Režie:
Fede AlvarezKamera:
Galo OlivaresHudba:
Benjamin WallfischHrají:
Cailee Spaeny, David Jonsson, Archie Renaux, Isabela Merced, Spike Fearn, Aileen Wu, Robert BobroczkyiObsahy(2)
Vetřelec: Romulus navrací fenomenálně úspěšnou franšízu zpět k jejím kultovním kořenům, přičemž představuje zajímavé a neokoukané nové tváře. Při prohledávání opuštěné vesmírné stanice se skupina mladých kolonizátorů setká s nejneúprosnější a nejsmrtonosnější formou života ve vesmíru. A v hlubokém vesmíru nikdo neslyší jejich křik. (Falcon)
(více)Videa (7)
Recenze (577)
Romulus je typickým legacy seqeulem, který nezpůsobí žádnou revoluci v rámci série. A to je naprosto v pořádku. Od Cameronových Vetřelců neměla série skutečně kvalitní díl a tak je třeba všem připomenout, proč stojí tahle série za pozornost. Technicky mistrovská a scénaristicky obstojná směsice celé série, která kombinováním všech dílů, přeci jen tvoří něco lehce svěží se zajímavými nápady i s kreativními scénami. Je tu sympatická skupinka postav, kde hlavními tahouny je ustřední "sourozenecká" dvojka. Není to dokonalé a některé zbytečné reference na sérii bolely svým nevkusným zakomponováním. Přesto konceptuálně zajímavé finále to vynahradí a zapečetí jako třetí nejlepší vetřelčí film. Avšak příště už variace známého nebude stačit a je třeba se vydat novým směrem. ()
Poprvé se mě stalo, že u nového Vetřelce probíhá velká spokojenost namísto nadšení. Ano, i svého času Vzkříšení, Prometheus nebo Covenant ve mě vyvolaly první projekcí lepší dojmy. Ovšem to nemusí vůbec nic znamenat. Romulus má zcela určitě možné předpoklady tyto díly překonat. Samozřejmě na úroveň prvních dvou legendárních kousků nestačí a na 99,9% v budoucnu nebude stačit nikdo. Takže co zde máme. Zpočátku mě trvalo si trošku najít vztah k postavám. Postupem času ovšem problém odpadá. Hlavně Andy ve vylepšeném módu funguje skvěle. Líbil se mě design, který hodně odkazuje na Jedničku. Všechno je správně omšené, použité. Nechci úplně prozrazovat z děje, ale měl jsem často pocit, že sleduji něco, co si nejvíce bere z Jedničky a Čtyřky a přitom zcela neignoruje Promethea. Zdálo se mě, že samotný Vetřelec má spíše menší roli. Jenže jde to vlastně zařídit jinak, když je tady s námi 45 let? Šokovat zřejmě těžko. Čekal jsem nějakou více napínavější scénu. Prométheus i Covenant takové zcela určitě měly. Většinou to ty scény, kdy se něco nepěkného hodně pokazí a následuje boj s časem. Abych to shrnul, vlastně je Romulus velmi povedené postavení ságy na koleje. Fede Alvarez narazil trošku na své limity, ale zcela určitě mu pomáhali praotci ságy Walter Hill i Ridley Scott. Dneska to vidím na velmi slušných 80% ()
Sliby o crossoveru mezi jedničkou a dvojkou Vetřelce se podařilo naplnit, ačkoli blíž má nový Romulus určitě k jedničce a nějaké momenty si bere i z pozdějších dílů. Občas jsou ta pomrknutí trochu na sílu, což platí i pro trochu nesmyslnou tvrďáckost několika pokusů o cool hlášky a především zbytečné, odpudivě digitální „oživení“ jedné postavy, ale… je dost snadné to tomuhle filmu odpustit. Dělá totiž velmi dobře dvě věci: Jednak se výpravou i atmosférou vrací do 80. let a jeho přímočaré vypravěčské postupy by