Režie:
František FilipScénář:
Otto ZelenkaKamera:
Vladimír OpletalHudba:
Karel SkleničkaHrají:
Jiří Vala, Slávka Budínová, Vladimír Ráž, Gabriela Vránová, Jiřina Jirásková, Iva Janžurová, Miloš Nedbal, Jiřina Šejbalová, Jaroslav Vojta, Nataša Gollová (více)VOD (1)
Epizody(5)
Obsahy(1)
Pětidílná sága dvou podnikatelských rodů z vrcholného období našeho národního obrození na motivy románu Vladimíra Neffa začíná v roce 1859 a končí otevřením Národního divadla v roce 1881. Tento pamětnický seriál patří mezi nejcennější díla archivu České televize. U jeho zrodu stáli dva významní televizní tvůrci - scenárista Otto Zelenka a režisér František Filip. Práce na scénářích začala ještě před jarem 1968 a diváci viděli seriál poprvé na podzim téhož roku. Zasaženi a poníženi srpnovými událostmi a posrpnovým vývojem nacházeli v historickém seriálu útěchu, povzbuzení a naději. V roce své premiéry seriál překvapil kvalitou, dokonalým řemeslným zpracováním a nádhernou přehlídkou hereckých výkonů. Dnes po sedmatřiceti letech se Jiří Vala jako Martin Nedobyl, Slávka Budínová jako Valentýnka, Iva Janžurová a Jiřina Jirásková jako "Přeslice"- Hana a Bětuše Váchovy, Vladimír Ráž a Gabriela Vránová jako Born a Líza vrátí k divákům jako představitelé důvěrně známých a oblíbených postav. (oficiální text distributora)
(více)Recenze uživatele topi80 k tomuto seriálu (6)
Sňatky z rozumu (1968)
Narozdíl od party obrozenců kolem F.L.Věka mě vlastenecky uvědomělá skvadra kolem Sňatků z rozumu k sobě nepřipoutala až takovým poutem, což může být tím, že příběh je spíše souběžnou kronikou několika rodin, tudíž tady neprožíváme eskapády nějakého hrdiny, se kterým se ztotožníme a žijeme jeho seriálový život spolu s ním. Pan Born se zkrátka občas objeví na scéně, ukáže nám své zaujetí pro věc a pak dá prostor jiným zajímavým postavám. I tak jsou osudy všech zúčastněných natolik poutavé, že divák hltá každou minutu a nechá se unášet skvělou produkcí a v první řadě především hereckým mistrovstvím. Vladimír Ráž i Jiří Vala se museli potýkat s trochu šablonovitým vykreslením svých postav, přesto to zejména druhý jmenovaný proměnil v herecký koncert. A další snad byli ještě lepší. Slávka Budínová (tu si musel zamilovat snad každý), Miloš Nedbal (to byl vrchol mistrovství), Vladimír Menšík (menší a překvapivě tichá role), Jiřina Šejbalová (zde žádná přísná tetička, ale tichá domácí puťka), Jaroslav Vojta, Jan Skopeček a v neposlední řadě překrásná slečinka a panička Gabriela Vránová. Celou dobu jsem měl pocit, že se všichni rozhodli na poli, které jim zde bylo určeno, předvést absolutně všecho, co umí, a ještě mnohem více. No, a teď si to zkuste představit s lidmi typu Macháček, Vilhelmová, Liška... Smutné je, že takové dílo už by dnes nemohlo vzniknout, ani kdybychom a to měli herce... ()
Epizoda 1 (1968) (E01)
Skvělé seznámení s Martinem Nedobylem, který nás ohromí svým podnikatelským talentem a prozíravostí, a vlasteneckým podnikatelem Janem Bornem, jenž je při jednání s paní Valentinou tak galantní a slušný, že vám až leze na nervy. Ostatní postavy ale rozhodně nestojí v pozadí, spíše naopak. Potěší Jaroslav Vojta s Natašou Gollovou v roli Nedobylových rodičů a ještě více ohromí Slávka Budínová jako dobrácká, ale i vychytralá macecha půvabné Gabriely Vránové. Pobaví scény se získáváním referencí. ()
Epizoda 2 (1968) (E02)
Tento díl si pro sebe ukradl Miloš Nedbal a jeho trauma z dcer, které i přes jeho postavení nikdo nechce. Ta jedovatost je naprosto úchvatná a rozhodně bych chtěl všem starým pannám na světě doporučit vyhnout se zhlédnutí tohoto díla obloukem. Skvěle mu sekunduje v nezvykle pasivní roli Jiřina Šejbalová, obě dcery a v neposlední řadě Vladimír Menšík, pro něhož role nesmělého úředníka také není úplně typická. Sledujeme rostoucí kontrast mezi pragmatickým Nedobylem a idealistickým Bornem. ()
Epizoda 3 (1968) (E03)
Pokračuje se v nastolené kvalitě, začátek strávíme znovu v rodině doktora Váchy, ale dostane se samozřejmě i na buditele Borna a kapitalistu Nedobyla. Slávky Budínové si v její životní roli užijeme v tomto díle naposledy. ()
Epizoda 4 (1968) (E04)
Abych pořád jenom nechválil, musím říci, že ta feministická linka a s ní související přehrávání údajně neodolatelné Jiřiny Jiráskové mi lezla pořádně na nervy. Zbytečně sebemrskačská mi přišla i celá scéna z Paříže s dnes v kruzích "nové aristokracie" tak oblíbenou "českou malostí", ale tam jsem v dalším průběhu pochopil, proč to tak muselo být. Závěr nám pak nabízí konfrontaci mezi podnikatelským a socialistickým náhledem na svět, přičemž překvapivě není žádnému ze světonázorů okatě straněno. ()
Epizoda 5 (1968) (E05)
Bornův šok ze syna byl sice velký, ale myslím si, že kdyby spatřil dnešní voliče Pirátů, TOPek a zejména, kdyby slyšel duševní projevy herců, kteří hrají v jím vysněném Národním divadle, že by ze dveří svého bytu vyšel rovnou s kanystrem. ()
Reklama