Reklama

Reklama

Muž, který zastřelil Liberty Valance

  • Česko Muž, který zastřelil Libertyho Valance (více)
Trailer
USA, 1962, 118 min

Režie:

John Ford

Předloha:

Dorothy M. Johnson (povídka)

Hrají:

John Wayne, James Stewart, Vera Miles, Lee Marvin, Edmond O'Brien, Andy Devine, Ken Murray, John Carradine, Jeanette Nolan, John Qualen, Willis Bouchey (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Když se legenda stane faktem, platí legenda… Kariéra velkého amerického režiséra Johna Forda (1894–1973) začínala v době rozkvětu němého filmu a končila v šedesátých letech, kdy hollywoodský studiový systém procházel vleklou krizí a zástup mladých tvůrců čekal na svoji příležitost. Stálou součástí jeho rozsáhlé tvorby byl žánr typický pro americkou kinematografii jako žádný jiný – western. A jedním z posledních velkých Fordových westernů se stal film Muž, který zastřelil Libertyho Valance (1962). Snímek byl v době své premiéry většinou kritiky odmítnut jako mistrovo šlápnutí vedle, ale čas dal za pravdu těm, kdo v něm od počátku viděli důstojný příspěvek legendárního filmaře k pomalu se měnícímu žánru. Muž, který zastřelil Libertyho Valance je totiž poněkud atypický zástupce westernu. Černobílý snímek, natočený převážně ve studiu, bez širokých plání i bez režisérovy oblíbené lokace, jíž bylo Údolí monumentů, je vyprávěn jako vzpomínka na starou událost, kdy mladý právník Ransom Stoddard (James Stewart), který sice neuměl zacházet se zbraní, ale odvahy měl na rozdávání, zastřelil místního zločince Libertyho Valance (Lee Marvin), jehož se všichni báli. Že skutečnost byla jiná, to v té době věděl jediný muž, chovatel koní a zručný pistolník Tom Doniphon (John Wayne)… O rozpačitém přijetí filmu svědčí i jediná oscarová nominace (navíc neproměněná), kterou dostala legendární Edith Headová za černobílé kostýmy. V roce 2007 byl snímek pro své nepopiratelné kvality zařazen do Národního filmového registru při Knihovně kongresu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (112)

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Ford se přímo mazlí s vedlejšími postavami a humorem. Jemným, aby z filmu nebyla fraška, ale zároveň velmi zábavným, hřejivým a milým. A tím nemyslím jen v tomhle filmu, ale např. i ve Stopařích, či How Green Was My Valley. Někde jsem četl, že Fordovy filmy se pohybují na hranici sentimentu, stačilo by jen trošku přidat a spadly by. Jenže tam nikdy nespadnou a proto jsou to lidské, silné příběhy, které dokážou dojmout a oslovit. Možná proto jsou tolik považované za něco jako "národní americké bohatství." Není to Peckinpah, není to syrové, ale skvělá filmařina určitě. ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

Zvláštní, originální, netradiční, nevídaný, nějak takhle by se dal vystihnout tenhle Fordův příběh. Tady jde vidět, že není western jako western. Tady se skoro vůbec nestřílí, neprohání se na koních, spíš hraničí to s politickou konverzačkou, kde se sešli hvězdy prvního kalibru, John Wayne, opravdový tvrďák s hlubokým hlasem a charismatem až na půdu & James Stewart, který sice malinko přehrával, jak jeho zvykem, ale ten do toho vnesl takovou pohodu, což bylo taky jeho zvykem. Dvě hodinky uběhnou jako voda a režie Forda je brilantní, bez trhlin. ()

Reklama

Freemind 

všechny recenze uživatele

Western, na který jsem se těšil, a který mne nakonec naprosto minul. Dlouhatánské scény politické agitky prokládané těmi nejpitomějšími westernovými stereotypy, stárnoucí Wayne a tucty trapně přehrávajících postav - na šerifa nebo majitele novin se opravdu nedalo dívat. Z humoru se stala fraška, z dramatu patetická křeč. Amerika v těch dobách skutečně musela čekat na Leoneho, aby ten zatuchlý, kovbojský rybník trochu provětral. ()

kyselina 

všechny recenze uživatele

Před 23 lety přijal James Stewart velice podobnou roli ve filmu Franka Capry, kde dvě hodiny čistého času mluvil a mluvil...tentokrát svou právnickou pusu naložil do westernu, kde tolik mluvit nestíhal, ale i tak se mu podařilo s Johnem Waynem zase něco nového. John Ford si přál posunout tento populární žánr zase o nějaký kousek jinde a rozšířit spektrum potencionálních diváků. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Odvážný a šlechetný mladý právník (hraje celkem starý Stewart) dorazí na negramotný divoký západ s osvětou, vyměnit zbraně za law books. Mile starosvětský, idealistický tón doplněný o vysoká sdělení na téma civilizační změna, význam demokracie a občanská povinnost. Ač docela baví, nejvíc ze všech libový gauner Lee Marvin, tak ve finále spíše chladný dojem. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (13)

  • Casting Waynea a Stewarta bol účelový, aby bol zdôraznený ostrý protiklad. Napomôcť k tomu mali aj ich hlasy, kde Wayneov hlas je hlboký a drsný, zatiaľ čo Stewart znie uplakane, ustráchane. (Biopler)
  • Poslední Fordův černobílý film. (Kulmon)
  • V scéne, kedy Liberty Valance opúšťa jedáleň, hrá v pozadí pieseň "Little Brown Jug" od Glenna Millera (posledná skladba, ktorú zložil). James Steward pred tým hral v biografii Príbeh Glena Millera. (Gor'seye)

Reklama

Reklama