Reklama

Reklama

V Londýně řádí sériový vrah žen, jehož poznávacím znamením je pánská kravata, kterou zanechává pevně utaženou kolem hrdla svých uškrcených obětí. Policie je samozřejmě v pohotovosti, všechny stopy však naneštěstí vedou k nevinnému muži. Ten bude svou nevinu muset dokázat, nejlépe tak, že skutečného vraha vypátrá sám... Zběsilost je předposledním filmem mistra filmové hrůzy Alfreda Hitchcocka. Při jeho natáčení se po více než dvaceti letech, strávených v Hollywoodu, vrátil do Londýna, v němž prožil dětství a mládí a kde vznikla díla, jež ho proslavila. Scénář příběhu o londýnském škrtiči napsal Anthony Shaffer podle knižní předlohy Arthura La Berna. Před natáčením Hitchcock strávil více než šest týdnů vyhledáváním zajímavých a působivých londýnských lokalit, z nichž ve filmu uvidíme například Covent Garden či Newgateské vězení. Hlavní roli bývalého letce, obviněného ze série vražd, ztvárnil Jon Finch, který začínal jako divadelní herec a v době natáčení Zběsilosti měl za sebou již první výrazný filmový úspěch v Polanského Macbethovi. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (189)

misterz 

všechny recenze uživatele

Film sa točí okolo "kravatového vraha" - necháva za sebou mŕtve ženy, ktoré uškrtí vlastnou kravatou. Z vrážd je nešťastnou zhodou okolností obvinený Richard, ktorému na podozrení priťažuje aj jeho násilnícká povaha a sklony k alkoholu. Nezostáva mu nič iné, iba sa na úteku pred políciou pokúsiť sám tajomného vraha vystopovať a očistiť tak svoje meno... Z tohto pohľadu mi snímok trochu pripomína giallo, len s tým rozdielom, že tu vraha poznáme prakticky už od začiatku a v gialle sa meno vraha divák dozvedá zásadne až na konci. Snímok vyniká i veľkou dávkou humoru, hlavne scény pri večeri boli zábavné. Tiež Hitchcock v snímku prvý krát nasadil aj ťažký kaliber - nahotu, avšak určite nie pre potešenie, tá sa tu vyskytuje iba v spojitosti s vraždou resp. brutálnym znásilnením, takže práve v nie príliš oku lahodiacich scénach. Rád by som ocenil aj hudbu, tá bola jednoducho úžasná. V zásade som spokojný, dôstojný majstrov comeback. 80/100 ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Frenzy je jedním z posledních filmů Alfreda Hitchcocka a přestože se jedná spíše o krimi thriller věřte, že by klidně mohl konkurovat většině italských giallo. Sám velký Alfred si tímto kouskem opět navýšil svůj kredit, protože spousta jeho fanoušků se již začala smiřovat s tím, že poslední dobou točil jen velice průměrné filmy, které už ztráceli lesk jeho největší slávy. A čím, že si je Hitchcock opět získal? Rozhodně tím, že pořádně přitvrdil na pilu a divákům nabídl spoustu opravdu skvostných záběrů v kombinaci s velkou dávkou černého humoru. Přesně tak jak to mají lidé rádi. ()

Reklama

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Téma neprávem obviněného muže je zde dotaženo téměř k dokonalosti - zápletka je skutečně vypečená a navíc se Hitchcock navrátil k osvědčeným metodám budování napětí a okořenil je o až šokující syrovost a vydatnou dávkou černého humoru v nejlepší britské tradici. I když je stopáž trochu přemrštěná a hlavně expozice nepříliš poutavá, snímek začíná rychle nabývat na zajímavosti a poutavosti a zájem vzbudí i nejednoznačná morálka hlavní postavy. Film se může pochlubit hned několika scénami, v nichž H. navazuje na svou nejlepší tradici - výborně sestříhaná první vražda s poutavou předehrou, dále především opravdu mrazivá a přitom až absurdně komická scéna v náklaďáku s bramborami a naprosto odzbrojující scény poručíka Scotland Yardu trpícím kuchařskými kreacemi své manželky - i v nich by se dalo vnitřní napětí až krájet a divák až čeká, kdy si i poručík konečně sundá kravatu, přitom se však málem dusí smíchy - jde o skvěle rozehrané malé etudy. Zběsilost naposledy ukazuje mistra napětí ve formě a jeho návrat na rodný ostrov dodává jeho stylistické důstojnosti staronový, svěží rozměr. Rozhodně překvapení. ()

MIMIC 

všechny recenze uživatele

Frenzy je príbeh o psychopatickom vrahovi žien. Po viacerých menej úspešných rokoch chcel Hitchcock očividne nadviazať na úspech Psycha a vsadiť na svoj osvedčený trademark. Hoci je premisa príbehu v podstate totožná (psycho - ženské obete - problémy s mŕtvolou - dokonca sa dostane i na nejakú tú matku), výsledné dielo hrá celkom inými farbami (áno, film je farebný). Frenzy je krimithriller, ktorý zo stredného prúdu vydeľuje len Hitchcockova tradične elegantná réžia a obrovská porcia kvalitného čierneho i bieleho humoru. Pri prvom zhliadnutí som sa kráľovsky bavil, pri druhom som už mal pocit, že sa dívam na jednu z epizód veľmi slušného britského seriálu "Neuveriteľné príbehy" (1979), natiahnutú na 111 minút. Pred časom som na jednej televíznej stanici videl krátku upútavku na Frenzy, ktorá bola pekne desivá. Film nie je, takže jediný dôvod, prečo ho britská cenzúra ako vôbec prvý film v histórii takmer zakázala, myslím spočíval výlučne vo vete: "Religious and sexual mania are closely linked". Hitchcock sa zvykne považovať za tradičného "nepriateľa" žien. Nech sa páči. Ja sa každopádne divím, že Frenzy sa vďaka postave vrchnej pani inšpektorovej (v podaní na zabitie neuveriteľnej Vivien Merchantovej) nestal paradoxne kultovým filmom feministiek. Suma sumárum: jedinečný zážitok, kravatové Vertigo, starý "dobrý" Londýn. Pokiaľ máte radi divnú kombináciu krimithriller plus commedy noir, prirátajte si zvyšnú hviezdičku. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Vrátila jsem se k tomuto snímku po několika letech, mám ráda tvorbu Alfreda Hitchcocka a jeho filmy se mi líbí, nicméně tento kousek ne a ne sednout tak, jak by měl či mohl.. Divák vraha zná, takže napětí pro mě minimální, hlavní postava není sympatická, po pravdě žádná postava mi nebyla sympatická, snad jen Alec McCowen mi vyloudil úsměv na tváři ve chvíli, kdy jeho filmová manželka experimentovala v kuchyni.. Holt se budu muset smířit s tím, že kravaťák není pro mě a hodnocení nechávám tam, kde už roky je.. ()

Galerie (110)

Zajímavosti (12)

  • Natočené od konca júla do polovice októbra 1972. (shimik77)
  • Scéna, kdy kamera projíždí pod Tower Bridgem, musela být přesně načasována, neboť most se zvedá pouze dvakrát denně. K vytvoření této iluze bylo zapotřebí mnohonásobného zoomu, jelikož letadla mají přísně zakázáno pod mosty létat. ((mOnkey))
  • Hitchcock se ve filmu ukáže na začátku, kde stojí v buřince v davu přihlížejících (a jako jediný netleská). (Němi)

Reklama

Reklama