Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 1967 a sedmnáctiletá Susanna Kaysenová je stejná jako mnoho jejích vrstevníků zmatená, nejistá a snaží se najít smysl v tom rychle se měnícím světě kolem sebe. Po (rodiči sjednané) návštěvě psychiatra se od něj ovšem dozví, že její chování se jmenuje nerozpoznatelné narušení osobnosti, projevované nejistotou o vlastní osobnost, dlouhodobých záměrech, výběru přátel a nejasným žebříčkem hodnot- a je okamžitě umístěna do psychiatrické léčebny. Tady Susanna poznává Lisu, Daisy, Georginu, Polly a Janet pestrou skupinu mladých žen. Stanou se jejími nejlepšími přítelkyněmi a pomohou jí najít cestu k někomu, koho už dávno ztratila k sobě samé. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (365)

junxi91 

všechny recenze uživatele

Příběh o několika psychicky narušených ženských, které spolu sdílejí osudy v psychiatrické léčebně Claymoore. Ano, pokud jsme psychicky narušeni, potřebujeme se odpoutat od našich běžných životů a domovů a přebývat v naprosto novém, čistém a především nenáročném prostředí. Tohle se také splnilo jedné nevyrovnané sedmnáctileté holce jménem Susanna Kaysenová. Ta trpí hraniční poruchou osobnosti, spolyká spoustu aspirinů a zapije to chlastem, takže jí psychiatr doporučí internaci v psychiatrické léčebně Claymoore. Zde se Susanna spřátelí s Polly "Torch" Clark - dětinskou dívkou se schizofrenií a zjizveným obličejem od popálenin, Cynthií Crowley, Daisy Randone, která si řeže žíly a trpí OCD, a také je bulimičkou, která žere jen kuřata od svého fotra, dále se svou spolubydlící Georginou Tuskin, patologickou lhářkou, a také s Janet Webber, sardonickou ženou trpící anorexií. A ráda si zazpívá skvělou písničku "Glory, glory, hallelujah". Objeví se zde také násilná a vzpurná sociopatka Lisa Rowe, která je však hodně charismatická a podporuje Susannu v tom, aby nebrala léky a bránila se terapii. Lisa navádí ostatní dívky k tomu, aby se s ní po nocích plížily tunely pod léčebnou a neustále všechny provokuje, včetně přísné vrchní sestry Valerie Owens. A ostatní holky jí za to zbožňují. Susanna chodí na terapeutická sezení k doktoru Melvinu Pottsovi, který jí diagnostikuje hraniční poruchu osobnosti. Jednoho dne je Daisy propuštěna a na oslavu této události je zorganizován skupinový výlet, při kterém dívky navštíví cukrárnu. Zde se Susanna setká s jistou Barbarou Gilcrest, která je manželkou anglického instruktora, se kterým měla Susanna milostný poměr, a také s jejich dcerou. Barbara Susannu veřejně kárá za to, že jí píchala s manželem, a na její obranu se postaví Lisa a poté také ostatní dívky, takže manželka s dcerou odcházejí z cukrárny ponížené. Lisa se tím Susanně zalíbí, ale přísná Valerie jí za to pokárá. Susanna má však také aférku s mladým vojákem odvedeným do Vietnamu jménem Toby, který navštěvuje Susannu a chce, aby s ním odešla do Kanady. Susanna mu však řekne, že chce odejít, ale ne s ním. V noci se Polly zhroutí z toho, že je ošklivá a má zjizvený obličej, a tak je umístěna do izolace. Susanna a Polly uspí sestru, která má noční hlídku, a společně se s kytarou vydávají zpívat Polly písničku "Downown". Další Susannin milenec je sanitář John, který je do ní zamilovaný a v noci se spolu líbají ve společenské místnosti. Další ráno najde Valerie spící holky na chodbě, a obě jsou za to potrestány. Lisa je nucena podstoupit elektrošokovou terapii a je umístěna na samotku. Lise se však povede utéct a přesvědčit Susannu, aby šla s ní. Holky se vydají do Daisyina nově pronajatého bytu, který jí poskytl milující otec, a za nocleh jí dají Valium. Daisy trvá na tom, že je vyléčena, nicméně Lisa jí konfrontuje s tím, že si řeže žíly. Lisa jí pak zesměšňuje a obviňuje jí, že si užívá incestní sexuální zneužívání od svého otce. Tohle však nemá dobrý konec - další den najde Susanna Daisy oběšenou v koupelně. Lisa se k tomu postaví typicky chladně a bez emocí a ještě obere mrtvou Daisy o peníze. Susanna si uvědomí, že nechce být jako Lisa, peníze vrátí, zavolá si sanitku a nechá se odvézt zpět do Claymoore, zatímco Lisa prchá na Floridu. Sus se také ujme Daisyiny britské kočky. Sus se vrátí do Claymooru a věnuje se malování, psaní (chce být spisovatelkou) a spolupracuje s hlavní psycholožkou, doktorkou Sonio Wick na své terapii. Lisa je opět chycena a vrácena do Claymoore. Jednou v noci ukradne Susanně její deník a čte jej nahlas ostatním pacientům v tunelech, aby je pobavila a zesměšnila Susannu. Lisa čte nahlas pasáž, ve které k ní projevuje Susanne sympatie, protože je chladnokrevná a temná osobnost, což jí naštve a konfrontuje Susannu. Dojde k honičce v tunelech, kdy Lisa pronásleduje Sus se slovy "Ty už mě nemáš ráda?" Tvrdí, že ona ostatním říká nepříjemnou pravdu, ale nikdo nechce říct nepříjemnou pravdu jí. Na to jí Sus řekne, že je uvnitř mrtvá, emočně závislá na Claymoore a že se bojí vnějšího světa. Ten je sice zlý a odporný, ale raději bude žít tam nahoře, než tady dole s nimi. Lisa se z toho zhroutí a chce si střelit do žíly jed, ale ostatním se povede jí zastavit. Další den navštíví Sus Lisu a dojde ke konečnému usmíření, načež Sus opouští Claymoore. Byl to celkem drsný, psychicky náročný film, který se snaží ukázat divákovi svět z pohledu psychicky narušených žen. Některé scény působily jakoby ze snu, přitom se však jednalo o realitu - ať už jde o společný útěk Sus a Lisy, nebo o scénu, ve které se v tunelech rozléhá Lisin hlas, když čtě Susannin deník. Asi to mělo věrohodně zobrazit to, jak svět vnímá člověk s hraniční poruchou osobnosti. () (méně) (více)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Opět Angelina a opět jako pilíř a tentokrát tak mohutný a silný, že z filmu, který je už tak dost zajímavý, dělá film mimořádný. Její Oscar je více než zasloužený, Angelina opravdu hraje tak, že si říkáte, jestli se, probůh, takhle chová i doma, a s přehledem zastíní Winonu Ryder. Pro mě je Angelino herectví zážitek, a tak se vnucuje otázka, jak to, že v některých filmech působí naopak jak spící panna a koukat se na to je utrpení. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Nevyvážený, scénáristicky mírně nezvládnutý příběh z jedné luxusní psychiatrické kliniky... Děj není vůbec propracovaný a vůbec celý film tak nějak drží pohromadě možná jen silou vůle, nebo spíš zejména díky Angelině Jolie, Winoně Ryder a Whoopi Goldberg. Všechny hrají dobře, ale naprosto jednoznačně jim vévodí blonďatá Angeliina s obrovskými kruhy pod očima. Její chování působí tak "přirozeně", jak jen to o bláznovi jen můžete říct. Je skvělá a Oscara dostala opravdu zaslouženě, ale to je asi tak všechno dobré, co můžu k tomuhle filmu říct. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

No, jistojistě to není žádnej Přelet, ale sračka rozhodně taky ne. Zajímavě natočené, třeba např. flashbacky plnily svůj úkol nastoprocent a s chovankyněmi ústavu jste cítili, ať jste chtěli nebo ne. Víc než Angelina mě zaujala Winona, a ta podle mě nestárne, nebo ne až tak moc ;-) ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Mírně nevydařená autobiografie jisté americké spisovatelky. Není to úplně nepovedené, ale ani Winona, ani Angelina nejsou tak výrazné, jako v jiných svých filmech, což v souladu s málo propracovaným scénářem a nejistou režií dává dohromady tento "domeček z karet", který se dá zkouknout, ale nesmí se do něj moc foukat, jinak spadne. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Komornější feminí Přelet nad kukaččím hnízdem (tomuto srovnání se prostě nelze vyhnout) bez onoho výrazného metaforického přesahu k podobenství o svobodě a totalitní moci, ale s o to výraznějším akcentem síly jedince změnit stagnující systém a s výraznou vírou v dobro člověka i principy víry v sebe samého. Symbolický motiv hledání - generačního, dobového, metafyzického... je opsán v příběhu mladé dívky, jejíž diagnóza je tak všední, že by se dala vypsat v záhlaví zdravotní dokumentace téměř každého z nás - nejistota, neujasněná pozice, pochyby o tom, kdo a proč tu jsem... Výborné herecké výkony (Winona Ryder, ale i Angelina Jolie dokazují, že umějí hrát...), slušně napsaný scénář s psychologickým vývojem postav, celá řada míst k zamýšlení (sama podstata a fungování psychiatrických léčeben, hranice normality v lidském jednání, manipulace a manipulativní sklony...), výstižně ztvárněné ,,bezčasí" léčebny s občas probleskující atmosférou konce šedesátých let, místy možná trochu moc typizované interiéry psychiatrického ústavu a s tím spojené deja vu mizanscény... Rozhodně však podařený a nadprůměrný film... Podobné filmy: Přelet nad kukaččím hnízdem, Prozac Nation, Veronika Decides to Die ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Tenhle film mě lákal už dlouho, hlavně kvůli obsazení. Když jsem to zkouknul, tak musím uznat, že to všechny herečky zmákly fakt dobře. Mangold sázel na jistotu a nijak moc neriskoval. Obvyklý vývoj hrdinky, která to napřed v blázinci nesnáší pak zjistí že blázince jsou fajn a ke konci jí jí dojde že to tak cool nebude, nás nemine. Aby to nevypadalo jako křivdění (ten film se mi líbil) jsou tu scény, které utkví (hlavně ta v cukrárně). Ke konci už mi to sice přišlo trochu nastavované, ale když neni co dělat tak je to fakt cool podívaná. 70% ()

Dever 

všechny recenze uživatele

Soundtrack Mychael Danna: 1. How To Fight Loneliness - Wilco [3:52] ,2. It's All Over Now Baby Blue - Them/Van Morrison [3:50] ,3. The Weight - The Band [4:35] ,4. Got A Feelin' - The Mamas & The Papas [2:52] ,5. Time Has Come Today - The Chambers Brothers [4:53] ,6. Comin' Back To Me - Jefferson Airplane [5:22] ,7. Angel Of The Morning - Merrilee Rush & The Turnabouts [3:11] ,8. The Right Time - Aretha Franklin [4:48] ,9. The End Of The World - Skeeter Davis [2:38] ,10. Downtown - Petula Clark [3:09] ,11. You Need A Rest [1:29] ,12. Claymore [0:51] ,13. The Ward [1:46] ,14. Emergency Room [0:46] ,15. Lisa [1:24] ,16. Seclusion [0:33] ,17. Meds [1:39] ,18. The Tunnels [1:30] ,19. File Reading [1:43] ,20. Toby/My Friends [2:57] ,21. Ambivalence [2:38] ,22. Escape [1:55] ,23. Daddy's Money [2:33] ,24. New Morning [0:57] ,25. Driving In The Rain [3:20] ,26. Last Night [2:16] ,27. So Many Buttons [1:32] ,28. Breakdown [1:50] ,29. Going Home [2:15], ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Mangold jeste nebyl ve vrcholny forme a bohuzel si uplne stoprocentne neporadil se scenarem, kterej mu misty trochu podkopava nohy. Prvni pulka je perfektni, hlavni hrdinka se seznamuje s blazincem a osazenstvem a nastesti to Prelet pripomina jen mistem deje a postavou Angeliny, ktera taky dela bordel. Jinak se dej vyvyji vcelku odlisne, coz je dobre, protoze srovnani s Preletem by to fakt nesneslo. V prvni pulce jsou navic perfektni flashbacky, ktery se skvele prolinaj s dejem a proste to jako celek skvele funguje. Bohuzel pak pride druha polovina a filmu pomalu, ale jiste zacne dochazet dech, protoze uz tu neni tak nak moc co vypravet, nedeje se nic moc novyho a film uz jen tak doklopytava k finale, navic je misty docela predvidatelnej a ke konci uz nudi. Bud to chtelo doladit scenar nebo o pul hodinky zkratit. Nicmene film drzi nad vodou vykony hercu a to vicemene vsech, osazenstvo blazince se povedlo a osetrovatele taky. No a pak tu jsou dve hlavni herecky, pricemz me vic zaujala Winona, ktera hraje fakt perfektne a oskara bych dal spis ji. Tim nechci rict, ze by Angelina hrala spatne, taky hraje skvele, navic pohubla a s kruhama pod ocima, ale proste mi nepride, ze kdyz vezmu jeji lepsi vykony z jinejch filmu a porovnam to s timhle, ze by hrala zas o tak moc lip a proste na me furt pusobila jak Angelina a ne jako postava, kterou hraje. Nicmene stejne se jedna o docela slusny drama, ktery za skouknuti stoji. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Obávala jsem se, že děj filmu sklouzne do laciného klišé o rozmarné dceři, která neví, co chce, s rodiči, kteří se jí zbaví umístěním do pochybného psychiatrického zařízení, který se řídí pouze pravidly bez citu. Posléze jsem si ale uvědomila, že Susanna se svými atypickými projevy protestuje proti stereotypu okolního světa, který se vyznačuje neupřímnou konvencí a sobeckými projevy. Společným rysem osobností Susanny a Lucy byla právě nespokojenost s tímto stavem věcí, ale přitom se nevyznaly samy v sobě. A ten na první pohled bezcitný personál v podobě zdravotní sestry a lékařky se v závěru filmu odhalí jako chápající a citlivé ženy, které významnou měrou přispěly k tomu, aby se Susanna uzdravila z "narušení osobnosti". Rozhodně to není film pro diváka, který hledá akčně nabitý děj. Je to velmi citlivé drama a jestliže je navíc podle skutečné události, hledání nějaké divoké zápletky není ani na místě. Ačkoliv mívám někdy problém s hereckou osobností Angeliny, tak tady se jí podařilo zahrát Lucy zcela bravurně a bezchybně obzvlášť v druhé polovině příběhu. A Winona Rider byla výborná jako vždy.. ()

Faidra 

všechny recenze uživatele

Angelina v dobách, než ji továrna na sny proměnila v odevzdanou dělnici, je fakt dobrá, ale přijde mi mírně nefér, že se její výkon zdůrazňuje na úkor ostatních jenom proto, že se její Lisa chová vyšinutěji než ostatní. Podle mě to má herec ztvárňující postavu, které od pohledu fičí pod tašky, paradoxně snadnější než ten, který má k dispozici jen subtilnější formy vyjádření. Proti hereckým výkonům se nedá nic namítnout, sice je to vzhledem k tématu skoro výhradně dámská jízda, ale holky rozhodně vědí, kdy šlápnout na plyn, kdy to přibrzdit a kdy se jenom vézt. Jenže film jako celek je nejenom děsivě nevyrovnaný, ale navíc neskutečně falešný a hloupý. Pominu obvyklé filmové žonglování diagnózami, protože fakt, že mi pije krev, je spíš moje profesionální deformace (případně diagnóza), a to, že postavy zásadně trpí něčím úplně jiným, než mají napsáno v chorobopisu/scénáři, se dá přičíst diagnosticko-léčebnému pravěku, kdy se příběh odehrává, i když hraniční porucha osobnosti je noční můrou odborníků v jakékoli době. Jenže Girl, Interrupted není o tenké hranici mezi normalitou a chorobností a není ani metaforou o světě prohlašujícím za nenormální všechno, co se mu nehodí do spořádaného rámu, takže řeči o feminizovaném Přeletu nad kukaččím hnízdem mi přijdou krajně mimo a výraz "takhle to fakt bylo" dost problematický, protože myslet si, že psychiatrie se sestává z prohlášení k nemocnému "jsi jenom líná, sobecká a rozmazlená," načež se postižený kaje a dá se do pořádku, může leda šílenec (no pun intended). Tudíž mi uniká celkový smysl snímku, ale zase taková ztráta času to nebyla, i kdyby jen díky herečkám a neodolatelné britské kočičce Ruby. Já si vůbec myslím, že filmy by byly lepší, kdyby v nich bylo víc koček. ()

Shit 

všechny recenze uživatele

Herecký výkony to je to co tenhle film fakt drží nad vodou, ba dokonce si myslim, že z toho dělaj fakt skvělý drama. Winonna Ryder tady předvádí pravděpodobně svůj nejlepší výkon a Angelina Jolie, která je tady naprosto k nepoznání, si toho oscara jednoéznačně zasloužila. Ovšem příběhově se jedná spíš o průměr ()

Djoker 

všechny recenze uživatele

Mangold vyždímal Winonu i Angelinu do poslední slzy. Jejich výkon je naprosto strhující a není tak nouze o emočně vypjaté scény. Je pravdou, že film vypadá jako mladší sestra Přeletu nad kukaččím hnízdem. Nejde to však brát jako kritiku, protože moderní feministické bláboly tomu nesahají ani po kotníky. ()

Reklama

Reklama