Reklama

Reklama

Star Wars: Vzestup Skywalkera

  • Česko Star Wars: Epizoda IX - Vzestup Skywalkera (více)
Trailer 5
USA, 2019, 142 min

Režie:

J.J. Abrams

Kamera:

Dan Mindel

Hudba:

John Williams

Hrají:

Daisy Ridley, Adam Driver, Oscar Isaac, John Boyega, Naomi Ackie, Carrie Fisher (a.z.), Lupita Nyong'o, Domhnall Gleeson, Richard E. Grant, Mark Hamill (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Lucasfilm a režisér J.J. Abrams znovu spojují síly, aby diváky vzali na epickou výpravu do předaleké galaxie ve filmu Star Wars: Vzestup Skywalkera. Ve strhujícím závěru stěžejní Ságy Skywalkerů se zrodí nové legendy a odehraje se konečný boj za svobodu galaxie. (Falcon)

Recenze (1 424)

Eodeon 

všechny recenze uživatele

zkraje se omlouvám za určitou polopatičnost zde zaznamenaných prvních dojmů, respektive druhých, jelikož pachuť z technicky zpackané projekce odporně nadabované verze jsem si musel co nejdříve spravit opětovným zhlédnutím v kvalitních podmínkách a bez zmrzačení zvukové stopy dabingem. podařilo se. budu nakonec smířlivější, než bych býval byl ještě před pár dny a polopatičnost je vlastně takový nutný důsledek snah si touto cestou uspořádat myšlenky. ještě pro úplnost připomenu další podstatné ohledy, které ovlivňují mou perspektivu - jednak být fanouškem znamená nevyhnutelnou zaujalost a druhak sequelové filmy považuji za alternativní realitu, přičemž staré expandované univerzum (dnes jako "legends") považuji za 'správnější' verzi věcí a díky oběma těmto skutečnostem nesleduji tyto nové filmy tak přísným zrakem jako někteří jiní. a teď k samotným dojmům. ///// dalo se čekat, že to přesně takto dopadne. jediným překvapením je skutečnost, že i nedostatek tvůrčí odvahy a snaha hrát vše na jistotu může vyústit v tak rozpačitý a rozporuplný výsledek. ale je takový závěr nutně synonymní k tvůrčímu selhání? vezmu to z obecného hlediska. ///// zatímco většina čerstvých fan reakcí rodících se v přecitlivělé atmosféře krátce po premiéře se zdá postupovat od konkrétního k obecnému a po rozpitvání nepodstatných, náhodně vybraných detailů se teprve zobecňují závěry na celý film, potažmo celou trilogii, potažmo celou ságu (a v hardcore případech i celou soudobou kinematografii), já razím přístup přímo opačný. až po zevrubném uvážení všech obecných okolností cítím, že mohu spravedlivě posoudit vše, co vzniklo v jejich rámci. ironicky právě průběžná reflexe těchto okolností umožnila relativně snadno předpovědět, kudy se pravděpodobně bude závěr sequelové trilogie ubírat. ///// především bylo od počátku, tj. od EVII evidentní, že tvůrci oproti klasické šestici filmů změnili koncept, jak disponovat vyprávění na rozloze filmové trilogie. už ten cliffhanger to řekl jasně. Lucas vnímal jednotlivé filmy své ságy přesně tak, jak je pojmenoval, tedy jako 'epizody' serializovaného narativu, které plynule vyprávějí jeden dlouhý, epický a ve značné míře celistvý narativ (a vyjma narativní se to jasně projevovalo například i v rovině stylu), zatímco filmy sequelové trilogie - tak nějak nevyhnutelně - získaly daleko větší autonomii a tento fakt má dlouhý řetězec následků. ///// vysoce nadané režiséry-řemeslníky s drobným autorským přesahem si lze v Hollywoodu za dobrý peníz snadno najmout, ale režiséra-vizionáře schopného hned několikrát za kariéru ovlivnit běh a směřování světové kinematografie na inzerát neseženete. bez Lucase zkrátka není velkého plánu, kterému by se sága mohla podřídit a dosahovat koherentní podoby. velký plán sestavený úředníky Lucasfilmu, PR a marketingovými specialisty, by přeci byl ještě větší zlo než případný rozpor v kontinuitě, jelikož by ze hry předem vyloučil element tvůrčí svobody pro režiséry a scenáristy jednotlivých filmů a odsoudil jakékoliv dílo ke katastrofě. možná je pošetilé se nyní, po tolika letech, pohoršovat nad skutečností, že sequely nejsou do puntíku plánované coby jeden trojdílný film a vyvíjejí se namísto toho často velmi spontánně epizodu od epizody, když právě takový vývoj bylo nasnadě čekat už od okamžiku akvizice Lucasfilmu studiem Disney, a tím spíš by to bylo pošetilé s přihlédnutím k právě popsané skutečnosti, že jedinou alternativou by bylo detailní koncept pro celou trilogii předem vypracovat a najmout netalentované rutinéry beze špetky invence, aby jej následně otrocky zrealizovali. ne, alternativa je nemyslitelná. jinudy cesta nevedla. snad leda nechat celou ságu minulostí. ///// paradoxně, právě to, co hned prvnímu filmu novodobých Star Wars scházelo zdaleka nejvíce, byla invence. její nedostatek je přitom neslučitelný se Star Wars. za Lucasových časů se invencí neodmyslitelně vyznačoval každý film. na to jsem ostatně upozorňoval již v komentáři k předchozímu filmu ságy a drobnou útěchou mi budiž, že de facto stejný argument nedávno padl v memoárech Boba Igera jako důvod Lucasova rozčarování nad EVII. Rian Johnson tento neduh eliminoval, když v tolika směrech a při tolika příležitostech konfrontoval diváky s jejich očekáváním. nebál se rozlítit ani fanoušky svým přístupem, který podvracel formální, dá se řící až 'žánrové' požadavky a dokonce vychýlil i tematické těžiště Lucasovy původní myšlenkové koncepce reinterpretací pojmu rovnováhy v Síle a tím ovšem i fundamentálních pojmů dobra a zla. mnohým fanouškům příliš zaměstnaným dohadováním se o motivacích postav a jiných podružnostech tak uniklo, že ve filmu funguje docela jiná metafyzika, než tomu bylo kdykoliv dříve. ///// dalo se čekat a ostatně jsem to sám právě těmi slovy předpověděl, že Abramsovu tezi a Johnsonovu antitezi může následovat jedině syntéza obojího. syntéza obojího čerpající z obojího a přesto transformující obojí. film tomuto popisu nakonec opravdu odpovídá a potvrzuje mou hypotézu o změně přístupu k vyprávění napříč trilogií. změnu, kterou je v kritice nutno vzít v potaz. ///// směr(y) subtilně naznačený/é v EVII nebylo po Johnsonově vkladu možno nadále plynule následovat a autorská svéráz (a nepochybně i příliš svazující oddanost vůči fandomu) neumožnila ani Abramsovi věrně navázat na kolegu. tu a tam přeci navázal, například na linii postavy Poea Damerona na její cestě od pouhého hot shot pilota k uvážlivému vůdci, byť se na té cestě nedostal o mnoho dál. navázal na vnitřní konflikt a rozervanost Bena Sola, sužovaného výčitkami, pokoušeného ambicemi a bezradného, jak se postavit k záhadnému poutu mezi ním a jeho "protějškem v Síle". navázal i na inovativní propojení napříč prostorem mezi ním a Rey. co se však ústřední hrdinky týče, Abrams zahazuje všechny dosavadní náznaky, jakkoliv letmé, co se originu postavy týče, a tím i rozsáhlé sítě implikací s nimi spojené, a přichází s verzí, která sice v rámci filmu funguje, ale kterou předešlé snímky nepředpokládaly. horší než jakákoliv diskontinuita dějová je totiž diskontinuita ve vývoji postav, ač na okraj cítím nutnost dodat poznámku, že možná právě díky této diskontinuitě ve vývoji postav jsem si konečně oblíbil Finna. ///// krom nevěrohodnosti velkého odhalení hrdinčina původu a krom rozporů v kontinuitě napříč trilogií, které by to mohlo vyvolat, zamrzí i skutečnost, že připomene jednu z oněch bláznivějších fan teorií kolujících internety už od dob uvedení EVII. všechny podobné neduhy navíc podporují v průběhu filmu se stále rozšiřující distancovanost mezi filmem a divákem. přinejmenším na první zhlédnutí je tak těžké se vžít, tak těžké procítit, co je procítit třeba, má-li film zafungovat. vůbec se nedivím zklamání některých diváků a už vůbec se nedivím vlažným reakcím. ///// zcizující efekt bohužel zvýrazňuje i jinde málo podstatné okolnostní neduhy, jakým je bohužel právem napadaný fan servis, čili méně humpolácky řečeno okamžiky, kdy ohledy na fanoušky (a stejnou měrou na hatery) či přímo snahy vetřít se jim do přízně a násilné snahy vyhovět všem jejich často i rozporuplným požadavkům paradoxně narušují iluzi filmu a kazí dojem. například ústupek při odsunutí hatery nenáviděné Rose na okraj pozornosti ('zůstanu dřepět na základně a budu analyzovat technické plány zatímco vy opravdoví hrdinové letíte zachránit galaxii'), snaha vysvětlit Reyino výjimečné nadání v Síle i za cenu jisté ztráty uvěřitelnosti (jako kdyby snad kupříkladu Yodovo nadání kdy bylo nutno speciálně motivovat...), sebeironický komentář 'napraveného' Luka Skywalkera o zacházení s jedijskou zbraní s náležitou úctou, prachzbytečný poukaz na nepravděpodobnost manévru generálky Holdo, nebo nahrazení kritizovaného usoplence Huxe daleko autoritativnějším příkladem vojenského oficíra v případě generála Prydea, a další. ///// řeklo by se, že alespoň se na to hezky kouká, že? jak je u Star Wars pravidlem, a sequelovou trilogii protentokrát nevyjímaje, obrazy jsou to překrásné. ačkoliv je tedy podezírám z nekoncepčnosti, což je dojem vznikající z kontrastu k vizuálně rovněž strhující, ale navíc vizuálně promyšlené EVIII. co se dalo čekat. tohle byl vlastně typický Abrams, zběsilý bez byť jen chvilkového stání, hravý a nepokrytý při používání speciálních efektů coby atrakcí, vnímavý ke kráse pohyblivého obrazu při jeho rochnění si ve vnitrozáběrové montáži, odlescích a průhlech a často i toho všeho v jediném záběru. ačkoliv přeci jen o něco málo více tíhnu ke konceptuální režii obrazu, jak ji předvedl Johnson, nemohu popřít, že s citem pro vizuální krásu se na Abramsovy filmy tuze příjemně dívá a tento není výjimkou. radost ovšem mírně tlumí pocit, že EIX obrazem nevypráví. ukazuje sice mnohé, ale v příliš mnoha jiných podstatných věcech se spoléhá na dialog. což je o to horší, když repliky tak často 'šustí papírem'. ///// po tolika výtkách by se zdálo, že pro film nemám dobrého slova. ale stejně jako v minulých komentářích je tomu tak hlavně proto, že klady filmu jsou (mi) zřetelnější, zatímco méně zjevné neduhy je spíše nutno pojmenovat, chce-li se kdo s výzvami novodobých Star Wars kriticky vyrovnat. nakonec je mým hlavním úmyslem poukázat na skutečnost, že tvůrci měli svěřený úkol natolik limitovaný bezpočtem omezení vyplývajících z jeho samotné povahy, že i přes značné rozpaky mohu jejich práci vyhodnotit jako spíše úspěšnou. bylo přeci natolik nesnadné vyhovět tolika požadavkům spojeným s jednak funkčním i formálním uzavřením takto komplikovaně a hlavně nahodile vznikajícího vyprávění a přesto, představím-li si před očima checklist všech nároků, které film musel splnit, nemohu se nepodivit, že většinu opravdu zdárně splnil. checklist je to tak dlouhý a plný tak nemožných úkolů, až vzbuzuje určitou bázeň a přeneseně určitou benevolenci vůči výsledku. s tímto na paměti zkrátka nemohu film odsoudit. za nic... snad až na medaili pro Chewieho, to už bylo moc, heh. ///// snad jedna věc by se našla, kterou nemohu jen tak přejít. kterou nemohu oslabit žádným šikovným poukazem na okolnosti. bohužel je to věc dost podstatná. smysl toho všeho snažení. pamatovali tvůrci při všem tom usilování o vrcholný Star Wars film také na to, že by to mělo být... o něčem? Lucasovými filmy se Abrams inspiroval snad až příliš (nemluvě o "inspiraci" v komiksech Dark Empire). o tom už se napsaly stohy kritik. ale nezaznamenal jsem výtku, že jde vlastně výlučně o samé povrchní inspirace. tematicky se Abrams ochyluje. nepochybně ve snaze dodat vlastní vklad a přispět vlastní moudrostí. Johnson ostatně také, ale jeho příspěvek se alespoň vyznačuje určitou měrou obsahů a navíc hodnotných. nebudu se je raději ani pokoušet srovnat s Lucasovým mnohovrstevnatým a mytologickými inspiracemi obdařeným dílem, kde díky nepřebernému množství paralel kypí téměř každá scéna, každý záběr a každá věta dialogu bohatstvím implicitních významů. bez tohoto srovnání tvrdím, že EVIII má co nabídnout. ale Abramsova přispění? vyjma typicky disneyovského tematického motivu volby vlastního osudu aneb 'můžeš se stát, kým jen chceš nehledě na původ', které ostatně působivěji zpracovalo i Zootropolis, a tezovitých variací na témata potřebnosti naděje, pospolitosti a přátelství tu není mnoho co nabídnout. pohádka bez morálky je prázdná. ///// a přeci se vkradl jeden podstatný tematický motiv a rozlezl se po těle filmu jak nějaká infekce. tematický motiv oživování mrtvých, který z filmu čpí do té míry, až tím nechtěně cynicky znevažuje vůbec pojem smrti. vždyť jen ten zatracený Kylo Ren během filmu zemře hned čtyřikrát. potřebě lucasovsky optimistického závěru samozřejmě muselo být vyhověno, nicméně někteří mrtví měli být ponecháni jejich věčnému spánku. a tento soud mohu zobecnit a uplatnit jej na celou trilogii. šestým filmem se kruh uzavřel. sága rodu Skywalkerů byla úplná. Star Wars mohly a měly pokračovat jindy a jinde a staří hrdinové povstání se mohli a měli dočkat shledání a poslední rozlučkové mise v samostatně stojícím spin-offu (Rebels Forever: A Star Wars Story). ///// ovšem co v Lucasfilmu jednou zaseli, museli si sklidit. všechna, i ta nejmenší klopýtnutí na cestě k realizaci sequelové trilogie spolu zformovala ohromný kolos z překážek na cestě tuto pouť důstojně završit. nepřipadá mi ani trochu férové mít filmu za zlé, že v něj vyústila špatná rozhodnodnutí učiněná dlouhé roky před jeho vznikem a v jiných filmech. každá další nástavba je jedině natolik stabilní, jako podloží, na němž jí stavíte. sequelová trilogie si bohužel položila velmi chatrné základy na samotném začátku. je to stavba z tatooinského písku a hroutí se při sebenepatrnějším závanu pouštního větru. ///// hodnotit trilogii jako celek, musel bych ve svém hodnocení předvést temnou stranu Síly tak strašlivou, že by se i Palpatine zastyděl. hodnotit film jako samostatnou jednotku však umožňuje daleko větší shovívavost. okolnosti vzniku oslabí mnohé zde zmíněné výtky a další lze omluvit poukazem na fantastickou povahu fikčního světa. přednosti pak vystoupí na povrch a snímek si lze užít jako blockbusterovou zábavu se zajímavými postavami a několika docela dojemnými momenty. a vlastně, mně to stačí. žádat plnohodnotné pokračování Lucasova díla jsem označil za bláhovost už v komentářích k předchozím dvěma filmům, vždy na základě jiné pohnutky, a tak jsem jej tedy nežádal ani tentokrát. a nejspíš právě proto jsem byl... docela spokojen. () (méně) (více)

POMO 

všechny recenze uživatele

V IMAXu to byla pecka. Vesmírní spektákl roku, s našlapaným tempem, užasnými (digi)lokacemi, delikátně rozlítanou kamerou a nostalgií, podpořenou nečekanými výstupy starých postav. U závěrečné konfrontace jsem cítili sílu takřka jako u finálního vzepření se Sauronovi. A konečně se mi zalíbila Daisy Ridley. Odhalování nových identit staronových postav mi moc smysl nedávalo, ale jelikož se nepamatuji co se přesně událo v předešlé epizodě, bylo mi to jedno (tuto trilogii nepovažuji za součást milovaných STAR WARS, je to pouze komerční parazitace). Druhá projekce na výrazně menším plátně, kde už nešlo nevnímat (ne)poctivost práce s divákem ve vyprávění smysluplného příběhu, mi ale dojem z filmu devalvovala. Je to jenom efektní horská jízda na jedno použití, lákadlo do nové SW sekce Disneylandu. ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Hovno Palpatín! Předaleké galaxie týrají daleko horší zkurvysyni - ničitel vkusů a zabiják inteligence Darth Dyzny, následován svým nejvěrnějším pohůnkem, popkornovým dávičem Jebbou Abramsem, který znovu bezskrupulózně anihiloval celou světlou stranu, minule tak pracně osvobozenou panem Džonsnem. Po jeho opětovném řádění zbyl sice nádherně udělaný, ovšem kýčovitý eintopfpový pičoid pro postižené mozkomorem, narychlo pomletý z tlejících zbytků hvězdoválečné kafilérie a zakončený mimořádně odpornou heavyendovou swingrspárty všech zúčastněných intergaylaktických zrůd včetně nejslizštější džedájky všech časoprostorů, kde kamera uhnula jen těsně předtím, než Smělmír Brandorád ošukal Džabuhuta. A i tu předehru by neměli vidět snad ani retardované děti. Tupá recyklace šrotu, imperiální bakeliti, co z metru netrefí stojící stodolu, furtdokolové oživování dříve pozitivně mrtvých kosmických bubuhlav, ostře zařezaná tanga ke všemu odhodlaných správňáckých hrdinů s otravně patetickými samaritánskými komplexy, čili počítám, že jestli se nestane zázrak, příští díl přifrčí věčnému odboji na pomoc Spájdrgej a Kapitán Homokokot. Nejvyšší čas získat plány všepohlcujícího Dyznyho Korporátu smrti a vybombardovat mu reaktor! Temná strana zvítězila, není čas na milosrdenství. ()

Cival 

všechny recenze uživatele

J.J. Abrams znovu v recyklačním módu, příběh odfláklý, jak se na scenáristu Batman v Superman sluší a patří, tuna trikových lákadel a nových postav, ale osudovost nulová. Uspěchaná podívaná, která přeskakuje napříč prostředími i bezvýznamnými epizodkami, drama ale staví jen na okoukaných základech, často na náhodách a nesmyslech. Za tři filmy toho Disney předvedl hrozivě málo - i kvůli nulové koncepci celé trilogie. Hanba vám! Takhle se o nejslavnější ságu filmové historie nepečuje. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Zhruba do půli stopáže výborná, svižná pohádka, která dávala smysl a sem tam nabídla i nějaký osvěžující vtip. Bez ironie pohoda. Ale od momentu vyjevení původu Rey se z toho jak mávnutím kouzelného proutku stala příšerně hloupá, bizarní, klišovitá, bezradná pitomost, kterou by krásně zparodovaly Monty Python, kdyby ještě fungovaly. Trpěl jsem jako zvíře, schovával hlavu do dlaní a celou druhou půlku počítal minuty do konce. Při Finnově „Cítím to.“ jsem dostal záchvat smíchu, ale ne radostný, nýbrž zoufalý, nevěřícný, z toho co vidím a slyším. Nevěřím, že ten všudypřítomný patos v závěru má na svědomí tak šikovný člověk, jako Abrams, nejel třeba náhle na dovolenou a nevzal to místo něho Emmerich? Úplně vidím tu brainstormovou poradu pohlavárů Disneyho, jak se sejdou kolem stolu, a v panice vymýšlejí, jak to nejlépe zfouknout, aby se neopakovaly bídné tržby osmého dílu (mimochodem výborného, za tím si pořád stojím). Ten nabídl odvážnou odbočku, vzal to po svém a bohužel narazil. Takže Disney to srabácky celé znegoval, postavil na hlavu, nesmyslně zakomponoval staré motivy a postavy a jeho výsledkem je ten pověstný eintopf, co uvařily pejsek s kočičkou, po kterém bolí bříško. A ani živočišné uhlí vám nepomůže. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Po děsivé E8 jsem měl od "závěrečné" E9 jediné očekávání - aby nepředvedla tak retardované a vše ignorující násilné "uzavírání kruhu" jako kdysi E3. A nutno říct, že to se podařilo. Takže teď k těm horším zprávám;) J. J. Abrams natočil sérii dynamických epizod, které odpovídají jeho řemeslnému standardu a dovednosti vydělávat obří hromady dolarů. Což je nepochybně to jediné, oč se studiu Disney jedná. Háček je, že se podařilo někde naprosto poztrácet ducha Star Wars, rezignovat na jakoukoliv snahu o tvorbu příběhu, a ve finále zbavit Star Wars jejich výjimečného statutu a udělat z nich další rejžovací značku typu Mission Impossible nebo Rychle A Zběsile. Ne že by to nebylo nevyhnutelné, ale mohli to sakra ještě o jeden film odložit a zakončit příběhový oblouk nějak důstojně. Takhle se mezi jednotlivými akcemi přesouváme pomocí naprosto totálních haluzí, a ignoruje se nejen logika, ale - a to je historické novum - I VLASTNÍ VÝTVOR STUDIA V PODOBĚ MINULÉ EPIZODY! Najednou se zničehonic odkryje prastaré zlo, které v naprostém utajení vybudovalo (asi pomocí alchymistických metod přeměny vzduchu na kov a podobně:P) nejvíc megagigantickou flotilu s nejvíc megagigantickými kanóny, a vyhlásí, že do jeho útoku zbývají HODINY. Povstalců najednou není dvacet, ale asi tak dvacet tisíc, a největší sázka staví na hlavu nejvíc zdrcující moment E8 (a vypadá jako finále Mass Effectu - nejdřív přílet flotily, potom rozhovor Sheparda s Chlapcem). Jinak - když se chvíli po začátku filmu hrdinové objeví na pouštní planetě, kde se odehrává cosi jako Burning Man s (jak jinak než) roztomilými mimozemšťany, a C3PO prohlásí, že se tam zrovna slaví festival konající se jednou za 42 let, což je skutečně štěstí, ještě se tomu zasmějete. Ale pak se pokračuje dál, přes "hele shodou okolností tady mám dekódovací odznak Prvního Řádu, se kterým proletíte úplně kamkoliv", a naprosto se v rámci alespoň jakžtakž navazování děje obracejí naruby zákonitosti vesmíru SW, a to včetně toho, co představila tato poslední trilogie. Která představila i některé nové postavy, které jsou tu (některé téměř úplně, viď, Rose, jiné dokonale, viď, Benicio) ignorovány. A když to pak tvůrci ještě vyšperkují lovením Lukeova původního X-Wingu, kecy o jakési dyádě, což je někde na úrovni Harryho Pottera, a završí vše naprosto šíleným polibkem (kterému se chechtalo celé kino), tak se nedivte, že to ani Leia a finále se dvěma meči a "překvapivým" jménem nemají šanci zachránit. A k tomu ještě ani John Williams nedodá žádný pamětihodný track, což se mu třeba podařilo u každé epizody z první trilogie (myšleny E1-E3). To je vlastně příznačné, protože kromě Lany Del Rey a jejího vokalisty Kyle Orena si mám problém pamatovat jakoukoliv jinou postavu. Vlastně ne, ještě si pamatuju Camerona Poea... počkat, ten byl vlastně v Con Air... tak nic:D Když to tak shrnu, nejvíc mě pobavilo, že jsem nemusel ani o píď uhnout ze svého tvrzení, že stejně za všechno můžou Sithové:D Takže závěr zní, že ani E9 se nepovedla. 60% a repríza možná tak někdy v daleké, daleké budoucnosti. () (méně) (více)

