poster

Nebezpečné známosti

  • anglický

    Dangerous Liaisons

  • slovenský

    Nebezpečné známosti

Drama / Romantický

USA / Velká Británie, 1988, 115 min

Režie:

Stephen Frears

Předloha:

Choderlos de Laclos (kniha)

Scénář:

Christopher Hampton (scénář, divadelní hra)

Hudba:

George Fenton

Střih:

Mick Audsley

Scénografie:

Stuart Craig

Kostýmy:

James Acheson
(další profese)
  • Tayen
    *****

    Miluju tenhle film, Malkovitche a Glose na šachovnici, na které rozehrávají krutou hru napsanou Choderlosem de Laclosem. Kniha je psána dopisovou formou a je vždy na režisérovi, aby vybral části, které budou nahrazeny živými dialogy a osobními setkáními. Markýza de Morteauil je ďábelská, a ačkoliv postrádá onu nevinnost a falešnou mravnost, předvedla zde excelentní výkon. Je otázkou jestli je špatně, že postavy tak přesně neodpovídají knižní předloze, nebo jde o vždy vítáný originální příspěvek herců. Napětí mezy markýzou a Valmontem by se dalo krájet a stupňující se dusná atmosféra, kdy víme, že jednou se jejich lanko štěstí musí přetrhnout je chytačem, díky kterému se na film prostě musíte dodívat. Perfektní dobová hudba jen podtrhuje příběh, kde se střídají hrátky, vášeň a krutost. Pro mne nejlepší verze Nebezpečných známostí.(21.11.2006)

  • nascendi
    ***

    Videl som tento film dvadsať rokov po jeho nakrútení, považujem ho za porovnateľný s Formanovým Valmontom (Formanovi nevyšiel chladný a vypočítavý Valmont a Frearsovi zvodná a intrigujúca markíza). Túto adaptáciu románu v listoch som vnímal ako kostýmovú, pomaly plynúcu, napudrovanú a oparochňovanú. To pri sledovaní Jeanne Moreau a Gérarda Philippa vo filme z roku 1959 som sa cítil omnoho príjemnejšie, aj keď sa táto verzia predlohy príliš nedržala. A poteší ma, keď sa mi podarí vidieť aj televíznu verziu s Kukurom a Vášáryovou.(7.9.2009)

  • genetique
    ***

    Podlosť, zrada, vášeň, pýcha, slizkosť, nenávisť, pomsta, láska. To sú hlavné oporné body tohoto predchodcu 'Cruel Intensions' zasadeného do historickej doby. Novú verziu prevyšuje hlavne zvodca John Malkovich, ktorý si túto rolu priam vychutnával. Krásne sú kostýmy a aj dialógy s historickou nadsázkou, no tie sú niekedy na počudovanie rozvláčne a nudné. 70%.(13.8.2006)

  • StarsFan
    ****

    Narozdíl od Valmonta, který je adaptací knihy Les Liaisons dangereuses, je Dangerous Liaisons adaptací divadelní hry, která vychází z původní knihy, a přesto má, možná lehce paradoxně, k dílu Choderlose de Laclos mnohem blíže než dříve zmíněný Valmont v režii Miloše Formana. Děj je snad s výjimkou závěrečného duelu zachován tak věrně, jak to vzhledem k dopisové podobě předlohy jen lze, dialogy, včetně mého oblíbeného “Alright – war,” jsou skvostné a narozdíl od Valmonta tu nedochází k zbytečnému osekání zákulisních machinací nebo zjednodušení psychologického vývoje jednotlivých postav, za což si scénáristy Christophera Hamptona nesmírně cením. Mou jedinou, vysoce subjektivní výtkou je, že mi navzdory precizním výkonům všech zúčastněných úplně nesedlo obsazení – do role patnáctileté Cécile by se podle mě hodil někdo mladší a naivněji působící než Uma Thurman, Peter Capaldi má tak silný skotský přízvuk, že do této americké partičky oproštěné od výrazných regionálních akcentů vůbec nezapadá, a byť John Malkovich skvěle balancuje na hraně charismatu a zlověstnosti, člověk si může jen představit, jak by tato postava sedla Alanu Rickmanovi, který hrál Valmonta dva roky v původní divadelní hře a kterého prý producenti odmítli, protože nechtěli někoho, kdo je spojen s akčním filmem.(10.1.2017)

  • Sidonka
    *****

    V minulé anotaci jsem mluvila o hrách, které jsou jedním z nejstarších způsobů lidské interakce. Zatímco "Sekretářka" je navzdory S/M pozadí hra laškovně zábavná a svým způsobem křehká a něžná, kde se hraje s poměrně otevřenými kartami, "NEBEZPEČNÉ ZNÁMOSTI " jsou naopak plné drsných intrik a nečestných manipulací, kde jedni lidé neuznávají potřeby ostatních. Cynické pohrávání si s láskou, v níž se oběti stávají figurkou na šachovnici, má především posloužit pomstě, ukázat něčí schopnosti, strategické myšlení a přelstít protivníka. Jde už spíše o boj mezi lidmi a poměřování sil než o přijatelnou zábavu. Do hry o čísi přízeň a plnění zadaných úkolů, které mají pouze zajistit čísi prospěch, jsou postupně vtahováni všichni nevinní lidé v okolí, netuší že jsou prostředníky k dosažení cíle a rozhodně se věci nedějí k jejich vlastnímu prospěchu.Tyto přemrštěné, bezohledné tahy na šachovnici plné nesvobody (Valmont plní markýzinu výzvu a úkoly) mají podobu dramatické tragédie. Chladnokrevnost nadprůměrně inteligentních ( emočně inteligentních), zkušených a nepatřičně znuděných pánů, kteří oplývají navzdory všemu charismatem, až diváka děsí. Psychologie postav je přesvědčivá, hry "kdo z koho" z lidského repertoáru nevymizí. Původně přátelské půtky mezi vikomtem a despotickou, navenek laskavou markýzou, kterými si zpočátku měli krátit dlouhý čas a dočkat se pouze jedné pomsty, se zde zmíněným protagonistům vymstí. Markýza je veřejně zostuzena a dostane se jí tudíž nejvyššího možného trestu, ztráty postavení, osamocení, důležitost vlastní osoby byla pro ni vším. Nejednala nezávisle, jako každý padouch měla své přisluhovače, ať už dobrovolné či nicnetušící. Valmontova vášnivá povaha a náklonnost k ženám se dá ovšem ještě pochopit, Malkovich odvedl skvělou práci,nakonec i upřímné city a navíc se sám stal markýzinou obětí.Odkaz tohoto zfilmovaného románu zůstane platným napořád a doufám i varovným příkladem toho, že nic, ani silové psychologické hrátky mezi lidmi, se nemají přehánět. Spojí-li se inteligence s absencí morálních zábran, vede to většinou k výhře talentovaného šťastlivce na úkor všech ostatních. Proto i my si dejme pozor na to, s kým si zahráváme, protože hry s ohněm mnohdy dobře nekončí.(21.9.2016)

  • - Po tomto filmu se Uma Thurman zděsila, když zjistila, že je pokládána za sexysymbol. Načas opustila USA a řadu rolí odmítla jen proto, že předpokládaly půvabný vzhled. (Aknah)

  • - Kvůli roli ve filmu odmítla Michelle Pfeiffer účast na natáčení snímku Valmont (1989) od Miloše Formana. (Vlado666)

  • - Alan Rickman odmítl ztvárnit postavu Valmonta kvůli roli ve snímku Smrtnosná past (1988). (Vlado666)