Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ted TallyKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Jodie Foster, Anthony Hopkins, Scott Glenn, Ted Levine, Anthony Heald, Brooke Smith, Diane Baker, Kasi Lemmons, Charles Napier, Tracey Walter, Roger Corman (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Mladá citlivá agentka FBI Clarice Steriling je přizvána ke spolupráci do týmu vyšetřujícího sérii vražd. Na pachatele ukazují jen velmi kruté následky jeho činů: Vrah přezdívaný "Buffalo Bill" stahuje vždycky své oběti z kůže a potom je hází do řeky. Clarice má za úkol vypracovat psychologický portrét pachatele. Její nadřízení ji proto vyšlou na "konzultaci" za jiným masovým vrahem, psychiatrem dr. Hannibalem Lecterem, který je vězněn za nejvyšších bezpečnostních opatření. Lecter, který zná ze své praxe vraha i jeho motivy a tuší jeho další postup, drží v rukou všechny nitky a přivádí mladou Clarice na správnou stopu... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 413)
Po tom čo som si nedávno prečítal rovnomenný román, ktorý v roku 1988 napísal spisovateľ Thomas Harris a následne si opäť pozrel jeho filmovú adaptáciu, musím uznať že sa jedná o vskutku vysoko kvalitný kriminálny thriller. Právom si v roku 1992 vydobil od Americkej akadémie filmového umení a vied päť sošiek Oscara (najlepší film, réžia, adaptovaný scénar, hlavný herec a hlavná herečka). Výborný film. Takže i ja mu rád pridelím najvyššie možné ohodnotenie, päť hviezdičiek. ***** ()
|| Scenár: Ted Tally / Predloha: Thomas Harris | Hudba: Howard Shore | Produkcia: Kenneth Utt, Edward Saxon, Ron Bozman | Distribúcia: Orion Pictures | Štúdio: ? | Rozpočet: 19 miliónov $ | Tržby: 272,742,922 $ || Je veľmi zaujímavé, že režisér Demme nenatočil pred týmto kusom nič pamätihodné, a vlastne až na Philadelphiu, ktorá vznikla hneď po Mlčaní, ani potom. Jedná sa tým pádom o jeho životné dielo, zaslúžene ocenené najvyššou dosiahnuteľnou métou. A ten film veru aj tak vyzerá. Nebol by ale ani zďaleka tak silný a onemujúci, nebyť démonického Hopkinsa. ()
Vlajková loď žánru psychothrilleru devadesátých let, která tradiční kriminální thriller zkombinovala s hororovou atmosférou a morbidními detaily. Mlčení jehňátek dokázalo překonat žánrová omezení a získalo pro svůj "pokleslý" žánr pět oskarů a nadšené komentáře filmové kritiky. Při výrobě filmu se sešlo několik šťastných momentů - chytrý scénář, který se při vší bizarnosti svých antihrdinů pohybuje v realistickém prostředí, šikovný režisér, který přitažlivost snímku postavil nikoliv na zběsilé akci či krvavém, naturalistickém násilí, nýbrž na pečlivě budované atmosféře plné napětí, nejistoty a strachu. K úspěchu pochopitelně přispělo i skvělé obsazení s na první pohled křehkou J. Foster a typově přesným Hopkinsem, který svému Lecterovi dokázal vtělit zrůdný šarm a stal se nejpřitažlivějším masovým vrahem filmové historie. Celkový dojem: 95 %. ()
I takhle se tvoří filmové dějiny. Když se zeptáte fanouška napínavých filmů, který thriller je bezkonkurenčně nejlepší, jedním ze tří zaručených tipů je právě Mlčení jehňátek. Film s naprostou realističností, žádné přikrášlené sekvence. Režijně naprosto brilantně zvládnuté. Skvělá kamera, která nechává vyniknou mrazivé surovosti, neumělosti celého děje. Hudba od Howarda Shorea, která dokresluje ponurost celého děje. A hlavně a především, naprosto uhrančivé herecké představení Anthonyho Hopkinse v roli šíleného kanibala Hanibala. Já jsem si několikrát zkoušel představit v této roli desítky dalších hereckých hvězd, ale nikdo se Hopkinsově podání ani vzdáleně nepřibližoval. Dokonalý scénář nechává vyniknout všem hereckým kvalitám a dělá děj krůček po krůčku tajuplnějším a ponuřejším. No a tohle všechno, celé tohle hlavní jídlo je v závěru doplněno skvělou přílohou v podobě závěrečných momentů v domě šílence Buffalo Billa. Jodie Foster předvedla co to je, když má někdo skutečný strach. A pak už jen ta třešnička v podobě lehkého černého humoru, kterou si Lector neodpustí na adresu svého „přítele“ šéfa psychiatrické léčebny. Takže Oscar je v těch nejlepších rukou. ()
Anthony Hopkins podruhé přivádí na filmové plátno postavu psychiatra Hannibala Lectera, ale tentokrát přidává svoje charizma a nechává všechny ostatní herce (i Brian Cox jako předchozí Lecter promine) daleko za sebou. To se týká i skvělé Judie Foster, která i přes všechnu snahu a dokonalý dojem jemné, citlivé a trochu i bezbranné holčičky, nedokáže výrazněji vystoupit ze stínu velkého génia, kterému patří cela o pár metrech čtverečních a jedno velké plastové "okno" do chodby. Jonathan Demme předvádí životní výkon, v příběhu o muži a ženě, jejichž pouto a vztah může zachránit nebo zničit život unesené dívky. Oprávněný Oscar a velká chvála Akademii, že našla odvahu poslat sošku do rukou eRkového filmu, jehož atmosféra najde těžko srovnání. ()
Galerie (107)
Zajímavosti (176)
- Jodie Foster (agentka Clarice) v rozhovoru přiznala, že během natáčení se Anthony Hopkinsovi (Lecter) vyhýbala, protože byl ve své roli tak přesvědčivý, že se ho skutečně až bála. Dokonce spolu mimo společné scény ani nemluvili. (Nikitera)
- Zámotky motýľa boli vyrobené z gumových medvedíkov a čokoládových cukríkov. (HOMERjeALIEN)
- Scéna, v ktorej agentka Starlingová (Jodie Foster) rozpráva Lecterovi (Anthony Hopkins) o svojom desivom zážitku z detstva, mala byť pôvodne sprevádzaná flashbackom, natočeným v Montane. Keď však režisér Demme videl, ako skvelo obaja herci túto scénu zahrali, musel iba skonštatovať: „Tak do Montany sa teda nepôjde." (Macejko)
Reklama