Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Joseph StefanoKamera:
John L. RussellHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Anthony Perkins, Vera Miles, John Gavin, Janet Leigh, Martin Balsam, John McIntire, Simon Oakland, Frank Albertson, Patricia Hitchcock, Vaughn Taylor (více)VOD (4)
Obsahy(3)
Půvabná úřednice z malé realitní kanceláře Marion Craneová (Janet Leighová) jednoho dne podlehne pokušení, ukradne svému šéfovi čtyřicet tisíc dolarů za poslední prodej a odjede z města, aby mohla být se svým milencem Samem (John Gavin). Ubytuje se v zapadlém Batesově motelu, který najde na málo používané vedlejší silnici. Jenže než se Marion stačí vypořádat se svými pocity viny, události naberou zcela nečekaný spád. Majitelem motelu je totiž nesmělý mladík Norman Bates (Anthony Perkins), a ten skrývá veliká tajemství jak v přilehlém rodinném domě, tak především ve své duši. Marion, Sam, soukromý detektiv Arbogast (Martin Balsam) i Marionina sestra Lila (Vera Milesová) mají před sebou dobrodružství, o jaké nikdy nestáli… Dnes již klasický hororový thriller mistra napětí Alfreda Hitchcocka patří mezi nejlepší díla tohoto tvůrce. Zejména proslulá děsivá scéna v motelové sprše se zapsala do dějin kinematografie, především díky rafinované střihové skladbě a díky vynikajícímu hudebnímu doprovodu Bernarda Herrmanna. Film, natočený s relativně nízkým rozpočtem necelého milionu dolarů, byl nominován na čtyři Oscary (nejlepší režie, nejlepší herečka ve vedlejší roli – J. Leighová, nejlepší černobílá kamera a nejlepší výprava v čb. filmu). Dočkal se tří filmových i jednoho televizního pokračování, téměř doslovného stejnojmenného remaku (1998, r. Gus Van Sant) a v nedávné době i úspěšného televizního seriálu Batesův motel, jehož děj v pěti sériích líčí události před samotným Hitchcockovým filmem... Psycho vzniklo podle knihy Roberta Blocha, avšak jeho příběh je inspirován skutečnými událostmi spojenými se schizofrenickým vrahem Edem Geinem (1906–1984), jenž páchal své činy ve Wisconsinu v padesátých letech minulého století. Geinovým případem se inspirovali též tvůrci filmů Deranged (1974), Texaský masakr motorovou pilou (1974) nebo Mlčení jehňátek (1991). (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (1 163)
Filmová lahůdka, která patří do zlatého fondu světové kinematografie a kdyby Hitchcock nenatočil už nic jiného, stejně by zasloužil vytesat pomník do mramoru. Scéna ve sprše nebo pád ze schodů jsou pro mě symbolem dokonalé režie a zároveň pomalu se otáčející židle ve sklepě je symbolem hororu jako svébytného žánru. Výborný Perkins, který už svůj výkon nikdy nedokázal překonat a z role vyšinutého Normana se vlastně nevymanil. Ingredience jsou v tomhle filmu vyvážené tak, že vznikla delikatesa...Za zmínku stojí i neobyčejně působivá hudba. Celkový dojem 100 %. ()
U podobně "profláknutých" filmů je hodnocení těžší než obvykle, neboť je ovlivněno několika zásadními faktory. Jednak zubem času, kdy se stáří filmu velice často projevuje také v jeho kvalitě, neřkuli jde přímo o znechucení filmového zážitku (což není tenhle případ), tak i předem vyzrazenou pointou, zásadních scén atd., což už případ Psycha je (naštěstí tedy ne v mém případě). Já o závěrečném twistu neměl ani ponětí a slavná sprchovací scéna ve mě nevyvolala takové emoce, jako třeba chvilka napětí na schodišti. Samotný film byl v době svého uvedení určitě pecka, která překračovala nejrůznější milníky, dnes už jde (pro mě) o silný, atmosférický zážitek s vynikající hudbou, kamerou a nadlidským výkonem Anthony Perkinse. ()
Kus kvalitní filmařiny. Téma snímku mě oslovilo už v Santově zpracování z roku 1998 a od té doby jsem měl chuť zhlédnout slavný (a zde na čsfd velice dobře ohodnocený) originál. Snímek stojí hlavně na Hitchcockově režii, napínavém příběhu, hereckém výkonu Anthonyho Perkinse a správné hororové atmosféře (na tom má také nemalý podíl výtečná hudba). Bohužel mě však dost zklamala práce kameramana a střihače. Vraždy byly necitlivě pouze naznačeny (hlavně ta první) a příliš dlouhým záběrem na mrtvou Marion, při kterém jsem si bohužel nemohl nevšimnout zcela nepřehlédnutelného mrknutí mrtvoly, si u mě film taky moc nepřilepšil (takové detaily často kazí celkový dojem z filmu; zvlášť u tohoto žánru). Takže z mého pohledu to budou "jen "4*, ale v každém případě doporučuju; pro fanouška hororu asi nezbytnost. ()
Když jsem Psycho viděl poprvé (to jest v době, kdy se film teprve stával terčem mého soustředěného obsesivního zájmu), okomentoval jsem jej takto skromně: "Nemilosrdně přezrálé, přesto stále šťavnaté ovoce." Dnes bych raději předstíral, že snad ani nepochází z mé hlavy. Takové jsou nevyzpytatelné stezky vývoje nejen chápání filmu. ()
Dle mého soudu nejde o nejlepší Hitchcokův film, víc se mi líbilo Okno do dvora nebo Vertigo. Problém filmů, co se stanou legendou, ale člověk se k nim dostane nikoliv v době vzniku, leč až po mnoha letech. Asi nejsem ten správný hororový divák nebo bylo mé očekávání příliš vysoké. Moje hodnocení odráží pouze můj dojem z filmu, věřím, že nikoho neodradí. Alfreda Hitchcocka nelze na cestě za dobrými filmy minout a Psycho prostě k filmovým legendám patří. ()
Galerie (235)
Zajímavosti (200)
- Alfred Hitchcock nebyl spokojený s obsazením Johna Gavina (Sam Loomis) do filmu, jeho výkon prý označil za toporný. Naopak si prosadil Anthonyho Perkinse (Norman Bates), studiem označovaného za neznámého publiku. (TheDude)
- Alfred Hitchcock během natáčení upevnil vztah se svou manželkou Almou Reville. (ČSFD)
- Stavby filmového domu a motelu byly jen prázdné kulisy velikosti skutečných domů. Pravá strana domu dokonce chyběla úplně, a proto také není nikdy ve filmu vidět. Interiéry domu se natáčely o kus dál na sound stage 18-A, kde byly pokoje upraveny speciálně pro natáčení. (BrianStorker)
Reklama