Obsahy(1)
Miles Morales, který je nyní na plný úvazek dobrým sousedem Spider-Manem v Brooklynu, se znovu setkává s Gwen Stacyovou, se kterou se vydá na zběsilou jízdu Mnohovesmírem, v němž se setká s novou partou Pavoučích hrdinů, kteří brání samotnou podstatu paralelních světů. Když se však mezi Pavoučími hrdiny objeví rozpor, jak se vypořádat s novým nebezpečím, Miles zjistí, že bude muset přehodnotit, co pro něj znamená být hrdinou, aby zachránil ty, které na světě miluje nejvíc. (Falcon)
(více)Videa (6)
Recenze (109)
„Za umění můžeme považovat i metakomentář k tomu, co považujeme za umění,“ říká Spider-Woman Gwen Stacy při bitce v newyorském Guggenheimově muzeu. Podobně jízlivými a kulometně servírovanými komentáři se snímek jen hemží, což znamená hned několik věcí. Jednak jej není možné naplno stíhat, a to ani pro dospělého diváka, natož pro toho dětského. Frenetičnost zde nabývá nového významu, a to navíc na velké části dvou a půl hodinové stopáže, kvůli čemuž je výsledný dojem trochu úmorný. Zároveň se ale také bezesporu jedná o velmi chytrý film, který si je mnohem lépe než veškerá tvorba MCU vědom svých komiksových základů a hrdě se k nim hlásí. Pomrknutí na fanoušky prostřednictvím easter eggů či rovnou ukázání konkrétních sešitů Spider-Manových dobrodružství se objevuje každou chvíli a snad i díky tomu se tenhle multivesmírový bordel daří jakžtakž ukočírovat. Tempo však přesto leckdy hapruje a vyprávění se občas boří pod vlastní vahou. Ústřední dobrák Miles rozhodně nechce být Amorales, a tak se vzpouzí utilitaristickým proklamacím Miguela, Spider-Mana 2099. Stejně jako se ve filmu mnohé děje, tak by šlo i o mnohém psát, důležité však je pouze to, že v jádru se jedná o poctivě zpracovaný příběh o dospívání, v němž si Miles i Gwen musejí vybojovat své pubertální bitvy. Škoda jen velmi neuspokojivého konce, který namísto monumentální závěrečné třetiny příběhu nabídne pouze cliffhanger. Ale když se s tím smíříte, dostanete jednu z nejnápaditějších komiksovek za dlouhou dobu. ()
První Spiderverse jsem viděl několikrát a počítám, že i na dvojku si někdy v budoucnu udělám čas a ne jednou. Teď jsem z ní ale trošku vyšťavený. Druhý animovaný Spider-Man je super a po audiovizuální stránce ještě nápaditější, hravější a divočejší a nebojí se míchat dohromady různé styly. Dobře pracuje s hudbou a zkrátka se na něj skvěle kouká. Navíc perfektně funguje v momentech, kdy zpomalí a řeší se romantika, drama a emoce. Těm postavám prostě budete přát happy end, i když je od začátku evidentní, že cesta k němu bude hodně trnitá. Jenže přeci jenom mám s Napříč paralelními světy jeden problém. Je to občas divoké až příliš. Už první souboj se záporákem Spotem na mě působil trochu zmateně a přespříliš rychle a to samé vlastně platí o všech akčních sekvencích, které jsou větší a děje se v nich opravdu strašně moc věcí. A já měl prostě problém to trošku stíhat. Už u prvního filmu jsem měl pocit, že závěrečná bitka by potřebovala trošku volnější tempo, abych si ji se vším všudy užil, tady se však šlape na plyn ještě o trochu víc (je to sequelové pravidlo, takže se to dalo čekat) a já jsem po každé větší akci jen stihl vydechnout, říct si, že to vypadalo super, ale zároveň jsem si musel přiznat, že mi asi spousta zajímavých věcí utekla. A trošku mě to mrzí, protože bych si ten film rád užil na maximum hned napoprvé a nepřemýšlel u nejdivočejších scén, že bych možná raději listoval artbookem svým vlastním tempem, než se koukal na film, který je občas prostě šílená divočina. Na můj vkus trošku moc. Po druhém zhlédnutí snad budu mít jasno, jestli je nový Spidey skvělý, nebo „jen“ zatraceně dobrý. ()
Nářez plný nápadů. Oslava všech kreslířů a umělců, kteří každému z představených světů vtiskli výjimečnou a jedinečnou atmosféru. Akční scény jsou tak nabité, že budete chtít jít velmi brzy do kina znovu. Užít si je, studovat je. Ne však jen vizálem je divák živ a je třeba pochválit i scénář. Každá postava je skvěle promyšlená, má svůj minipříběh a vyvíjí se. Moudra, která Spider-mani/manky sypou z rukávů dávají smysl a baví (protože Spidy je srandista), kazdý divák si zde musí něco najít. Mě se jako Petru B. Parkerovi taky narodila od prvního dílu dcera a jestli jsem v něm poznával svoje stereotypy? No jasně že ano, tak dobře jsou ty postavy napsané. Má to i svou osudovost a nezvyklého padoucha, který to v jedničce zchytal koblihou a pak měl trochu smůlu. Z trdlovitého vědce a padoucha třetí kategorie až na zkázu celého multivesmíru snadno a rychle? No možná ne zkázu... možná, protoře si musíme počkat na trojku. No a shrnutí? Po reklamně na časopis Sluníčko to sešlápne plyn až k podlaze zvolní až v otevřeném závěru. ()
// Co na to říct, jestli se ještě před pár týdny tvrdilo, že jsou komiksové filmy na úpadku, třetí Strážci a Spider-Man: Napříč paralelními světy dokazují, že s trochou snahy se tady dají pořád dělat velké, zásadní a v mnoha ohledech žánr definující věci. Jestli je pro mě Hollandova trilogie tím nejlepším hraným ztvárněním příběhu kolem Petera Parkera, Spider-Verse (brzy) trilogie začíná rychle aspirovat na nejlepší ztvárnění Spider-Mana jako takového. ()
Skvělá, skvělá, skvělá animace, něco takového tu bylo naposledy opravdu před pěti lety, ale co je důležitější: Skvělý příběh! Aby nápady hýřící animák strčil do kapsy přinejmenším osm hraných filmů (těch, ve kterých se Spider-Man objevil), to se opravdu musí vidět. Své místo tu má každý vtip i každý procítěný dialog, každá postava, každá akční scéna.... Původně jsem se lekl se, že film potrvá dvě hodiny dvacet, ale když skončil, bylo mi to málo. Na třetí díl se proto nesmírně těším (aby ne, po tom finále) a vzhledem k tomu, jak je tenhle nahuštěný, se do jeho premiéry mám rozhodně čím zabavit. ()
Galerie (51)
Photo © Columbia Pictures

Reklama