Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (371)

InJo 

všechny recenze uživatele

Vlastně docela obyčejný příběh (o dvou zhrzených a využívaných lidech), který jako dvouhodinový film funguje obstojně hlavně díky smysluplně napsaným, srozumitelně jednajícím a příjemně zahraným (nejen) ústředním postavám a Wilderovu čistému vypravěčství. Ale prostě jsem čekal mnohem více humoru, svižnější tempo a celkově větší grády. Vlastně jsem asi chtěl vidět modernější carygrantovskou screwball komedii, což Byt v žádném případě není. Určitě má totiž blíže k jemné, pozvolna plynoucí kultivované romanci, než ke ztřeštěné grotesce. Oscara za film a režii bych ale každopádně dal raději třeba Psychu (které na nejlepší film ale ani nebylo nominováno, což považuju za skandální!)... 70 % ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Tomuhle příběhu jsem rozuměl a proto jsem se moc pobavil. Taky jsem jeden čas žil sám v bytě a pořádalo se tam doslova mistrovství světa v šukání, ale bohužel lví podíl na tomto mistrovství měli kámoši. Na oplátku za uvolnění bytu a učásti v mistrovství světa "Soulož 2005" jsem od nich dostával vstupenky a VIP pozvánky na různé akce. Díky tomu jsem se účástnil následných akcí: koncert levicových radikálů, koncert pravicových radikálů, veletrh klimatizace, výstava holubů, podplacený zápas fotbalového poháru ČMFS: FC Blšany - SK Dolní Cerkev, festival Laponského nezávislého filmu, účast v publiku na soutěži Česko hledá superstar, tiskových konferencí ČSSD, KSČM , KDU-ČSL a ODS, bohužel tyto konference byli v těsné návaznosti a tak jsem od té doby psychicky narušený. Kdyby to netrvalo tak moc dlouho, byla by to pětihvězdičková zábava. ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Ani se nedivím, že Byt vyluxoval Oskarové nominace. Na svůj rok působí dost pamětnicky, jak staré české filmy pro pamětníky, ale pořád má v sobě takového laskavého ducha, který nenuceně baví a hlavně nic a nikoho neuráží, jak je u dnešních komedií zvykem. Jedná se vlastně o absolutně klasické a totálně omšelé téma, ale natočené milou a zábavnou formou. Trošku v tom cítím tu prášky vyhnanou pozitivní atmosféru tehdejšího Hollywoodu, ale s laskavými rysy, které ani urazit nemůžou. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Řekl jsem, že nemám rodinu, neřekl jsem, že mám prázdný byt“ Asi nejpravdivější ze všech Wilderových komedií, která šikovně kombinuje romantiku se společenskou satirou. Život starého mládence je prezentován se stejným nadhledem a stejnou neochotou moralizovat jako vztah mezi mužem a ženou. Pracovní a soukromá linie jsou do sebe mistrně zaklíněné, jedna postrkuje dopředu druhou, aby mohlo v závěru dojít k jejich naprosto přirozenému splynutí. Wilder sám sebe označoval za „pouhého řemeslníka“, za komerčního režiséra. Byt tomuto tvrzení neodpovídá. Přestože by z dnešního pohledu potřeboval přidat na tempu a ubrat ze schematičnosti při vykreslování ženských figur (labilní, žárlivé, na mužích závislé), pro žánr romantických komedií jde o podobně přelomový film, jakým bylo Psycho pro thrillery. 80% Zajímavé komentáře: Tsunami_X, pshimi, Nathalie, Eddard ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Nemám rád filmy podobného ražení soudobé, tudíž jsem ani v koutku duše nedoufal, že by se mi tento film mohl líbit. Jsem překvapen a ohromen současně. Tento film nebyl jako ty soudobé romantické komedie. Byl lepší. Nádherně napsané charaktery. Skvěle zahráno. Místy vtipné. Mírně mi byla na obtíž zdlouhavost v některých pasážích, ale nic přes co by se nedalo přenést. Ve výsledném hodnocení se však budu držet při zemi. To, že jsem očekával průser a teď jsem překvapen ještě není pádný důvod hodnotit tento film stejně jako filmy, které ve mne zanechaly mnohem intenzivnější zážitek. Takže lepší 3*. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • V Československu byl film uveden v září 1963. (M.B)
  • Vánoční firemní večírek byl točen 23. prosince 1959, aby byli všichni v opravdové vánoční náladě. Vše se natočilo prakticky napoprvé. (Kulmon)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno