj humor ze symbiózy člověka městského a člověka vesnického. Popularitu získal nejen pro své hvězdné obsazení, ale i pro základní tón, jímž je tolerance, lidská vzájemnost a porozumění. (Česká televize)

(více)

Videa (14)

TV spot 2

Recenze (593)

mchnk 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Naprosto dokonale herecky obsazená sonda, do ryze české záležitosti chalupaření. Aneb jak spokojený socialistický důchodce, který má našetřené poctivé peníze, si užívá zasloužilého důchodu. Výborná uvolněná atmosféra a nádherná herecká přirozenost staré, mladé, i té nejstarší herecké školy, která je jistě výsledkem improvizace této elity. Idylka, která je nostalgická nejen datem vzniku, ale také námětem. Já osobně si svůj důchod představuji už jen jako výraz, a rozhodně nepočítám s tím, že nebudu muset pracovat. Těžko říct, jestli je to dobře, či ne, každopádně je to nevyhnutelný fakt budoucnosti. Seriál, který mně opravdu hodně uklidňuje. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Popularita Chalupářů u diváků i programových vedoucích je zarážející zejména proto, že těžko najdeme výstižnější symbol normalizačního bezčasí. Východisko seriálu, jehož poselství předává divákům v prvním díle postava esenbáka ("venku jsou od sebe sice lidi trochu dál, ale přesto k sobě mají nějak blíž"), je dobře známé asi každému, kdo se v posledních padesáti letech ocitl u televize. K rodině cynického taxikáře Aloise Krbce (Josef Vinklář) se stěhuje jeho neurotický tchán, bývalý revizor Evžen Huml (Jiří Sovák). Místo pokusu o společné soužití Krbec vychytralým trikem stěhuje Humla na venkov do vesničky Třešňová, kde nerudnému invalidnímu důchodci nezbude než sžít se s dobromyslným vrstevníkem Bohoušem Císařem (Josef Kemr). Postupem času se Huml seznamuje s bizarním koloritem života na vesnici, který spíš než Formanovo Hoří, má panenko připomíná kýčovitý papundekl Zdeňka Trošky, a spolu s diváky odhaluje velkou pravdu: že i když se v životě v socialismu někdy setkáváme se strastmi, lidé – od ochotně melouchařících zaměstnanců JZD po shovívavé funkcionáře komunistické strany – se vždy nakonec dohodnou a všechno dobře dopadne. Chalupáři jsou v tomhle ohledu mnohem zrádnější než otevřeně prostranické produkce Československé televize, jako byl třeba Okres na severu. Zatímco z příběhu moudrého a spravedlivého tajemníka okresního výboru KSČ Pláteníka čiší primitivní pokus o oslavu normalizační ideologie, Chalupáři zdánlivě pouze existují v jejím rámci. Při bližším pohledu je však jejich poslání zjevné. Přimět diváky, aby zapomněli na každodenní realitu, a za ochotné asistence populárních herců je uchlácholit iluzí pohodového socialistického života. Dobová témata – od pražské asanace a přidělování bytů přes hodnocení práce stranické organizace a anonymní udávání po vzpomínky na zakládání JZD – nenápadně prosakují každým dílem a ve vražedně pomalém tempu seriálu se proplétají s osudy kladných hrdinů. Vyznění Chalupářů trefně shrnuje bodrý předseda obecního výboru: "To se ví, sem tam se mezi náma najde potvora, ale paušálně jsme dobrý!" Chalupáři nejsou charakterističtí jen urputnou snahou komunistického režimu nabarvit narůžovo všudypřítomnou šeď, ale i vykreslením ženských postav, podobných jiným normalizačním televizním maminám, uklízečkám a švadlenám. Je tu žena taxikáře Krbce Jarča nebo objekt milostného zájmu širokého okolí, vesnická femme fatale Dáša Fuchsová (Jiřina Bohdalová), kterou seriál lakonicky popisuje „42 let, rozvedená, zachovalá“. Pozoruhodná je v dobovém přístupu k ženám především linie manželky místního autobusáka Tondy Čiháka (Vladimír Menšík). Čihák se svou ženu Aničku (Gabriela Vránová) okatě snaží podvést, když v autobusu cestou na vesnický výjezd do Prahy svádí před jejíma očima náhodnou cestující. Rozesmutnělá Čiháková se se svým trápením svěří Humlovi s Císařem – a ti s ní absolvují celodenní kolečko od kadeřnice k obchodům s oblečením, aby byla "krásná pro svýho Toníčka". Když se na konci dne shledává se svým manželem, začne ji okamžitě podezřívat, že má milence, a na Humlovy výtky, že on přece dělá to samé, opáčí, že "to je přece zákon přírody, že mužskej si namlouvá ženskou". Ideální produkt státní televize sedmdesátých let dával smysl v době Husákova režimu, jeho nadšené reprízování čtvrtstoletí po sametové revoluci je však jen obtížně pochopitelné. Chalupářům navíc léto co léto chybí jakékoliv zasazení do kontextu, o jaké se ČT pokusila naposledy při repríze 30 případů majora Zemana a které by mladou generaci – a koneckonců i starší, kteří u seriálu vzpomínají na radostné mládí – uvedlo do dobové reality. Vysílání seriálu by dnes šlo bez problémů doplnit o vylíčení všeobjímající náruče obecních výborů, vysvětlení role ženy v socialistické společnosti i popis proměny života na venkově pod diktátem plánovaného hospodářství. ČT však na podobné snahy rezignovala a bez sebemenšího pozastavení Chalupáře spolu s dalšími normalizačními hity jako Sanitka nebo Malý pitaval z velkého města pevně začlenila do svého reprízového programu. Lze z toho vyvodit jediné: česká letní pohoda v očích veřejnoprávní televize zjevně vypadá stejně dnes jako v roce 1975. Atmosféra socialistické prázdnoty může s klidem dopadat na nové a nové diváky – a ostatně proč ne? Jak lapidárně shrnuje jedna z chalupářských figurek: "Lepší je být naladěnej než zavřenej." (Michal Zlatkovský: Chalupáři – nejmilovanější symbol normalizace, který Česká televize uctívá dodnes) () (méně) (více)

