Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Psycho (1960), nejslavnější film Alfreda Hitchcocka, by možná nikdy nevznikl – nebýt režisérovy umanutosti a neskonalé trpělivosti jeho spoluscenáristky, střihačky a manželky Almy Revilleové... Věhlasný mistr napětí se na konci padesátých let potýká s nečekanou situací. Jako režisér začínající v němé éře zvládl bez větších problémů přechod ke zvukovému filmu a po úspěchu ve Velké Británii opanoval i Hollywood. A teď, přestože jeho nedávné snímky Okno do dvora (1954), Muž, který věděl příliš mnoho (1956) a Na sever severozápadní linkou (1959) byly kasovními trháky, posílají ho filmoví kritici do důchodu a hollywoodská studia vidí ve jméně Hitchcock jen tiskárnu na peníze podle osvědčených námětů. Ambiciózní režisér se proto rozhodne přejít do protiútoku a chystá adaptaci Blochova románu, který přejímá skutečný případ sériového vraha a kanibala Eda Geina. Od rozporuplného projektu ovšem dávají hollywoodští producenti ruce pryč a Hitchcock tak musí zastavit vlastní dům. Už od začátku natáčení ale nejde nic podle plánu: jeho žena a spolupracovnice Alma se věnuje jinému scénáři, režiséra přepadávají staré úzkosti a navíc ho ve snech navštěvuje samotný Ed Gein... Životopisný snímek Hitchcock je režijním debutem scenáristy Sachi Gervasiho, inspirovaný odbornou publikací Stephena Rebella z roku 1990. Na pozadí příběhu o natáčení filmařova nejúspěšnějšího titulu, thrilleru Psycho (1960), se tvůrci soustřeďují na zvláštní a láskyplný vztah Alfreda Hitchcocka (1899–1980) a jeho manželky Almy Revilleové (1899–1982). Alma byla Hitchcockovou nejbližší spolupracovnicí a podílela se jak na jeho scénářích, tak na střihu. V době natáčení Psycha byli svoji už více než 30 let, když se ale Alma rozhodne vystoupit z „Hitchova“ stínu, není vůbec jisté, že to jejich manželství unese – tím spíš, že Hitchcock není schopen zvládat svou chorobnou fixaci na blonďaté protagonistky. Mimo ústřední dvojici s Anthonym Hopkinsem v roli sarkastického a zhýčkaného Mistra a Helen Mirrenové jako jeho sebevědomé a zároveň ohleduplné a obětavé manželky se objevuje i řada tehdejších hollywoodských osobností, například Janet Leighová (Scarlett Johanssonová) nebo Vera Milesová (Jessica Bielová). (Česká televize)

(více)

Videa (39)

Trailer

Recenze (520)

Matty 

všechny recenze uživatele

Drama s bulvárním nádechem, které se toho snaží říct najednou tolik, že nakonec nejenže nic neříká, ale ani nikam nesměřuje a ničím nepřekvapuje. Režisér některých z nejvybroušenějších filmových klenotů všech dob byl proměněn v bezcitného chrliče bonmotů, který má nakročeno k psychopatii. Produkce Psycha se pod Gervasiho vedením zdrcla v několik ohraných historek z natáčení a vztah mezi Hitchem a Almou prodělá za celý film jediný vývojový posun (resp. cyklický návrat). Vytváření paralel mezi Hitchcockovou tvorbou a jeho osobností je násilné a málo provázané se samotným natáčením Psycha (vyjma jedné montážně špatně ukočírované scény). Psychoanalytická setkání s Edem Geinem stejně jako většina ostatních užitých motivů jenom vyplňují prostor. Probádávání temných zákoutí duše Alfreda Hitchcocka, který své myšlenky na vraždu, měl-li nějaké, dokázal kanalizovat do tvůrčí činnosti, je jen naznačeno, ale neuskutečněno. Film předkládá často pochybná fakta, ale unikají mu souvislosti. Navíc mu chybí napětí, vtip, jehož pointu byste neodhadli s půlminutovým předstihem, i přesvědčivé herectví, protože Mirrenová hraje jen x-tou variaci příliš shovívavé manželky a Hopkins hledí hlavně na to, aby se Hitchovi podobal, ale nad úroveň vydařené karikatury se (především vinou scénáře) přehoupnout nedokáže. Stále však dostal více možností k navození dojmu jakés takés psychologické věrohodnosti než představitel Anthonyho Perkinse (ten queer týpek) nebo Very Miles (zapšklá potvora). Pár momentů k pousmání, jedna dvě narážky pro zasvěcené a nedobré tušení, že se někdo chtěl bez dlouhého rozmýšlení přiživit na slavném jménu. Není to katastrofální neúspěch, jenom - což je možná ještě horší - průměr ve všech ohledech. 55% Zajímavé komentáře: Douglas, eye candy ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Problém týchto biografických filmov často spočíva v jednej zásadnej chybe - zameriavajú sa na jedinú dôležitú udalosť a sú príliš prostučké. Jednoducho kĺzajú po povrchu a tvária sa, že sú niečo viac než príjemný film pre nenáročného diváka, ktorý si po odchode z kina bude naivne myslieť, že sa o jednej z najväčších legiend filmu dozvedel niečo viac. To je síce pravda, ale film toho ponúka žalostne málo, a ešte k tomu tak priamym a, použijem Mattyho výraz, bulvárnym spôsobom, akoby to vlastne ani nechcel byť film. Nie je sa tu nad čím príliš pozastaviť či premýšľať, ale aspoň je to, na druhú stranu, ľahké, vtipné a zábavné, takže sa divák aspoň na chvíľku dobre pobaví. A teraz si poprosím druhý, o poznanie dlhší, hlbší a možno aj temnejší film. A pokojne tam môže byť opäť Anthony, ktorý bol tradične skvelý, a v porovnaní s ostatnými, ktorí sú tu viac, tu menej len vyprázdnené figúrky bez života, výnimočný. 65% ()

Reklama

sniper18 

všechny recenze uživatele

Hitchcock ťaží v prvom rade z toho, že sa venuje natáčaniu jedného z najkvalitnejších filmov histórie a samozrejme zároveň aj jeho tvorcovi, vďaka čomu som si viacero scén z natáčania a rôznych filmovo zameraných dialógov dosť užil, hlavne scéna v sprche na premiére bola perfektná, ale inak mi film príde až prekvapivo priemerný a to prakticky vo všetkých ohľadoch. Scenár rieši až príliš veľa výrazných prvkov, ale dosť povrchne, až som mal pocit, že tu sú len kvôli natiahnutiu dĺžky filmu, réžia je len obyčajný štandard a dokonca ani herecké výkony mi neprišli tak kvalitné, ako by som od takéhoto obsadenia čakal, teda až na postavu Anthonyho Perkinsa, ktorého James D'Arcy zvládol dokonalo. Takže ako fanúšik Psycha pozretie určite neľutujem, ale aj tak si myslím, že taký filmový génius, ako bol Alfred Hitchcock by si zaslúžil neporovnateľne kvalitnejší film, keď sa už honosí jeho menom. 61% ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Debut nedebut, mně se tenhle film líbil. Líbilo se mně, jak to režisér pojal trošku jinak, než jak u biografií bývá zvykem. Není totiž přímo řeč o Hitchcockovi, jako spíš o jeho nejslavnější chvíli v životě. Celé to všeobecné očekávání pak sráží fakt, jak se to samotný režisér rozhodl popsat. Ono je vlastně jedno, jaký život Hitchcock měl, důležité je, jak ho vedl, jak jednal a jak se ve svém okolí choval. No a tohle všechno tenhle film ukazuje. Samotný Hitchcock, kterého naprosto mistrně hraje Anthony Hopkins je naprosto unikátní postava, která s Vámi započne tento film a stejně tak ho s vámi zakončí. Samotný závěr je pro mě dokonce jeden z nejintenzivnějších biografických závěrů vůbec. A to v něm nejde o žádné emoce, stačí jenom, jak se ta scéna postaví. Samozřejmě ale nesmím zapomenout ani Helen Mirren a holky Scarlett Johansson a Jessicu Biel. Všechny tři zahrály svoje postavy skvěle a já jsem se tak mohl zase něco zajímavého dozvědět. Třeba i to, že v Hitchcockovi bylo tolika perfekcionismu, co mnoho dnešních režisérů postrádá a vyhání to ve svých filmech rozpočtem. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Půltucet hereckých hvězd, objektem zájmu taková režisérská ikona a přitom neumíme zaujmout, jen zoufale kloužeme po povrchu. Hitchcocka snímek představuje v pokročilém věku, kdy natáčel Psycho (protože chtěl dělat něco jiného, chtěl ještě zažít riskovat, znovu ochutnat tvůrčí svobodu), které kritika nejprve strhala, pak však po diváckém ohlasu svoje unáhlená tvrzení přehodnotila. Scénárista Terminálu Sacha Gervasi v pozici režiséra nepřekvapil, solidními kulisami prochází nezúčastněně, chybí konflikt, chybí napětí mezi postavami, není zvídavý, není dravý. Prostě další životopisné drama, na které nebude obtížné zapomenout. Z plejády slavných jmen bohužel nikdo zvlášť nevyniká. ()

Galerie (142)

Zajímavosti (25)

  • Ve filmu se objevuje, jak je filmována první scénu z filmu Psycho (1960), která se odehrává v motelu. Ve skutečnosti byla první natáčení scéně zmíněného thrilleru ta, ve které Marion (Janet Leigh) mluví s policistou. (ČSFD)
  • Helen Mirren, která hraje Hitchcockovu ženu Almu Reville, se také setkala se skutečným Alfredem Hitchcockem. Dostala nabídku zahrát si oběť vraždy v jeho slavném filmu Zběsilost (1972). Roli tehdy odmítla a později se vyjádřila, že toho velmi lituje. (Morien)

Související novinky

Oscars 2013 - výsledky

Oscars 2013 - výsledky

25.02.2013

Letošní udělování cen Akademie máme za sebou. Diváci i přímí účastníci slavnostního večera zřejmě přežili ostrý humor letošního moderátora Setha MacFarlanea. Kromě tradičního vzpomínání na ty, kteří… (více)

Oscarovým nominacím vládne Lincoln a Pi

Oscarovým nominacím vládne Lincoln a Pi

10.01.2013

Nikoho asi nepřekvapí, že se žádné překvapení nekoná. Letošní nominace na Oscary jsou opět nudně konzervativní a předvídatelné. Emoce opět budí spíš nenominování některých filmů – fanoušci Temný… (více)

Anthony Hopkins je nejstarší muž světa

Anthony Hopkins je nejstarší muž světa

11.07.2012

Alespoň v novince Darrena Aronofskyho Noah. Natáčení biblického eposu, který má vyšší rozpočet než všechny dosavadní Darrenovy filmy dohromady (konkrétně 130 milionů dolarů), začalo před několika dny… (více)

Tom Hanks jako nenáviděný Walt Disney?

Tom Hanks jako nenáviděný Walt Disney?

11.04.2012

Po Mém týdnu s Marilyn a právě natáčeném Alfred Hitchcock and the Making of Psycho se vynořil další projekt, jehož děj se točí kolem vzniku slavného filmu. Tentokrát se dozvíme, jak vznikala… (více)

Reklama

Reklama