Reklama

Reklama

Zítra vstanu a opařím se čajem

  • Velká Británie Tomorrow I'll Wake Up and Scald Myself with Tea
TV spot 1
Československo, 1977, 93 min

Kamera:

Jan Kališ

Hudba:

Karel Svoboda

Hrají:

Petr Kostka, Jiří Sovák, Vladimír Menšík, Vlastimil Brodský, Marie Rosůlková, Otto Šimánek, Valerie Chmelová, Slávka Budínová, Josef Větrovec (více)
(další profese)

Satirická komedie Zítra vstanu a opařím se čajem režiséra Jindřicha Poláka byla inspirována vědeckofantastickou povídkou Josefa Nesvadby. Ústředním motivem příběhu je pokus několika bývalých nacistů, žijících díky tabletám proti stárnutí v době, kdy je možné překonávat časoprostorové rozdíly, dopravit Hitlerovi vodíkovou bombu a změnit tak dějiny. Film je mimořádně náročný na trikovou stránku, v ději, několikrát se vracejícim z budoucnosti do minulosti a naopak, se setkáváme se stále přibývajícími dvojníky hlavných postav, především však dvojčat Jana a Karla Burešových, představovaných Petrem Kostkou. Jako agilní, ale přesto smolařšti nacisté se představí Jiři Sovák, Vlastimil Brodský a Vladimír Menšík. (Bontonfilm)

(více)

Videa (2)

TV spot 1

Recenze (437)

curunir 

všechny recenze uživatele

,,WATERLOO? NEZNÁM... SNAD WATERGATE." __ Zo sledovania spred 20 rokov som si pamätal na technicky dobré spracovanie rakiet a na Hitlera, ktorý pri záberoch na dobytie Reichstagu hystericky kričí: ,,Né! Nikdy!" Po opätovnom zhliadnutí prilepšujem o jednu hviezdičku. Skôr než vtedajšou predstavou budúcnosti zaujme dodnes Zítra vstanu a oparím se čajem svojou zápletkou. Tá je v prvej polovici jasne zrozumiteľná, ku koncu však vyžaduje značné sústredenie, aby sa v nastolených zámenách divák ešte ako-tak vyznal. Keďže však film končí happy endom a spokojnosťou všetkých ,,štyroch najdôležitejších postáv", dajú sa prípadne nejasnosti Macourkovi s Polákom odpustiť. Nemožno sa ani diviť - spomína v komentári Oskar - , že film má veľmi dobré medzinárodné renomé. Nuž a v hudbe možno započuť príhodnú variáciu na Slobodov skorší ,,Start Gemini." (411. komentár k filmu) ()

sud 

všechny recenze uživatele

Do posledního puntíku naprosto geniální film. Již od samého začátku a originálních titulků až po záverečnou neskutečně údernou pointu. Otec české sci-fi Josef Nesvatba sepsal geniální povídku, podle níž Miloš Macourek s Jindřichem Polákem sepsali vynikající scénář. Za zmíňku tvoří samozřejmě také výprava Theodora Pištěka, který si se vším do posledního puntíku vyhrál. Ať už je to technika, vodíková bomba, či zobrazení Hitlera a jeho mužů, proti tomuto nemůže říci žádný renomovaný technik a ani vojenský historik ani popel. Další kapitolou jsou herecké výkony. Petr Kostka podal svoji životní (dvoj, vlastně troj) roli. O tom bez debat. Rovněž Abbard v neodolatelném podání Jiřího Sováka je jedna z jeho nejlepších rolí. Evu hrála krásná Zuzana Ondrouchová, která bohužel o pár let později v mladém věku zemřela. František Vicena je spolu s Brunem Ganzem nejpřesvědčivějším představitelem Hitlera. Úžasná komediální sci-fi záležitost. Chlouba českého filmu. ()

Reklama

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Nejlepší český sci-fi, akční a válečný film dohromady. Konečně někdo přišel na rozumnné využití stroje času! Jiří Sovák je jako sturmbanführer prostě neodolatelný! Co to ale plká nacista Kraus o inženýru Bauerovi? Mít doma inženýra Bauera (další skvostná role Vlastimila Brodského), třeba i dvakrát, by paní Bauerové přece vůbec nemohlo vadit! ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Je asi trochu zvláštní, že 8 let po vzniku Zabil jsem Einsteina, pánové... šel do kin další film, v němž se cestuje do minulosti, aby se tam ovlivnila budoucnost (a v obou navíc hraje jednu z hlavních rolí Sovák), ale jinak mi oba filmy přijdou dostatečně svébytné a odlišné, aby to "ospravedlnilo" vznik tohoto Polákova "epigona". Má to výtečné obsazení, hraje tam příjemně pohodová Svobodova hudba, potěší tam vidět dobovou Prahu (rozhodnutí točit několik scén na střeše Kotvy - která je zde vydávána za terasu bytu - mi ale přijde jako bizar, jehož smysl nechápu), stejně jako krásný exemplář vozu Mercedes-Benz 220 D [W115], v němž se prohání Menšík, a udiví i výskyt telefonu v nákladním voze Škoda-Liaz 100.47, který ve filmu řídí Nárožný. Po stránce humoru mi to ale moc vtipné nepřijde, a od chvíle, kdy se Kostka/Bureš poprvé vrátí do současnosti, to sice začne být nejzajímavější, ale současně to nedává smysl, protože se tam nedodržuje princip, že změny v minulosti ovlivní budoucnost (např. Sovák/Abard je v minulosti zabit, ale přesto se v přítomnosti opět vyskytuje, a takových nesmyslů je tam víc), ty scény s Hitlerem v bunkru jsou strašně trapné (Hitler například mluví dokonale česky, ale jeho vojáci pak už mluví normálně německy), a celkově mi přijde debilní i to, že se ve filmu cestuje do minulosti stylem vesmírné turistiky, tedy tak, že raketa normálně letí ze Země do vesmíru a postavy mají na sobě skafandry, a až ve vesmíru najednou raketa zmizí do minulosti, aniž by se film jakkoli obtěžoval ten mechanismus vysvětlit. Takže když si shrnu nepůvodní námět, nevtipný humor a nelogický děj, vyjde mi z toho nakonec jen dost slabá komedie, které si osobně moc necením, a opět jsem si potvrdil můj odvěký názor, že Češi sci-fi nikdy moc neuměli. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

V podstatě taková normalizační sci-fi pohádka o tom, co pozitivního pro bezpečnostní orgány by mohlo přinést objevení techniky s létáním v času v prvních poválečních dekádách – chycení pozůstalých nacistů. :o) Objektivně ze strany soudruhů v 70. letech by to v reálu spíše bylo chytání nepřátel komunismu a diverzantů, kteří by stroj času jistě rádi využili k zabránění februárového převratu '48 ;o)) ... ale OK, autorům zde šlo v rámci politické linie hlavně o základní konflikt 2. světové války, přičemž příběh by se mohl odehrávat kromě ČSSR prakticky v spoustě jiných krajin a v jakékoliv poválečné etapě. V porovnání s obdobným Zabil jsem Einsteina, pánové není druhá československá cesta v čase do válečných časů tolik třesknutá a překombinovaná, i když do pocitů geniálního filmu mi zde stále cosi chybí. Nebo přebývá? Na dramatické pojetí až přílišného šaškování v jistých místech (třeba to groteskní ozelenění a dočasné zkamenění napadených nacistů po využití plynu), jako čistá parodie to v jiných momentech až dramaticky vázne. Navzdory spoustě různých zápletek (včetně milostního příběhu) film ale drží pohromadě díky skvělému scénáři, není problém se v složitém ději orientovat a postupně nabírá hned několik překvapivých point. Netypické obsazení Petra Kostky do dnes již legendární hlavní dvojrole neminulo zajímavým účinkem, zatímco ukecaný Menšík a uřvaný Sovák po x-té v té samé v poloze v další crazy / sci-fi komedii nepřínesli už nic nového. Jako celek ojedinělá filmová zábava s krásnou nadsázkou! ,,Já vím, že jsi Jan! Já jsem taky Jan. My jsme teď oba dva Jan! Já jsem ty, rozumíš!? Já jsem ty ze včerejška. Ty jsi dnešní Jan." ...a pokud jde o triky ohledně nadpozemských letů, režisér J. Polák exceluje i po necelých 15 let od slavné Ikarie XB-1 – v barevném vizuálu a s novou technikou. 75% ()

Galerie (26)

Zajímavosti (53)

  • Když se raketa při první cestě do minulosti ocitá chybou inženýra Bauera (Vlastimil Brodský) v roce 1941, zastavuje Abard (Jiří Sovák) auto s admirálem. Není možné, že zastavuje stejné auto se stejným admirálem i při druhé cestě, když ta se má odehrát tak, jak bylo původně naplánováno, o tři roky později, v roce 1944. A pokud je to náhodou opět rok 1941, je divné, že to Krausovi (Vladimír Menšík) nevadí a ještě se diví, že „takhle to nebylo!“ (swiss)
  • Jestliže je biorozpouštěč schopen rozpustit mrtvolu Karla (Petr Kostka) ve vaně, stejně jako nádobí ve dřezu, nemůže být možné se jím beztrestně potřísnit, jak se to stalo Janovi (Petr Kostka) při úklidu v koupelně, protože by se mu musela rozpustit ruka. Stejný nesmysl platí i pro vlastní dřez, který by byl zlikvidován stejně, jako nádobí v něm rozpouštěné. (pjotri)

Související novinky

František Peterka 1922 - 2016

František Peterka 1922 - 2016

25.11.2016

Ve věku 94 let zemřel herec František Peterka. Narodil se do rodiny bankovního úředníka a modistky. Narozdíl od svých kolegů, kteří museli v rodině bojovat o své místo na divadelních prknech, u něj… (více)

Reklama

Reklama