Režie:
Ric Roman WaughScénář:
Ric Roman WaughKamera:
Dana GonzalesHudba:
Gerhard DaumHrají:
Stephen Dorff, Marisol Nichols, Val Kilmer, Harold Perrineau, Sam Shepard, Nick Chinlund, Anne Archer, Kierstin Cunnington, Johnny Lewis, Nate Parker (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Do domu mladé rodiny jednoho večera vtrhne zločin zosobněný násilníkem a zlodějem v jedné osobě. Manžel na zlosyna při obraně svých blízkých sám zaútočí a zabije ho. Je obviněn a usvědčen z neúmyslného zabití a odsouzen ke třem rokům ve vězení s maximální ostrahou. Růžovou budoucnost nadějného mladého muže tak najednou vystřídá prostředí mezi zločinci nejhrubšího zrna, kde přestává platit standardní morálka a pro přežití se musí začít řídit zákony džungle, ve které se ocitl. (Nogard)
(více)Videa (1)
Recenze (506)
Nepřevědčivé, odtržení od reality vězeňského života, takové emericko-filmové vykreslení "jak by to tak mohlo asi být očima diváka". Porovnám-li to s Prorokem nebo třeba R, tak se jsme u béčkového dramatu. Navíc propojení s bolestí rodiny se nedaří. Prosazuje se tu děj na ukor charakteru postav, pročež není vidět vývoj postav, ale spíš křečovité posuny. ()
Jako nenáročnou stylovou žánrovku tenhle kousek beru, ale důrazně odmítám představy, že jde o jakousi hlubokou analytickou sondu do stavu amerického vězeňského systému a zároveň silné a přesvědčivé psychologické drama. To přitom nemám o americkém vězeňství, které z podstatné části přešlo do rukou soukromých společností, které se snaží maximalizovat zisky na úkor svých oveček, velké představy. Je to přehnané, natočené na efekt a emocionálně manipulativní, jak už v tomhle proudu americké filmové produkce bývá často zvykem. Brutalita ze strany dozorců je samoúčelná a celá řada scén by při snaze o realistický přístup neobstála. Ale jak už jsem výše napsal, pokud jde o zábavnost, určitě neurazí a jako nízkorozpočtové béčko je to určitě od tvůrčího týmu trefa do černého. Celkový dojem: 60 %. ()
Hlavný kľadas, ktorého prostredie donútilo ku zmene, sekundárna postava - 50 na 50 kladný/záporný charakter, stará škola, väzenský veterán + jasne očakávaný happy end. Tak trochu klišé, že? A klišé nemá predsa nikto rád. Čas od čas sa však zrodia i svetlé prípady, v ktorých je filmová predvídateľnosť a ne-originálnosť podružná, niekedy úplne nepodstatná. Andrenalínová jazda, kopa testosteronu, zákon džungle, zákon mužov, pre mužov a od mužov. Dodatočné ocenenie za najtvrdšieho "bad-ass" získava pán Danny Samsom! Gratulujeme! ()
Na Zločince jsem se těšila především kvůli Stephenu Dorffovi a mému oblíbenému vězeňskému tématu. Val Kilmera nemám nijak v oblibě, ale jakmile se objevil na scéně, exceloval v každém záběru. Protřelý vězeňský veterán, obtloustlý, fůsatý a s brýlama. Dostal mě:) Půvabnou stránku v tomto drsném, chlapském prostředí zastává krásná Marisol Nichols. Zločinec ukazuje krutý, tvrdý a brutální portrét života v tom nechvalně proslulém vězení San Quentin. "Tak jo, ty ucho, budu hodnej veterán a naučím tě vězeňský politice." ()
Doposud nevýraznému americkému režiséru Ricu Romanu Waughovi se podařilo natočit patrně jedno z nejlepších vězeňských dramat, které více než dobře rozvíjí železná pravidla a zákonitosti tohoto osobitého filmového subžánru. Vězeňské snímky jsou zpravidla hodně sociálně kritické a ani Zločinec netvoří výjimku ve své reflexi toho, jak zkostnatělý je systém. Prostředí subordinace si přímo zakládá na uplatňování a projevech moci, od čehož je už jen krůček k jejímu zneužívání, prostředí věznice je pak živnou půdou bujení toho animálního v nás. Režisér umně použil rastr syrovosti (bez zbytečně naturalistických scén), přičemž stěžejní úlohu hraje tíživá atmosféra. Asi je to film především pro muže, jelikož vypráví příběh z mužského pohledu a využívá mužské vidění světa. Zobrazované americké státní vězení je zdánlivým anachronismem, jakoby se tu zastavil civilizační běh v dobách patriarchálně řízeného středověku, jediné právo je právo silnějšího a jedinec tu má jen pramalou šanci (přežít). Felon je skutečně silný film, který umně nastiňuje to málo, co udělá ze slušného člověka zločince... Jak dalece je celý snímek realistický, to patrně pro většinu z nás zůstane celý život jen hypotetickou otázkou... Podobné filmy: Cela 211, Brubaker, Věznice, Prorok, R, Vzpoura ve věznici Carandiru ()
Galerie (23)
Zajímavosti (18)
- Val Kilmer strávil několik hodin denně v maskérně kvůli bezpočtu falešných tetování na hrudi, rukách a zádech. (c.tucker)
- Stephen Dorff utrpěl dvě zranění při natáčení jeho bojových sekvencí. (c.tucker)
- Ku koncu filmu, keď Porter (Stephen Dorff) prechádza okolo radu ciel, možno nakrátko vidieť väzňa v cele 2 s dlhými vlasmi a hákovým krížom vyrezaným medzi očami. S najväčšou pravdepodobnosťou ide o odkaz na neslávne známeho Charlesa Mansona, ktorý zomrel vo väzení v roku 2017. (Arsenal83)
Reklama