Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Kdo o nás vlastně rozhoduje? A jak mají být souzeny naše skutky? Příběh ženy, jejíž cesta do pekel byla dlážděna dobrými úmysly. Život v poválečné Anglii není lehký. Alespoň ne v dělnických kruzích, v nichž se pohybuje Vera Drakeová. Ale ona z něj přesto dokáže pro sebe, pro své nejbližší i pro své přátele vytěžit vše, co se dá. Postarší, nenápadná paní, pracující jako posluhovačka v lepších domech, je věčně usměvavá, věčně dobře naložená, od rána do večera obětavě pečuje o své bližní. O milujícího manžela Stana, o dvě dospělé děti, o nemohoucí matku, o všechny potřebné ze svého okolí. A nikdo z nich netuší, že dvakrát třikrát do měsíce pomůže i nějaké chudé holce, která si nemůže dovolit mít dítě. Nedělá to ze zištných důvodů, nic za to nebere, řídí se jen svým nejlepším svědomím. Ale překračuje zákon. Zákon, který bude v Anglii platit až do roku 1967, zákon, podle něhož je vyvolávání potratů zločinem...
Ve filmu Vera Drakeová pokračuje scenárista a režisér Mike Leigh ve svých sondách do života obyčejných lidí, v němž se odrážejí dobové sociální poměry i intimní krize. Věcně předvádí realitu Anglie padesátých let minulého století, nesoudí, nemoralizuje, jen konstatuje fakta. O to víc je jeho sdělení aktuální i dnes, kdy se na celém světě znovu diskutuje o oprávněnosti potratů. Sugestivita díla spočívá v jeho melancholické atmosféře, komorním hudebním doprovodu a ve skvělých, nesmírně civilně působících hereckých výkonech.
Strhující je především výkon Imeldy Stauntonové, držitelky tří prestižních divadelních cen Laurence Oliviera, která se touto rolí konečně vymanila ze škatulky menších komických filmových či televizních roliček – jichž má na svém kontě víc než čtyři desítky. Po zásluze za ni také získala řadu mezinárodních ocenění, především Volpiho pohár za nejlepší ženský herecký výkon na MFF v Benátkách či nominaci na Zlatý glóbus.
V Benátkách byl oceněn i film jako takový – získal Velkou cenu, Zlatého lva. Řadu dalších cen pak posbíral po nejrůznějších dalších světových festivalech. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (80)

Autogram 

všechny recenze uživatele

Snáď sa nevrátia časy takýchto amatérskych gynekologičiek, lebo vo viacerých európskych štátoch to už vyzerá všelijako. Tento film nám predkladá jej prácu aj poslanie úplne chladnokrvne, akoby len chodila niekomu navariť a upratať. Zvláštne na filme je aj to, aký je jednoduchý a priamočiary na takú ťažkú a kontroverznú tému. ()

sochoking 

všechny recenze uživatele

Ono, do prvej polovice to bolo vynikajúce, potom však príde tá druhá, v ktorej Veru vypočúva polícia, a to už je održku. To som normálne išiel vyletieť z kože, chcel som skočiť do deja a jednu jej vylepiť, nech už to všetko konečne vysype! Práve kôli tejto " letnej sánkovačke" jednu hviezdičku uberám. ()

Reklama

Vitex 

všechny recenze uživatele

Nic proti Leighově (mimochodem skvělé) režii, ale chtělo by to snad pár zcizovacích efektů nebo nevím čeho, aby se divák dostal aspoň na chvilku ven z (mimochodem velmi poutavého) příběhu a aby si hlouběji uvědomil, že si při vší dobrotě stejně za zničení svého štěstí (a své rodiny) mohla sama - tedy aby film získal obecnější rozměr (i když jednou za čas pěkně udělaný doják neuškodí). Ono to tam samozřejmě je, ale kdyby se na to šlo spíš než přes emoce přes rozum, byl by film jistě ještě silnější. Jinak mě překvapilo (a potěšilo), že se Leighovi opravdu podařilo nepřiklánět tam ani tam.. (i když já jsem měl jasno). Snad jen jediný problém : celou dobu jsem myslel, že je film natočen podle skutečné události (skutečné oné ženy) a vše jsem bez pochybnosti polykal - ale zpětně mi už chování paní Drakeové tolik věrohodné nepřipadá. ()

Terminus 

všechny recenze uživatele

Velice nerad používám z angličtiny převzatou frázi "herec XY ukradl/ovládl celý film", ale v případě Very Drake jsem nebyl daleko od použití této floskule. Evropskou filmovou cenou, cenou BAFTA a cenou z MFF Benátky oceněná Imelda Stauton skutečně předvádí dechberoucí výkon. Důvodem, proč jsem se k zmiňovanému výrazu nakonec neuchýlil bylo mé "prozření", že nejen ona, ale i všichni ostatní herci předvádějí skvostné party a společně vytvářejí úžasně živoucí celek. Rodina Drakeova ve filmu žije a Stauton z filmu vyčnívá nejen pro své vypodobnění Very, ale i pro centrální postavení své role v příběhu. Vedle palčivých scén policejních výslechů (ne nepodobných trýznivým scénám v Prolomit vlny) si tak velice cením epizodek rodinného soužití Drakeových. V malém bytě, kterému Vera věnuje detailní a procítěnou péči, vyniká herecká bravura všech zúčastněných. Mike Leigh se nevyjdařuje k otázce potratů tak otevřeně jako jeho krajan Alan Parker k trestu smrti (Život Davida Galea) a je to ku prospěchu díla. Tento film totiž není ani tak o tom, zda "potraty ano či ne", ale spíše o tom, zda je fér, aby si je bohatí mohli nechat udělat na privátních klinikách za 100 liber, zatímco chudí musí spoléhat na "Very Drake". A především je pak tento film o rodině, jejím intimním soužití a lásce, kterou přervaly či poškodily dobré úmysly matky. V dobrotě až mesiaštví hlavní ženské postavy nacházím další z paralel s von Trierovým Prolomit vlny. Bohatý a nejen k přemýšlení inspirativní film je tahle Vera Drake. ()

Una111 odpad!

všechny recenze uživatele

"Odejde TO a budete zase čistá jako sníh..." Jaksi nemohu věřit, že Vera nevěděla, co dělá, že nevyplachuje jakési "TO", ale ničí život, že ZABÍJÍ NENAROZENÉ DÍTĚ! Jen to nechtěla za nic na světě slyšet... Myslím, že všechno je jen o nutnosti nazývat věci pravými jmény. Už ten současný odborný název "přerušení těhotenství". To těhotenství už nebude pokračovat, není přerušeno, je ukončeno! A jeden život je zmařen, nenarozené dítě je zabito a spláchnuto do záchodu! Nejstrašnější na tom je, že poprvé byl potrat zlegalizován v bolševickém Sovětském svaze, později v hitlerovském Německu a dnes se považuje za nejskvělejší a nejpokrokovější výdobytek svobodné západní společnosti. Nepřipadá vám na tom něco špatně? - - - Já souhlasím se Sidem, synem Very: "Je to hnus!" ()

Galerie (13)

Zajímavosti (11)

  • Kromě Imeldy Staunton žádný další herec nevěděl, že je film o potratech, dokud to nezjistila jeho filmová postava. Každý herec věděl nějaké informace pouze o své postavě. (Cheeker)
  • Film bol poslaný ako kandidát do hlavnej súťaže filmového festivalu Cannes v roku 2004, no bol zamietnutý. (Astonko)

Reklama

Reklama