Režie:
Jon TurteltaubKamera:
Caleb DeschanelHudba:
Trevor RabinHrají:
Nicolas Cage, Diane Kruger, Sean Bean, Justin Bartha, Jon Voight, Harvey Keitel, Christopher Plummer, Arabella Field, Stewart Finlay-McLennan, Oleg Taktarov (více)Obsahy(1)
Benjamin Franklin Gates (Nicolas Cage) obětoval celý život hledání bájného pokladu řádu Templářů, za kterým se bezúspěšně honilo už šest generací jeho předků. Konečně našel potřebnou indícii k jeho nalezení. Bohužel o ní ví i jeho nesmiřitelný nepřítel (Sean Bean), který má na poklad také spadeno. A tak začíná ten pravý hon, ve kterém zvítězí ten, kdo poklad najde dřív a navíc rozšifruje správný klíč. Která strana nakonec zvítězí? A existuje poklad vůbec? (Warner Home Video CZ)
(více)Videa (1)
Recenze (671)
Je smutné pozorovat, jaké filmy dnes v Americe plní pokladny. Studio se patrně chtělo svézt na módní vlně knihy Šifra mistra Leonarda a narychlo spíchlo dohromady neuvěřitelně dementní zápletku s patřičně vlasteneckou tématikou. Postava Nicolase Cage je patrně génius - každou nicneříkající indicii dovede rozluštit během několika vteřin a ještě přitom americké školáky stihne poučit o demokratických zásadách Ameriky, bašty svobodného světa. Dalším problémem je, že se u Disneyů v honbě za mamonem rozhodli natočit film tak, aby na něj mohli chodit i nejmenší děti, takže v něm nikdo nikoho nezabije a nikdo nemluví sprostě (i neškodné "zatraceně" pronese Diane Krugerová raději v němčině), což v kombinaci s neschopnou režií posílá veškeré napětí do háje. A komerční úspěch se pochopitelně dostavil. Tak mě napadá - proč vlastně podobné filmy neumíme točit u nás? Potenciál na to rozhodně máme. Posuďte sami: ________DOMAŽLICE, 1431. Husité porážejí křižácké vojsko. Mezi uloupenou kořistí je i tajemný relikviář. Prokop Holý jej otevře a zjistí, že obsahuje legendární poklad, který objevili templáři v troskách chrámu krále Šalamouna. Prokop odveze poklad do Tábora a rozhodne se jej ukrýt a informace o jeho úkrytu předávat mezi členy husitského bratrstva z generace na generaci.________PITTSBURGH, 1918. Tomáš G. Masaryk podepisuje Pittsburskou dohodu o spojení Čechů a Slováků v samostatný Československý stát. Ukazuje se, že Masaryk je potomkem husitů a strážcem jejich tajemství, a rozhodne se na zadní stranu Pittsburské dohody napsat neviditelným písmem indicie vedoucí k pokladu. ________PRAHA, 1948. Ministr zahraničí Jan Masaryk je posledním v řadě strážců tajemství. Jednoho dne jej přepadne tajemný muž v kápi a snaží se tajemství vyzvědět. Jan Masaryk je ale statečný, tajemství neprozradí, a těsně předtím, než zemře na tvrdé dlažbě na nádvoří Černínského paláce, napíše na papírek indicii a ukryje jej do pukliny ve zdi. ________PRAHA, 2005. Černínský palác prochází rekonstrukcí a během ní ukrytou indicii objeví mladý profesor historie Marcel Hanáček. Okamžitě ji rozluští a ví, že musí najít Pittsburskou dohodu v podzemí Státního archivu. Tam se seznámí s mladou archivářkou Lenkou Masarykovou, Janovou pravnučkou. Společně ukradnou Pittsburskou dohodu, rozluští indicii na její zadní straně, a dojde jim, jaké tajemství husité ukrývali. Spolu pak postupují po dalších stopách ukrytých na stokorunové bankovce a na pečeti prezidenta republiky, přičemž jsou jim v patách Policie ČR a tajemní zabijáci v kápích. Nakonec ve velkolepém finále uvnitř hory Blaníku Marcel s Lenkou zvítězí, se zatajeným dechem otevřou poklad husitů, a dojde jim, že ne nadarmo měli husité ve znaku kalich. To by byl trhák! ()
Kousky z dílny producenta Jerryho Bruckheimera za řekněme posledních deset dvanáct let? Vyjma thrilleru Déjà Vu nic, nad čím by divák měl jásat radostí. Jasné, pokladny kin plní dál, i když už ne tak spolehlivě a pokaždé, ale velmi často je to nenápadité cosi, které se prostě nemůže už tolik líbit. Tuhle dobrodružnou popcornovku sráží ratingové ocenění PG-13, úsměvné překrucování americké historie i limonádový scénář. Sic je to svižné, ale to ještě neznamená, že musím odcházet spokojený. ()
Už děda mého dědy nikdy nehledal žádný poklad a já jsem statečným pokračovatelem této rodinné tradice. Nicméně čmuchání po stopách pokladů obvykle považuji za zábavný filmový materiál a lovec Ben určitě ostudu žánru neudělal. Dostal celkem solidní nápovědy, což činilo pátrání zajímavým, jenže uvěřitelnost příběhu hodně srážela genialita padouchů, kteří se vždy zázračně vygooglovali na správném místě. A ochranu Deklarace nezávislosti si, i přes svůj přiznaný amatérismus v oboru, představuji poněkud jinak. ()
Výborný dobrodružný snímek, který mě dostal jako žádný jiný film s podobnou tématikou v poslední době. Skvělý Nicolas Cage a Jon Voight. Do toho půvadbná Diane Kruger. Skvěle vybrané prostředí a velmi povedené zápletky. Za normálních okolností bych dal čtyři hvězdičky, ale za to jak mě to chytlo dávám plný počet..... ()
Zpracování filmu, výprava a výběr hereckého obsazení je nadmíru povedený. Ale... jak já nemám ráda tolikrát v tomto filmu zazněných, a jim podobných, otřepaných žánrových frází. Proč se musí pořád někdo někomu omlouvat a ten druhý ho pak uklidňuje tím, že to přece není jeho vina? Jenže to se asi nikdy v případě hollywoodských hvězdných blockbusterů nezmění. "Promiň, že jsem tě pustil, chtěl jsem zachránit deklaraci." - "Neomlouvej se, já bych udělala to samé..." ()
Galerie (70)
Zajímavosti (22)
- Než film dostal svůj rating přístupnosti, objevoval se v reklamách pod hlavičkou Touchstone Pictures, která patřila pod Disneyho a obvykle distribuovala "dospělejší" látky. Když mu Motion Pictures Association of America dala označení PG, což v podstatě znamená neomezenou přístupnost, přesunul se známé pod ušaté logo Disneyho, které bylo pro mnohé rodiny zárukou nezávadnosti. (imro)
- Film měl velmi slušný komerční úspěch: celosvětové tržby činily 347,5 milionů amerických dolarů při rozpočtu kolem sta milionů. Velmi dobře si vedl i po vydání na DVD. Pro producenta Jerryho Bruckheimera nepochybně šlo o určitou satisfakci po neúspěchu jeho předcházejícího projektu Král Artuš (2004). (Edgerton)
- Ben Gates (Nicolas Cage) nosí hodinky Rolex Submariner. (dyfur)
Reklama