Reklama

Reklama

Boris Karloff ztělesnil nejproslulejší monstrum filmové historie ve snímku, kteří mnozí považují za bezkonkurenčně nejlepší horor všech dob. Dr. Frankenstein (Colin Clive) je odhodlán vzepřít se koloběhu života a smrti a z kusů lidského těla sestaví živé monstrum. Zručná adaptace novely Mary Shelleyové, pod kterou je podepsán režisér James Whale, a Karloffův procítěný portrét monstra toužícího nalézt svou vlastní identitu povýšil Frankensteina na jedno z nejzásadnějších děl světové kinematografie. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (213)

liquido26 

všechny recenze uživatele

Tenhle film je pro mě srdcovkou. Byl to první černobílý horor, který jsem viděl a díky němu jsem se do tohoto žánru a obzvláště do snímků společnosti Universal totálně zabouchl. I když jsem ho viděl už asi počtvrtý, tak jsem byl až překvapenej, jak moc mě to zase bavilo, to se mi u moc filmů nestává, takže nezbývá než jít s hodnocením nahoru ()

berg.12 

všechny recenze uživatele

Tenhle komentář píšu v době, kdy začínám poznávat filmy starší než moje babička a mnohdy s nadšením a úžasem sleduji první filmové krůčky a okamžiky "tenkrát poprvé". Tady jsem se ale do onoho úžasu musel trošku přemlouvat, i když film má svoje neskonalé kouzlo a dýchá z něj obrovské tvůrčí nadšení. Kdybych nevěděl, že James Whale má na svědomí i jiné filmy (včetně o stupeň lepšího pokračování), určitě bych hodnotil výše. Ale takhle vím, že jako režisér umí s naprosto stejným zápalem poskládat film daleko lépe. Ale i tak - povinná četba. ()

Reklama

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Do sterilních cel technické kultury dvacátých a třicátých let zaznívá prastaré skuhrání umělé bytosti jako varovná výčitka, která musí být zákonitě oslyšena, protože povstání netvora (ač s lidským srdcem) je vlastně i jejím cílem. Film zpracovávající nadčasový román Mary Shelleyové, naneštěstí úspěšně předznamenávající pokles západní kultury do civilizace, ovšem vedle ztráty víry v duchovní či humanitní vědy reflektuje i aktuální hrozbu politických ideologií dvacátého století, zvláště národního socialismu. Herr Frankenstein, zaujatý svou lichou představou a lhostejný k etice okolností i vlastního cíle, odpovídá egu moderního diktátora nadřazujícího vlastní vizi, vlastní pojetí života Stvoření veškerenstva. Průsečík obou jedových tepen je zřejmý a nejpřesvědčivěji je konkretizuje odpor všech takových – pravých – monster k ekologii, jíž nadřazují vyprázdněné nacionalistické teze či národní hospodářství. Jistě, to do hodnocení filmu asi nepatří…, ale měl jsem potřebu to vyslovit, protože tento horor, nezaměnitelný a navěky čnějící nad stovky příbuzných dramat šílených vědců, podle mě otevírá před nejrozmanitějším publikem jeho vlastní svět. Nadto: vedle toho tato adaptace klade i další otázky: ty po povaze lidského, po míře vrozené mravnosti a ušlechtilosti, po ryzí prvotnosti v lidském a řadu dalších může předčít ta, která váží lidské předurčení k nejednotě, ke zkáze, k nenávisti a která musí zákonitě jednání umělého člověka hájit: jako by to neforemné tělo bylo paprskem mířícím bezelstně k svému epicentru, nikoliv od něj, a spalujícím všechny meze, které mu v tom brání. Je až neuvěřitelné, jak tento snímek – opakovaně a přitom stále nově – váží definici života: znovuoživené tělo jedná bez zkušenosti, hýbe se bezděčně, nesdílí svou skutečnost s ostatními, a tedy je samo, mimo život – nesmrtelné. Každý jeho pohyb a čin váží naše vlastní bytí a konfrontuje je se zkázou, kterou to tiché celuloidové zjevení páchá. Kde jsou hranice nás samých a čeho jsou právy naše city? Jakou měrou se překrýváme s Životem a kolik z nás je jen bezděčným a zbytným nánosem parazitujícím na tom krystalu, který má na život právo… ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Vo svojej podstate je to úžasný film, ktorý má tú správnu atmosféru a dokáže zaujať čo je vzhľadom na rok kedy vznikol uctihodné, ale aj napriek všetkým kvalitám si musíme priznať že v dobe Transformérov a Saw je toto skôr taká nenáročná sranda. Boris karloff je tu fantastický a démonický čo dokazuje hlavne pri scéne s dievčatkom a pri finálnej bitke, ktorá patrí medzi najlepšie zo všetkých týchto starých hororov, ale bohužial aspoň teda pre mňa som čítal knihu skôr ako som vôbec videl nejak film o frankenstainovi takže som sa nedočkal očakávaného a preto som trochu sklamaný, ja viem že Dracula má tiež daleko od knihy, ale v tomto pripade som videl skôr draculoviny takže som sa zabával. a úprimne povedané radšej mám vlkolakov a upírov ale rozhodne nemôžem povedať že mi tento film nič nedal. a rozhodne sa k nemu ešte vrátim ()

