Režie:
Alice NellisScénář:
Alice NellisKamera:
Matěj CibulkaHudba:
Vašo PatejdlHrají:
Martha Issová, Lukáš Příkazký, Václav Neužil ml., Sabina Remundová, Zuzana Bydžovská, Kristína Svarinská, Jana Oľhová, Marián Geišberg, Miroslav Noga (více)Obsahy(1)
Pohádkový příběh vychází z klasické pohádky Boženy Němcové "Sedmero krkavců". Mladá dívka na sebe bere těžký úkol. Musí se pokusit zachránit své bratry a zbavit je prokletí, které na ně uvrhla jejich matka. Je to příběh o odvaze, vytrvalosti, ale také síle slova, pravdy a opravdové lásky... Hlavní hrdinkou je mladá dívka Bohdanka, která se narodí do utrápené rodiny pekaře, jehož žena před lety v návalu vzteku proklela sedm svých synů a z těch se stali krkavci. Rodiče před Bohdankou toto rodinné neštěstí tají. Když se Bohdanka na prahu dospělosti dozví o prokletí své rodiny, rozhodne se, že musí bratry zachránit. Od místní čarodějky se jí dostane rady, že musí svým bratrům ušít košile. Ale ne lecjaké - sama bez pomoci musí natrhat kopřivy, zpracovat vlákna, utkat látku a ušít každý steh. Bohdanka se vydává na dlouhou cestu za záchranou svým bratrů. (Bohemia MP)
(více)Videa (1)
Recenze (595)
Dávam tri hviezdy. Myslím, že herci sa snažili dať filmu nejakú hĺbku, no tvorcovia mali ísť trošku viac do atmosféry, aby to fungovalo. Martha Issová ako Bohdanka bola celkom okey, len nie som si úplne istý, či to bola najlepšia voľba. V prvej polke mi moc nesedela, potom sa to zlepšilo... príroda je pekná, Zuzana Bydžovská v role bosorky je skvelá. Film má svoje dobré momenty, no sú tam aj veci, ktoré ma potom z nej naopak ťahali von. V prvom rade jemný erotický nádych (pre aké publikum ten film mal byť?) napríklad pri večeri kde kráľovnej prereže šnurovačku alebo že princ neustále pozerá na jej prsia. To tam byť nemuselo. Plus zlá kráľovná je tak trošku kombináciou srdcovej kráľovnej z Alice In Wonderland od Tima Burtona a dobrej víly zo Shreka 2. A Norbert je zase ako krásny princ zo Shreka. Plus film by možno občas potreboval spomaliť, aby sme vedeli dýchať jeho atmosféru. Celkovo je to však celkom okey, len nie je to asi to, čo som od filmu očakával. Efekty sú pekné, príroda je pekná, je tu pár vizuálne pekných momentov. Rozhodne lepšie ako Láska Na Vlásku, ale tiež to nebola rozprávka, ktorá by ma ohromila. ()
Osobně vidím v Alici Nellis, díky jejím předchozím počinům, velkou naději českého filmu. Zde také nezklamala, režie je precizní, na české poměry nadprůměrně, stejně tak skvělá je i hudba Vaša Patejdla. Ovšem celková atmosféra je velmi slabá. Charaktery a dialogy postav, připomínající novácký seriál, ovlivnily jinak skvělou podívanou natolik, že chvílemi jde o tuctovou komedii, což mi s předlohou tohoto, dle mého, temného příběhu vůbec nesedí. Veškerá dramatičnost se ve finále soustřeďuje na poblázněnou a mocichtivou královnu, neštítící se ničeho. Její představitelka je ovšem také jeden z mnoha důvodů mého hodnocení. Sabina Remundová, se svým vzhledem legendy československého filmu a zároveň prkenným herectvím, je pro mne těžko stravitelné sousto. Postava Bohdanky je také pojatá až přehnaně hrdinsky. Prostě jen bezhlavě plní své životní poslání. A výsledek? Parta kudrnatých spoluobčanů. O ostatních postavách raději pomlčím, pro mě skutečně velmi podivné. Skvělá režisérka se možná mohla o scénář a dramaturgické pojetí celého filmu s někým podělit. ()
„LIDSKÉ PŘÁNÍ MÁ VĚTŠÍ SÍLU NEŽ VĚTŠINA KOUZEL.“ /// Československej horor o největší královský svini, si to štráduje po těch nejlepších pohádkovejch stezkách. Lidi si vyprávěj cokoliv, ale třeba tuhle si vyprávět klidně nechte! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Božku Němcovou nečtu. 2.) Chystám se rodit a tchýně shání kočku. 3.) Potřebuju, aby se z parchanta stal krkavec. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()
Po sakra dlouhé době konečně poctivá česká pohádka, která nestojí na rádoby humoru či trapném pitvoření herců, ale zejména na skvělé pohádkové atmosféře a až překvapivě vybroušené řemeslné stránce. A to jsem u Nellis po jejích posledních kouscích opravdu nečekal. Jen škoda až příliš vysvětlujícího a uspěchaného závěru a toho, že Issová mi i přes její velkou snahu v té roli příliš neseděla. I přesto ale až nečekaná spokojenost. Tři bratři se můžou jít klouzat. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (12)
- Erika Stárková si ve filmu zahrála se svým švagrem, Václavem Neužilem. (Duoscop)
- Jana Oľhová a Marián Geišberg, kteří ve filmu ztvárnili manžele, jsou ve skutečnosti sourozenci. V české verzi je nadabovali Taťjana Medvecká a Svatopluk Skopal. Dalšími slovenskými herci a herečkami, kteří se ve filmu objevují a tím pádem je museli tvůrci nechat nadabovat. Kristínu Svarinskou (služebná Marie), nadabovala Petra Horváthová, Miroslava Nogu (vévoda) Petr Pospíchal, Csongora Kassaiho (farář), Vladimír Javorský, Braňa Bystrianskeho (kovář) Otmar Brancuzský, Máriu Breinerovou (sousedka) Jana Boušková a vedlejším postavám dvěma vesničanů pak propůjčili své hlasy Karel Richter a Jana Postlerová. (funhouse)
- Film se pouze inspiroval povídkou Boženy Němcové. Podle předlohy se Bohdanka o zakletí bratrů dozvěděla od staré služky. Při hledání bratrů jí pomáhali tři mládenci: Vítr, Měsíc a Slunce. Také úkol se šitím košil Bohdance řekli přímo její bratři, se kterými v povídce mohla (oproti filmu) zpočátku hovořit. Bydlela ve vykotlané vrbě a její milý nápadník měl pouze zlou sestru. Hlavní rozdíl proti filmu však je, že Bohdanka v povídce zasela a pěstovala len, ze kterého nakonec košile ušila a ne kopřivy. (zalmalen)
Tak ten plakát je úplně mimo. Pohádka samotná celkem pěkná. Odhlédnu-li od pitomých a zbytečných komentářů v úvodu a v závěru, jde vcelku o velmi dobře napsanou, ale dost slabě natočenou pohádku (nechceme-li za "silnou režii" považovat velkolepě vyhlížející scény a výpravu, která ovšem skutečně je jednou ze silných stránek tohoto filmu a mezi čes. fil. pohádkami za posledních x let bezesporu patří k nejlepším). Některé momenty či dialogy vyloženě vypadají, jako by nechápavý režisér zazdil celkem chytrou myšlenku. Byl jsem tudíž velmi překvapen zjištěním, že ten nadaný scénárista a slabý režisér je jedna osoba. Na druhou stranu ale nelze přehlédnout, že scénář, jakkoli nadprůměrný, coby adaptace Sedmera krkavců svědčí o nepříliš silném pochopení látky, která arci musí lákat každého skutečného tvůrce mezi filmaři, jdeť o psychoanalyticko-existencilální pohádku par excellence, hlasitě vyzývající k silné autorské seberealizaci jak obrazově, tak akčně a verbálně, ať ponorem do jednotlivých motivů či jejich interpretačním skloubením - jedna z možných odpovědí na tuto výzvu je hezky znát ve starším Rážově zpracování, celkově sice slabém, ale s vynikajícím způsobem pojatým vztahem královských sourozenců a prakticky všeho, co souviselo s princovou sestrou (např. Chrt!). U Nellis je zlá královna naopak nejslabším článkem, k čemuž ovšem především přispívá herecky zcela zoufalá Remundová. O tom, že Nellis asi příliš necítí klíčové momenty, svědčí na jedné straně ztvárnění této postavy a dosti klopotně konstruovaná (byť logicky obhajitelná) strategie jejího jednání, na druhém konci příběhu zase plytké provedení rodičů (a zvláště samotného aktu kletby), ale třeba i laciný trik se čtením myšlenek pomocí hřebenu, který postavám trochu moc usnadňuje spění za rozuzlením. Obrazové ztvárnění pak (mám na mysli náladu i výběr a střih záběrů) sice není nijak zlé, ale pro vyznění, výpověď i zapamatovatelnost této pohádky je jeho umělecká hodnota téměř nulová. Uvedené výtky jsou, jak si správně všímáte, podstatné. Nepodstatnými jsou dost příšerný výběr herečky, která představovuje mladou Bydžovskou (příšerný nikoli proto, jak jí je nebo není podobná) a snad dobře myšlený, ale v efektu spíš rušivý násilně civilní projev samotné Bydžovské, která ovšem i přesto působí ve své roli velmi dobře a nasadit její postavu místo trojice Slunce, Měsíc, Vítr je určitě chvalitebným tahem (jen ten moment, kdy si k ní Bohdanka jen tak na chvilku odskočí ze zámku, diváka trochu rozhodí). Oba princové jsou napsáni i zahráni velmi sympaticky, krkavčí bratři jsou v pohodě, takže už nám zbývá jen samotná Bohdanka, jejíž představitelka poté, co si zvyknete na vzhledem k této postavě poněkud (s prominutím) pokročilý věk, je tím hlavním (nikoli jediným!) faktorem, proč tuto pohádku přes všechnu nedostatečnost řadím mezi to nejlepší, co v tomto žánru za posledních dejme tomu 25 let vzniklo. Čím dále děj postupuje, tím je Issová skvělejší, stehující Bohdanka působivější, drama strhujícnější a moment dokončení košil je skutečným vrcholem celého filmu. Takže i vzhledem k tomu, že veškeré ostatní hlubinné motivy jsou přebity šikovnou a scelující, nicméně nadbytečnou zápletkou mezi dvěma královnami, považujme motiv uložené mlčenlivosti a nutnosti jí navzdory včas dokončit daný úkol za ten hlavní důraz Nellisina pojetí a z toho vycházejme při případném opětovném zhlédnutí - předpokládám, že efekt filmu bude za této podmínky přirozeně silnější (ještě jsem si to ale nevyzkoušel). Každopádně myslím, že si autorka zaslouží tohoto krásného Janotu: https://www.youtube.com/watch?v=HfvHm2s24qg () (méně) (více)