Reklama

buldock 

všechny recenze uživatele

Nejlepší český seriál , plný hereckých osobností , kterým vévodí nezapomenutelní Jiří Sovák a Josef Kemr , dva nerozluční sokové snad ve všem možném , nuceni trochu proti své vůli spolu ze začátku žít v jedné chalupě. A jak to tak bývá , stanou se z nich nakonec přátelé. Seriál je plný vtipných a komických situací a semeniště hlášek všeho druhu. Nemám co bych ještě více dodal k této seriálové perle! Seriál: 90% ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Možná proto, že jsme to u nás vydali jako první na DVD, takže s tím seriálem člověk žil až moc dlouho, mne tak nebere. Je vynikající, příjemný, herecky skoro dokonalý (ne vždy Sovák vyjde ze své škatulky), filmařsky na výši, ale některé scény mám tak zažrané v paměti třeba z testů kvality obrazu po vyčištění, že mi už přijdou otřepané. Ale to je můj problém. :-) ()

petaspur 

všechny recenze uživatele

"To myslíš vážně, že já jim lezu na nervy? Já, kterej se o všechno stará?" Cholerický revizor na penzi Evžen Huml sám sebe nejspíš považuje za oblíbeného zastánce morálky, ale najít společnou řeč s tímto není jednoduché. Proto je třeba vyslat nerudného Pražáka na vstřícnou vesnici a využít porovnání dvou zcela odlišných světů k zábavným názorovým střetům. V tomto případě se to povedlo. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (171)

  • Majitelem filmového orchestrionu je varhanář a velký sběratel takzvaných polyfonů a flašinetů Zdeněk Hromádka z Bašky. Tento orchestrion stával dlouhá léta na chalupě v Hodslavicích, kde vyrůstal. Byl tam po jeho prarodičích a neví, jak ho získali. Pradědeček byl také varhanář. V době, kdy ještě nevěděl, že on sám bude v rodinné tradici varhanářství pokračovat, orchestrion prodal, aby si koupil Rogallo. Při sledování Chalupářů po letech mu došlo, že to je on. Poznal ho podle detailů, které znal, podle řezeb, podle vyrytého nápisu: „Augustin Obalil, Praha 7.“ Těch orchestrionů zůstalo v Čechách jen pár. Ten člověk, kterému ho prodal, ho pak zapůjčil jako rekvizitu do seriálu. V roce 2013 jej objevil u jednoho chalupáře a koupil, obsahoval i původní válce s melodiemi „Kolíne, Kolíne“ a „Faust a Markétka“. Orchestrion pečlivě zrekonstruoval a nabídl k vystavení do muzea. (sator)
  • Paní Míla (Alena Vránová) bydlela v Praze-Krči Na Strži 1197/53. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
  • V roce 2021 byl seriál poprvé odvysílán v remasterované verzi. Snah o vylepšení filmové kopie proběhlo v minulosti již několik, tento trval rok a půl a probíhal na jednom z nejlepších filmových skenerů v Evropě. Remaster spočíval v kombinování ostrých, málo poškozených částí negativu se sice méně ostrými, ale zato celistvými částmi pozitivu, až bylo dosaženo nejvyšší možné kvality obrazu. Důvodem takto zvoleného postupu byl velice špatný stav originálních negativů, které byly v 70. letech minulého století poničeny vlivem špatného skladování. Československá televize ve své době nedisponovala depozitáři, ve kterých by bylo možno zajistit uloženým filmům podmínky zaručující správnou teplotu a vlhkost. Vinou těchto nešťastných okolností tak byly uložené negativy napadeny plísní, která na mnoha místech nevratně narušila emulzi filmu. Další obtíží při výrobě HD verze byla neostrá vysílací filmová kopie – což nevadilo v době vysílání pořadů v SD rozlišení na malých obrazovkách, to však v době výroby pořadů v HD kvalitě nemůže obstát. (me116)

Související novinky

Zemřela herečka Hana Maciuchová

Zemřela herečka Hana Maciuchová

26.01.2021

Ve věku 75 let dnes v Olomouci po dlouhé nemoci zemřela česká filmová, televizní a divadelní herečka Hana Maciuchová. Nejvíce diváku si ji jistě bude pamatovat z televizních obrazovek. Zahrála si v… (více)

Zemřel režisér František Filip

Zemřel režisér František Filip

09.01.2021

Ve věku 90 let zemřel český režisér a scenárista František Filip. Zprávu o úmrtí plodného tvůrce televizní produkce přinesla Česká televize. Absolvent pražské FAMU má k dnešnímu dni na svém kontě na… (více)

Věra Tichánková 1920 - 2014

Věra Tichánková 1920 - 2014

09.01.2014

Ve věku 93 let zemřela herečka Věra Tichánková. Manželka herce Jana Skopečka a dlouholetá členka Divadla S. K. Neumanna v Praze (1951 - 1982) studovala vysokou školu chemicko-technologickou, následně… (více)

Reklama

Reklama