poster

Dekalog VII (E07) (epizoda)

  • Polsko

    Dekalog, siedem

Drama

Polsko, 1988

Komentáře uživatelů k epizodě (23)

  • Frajer42
    ***

    Spoilery! Sonda do netradiční polské rodiny, kde matka ukradne své, tehdy, nezletilé dceři dceru, aby ji umožnila pohodové dostudování, čímž poruší 7. přikázání. Děj je zasazen do doby, kdy se již zletilá dcera rozhodne ukradnout si svoji dceru po letech zpět. Jako v každém správném Dekalogu, i tady dojde k trestu. Nejstarší paní si sice zachová vnučku za svoji dcerku, ale přijde o tu svoji skutečnou. Příběh mě až tolik nezaujal, proto střílím jen 3 hvězdy.(20.11.2016)

  • Faye
    ****

    Malá holčička se stává „předmětem“ krádeže a sporu mezi matkou a „matkou“. Velmi složitě nastolená otázka. Co si člověk může ještě přivlastnit. A co si může vzít.(23.12.2005)

  • xxmartinxx
    ****

    Dítě nepokradeš! Nevím, jestli byl opravdu dobrý nápad demonstrovat toto přikázání na tak extrémním příkladu... ale jinak opět precizní, domyšlené, skvěle zahrané.(16.10.2013)

  • kinej
    ****

    Je opravdu úchvatné, jak si dokázal Kieslowski s jednotlivými přikázáními poradit. I na téma Nepokradeš vymyslel svébytný příběh. Mladá dívka je nucená ukrást svou dceru své matce je dostatečně silnou nosnou osnovou, vyplněnou skvělým herectvím. Příběh působí velice uvěřitelně až obyčejně. Klidně by se mohl udát.(26.11.2006)

  • Aidan
    ****

    Skoro neřešitelný spor o dítě se stává ještě neřešitelnějším kvůli sobectví hlavních aktérů. Velmi, velmi bezútěšný film. Kieslowski tentokrát diváku nedopřeje ani náznak katarze.(30.10.2007)

  • nascendi
    ***

    Kieslowskému rozhodne nemožno upierať originalitu príbehov, ktorými ilustruje prikázania. Siedmy diel bo, toho príkladom. Aj keď celý príbeh je bizarný, dalo sa naň pozerať so záujmom, pretože nabádal k premýšľaniu o otázkach, ktoré si človek často nekladie, pretože sa s tak vyhranenými situáciami v živote nestretáva. Nebola to zďaleka najlepšia časť Dekalógu, ale ani nesťahovala jeho celkovú úroveň nižšie.(29.9.2018)

  • jojinecko
    ****

    Výklad prikázania "Nepokradneš" podaný cez vcelku bizardný príbeh jednej "rodinky"... Vysoko nastvavená laťka prvými šiestimi dielmi je minimálne vyrovnaná, pričom tento diel mi príde ako jeden z najmelancholistickejších...Opäť výborné!(16.11.2008)

  • ork
    *****

    For Me 87%(27.2.2010)

  • erased
    ***

    Nepokradeš je zasazené do tak komplikovaného kontextu, že i přes jasně patrné provinění a trest je asi nejtěžší jakkoli zde vystupující postavy zhodnotit. Zpředmětnění druhého člověka oběma zlodějkami se sice děje ze sobeckých důvodů, ale původní vina je pohřbena hluboko v minulosti, a ta ty důvody dělá nepříjemně lidskými, takže se nedá ukázat na někoho vyloženě špatného. I přes tuto ambivalentnost mi však sedmý díl přirostl k srdci nejméně, a těžko říct, jestli je to nesympatickými postavami, částečným odtržením od rámcového pojetí celého Dekalogu, nebo něčím úplně jiným.(23.12.2014)

  • kaylin
    ****

    Další velmi povedený snímek v rámci celého desatera. Příběh o jedné ženě, která měla dítě možná až příliš brzy, ale myslela si, že je připravena. Zajímavá situace, která není dovedena ad absurdum, ale jako kdyby k tomu neměla daleko. Tady je ten závěr povedený a celkem s vámi dovede zamávat. Kieślowski natočil něco velkého, i když to ukazuje na malých příbězích.(9.2.2016)

  • d-fens
    *****

    ocenenia : "Vatikánsky zoznam" (vznikol v roku 1995) - zaradené v sekcii 'Morálne hodnoty' (celý tv seriál)(10.3.2010)

  • kinderman
    ***

    Bývalý středoškolský učitel polštiny, který zřejmě udržoval vztah s ředitelkou a dítě udělal její dceři (studentce), se živí (patrně výnosnějším) šitím plyšáků. Vím, že příběh je o něčem jiném, ale tohle mě vskutku oslovilo. Navíc chybí postava Anděla (ačkoli v titulcích je uveden).(26.2.2009)

  • Jim_Beam
    ****

    Díl, který se od předchozích částí Dekalogu výrazně liší. Má zcela jinou náladu, změnilo se prostředí, zacházení s vizuální stránkou a i hudba je výrazně odlišná od "běžné" hudby, která zaznívá v Kieslowského filmech. Tentokrát nemám obvyklý pocit, že jsem viděl film s duchovním (ne ve smyslu náboženském) rozměrem, v tomto případě se jedná o vyhrocené lidské drama. Kdybych nevěděl, že to točil Kieslowski, řekl bych, že je to film Bergmanův, a nutno říct, že kdyby ho skutečně natočil on, řadil by se po bok jeho nejlepších věcí. 4,5*(6.4.2010)

