Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (370)

viperblade 

všechny recenze uživatele

Omlouvám se všem, ale tahle "klasika" mě nějak minula. Čekal jsem, po všech tě nadšených ohlasech o skvělé komedii, něco podobného jako legendární Some Like It Hot ale dostal jsem takový zvláštní film. Ani moc drama, ani moc komedie. Jen to plyne a sem tam se člověk probudí z letargie. Těm vysokým hodnocením vpravo nerozumím, pro mě Billy Wilder zůstane géniem pro takové filmy, jako Double Indemnity či Witness for the Prosecution, ale určitě si jej nebudu pamatovat za tenhle skrz na skrz průměrný film. 60 %. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Nu, do Bytu se mi nikdy nechtělo, konečně hvězdy pozdního Wildera jako Lemmon nebo MacLainová (zde představující nový typ krásy, je přeci hvězdou v době Audrey Hepburn, že) nejsou samy o sobě nikdy atraktivní, ale potřebují vhodné vedení, víc než kdo jiný. Příběh má sice určité kouzlo, ale jeho podstata je drzá a krutá zároveň, finále je proto značně diskutabilní. Leč toto vše ukočírované Wilderem se značnými zkušenostmi má jakoustakous úroveň a tu a tam se hodí akceptovat i takové zážitky. Abychom neustrnuli na vavřínech, že. ()

Reklama

pepo 

všechny recenze uživatele

Takto inteligentné žánrovky sa totiž už bohužiaľ netočia. Jeden z najlepších a najslávnejších počinov tvorcu Niekto to rád horúce. Jack Lemmon a Shirley MacLaine herecky žiaria v perfektne napísaných postavách. Chytľavý námet, ktorý pozná asi každý študent bývajúci na internáte je pretavený do vynikajúceho scenára a podporovaný majstrovskou réžiou legendy, ktorá dokázala točiť filmy, aké proste musí každý filmový fanúšik milovať. Snímka získala piatich Oscarov, ďalších päť nominácií a hlavne sa nezmazateľne zapísala do sŕdc divákov a dejín kinematografie. Veľká lahôdka ukazujúca, že k absolútnemu šťastiu si občas úplne stačí zahrať karty. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Po nejakom čase som sa znova zabýval vo Wilderovom byte. Stále menej ho vnímam ako komédiu. Dá sa pri ňom viackrát zasmiať, ale cez smiech preráža trpkosť, pocit spolupatričnosti s malými a odstrkovanými a odpor k úradníckym predátorom, fungujúcim ako mlynček na nič netušiace obete. Aj po pol storočí je tento film pozerateľný bez kradmých pohľadov na hodinky. A okrem Nobody's Perfect z iného Wilderovho filmu ma zaujali aj záverečné slová v tomto: I Absolutely Adore You. - Shut Up and Deal. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Keby ste náhodou nevedeli pochopiť, čo je na filme také výnimočné, že dostáva toľko pozitívnych hodnotení, ja vám to poviem. A nemusím ani dlho rozmýšľať. Je to film, ktorý ma dokázal upokojiť po prehre našich hokejistov vo štvrťfinále MS. A to už je samo o sebe čo povedať. Postavy sú milé, príbeh náramne príjemný a dej nie je divákovi v žiadnom smere nanucovaný. Jednoducho pohoda s neho priam sála. Preto nečakajte však výbuchy smiechu, ale pozitívny humor a žiadne umelé výlevy plaču. 100%. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

Reklama

Reklama