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Snad si ani nevybavím jiný film, kde bych co pět minut byl nadšený a pak otrávený. Na každý dobrý nápad přijde scéna, která je na hraně debility. Jeden by skoro řekl, že si Abrams jen tak pro srandu vzal k ruce jako pomocného režiséra Uwe Bolla. Ale ve výsledku to splnilo svůj účel, je dobojováno a necítil jsem se nijak okradený nebo znechucený (ale je pravdou, že jsem nikdy nebyl extra fanda Star Wars). V mých očích každopádně bude Vzestup Skywalkera Dark Phoenixem Star Wars ságy - koncepčně naprosto nezvládnutý bordel s pár silnými momenty a celkem důstojným finále. Na číslo 9 cajk. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Dokonce i já, který na Svět Hvězdných válek kašle, jsem poznal, že v tomhle závěrečném filmu se opakuje vše, co už jsme v něm jednou viděli, jen v určité obměně, aby to nebylo tak do očí bijící. Jestli je to Disneym, nebo Abramsem, který jinak moc vedle nešlape, těžko říct, každopádně aspoň to by mělo vést k rozumu a ukončení této ságy. Zatím ještě aspoň trochu důstojně. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Na úvod bych podotkl, že nejsem nějaký extra znalec SW a když nepočítám původní starou serii, vše ostatní jsem viděl vždy jen jednou, ale tenhle dílek, tak tenhle dílek si budu pouštět rád opakovaně. Pro mě to byla krásná pohádka, kde nebylo přeefektováno, kde postavy měli svůj prostor, stejně jako souboje, všechno bylo krásně čitelný, chvíli odlehčený, chvíli smutný, vizuálně i akčně vymazlený, prostě jsem si to užíval a těším se, až si v kině dám opáčko a pak pivko na počest mých krásných pěti hvězdiček. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Som sa bavil. Alebo kieho. Je to nabité dejom, akciou, cool SW momentami. Veď viete, svetelné meče, Millenium Falcon, starecké cameá, abramsovské ftípky a iné oné, ktoré potešia, ak ste nastavení sa potešiť, nielen zvracať nenávisť. Síce som asi hodinu netušil, prečo lietajú kade-tade a hľadajú hento-tamto, bolo to ako posledné diely Harryho Pottera (teda stupídne a občas nudné), ale potom sa to nejako spojilo a vysvetlilo a nasledovalo skoro hodinové finále, ktoré sa mi zdalo dosť parádne a intenzívne. Ale rozhodne je to stále stokrát lepšie ako prequelová trilógia. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Čtyřmiliardová akvizice musí sypat, ale je z toho nejdražší pohřeb popkulturní ikony v dějinách, který v touze zavděčit se všem ustrnul na místě, a pateticky přešlapuje ve sračkách, do kterých jej dostala nulová dramaturgie a autorská bojácnost. Když jsem se po hodině kouknul na hodinky, neodvratně se dostavila otázka, jestli už se začne něco dít. A pak se zvedla stavidla patosu, banalit a nejsnazších řešení, u kterých někdo měl ještě ve fázi psaní praštit do stolu a zařvat, že přece takovou pí*ovinu nikdo nemůže myslet vážně. A namísto toho to skončilo na plátně. Johnson možná nerespektoval kánon a odvážně relativizoval vše, co tohle náboženství obnáší. Abrams nerespektuje nic a výsledkem je směšná nicota, které chybí dobré postavy i cool momenty, takže to vypadá jak genericka marvelovka, evidentně drahá, pestrobarevná, načančaná, ale bez vášně a jakéhokoliv ikonického pomníčku pro další generace. Shořte v pekle, Disney, i vy všichni, kteří s tím máte co dočinění! ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Vy jste tady na pana Disneyho ale strašně, strašně moc zlí. A on dal přitom světu myšáka Mickeyho a kačera Donalda. A teď i tyhle barevné, načančané (a doufejme, že už) finální Starbucksy, eeeh Starwarsy... Ano, máte částeně pravdu, oproti předešlým dvěma epi-disney-zodám to bylo méně učesané, více bylo vidět, že se bojuje s tím, jak to nějak důstojně zakončit (což se nepovedlo tak docela dobře), ale jsou to Star Wars a i když jsou na míle vzdáleny ode všech původních epizod, beru je na milost. Téhle trojdílné dotáčce IMHO uškodil snad nejvíce casting, protože celá řada herců disponuje charismatem level 0 až 1, např. Adam Driver mi do role Kylo Rena nesedl teda vůůůbec a ani Daisy Ridley s věčně lehce podmračeným obličejem nebyla žádné terno... Takže za čtyři a dejte už s tím prosím vás pokoj a nechte Star Warsy spinkat v hrobečku. ()

Toren 

všechny recenze uživatele

6,5/10. Nadržuju tomu hlavně proto, páč vím, jak těžký to Abrams musel mít. A fakt se snažil. Problém je, že všechno jede šílenou rychlostí a není čas se zastavovat, díky čemuž je snímek spíš roztěkanou ale zároveň i správně blockbusterovou mozaikou. Je to epický a hloupý zároveň. Ale to ke Star Wars patřilo vždy. Jsem spokojený, i přesto, že to mohlo bejt mnohem, mnohem lepší. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Já jsem prosím pěkně devátou epizodu Hvězdných válek okusil s pocitem, že tady je v modrých číslech. A musím se proti ním, přiznám se, lehce ohradit. Film není na modré ohodnocení. Film je jednoznačně na červený flakónek. Problém totiž není s herci. S těmi žijeme už pár let a nejvíc mi k srdci přirostli z těch nových nanejvýš Oscar Isaac a právě Adam Driver. A zde o tom můžeme mluvit jako o faktu, což tak prostě je. Navíc J. J. Abrams je jistota toho, že po technické stránce tu bude adekvátní množství napětí, tak akce. To všechno kvituji s povděkem a vážím si toho. V rámci tohoto ohledu je Vzestup Skywalkera solidní záležitost. Problém je ale se scénářem, na kterém celý ten námět stojí a navíc i padá. Přitom co jste jako čekali? Já teda uznávám, že scénáristé si tu pár momentů mohlo odpustit. Nejenom, že teď mám pocit, že všichni stormtroopeři jsou černí, což zavání rasismem, ale navíc mám pocit, že v současném hollywoodském filmu nesmí chybět černý generál, což také zavání rasismem. Sem tam jsem se hodně kroutil, abych to ustál, ale nakonec jsem to ustál a musím říct, že vlastně víceméně dobrý. Co si budeme nalhávat, tahle trilogie díru do světa neudělá, tak proč bych tak měl soudit? Na čtyři hvězdy prostě v pohodě... ()

MrHlad 

všechny recenze uživatele

U Disneyho sklízí, co zaseli. A není to hezký pohled. Sedmička vsadila na nostalgii, takže jsem jí nové nudné hrdiny odpustil. Osmička šla jiným směrem, ale studio zjistilo, že se jim nelíbí, kam došla. Takže se v devítce pokouší napravit všechno z předchozího filmu a my jsme s Rey, Kylo Renem, Poem a Finnem potřetí a vlastně to jsou pořád naprosto nudné a prázdné postavy. A mě jako diváka by teď prý mělo zajímat, jak to s nimi dopadne. Jenže je mi to úplně u řiti. Abrams tu vlastně neuzavírá trilogii, jeho hlavním úkolem je uklidit bordel, který vznikl z toho, že u Disneyho nevědí, co chtějí. Možná odvedl tu nejlepší práci, jakou mohl, ale to nic nemění na tom, že kdykoliv se to neřeže a Rise of Skywalker se pokouší o nějaké emoce a vztahy, je to naprostá nuda a otrava. Ten film nemá základy, na kterých by v tomhle směru mohl stavět a ze zoufalosti musí dokonce vymýšlet nová pravidla pro fungování světa. A stejně se mu nepovede vyvolat jinou emoci než pocit obřího zklamání. Devátým Star Wars se povedlo něco, co jsem netušil, že se vůbec povést může. Zadusily ve mně nadšení pro tuhle sérii. Sakra doufám, že ne navždycky. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $275miliónovTržby USA $514,325,888Tržby Celosvetovo $1,072,188,947 Tržby za predaj Blu-ray v USA $51,580,565║ Tržby za predaj DVD v USA $16,754,869║ Jednoznačne nám dochádza dych u tejto ságy. Tak ako to vyznelo mierne dejovo povrchne, neuhladene u samotných rozširujúcich dielov (Solo, Rogue One), tak to je aj u pri týchto posledných dvoch epizódach VIII a IX. Nemá to tu akúsi správnu iskru, v skratke tak trošku taký nešťastný Disney polotovar. Práve v Epizóde VII mi dosť sadol nástup nových postáv, zmiešanie s tými starými, tu už nie sú také možnosti. Samozrejme nie je to úplne zlé ale nakoniec to nezachráni ani samotný blockbasteroví majsterko J.J. Abrams. Proste nedostáva to tak do kolien ako by si žiadalo. Triková stránka, masky, kulisy, technická stránka je dokonalá tam nie je čo vytknúť. Dobré napätie nechýba, tam to chcelo len mierne doladiť, vypätých scén tu je dosť, skôr po tej akčnej stránke mi to prišlo skromnejšie akoby už nevedeli ničím ohúriť, tam mi to príde také stereotipnejšie, suchšie. Herci v hlavných úlohách to celkom držia, majú formu, možno o niečo viac mohli byť výrazný Isaac a Boyega. Taký malý bonus sú krátke návraty starých známych osobností tejto ságy. Zábavnosť tak na pol plynu. 3D efekt v pohode, obraz bol čistý, nejaké to rozdvojovanie, hmly obrazu boli ojedinelé, nekazil pozeranie, slovenský dabing v norme. V rámci blockbasterov roka 2019 to je aj tak to najlepšie po ALITE, čo na nás kinosály vychrlili. /videl v kine 3D verziu: 90%/ __/videl v kine 2D verziu: 90%/__ ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Prokletí téhle trilogie je, že nikdo z hlavounů zjevně přesně nevěděl, čeho chce dosáhnout. Jasně, sedmička elegantně vyžehlila pachuť po druhé trilogii a pro novou generaci vyprávěla podobný příběh jako původní trio filmů. Pak přišel Johnson a v domnění, že u Disneyho stojí o nějakou odvahu, začal dělat radikální rozhodnutí a posuny. Jenže ho smetla vlna hejtu a Abrams se vrací jako žehlička. Tentokrát mu ale sázka na jistotu nevyšla. Film má zběsilé tempo a trpí naprostou absencí logiky a přemírou "dělám to, protože mám takové vnuknutí" momentů. Je skoro absurdní, jak scenáristé každý problém řeší těsným únikem s nevyjasněnými motivacemi (pak se jenom smutně díváte, jak Knights of Ren bloumají po galaxii jako banda kokotů s nadměrečnými zbraněmi) a zjevením některé ze starých kanonických figur, které musí schvalovat každé uprdnutí nekompetentně jednajících nových postav. Film účelně zabil Rey, které dal Johnson překvapivý twist, neví si vůbec rady s vedlejšími figurami. Nebýt Kylo Rena, neměla by trilogie absolutně žádný přínos a dramatický oblouk. Jo, je to natočené kompetentně, dobře se na to dívá. Ale kouzlo je fuč. A není to jen výsledek fan servisu. Ani ten totiž Abrams neudělal dobře. Je to výsledek faktu, že nikdo neví, co vlastně tahle trilogie měla udělat. Krom toho, že měla vydělat miliardy. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Pro fanouška všechno a ještě víc. Bohužel. JJ Abrams vytvořil beztvarý a bezvýrazný mix (mišmaš:)) a určitě si to uvědomoval dávno před premiérou. Ty interview zpětně musely být peklo... Episoda 9 se snaží vrátit příběh do původních kolejí (rytíři, Hvězda smrti, ...), ale zapomíná mít vlastní identitu. Dojemné momenty bohužel (kromě jedné "smrti", co se nestane) nefungují. Zbytečná Leia a její naroubované scény, vystřižená Oracle, patrné zásahy do příběhu na poslední chvíli a další a další. Už dlouho mi nebylo u filmu tak smutno, ne kvůli tématu, ale pro tu cestu, kterou se šlo a kam se došlo... do temného místa a doufat, že po úvodní znělce skočil mozek diváka do popcornu a nehodlá vylézt. Líbí se mi razantní krok do příběhu s Císařem, samotný Palpatin mi vůbec nevadí, temné scény také ne, ale všechno okolo je balast, kdy se postavy začínají chovat naprosto odlišně oproti 7 a dokonce i 8 dílu (Hux, Kylo, Rey, atd.). Tempo příběhu je vražedné a současně zastavované vsuvkami a novými postavami, které mají dvouminutovou životnost. Vždy jsem na SW miloval velkolepost až opulentnost téhle space-opery s přesahem mimo film a momenty, které chci vidět znovu. Tady takový moment v tomhle díle není. A to kdyby mi někdo řekl po (zpětně perfektně matoucích) trailerech, tak bych mu nevěřil. A mimochodem, všechno a všichni jsou tu hrozně OP! PS: 2* jsou trochu provokace, ale chci dát najevo, kam třetí trilogie došla... PPS: Lucas možná nebyl dokonalý, ale měl vizi a tu převedl uceleně na plátno, tady vize nebyla a je to cítit, za mě je tahle trilogie ve výsledku obrovská chyba Disneyho a jsem zvědav, co se bude dít se značkou dále, první pokus totiž nevyšel... PPPS: pro ty, kteří třeba SW nesledují do detailu, tak tahle episoda je další recyklace tisíců nápadů, které byly dříve zavrženy a tady se objevují, samotné jejich využití špatné není, ale načasování a rozhodnutí o tom, je dát v takovém množství sem, je problém a výrazně filmu ubližuje. Navíc jak JJ v mnoha interview říká, Rian Johnson mu ukázal, jak se dá riskovat a být odvážný ve světě SW, bohužel sám už musel vědět, že RJ měl svůj pohled a nebral příliš ohledy a JJ je brát musí a tak se bude chtít zalíbit všem a přitom doufat, že to fanouškovské pomrkávání bude kuprospěchu věci... pro fanouška totiž všechno... ()