  • ad
    ****

    Oproti oboum Krátkým filmům o... mi tady něco malinko chybělo.. nejsíš odvážnější a inspirativnější formální stránka, zde zastoupené jen v několika okamžicích (především v neuvěřitelně silném závěru). Ovšem dějova a samozřejmě herecky se jedná o nezastupitelný umělecký zážitek!! 4,5*(13.2.2006)

  • tomtomtoma
    ****

    Nepokradeš. Krzysztof Kieślowski a Krzysztof Piesiewicz svou cestou do beznaděje lidské duše podrobují kritickému pohledu morální stav a zvyklosti společnosti. Nárok na majetek jako lidská potřeba a pokušení je prostředkem zrady a nenávisti. Umlčené tajemství společenského skandálu minulosti rozhodně není zapomenuto. Láska je sobecká a se zuřivě běsnící nenávistí brání své dobyté území. Nenávist je nechtěným plodem lásky a dychtivě vyčkává na svoji šanci k prosazení svého svatého práva a povinnosti. Předmět sporu vášní nesbližuje, ale navždy rozděluje. Ztráty na všech frontách jsou nevyhnutelné. Hlavní postavou úzkosti a pocitu zrady je Majka (zajímavá Maja Barełkowska), smířená s nedobrovolným ukončením svého vysokoškolského studia. Trauma minulosti stále přetrvává a špatně skrývaná zloba sokyně činí niternou osamělost nesnesitelnou. Zoufalství se pokouší zvrátit proces citů a chystá se uchopit svůj život do vlastní ruky. Důvěra je nestálá, přesto má tendenci dosáhnout opožděného naplnění života rodiny. Druhou stranou majetnického sporu je Ewa (dobrá Anna Polony), Majčina matka a ředitelka střední školy. Zahlazení společenského rozhořčení je pro ni druhou šancí k vlastnímu naplnění. Ke svému potomku nikdy nenašla cestu a rodičovská láska je navždy zdeformována výčitkou a nenávistí. Svého pracně nabytého práva se nevzdává za žádných okolností. Pocit zrady se neodpouští. Předmětem sporu je Ania (příjemná Katarzyna Piwowarczyk), Majčina dcera, která za svou matku považuje energickou babičku. Je obětí majetnictví a nevraživosti soupeřících stran. Bezelstnost je kouzelným znakem dětství. Důležitou postavou je Wojtek (zajímavý Bogusław Linda), bývalý středoškolský učitel literatury a otec Anie. Minulost se nečekaně objeví na prahu domova a snaží se pokračovat v cestě vlastního naplnění. Aspekty sporu děsí svědomí a překračují únosnou mez snesitelnosti. Z dalších rolí: rozpolcený Majčin starostlivý otec a Ewin milující manžel Stefan (sympatický Władysław Kowalski), ochotná pokladní venkovského vlakového nádraží (Bożena Dykiel), či Wojtkův známý a spolupracovník (Dariusz Jabłoński). Sedmý díl Dekalogu je existenciální beznadějí života, který nabízí jen ztráty, ale žádné zisky. Předmět majetnického sporu rozkládá vztahy i duše, osamělost je úzkostí. Působivá morální kritika společnosti.(5.3.2019)

  • skretik
    *****

    už len ten nápad s nepokradneš... čo všetko sa dá ukradnúť... fúha, silné, veľmi silné...(18.1.2011)

  • !Borec!
    ****

    "Můžeš ukrást to, co ti patří?" Opět se mi líbí, že Kieslowski nehází vinu na konkrétní osobu, ale pouze na špatně řešitelnou situaci. Hrnec přetekl a je třeba vyhrocenou událost uzemnit, ale v tomto případě to jde jen těžko. Všichni chtějí uspokojit své potřeby, mít pocity jistoty, chtějí být svobodní, šťastní a milující. Avšak tyto vlastnosti mají tenkou hranici se sobeckostí, která je mocnější.(10.2.2010)

  • radektejkal
    *****

    "V rodině nepokradeš žádné dítě", tak by mohlo znít 7. přikázání podle Kieślowského. Za krádež dítěte (uvnitř rodiny) můžeme považovat jeho zvýhodňování nebo naopak, ironizování, šikanování či přehlížení (což je nejhorší). Zde se však jedná přímo o krádež, a dokonce dvojnásobnou: nejprve babička "ukradne" dítě matce a potom matka babičce. Je zřejmé, že někdo ze tří musí scénu opustit; po dramatických zápletkách je to nakonec matka, která odjíždí (nejspíš navždy), aby se pokusila začít znovu (někde jinde). Pozn: Mám pocit, že právě v této epizodě se nás Kieślowski snaží vtáhnout do děje maximální měrou. Není zde žádná postava, která by se nás neptala: "Co si o mně myslíš?", "Udělal bys to přece také tak!?", přitom svoje vlastní jednání nijak nezpochybňuje. Tak, na čí straně jste - Evině, Majčině, Wojtkově nebo Štefanově? Samotná Aňa tu v podstatě nemá žádné vyhraněné místo, je pouze předmětem (sporu) - a právě to, je na celé záležitosti nejsmutnější.(28.5.2017)

  • S.Dedalus
    *****

    silné velmi silné(19.3.2013)

  • iNKa 1104
    *****

    Nepokradeš ...(23.7.2009)

  • Biopler
    ****

    Dekalog zaujímavý príbehom, no nie až tak myšlienkovo hutný ako iné diely, myslím hlavne scenáristicky. S výberom hercov som spokojný, v prevedeniach by sa našli len mini pihy.(22.12.2013)

<< předchozí 1 2
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace