poster

Harold a Maude

  • anglický

    Harold and Maude

  • slovenský

    Harold a Maude

Komedie / Romantický / Drama

USA, 1971, 91 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Davies182
    *****

    Nádherně bláznivý příběh o klukovi, který si přál zůstat věčným zasmušilým outsiderem, a jehož z dobrovolného prokletí zachránila ta nejnepravděpodobnější osoba. Pozdější vztah s osmdesátiletou "babičkou" sice hlavně ke konci působí ve filmu trochu zvláštně, nicméně nedojme asi jen ty nejzarytější cyniky. Moc se mi líbil způsob vtipného prokládání dle mého názoru jinak docela vážného filmu několika inscenovanými sebevraždami. Nutno také podotknout, že role očividně všem zůčastněným sedly jako hrnec na vy-víte-co, psychiatr mě moc mile překvapil (měl dostat více minut!). Celý snímek provází výborný písničkový mix, a z poslední scény mi trne ještě teď.(31.5.2009)

  • jahol
    ***

    Film nezapře dobu svého vzniku, žádná jiná nezrodila díla tak křišťálově preferující ideu absolutní svobody, svobody bořící všechny konvence - v řadě ohledů i detailů mi proto Harold a Maude připomíná Easy Rider. Nekonečné sebestřednost hlavních hrdinů, která popírá známé a pro mne základní "Svoboda každého končí tam, kde začíná svoboda druhého" překračuje hranice, které jsou pro mne, opatrného konzervativce, pevně dány. Film je samozřejmě v celém svém průběhu nadsázkou, jsem si toho vědom, ale tahle nadsázka není dotažena, občas zabolí, zaskřípe a nahodí rozpaky. Možná je důvodem i to, že zatímco hlavní hrdinka je skutečně jedinečně zahraná (bylo asi úžasné dostat životní roli v tomhle věku a ona jí dala vše, právě tak, jako dává její postava vše ve filmu těm okamžikům, které v něm prožívá), hlavní hrdina se na jejím mistrovství dost přihřívá, což vynikne právě v těch úsecích, kdy je na filmovém plátně bez ní (úplný závěr!). Pokud jde o "filmařské disciplíny", v podstatě všechno je nadprůměr, kamera, střih, hudba... i když, málo naplat, 35 let přece jen trochu síle výrazu ubralo. Velice hezké jsou anglické originály textů k písním, ty mé hodnocení chvilku táhly na ****, ale ve druhé polovině filmu také ubraly ze své poetiky. Nedá se ale nic dělat, v hodnocení je vždycky hodně subjektivního a přestože to subjektivní u mne většinou tahá známku nahoru, tady je to asi naopak.(3.6.2007)

  • FlyBoy
    *****

    Nečudo, že vtedajší konzervativci nezvládli prijať a pohoršene hysterčili nad odvážnou konfrontáciou mladíckeho nihilizmu so stareckým entuziazmom, mala totiž to, čo oni nie-slobodu. Zodpovedal za ňu trúfalec Hal Ashby, ktorý už vtedy vedel ako znamenito narábať s absurditou, ako ju pružne napasovať pomedzi vtípky typu „Marianum“ (pohreby, samovraždy, demolície) i „Vitalium“ (autá, vône, skulptúry) a ako z nej nakoniec dať dohromady nevliezavú bizardnosť o zbytočných životných predsudkoch. „Harold and Maude“ boli excentrickým, láskavým a až doteraz stále sú aj nadčasovým nezvyčajom po ktorom mám chuť si poobzerať nejaký ten auťák...(5.1.2011)

  • castor
    ****

    „Jistý druh neurózy je v naší společnosti běžný. Chlapec si podvědomě přeje spát s matkou. Ale vy chcete spát s babičkou.“ Nevkusný, nepochopený. Nad snímkem Harold a Maude se nesla vlna nevole. Prachatý smrad se zálibou pro vše, co souvisí se smrtí, vitální důchodkyně s kousavým humorem. Neobyčejný pár a na svou dobu nesmírně milé porušování ustálených zvyklostí. Inscenované sebevraždy úchvatné. Atmosférická oslava jinakosti.(20.9.2016)

  • DDT
    *****

    Dneska by se v Hollywoodu opravdu nikdo neodvážil dát takhle natočený film do kin. A to nejen kvůli zobrazení lehce tabuizovaného vztahu. Například scéna na skále před koncem filmu, po které začnete trochu jinak chápat excentrické chování Maude, trvá tak necelých pět vteřin. Pokud jste se zrovna nedívali, máte smůlu a Maude vám až do konce může připadat jen jako praštěná babka. Kdyby to někdo točil dnes, udělá z těch pěti vteřin velkolepou dojemnou scénu, rozmáznutou na celý zbytek filmu za doprovodu bombastické symfonické hudby, aby divák masově zaslzel....(18.7.2007)

  • - Do role Harolda tvůrci zvažovali obsazení Johna Rubinsteina, Boba Balabana, Daniela Fortuse, Todda Susmana, Eltona Johna a Johna Neilsona. (Zdroj: ČSFD.cz)

  • - Henry Dieckoff, který se objevil jako komorník v Rose Court Mansion, který sloužil jako sídlo Chasenových, byl skutečný komorník tohoto zámečku. Nikdy jindy se před kamerou neobjevil. (Kulmon)

  • - Všetky šaty, ktoré vo filme nosí Vivian Pickles, si herečka na pľac doniesla priamo zo svojho vlastného šatníka. (Circumscriptor)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace