poster

Nebezpečné známosti

  • anglický

    Dangerous Liaisons

  • slovenský

    Nebezpečné známosti

Drama / Romantický

USA / Velká Británie, 1988, 115 min

Režie:

Stephen Frears

Předloha:

Choderlos de Laclos (kniha)

Scénář:

Christopher Hampton (scénář, divadelní hra)

Hudba:

George Fenton

Střih:

Mick Audsley

Scénografie:

Stuart Craig

Kostýmy:

James Acheson
(další profese)
  • balone
    *****

    Velká herecká jména předčí tento film a dá se od něj očekávat hodně, film i hodně z těchto očekávání splní. Intriky se přeci jen nejlépe dělají přes postel (i tedy mimo ní, ale víme o čem mluvím). Dobové kostými, interiery i exteriery mě přenesly do opravdu do 18. století, kdy se příběh odehrává a hudba byla vybrána lépe, než dobře. 85%(5.4.2010)

  • Rex Mundi
    *****

    Jeden z mojich najmilovanejších filmov a to vďaka fantastickým hereckým výkonom, vynikajúcim dialógom, skvelej atmosfére... mohla by som chváliť každý detail postupne. Znova a znova sa dokážem kochať rafinovanosťou dialógov, precíznosťou intríg, umením manipulátorov... a v neposlednom rade hereckými výkonmi dovedenými k dokonalosti, kde k vystihnutiu situácie stačí pohľad, zdvihnutie obočia či mimovoľný pohyb. Herci nielen v hlavných úlohách posúvajú herecké umenie za hranice filmového pásu. Samozrejme neodolám porovnaniu: Formanovho Valmonta som videla až po Nebezpečných známostiach, ale bola som z neho v negatívnom šoku. Mala som pocit, že sa dívam na úplne iný príbeh, ktorého základom je len skazená morálka a sex. Nebezpečné známosti majú užší rámec a prioritné zameranie na záležitosti menšej skupiny postáv im dáva viac priestoru na ich vykreslenie. Každá scéna je bravúrne zahratá a príbeh je celkovo drsnejší a možno aj realistickejší ako u Valmonta. V tomto príbehu nejde len o kostýmy, erotiku a zobrazenie doby. To sa možno ešte Formanovi podarilo - ale chýba mu emotívna atmosféra, sila vášne a zrady...aj Glenn Close a John Malkovich.(7.3.2005)

  • genetique
    ***

    Podlosť, zrada, vášeň, pýcha, slizkosť, nenávisť, pomsta, láska. To sú hlavné oporné body tohoto predchodcu 'Cruel Intensions' zasadeného do historickej doby. Novú verziu prevyšuje hlavne zvodca John Malkovich, ktorý si túto rolu priam vychutnával. Krásne sú kostýmy a aj dialógy s historickou nadsázkou, no tie sú niekedy na počudovanie rozvláčne a nudné. 70%.(13.8.2006)

  • Morien
    *****

    (1001) Když jsem se měla rozhodovat, jestli mi přijde lepší Valmont nebo Nebezpečné známosti, dospěla jsem k názoru, že to nejde posuzovat. Oba filmy mají svoje kouzlo a rozdílností přístupů vzniká v obou případech velmi emocionální prožitek, jen jiného druhu. Nicméně pravda je taková, že Valmonta jsem viděla jenom dvakrát kdežto Nebezpečné známosti minimálně desetkrát. Úplně nejvíc za to může Glenn Close, kterou v tomto filmu zbožňuji na hranici posedlosti. Jak je bezvěká, krutá, proměnlivá, chladná, expresivní i beze slov a když promluví, oh la lá. Během dospívání byla jedním z mých vzorů. Dnes už moje cíle leží někde jinde, ale obdiv k tomu, jak byla tato role vysochána, zůstává. Když si stírá tu rtěnku, ó můj bože! A ve své podstatě její charakteristika odpovídá i mému názoru na celý film - jak je úsečný, jak si dokáže pohrát s dialogy i s tím, co leží za nimi, jakým způsobem je střižený, tak v mém srdíčku. Nekompromisní masterpiece. ♥ -"I'm dying because I wouldn't believe you."(20.1.2015)

  • Vančura
    ***

    Zhlédnuto bezprostředně po dočtení stejnojmenné Laclosovy předlohy. Výrazně lepší než Vadimova volná adaptace z r. 59, přesto jsem se ani zde neubránil nemalému zklamání. Tento Frearsův film mě utvrdil v mém podezření, že každá filmová adaptace Laclosova textu, byť by byla sebevíce věrná své předloze (jako v tomto případě), musí vždy zákonitě vyznít jako nesnesitelně zjednodušující. Pokud by to bylo možné nějak kvantifikovat, pak se musí dojít k tomu, že v tomto filmu není možná ani desetina toho, co ve slavné románové předloze. Její mimořádně sofistikovaná epistolární forma a doba vzniku před více než 200 lety jsou v mých očích spolehlivou pojistkou toho, že každá filmová adaptace nikdy nepřekročí její stín a nebude ničím víc než kostýmní historickou podívanou, která bude v první řadě víc než čím jiným především svědectvím o době svého vzniku. Nejinak je tomu u tohoto filmu, jemuž příklon k dobovému způsobu natáčení historických filmů dokonce vynesl 3 Oscary. Odmyslí-li si člověk všechno to historické pozlátko, vyjde mu však otázka, proč vůbec točit filmy podle knihy, kterou většina současníků stejně nečetla - a kterou znají paradoxně právě jen díky jejím moderním filmovým adaptacím. Současnost skýtá tisíc a jeden lepších námětů k zfilmování, za sebe proto nemám problém prohlásit, že mě tento typ žánrové podívané přijde odtažitý, afektovaný a v podstatě zbytečný. Tak na mě působí i herecké výkony protagonistů většiny rolí v tomto filmu, především pak u Glenn Close, která mi nad to přijde mimořádně ošklivá a z každého záběru na její tvář na mě šly skoro mdloby z fyzické nevolnosti. Je to v první řadě moje obeznámenost s předlohou, která mi nedovoluje hodnotit výše než 3 hvězdami, a snad jediné, co mě zde potěšilo, je výkon Michelle Pfeiffer, která podle mě jako jediná z herců typově odpovídá své postavě. Nemám z toho filmu jednoduše dobrý pocit, vážně ne.(12.5.2013)

  • - Kvůli roli ve filmu odmítla Michelle Pfeiffer účast na natáčení snímku Valmont (1989) od Miloše Formana. (Vlado666)

  • - Román Choderlose de Laclose „Nebezpečné známosti“, podle kterého byl film natočen, byl v době vydání tak skandální, že ho Marie Antoinetta musela mít ve své knihovně zakrytý, aby nikdo nepoznal jméno autora nebo název. (Vlado666)

  • - Alan Rickman odmítl ztvárnit postavu Valmonta kvůli roli ve snímku Smrtnosná past (1988). (Vlado666)