Režie:
Jan HřebejkScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Aleš BřezinaHrají:
Klára Melíšková, Stanislav Majer, Miroslav Krobot, Tereza Ramba, Tomáš Dastlík, Jan Budař, Táňa Hlostová, Kryštof Hádek, Jiří Štrébl, Alena Mihulová (více)Epizody(3)
Obsahy(1)
Komisařka Výrová s kolegy vyšetřuje vraždu spojenou s rituálem vymítání ďábla... Série se pokouší o naplnění detektivního žánru inspirovaného britskou literární a filmovou tradicí. Režie první série se ujal Jan Hřebejk. Autoři přivádějí na televizní obrazovky neschematické a plastické postavy hlavních detektivů: majorky Výrové, nadporučíka Mráze a jejich kontroverzního šéfa plukovníka Vitouše... Případ pro exorcistu je nápaditě vyprávěný detektivní příběh se záhadou, rámovaný autentickým a realistickým vykreslením práce kriminalistů a okořeněný jemným humorem a ironií. „Případ pro Exorcistu mě zajímal hlavně proto, že jsem dosud žádnou detektivku nerežíroval. V současné době se jich točí opravdu hodně a laťka je nastavená vysoko, primárně zahraničními vzory. Jsem zvědavý, co se nám s tímto tématem podaří udělat, protože s výjimkou Nevinnosti jsme se s Petrem Jarchovským něčeho podobného ještě nedotkli," říká režisér Jan Hřebejk. (Česká televize)
(více)Recenze (290)
Totálně dementní tři hodiny případu, kterej má s ďáblama společnej jenom název a tři šestky vyrytý oběti na čele. I přes to mně ale přijde, že Hřebejk všechno natočil naprosto vědomě. Protože když pominu naprosto dementní scénář, kde policajti vyšetřují případ stejně tak obskurně jako dítě ztrátu písku na pískovišti, tak všechno ostatní zase tak zlý nebylo. Mluvím především o režii a o hercích, což je stejně tak alfa omega celého filmu jako samotný scénář. Jen mi prosím vysvětlete, koho to napadlo a kdo vymyslel natočit tak nelogickou bláznivinu. Skoro jako kdyby ta absurdita byla záměrná jako třeba u nového britského Sherlocka. Jen s tím rozdílem, že tady chybí ten Sherlock. ()
Hodně tomu pomohlo, že si Případ pro exorcistu na nic nehraje a celý případ vlastně zlehčuje, musel jsem se často smát a obsazení Krobota, Melíškové a Voříškové je zkrátka pořádná švanda. Ačkoli nefilozof, navštěvoval jsem dva semináře Michala Sýkory a musím konstatovat, že jeho humor přesně poznávám, v něčem byl až dost radikální. Všechno mi sedlo a výborně jsem se bavil. Nakladatelství Host přece nevydává žádné braky. ()
Retardovaný svět, retardovaná logika vyšetřování, retardovaně jednající postavy vyšetřovatelů, ale na rozdíl od geniální anti-krimi Malej Quinquin se tu čiperné retardování mění ve zhoubnou křeč, která zasahuje všechny složky seriálu (včetně poměrně konzervativního "whoddunit "jádra). Popravdě, retardovanější hudbu nejspíš letos neuslyšíte a tolik různých způsobů snímání by vystačilo na deset minisérií. Absurditě samozřejmě "počesku" chybí to, aby byla dotažená do konce. Tohle je polovičaté lavírování mezi vážností, smíchem a výsměchem, seriál, který se po dramaturgické i scenáristické stránce rozpadá do série více či méně vtipných skečů a WTF žánrových přechodů. Jasně, chápu, že tu byl pokus "neuchopitelně" těkat, ale výsledek je, jak správně poznamenala kolegyně Táňa Zabloudilová, "full retard" detektivka. I tak lepší než Clona, Vraždy v kruhu a další atentáty na detektivku. Ale jen proto, že se u toho člověk zasměje a místy má pocit, že to bylo ze strany tvůrců schválně. Hřebejkovo míjený se se žánrem už dlouho nebylo tak snesitelné. [Viděno poctivě celé na projekci. Těm, kteří po prvním díle žehrají na díry v logice tak doporučuji počkat na později. Je to stále výživnější.] ()
Skoda posledniho dilu, ktery me trochu zklamal, at uz rozuzlenim ci absence (z velke casti) Klary Meliskove (ta byla prvni dve epizody vyborna) a Jana Budare. Jinak me to bavilo a vzdy jsem se tesil na dalsi dil. Krobotovy policejni vyslechy byly super:-). Zajimave herecke obsazeni a dobre natoceny film, aneb kriminalek neni nikdy dost. ()
Na exorcistu do písmene sedí můj komentář k Zakázanému uvolnění. Bylo by to fajné, kdyby to byla parodie žánru. Ale ona není... A taky se mi čím dál víc dokládá mé negativní mínění o Hřebejkovi-režisérovi. Jeho předchozí tvorba byly v zásadě variace na jedno téma (s drobnými odchylkami), kterým byla podřízena autorská poetika vyprávění. Nové téma (krimi/drama) nefunguje na těch nejzákladnějších filmových atributech - na schopnosti režiséra vyprávět. Hřebejk prostě nedokázal přepnout. Neuvědomil si své limity. Možná se během dalších dvou dílů stane zázrak a ve výsledku vznikne dílu hodné dějin. Zatím je to sračka hodná kanálu. ... Druhý díl je o poznání konzistnější než první, možná zvýším na jednu hvězdu. ... Třetí díl se vrací do kvality prvního dílu, a tak není třeba měnit hodnocení. Kruhový pohyb kamery: forever... Paráda. ()
Galerie (100)
Photo © Česká televize / Zuzana Páchová
Zajímavosti (14)
- Škoda Yeti komisařky Výrové (Klára Melíšková) má registrační značku 1M2 3514 bez modrého pruhu. To ale není ve skutečnosti možné, neboť model Yeti se začal vyrábět až v době, kdy už se vydávaly pouze RZ s modrým pruhem s písmeny CZ a symbolem EU. (Martin_L)
- Ve druhém díle, kdy sedí vyšetřovatel Mráz (Stanislav Majer) v kavárně se svou exmanželkou a dcerou, sedí u vedlejšího stolu vlevo autor románu "Případ pro exorcistu" Michal Sýkora. (Charlizee)
- I když podle literární předlohy se děj odehrává v Olomouci a nedaleké vesnici Štěpánov, především interiérové scény natáčeli filmaři z úsporných důvodů v Praze - například na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy nebo na patologii v pražském Karlíně. Vesnici Štěpánov nahradila obec Tursko dvacet kilometrů od Prahy. Městské exteriéry natáčeli přímo v Olomouci, aby vytvořili iluzi, že se celý příběh odehrává tam. Ve filmu se objeví Dolní a Horní náměstí, obchodní dům nebo silo v Polské ulici. (rakovnik)
Reklama