Související novinky

Odhalila desátá epizoda Star Wars svůj název?

Odhalila desátá epizoda Star Wars svůj název?

05.11.2023

V současné době hraje u studia Disney prim spíše seriálová odnož Star Wars. Poslední celovečerní film jsme v kinech viděli téměř před čtyřmi lety, od té doby jsme však dostali seriály Ahsoka, Andor,… (více)

Nové Star Wars mají synopsi a datum natáčení

Nové Star Wars mají synopsi a datum natáčení

22.06.2023

Nový Star Wars film pokračující příběh Rey (Daisy Ridley) má oficiální název, synopsi a také předběžné datum začátku natáčení. Tzv. Skywalker sága skončila v roce 2019 snímkem Star Wars: Vzestup… (více)

Disney oznámilo nové Star Wars filmy

Disney oznámilo nové Star Wars filmy

07.04.2023

Dny Star Wars Celebration jsou tady a spolu s nimi přišla řada i na hromadu nových oznámení. Je toho tentokrát fakt hodně, takže se do těch novinek rovnou pustíme. A začneme hned tou nejžhavější,… (více)

Další filmové Star Wars dorazí v roce 2025

Další filmové Star Wars dorazí v roce 2025

08.03.2023

Ačkoli mají nejnovější informace z prostředí společnosti Lucasfilm a světa Star Wars daleko k oficiálním oznámením, lze je v současnosti považovat za velice pravděpodobné. Server Variety totiž… (více)

Reklama

Reklama