šlo označit za zdařilé retro možná až na úrovni sedmé epizody Star Wars. Rychle se proto seznámíme s postavami, které jsou docela sympatické a mezi nimiž se promptně vybudují vztahy, díky čemuž si nemůžeme být jisti, v jakém pořadí je budou xenomorfové napichovat (i když je samozřejmě jasné, že většina z nich platila důchodové připojištění zbytečně). A to vede ke druhé přednosti, totiž poctivému thrillerovému napětí, jež se přelévá ze scény do scény a udržuje diváka příjemně zaujatého a zabaveného. Bezesporu se jedná spíše o zakázku nežli svébytný autorský výtrysk originality, cíl v podobě vytvoření nekomplikované žánrové zábavy, která vetřelčí universum neposouvá do zbytečně podivných teritorií jako Prometheus a místo toho nabízí nejen pro skalní fanoušky dostatek odkazů a svižné vyprávění, se však pro mě naplnit podařilo. ()
Tak bohužiaľ to dopadlo úplne presne tak, ako som čakal. Cailee super (hodí sa tam, sluší jej to; či už kričiaca alebo pri bojových scénach, zakaždým presne zapadá). Kulisy srdcové a vizuál Scottových filmov Alien ságy je napodobňovaný presne. Ale rovnako ako pri remaku Evil Dead (a vlastne aj sequele The Girl with the Dragon Tattoo), Alvarez nedokáže vytvoriť potrebnú atmosféru. Tu je to jasné zhruba od príletu na Romulus; všetko to tam je, ale to hlavné tak nejak chýba. Nebál som sa, nechytali ma vesmírne fóbie, nevyvolalo to vo mne žiadne pocity. Finále fajn, príšera tiež, nápad s gravitáciou dokonca hodne fajn. Ale vždy je to vzápätí zabité nevhodnými cgi, alebo hláškou. Letná oddychovka. ()
Tak tohle jsem přesně potřeboval a tohle jsem přesně chtěl vidět. Vetřelce, který bude mít grády a hutnou atmosféru. Tolik odkazů na tu starou klasiku. To prostředí, ta technologie. Ta podobnost. Zároveň odkaz na Promethea a Covenant. Přece jenom to jde, když se chce. Tento film se krásně zařadil mezi 1 a 2 díl a celkově si myslím, že kvalitně je na tom asi tak jako díl 3. Takže hezky tu vznikla vsuvka. I přes nějaké drobné chybičky, obrovská spokojenost. Tohle musím vidět znovu, abych si to užil a pořádně zchroupal v hlavě. Tohle je fakt brutální film! A ještě taková drobná připomínka. Hodně jsem si všiml, že to lidé kvalitně srovnávají s posledním predátorem. No. Miluju film Predátor. Ale ten poslední film, ta sračka, srovnávat to s tímto vetřelcem, je fakt urážka celého filmu. Vetřelec Romulus vysoce, ale kurva vysoce převyšuje ten výblitek v podobě posledního predátora. V žádné případě nesrovanávat. Romulus vetřelce vyzdvihuje, ne uráží, jako v případě posledního predátora. ()
Galerie (31)
Photo © 20th Century Studios
Zajímavosti (21)
- Katherine Waterston projevila zájem o to, aby se v tomto filmu znovu ujala role Daniels z filmu Alien: Covenant (2017). (Kailo)
- Film si bere inspiraci nejen z ostatních dílů série, ale také například ze hry „Alien: Isolation“, ze které se do filmu dostali například nouzové telefony či stanice první pomoci, které v ní sloužily jak checkpointy. (NiWi)
- Pulzní puška F44AA z tohoto filmu je ve skutečnosti kombinací plamenometu Ripley (Sigourney Weaver) a pušky M41A z filmu Vetřelci (1986). Navrhl ji výjimečný designér sci-fi zbraní Andrew Bradbury. (PunisherEDNA)
Reklama