MM11 

všechny recenze uživatele

Chudák Boris Karloff v tom krunýři nepochybně trpěl. Ale stálo to za to, ani dnes to není špatné. Vzývat slávu není nutné a myslím, že ani kritika nedostatků není na místě. Je třeba vidět tvůrčí vizi všech zúčastněných a jejich nápady, byť občas šlápli pořádně vedle. Jen bych si trochu dovolil ťuknout opomíjenou věc -> Colina Clivea. Jeho doktor je naprosto fenomenální a neméně mistrá práce. Z očí mu fanatická touha doslova čiší. Zákeřná cenzura a jemné odkazy na společenskou situaci pouze dokazují, že Frankenstein je film inteligentní, i když v lecčems dobově podmíněný. Ovšem oproti jiným soudobým hororům si zaochovává podstatnou věc a tou je tempo. Ve filmu, kde je Karloff pomalu se pohybujícím monstrem, je to nesmírně důležité... ()

Galerie (143)

Zajímavosti (84)

  • Lionel Atwill si zahrál ve všech dílech Frankensteina, ale hrál pokaždé někoho jiného. (Alfréda)
  • Unikátní originál plakátu z roku 1931, na kterém je vyobrazen Karloff jako Monstrum hrozící Mae Clarke, má hodnotu přibližně 600.000 dolarů a je zřejmě nejdražším filmovým plakátem na světě. Jedinou známou kopii originálu vlastní soukromý sběratel. (HellFire)
  • Frankensteinův příběh se stal bestsellerem a inspiroval k natočení více než desíti her. (duklak2)

Související novinky

Universal se opět pokusí oživit monstrum

Universal se opět pokusí oživit monstrum

21.11.2020

Před třemi lety se Universal pokoušel po vzoru Marvelu nastartovat vlastní filmový vesmír, který by zahrnoval klasické figury tohoto studia: Frankensteinovo monstrum, jeho nevěstu, Drákulu, Mumii,… (více)

Freddy a Frankie plánují návrat

Freddy a Frankie plánují návrat

08.01.2008

Dnes potěšíme příznivce dvou slavných hororových ksichtů. Freddy Kruger a Frankensteinovo monstrum jsou sice i přes žánrovou příbuznost dva naprosto odlišné a vzdálené fenomény, ale v uplynulých… (více)

Hellboy nemá rád klasiku

Hellboy nemá rád klasiku

18.10.2006

Guillermo del Toro je momentálně zřejmě nejšťastnější režisér na světě. Nejen že se jeho nejnovějšímu snímku Hellboy 2 nás už určitě nemine a co je nejlepší, díky tomu, že zakotvil právě v tom studio… (více)

Reklama

Reklama