poster

Nebezpečné známosti

  • anglický

    Dangerous Liaisons

  • slovenský

    Nebezpečné známosti

Drama / Romantický

USA / Velká Británie, 1988, 115 min

Režie:

Stephen Frears

Předloha:

Choderlos de Laclos (kniha)

Scénář:

Christopher Hampton (scénář, divadelní hra)

Hudba:

George Fenton

Střih:

Mick Audsley

Scénografie:

Stuart Craig

Kostýmy:

James Acheson
(další profese)
  • Anderton
    *****

    Nebezpečné známosti je odporný film. Bol to režisérov zámer, takže je to pochvala. Close a Malkovich sú maximálne nesympatickí, čomu prispeli ich vhodné masky a make up (niežeby normálne boli bohvieako sympatickí, skôr naopak). Takže ďalšia pochvala vizážistom. Nebezpečné známosti sú adaptáciou knihy, ale nedávajú to na sebe poznať, pôsobia akoby boli natočené podľa pôvodného scenára. Takže pochvala scenáristovi. Tak to zhrniem, tento film je veľmi vydarený, ale dobrý pocit z neho mať nebudete. Čo je dobre, inak by ste asi museli mať povahu, ako jeho hlavní protagonisti. Vidieť ho znova zrejme už nikdy chcieť nebudete. Škoda, že nie som fanúšikom krásy Michelle Pfeiffer a Umy Thurman, nehovoriac o Glenn Close. Zato ich hereckým kreáciám nemám čo vyčítať. V ženskom obsadení tak z estetického hľadiska u mňa víťazí Formanov casting. Na druhý krát zvyšujem hodnotenie na maximum. Ješitnosť, pomsta, zrada, krutosť, intrigy a nakoniec láska, čo zvíťazí?(10.8.2012)

  • blackrain
    *****

    Když už chcete rozehrát nebezpečnou hru plnou intrik, dejte si dobrý pozor, aby jste se do ní nenamočili víc než je zdrávo. Intriky vás můžou zničit a zaplatíte za ně mnohem větší cenu. Ne nadarmo se říká, kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. John Malkovich spojil v roli vikomta de Valmont všechny možné a myslitelné vlastnosti a stvořil neodolatelnou postavu svůdníka. Glenn Close byla také výborná. Oba dva se do role krásně položili a rozpoutali strhující herecký koncert.(20.7.2009)

  • IQ Tiqe
    ***

    Nejdříve jsem viděl modernější verzi (Cruel Intentions, 1999), takže budu srovávat. Příběh posazený do šlechtické doby je důvěryhodnější (Cruel Intentions z dnešních poměrů je trochu naivní), navíc sex a intriky lépe kontrastují s dřívější dobou (plus pro rok 1988). Horší už je obsazení. Proti samotným hereckým výkonům nemůžu mít žádnou námitku, rád jsem viděl Umu Thurman v jedné z jejích první rolí (byla přesvědčivá), ale na můj vkus byli hlavní přestavitelé DOST staří. Glenn Close vypadala na 50, navíc moc krásy nepobrala (jednoduše se nedá uvěřit, že by po ní Valmont tolik toužil) (velké minus). Pokud jde o hudbu, jsou Cruel Intentions nepřekonatelné; stejně tak celkový pocit z filmu mluví pro Cruel Intentions. Sice tedy dávám 70%, ale z úcty k výbornému příběhu samotnému a jistou roli hraje i sentiment - Uma Thurman, Keanu Reeves a snad i Michelle Pfeiffer - žádného z nich neznám z časnější role. *** Teď jsem už jen zvědav na Formanovo zprcování Valmonta z roku 1989.(15.1.2009)

  • StarsFan
    ****

    Narozdíl od Valmonta, který je adaptací knihy Les Liaisons dangereuses, je Dangerous Liaisons adaptací divadelní hry, která vychází z původní knihy, a přesto má, možná lehce paradoxně, k dílu Choderlose de Laclos mnohem blíže než dříve zmíněný Valmont v režii Miloše Formana. Děj je snad s výjimkou závěrečného duelu zachován tak věrně, jak to vzhledem k dopisové podobě předlohy jen lze, dialogy, včetně mého oblíbeného “Alright – war,” jsou skvostné a narozdíl od Valmonta tu nedochází k zbytečnému osekání zákulisních machinací nebo zjednodušení psychologického vývoje jednotlivých postav, za což si scénáristy Christophera Hamptona nesmírně cením. Mou jedinou, vysoce subjektivní výtkou je, že mi navzdory precizním výkonům všech zúčastněných úplně nesedlo obsazení – do role patnáctileté Cécile by se podle mě hodil někdo mladší a naivněji působící než Uma Thurman, Peter Capaldi má tak silný skotský přízvuk, že do této americké partičky oproštěné od výrazných regionálních akcentů vůbec nezapadá, a byť John Malkovich skvěle balancuje na hraně charismatu a zlověstnosti, člověk si může jen představit, jak by tato postava sedla Alanu Rickmanovi, který hrál Valmonta dva roky v původní divadelní hře a kterého prý producenti odmítli, protože nechtěli někoho, kdo je spojen s akčním filmem.(10.1.2017)

  • JitkaCardova
    *****

    Tato adaptace vychází ze srovnání zdaleka jako nejlepší, zcela smysluplná, soudržná a originálně vypointovaná, ač snímek z roku 1959 je také výborný. Jediná však dokázala podchytit, že opravdovou lásku v sobě chová a v někom dostatečně pevném a vnímavém ji vytrvale a zkušeně hledá právě a jedině postava markýzy de Merteuil. A že Valmont, ač mu pravá láska spadne do klína, ji nedokáže ocenit a slepě a zbaběle či ješitně, což je totéž, ji odvrhne, což je pravý důvod, proč jím markýza pohrdne a proč osud všech dotčených končí tragicky. Vadimův film z r. 1959 tohle nerozpoznal, a tak je markýza de Merteuil, tam v roli Valmontovy manželky, vypodobněna jako zlá a zákeřná (poněkud nesmyslně a rozporuplně). Škoda, jinak by to byla chytrá adaptace, neotřelejší přenesením do jiné doby, v níž brilantně funguje, a poskytovala by příjemně důstojné srovnání s tímto počinem. Takto zůstává Frearsův počin nedostižný svým vhledem do podstaty a smyslu díla a psychologie silných postav, a konečně i kvalitou filmového převedení. Jedině Forman to s načančaným, lacině zjednodšeným, smysl díla opomíjejícím, až téměř stupidním a kýčovitým Valmontem prohrál na celé čáře - více píši na téma Valmont vs. Nebezpečné známosti v komentáři přímo u filmu Valmont. *~(10.9.2017)

  • - Po tomto filmu se Uma Thurman zděsila, když zjistila, že je pokládána za sexysymbol. Načas opustila USA a řadu rolí odmítla jen proto, že předpokládaly půvabný vzhled. (Aknah)

  • - Alan Rickman odmítl ztvárnit postavu Valmonta kvůli roli ve snímku Smrtnosná past (1988). (Vlado666)

  • - Kvůli roli ve filmu odmítla Michelle Pfeiffer účast na natáčení snímku Valmont (1989) od Miloše Formana. (Vlado666)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace