Reklama

Reklama

Noc na Zemi

  • USA Night on Earth (více)
Trailer

Obsahy(1)

Ve filmu Noc na Zemi se setkáváme podruhé s mimořádnou tvůrčí osobností amerického nezávislého režiséra Jima Jarmusche. Od klubového snímku Podivnější než ráj prošla tvůrcova svébytná poetika jistým vývojem a jeho svět se pootevřel širší divácké veřejnosti. Jarmuschovou doménou zůstává žánr černé komedie, prohlubuje se však kontrast mezi "vnější" zábavností a trpkým vyzněním "všedních" příběhů. Režisér se však nevzdává vyprávěcí askeze v podobě minima aktérů, umístěných do několika málo prostředí a prožívajících "nicotné" episody; o to rafinovaněji však s nimi tvůrce nakládá.

Druhý Jarmuschův barevný film je členěn do pěti povídek, odehrávajících se zároveň během noci v různých časových pásmech v pěti velkých městech (Los Angeles, New York, Paříž, Řím, Helsinky) a v odpovídajících jazycích. Aktéry jsou místní taxíkáři a jejich pasažéři. Jarmusch jemně parafrázuje typické postavy, žánry a styly jednotlivých kinematografií (Hollywood, newyorská škola, francouzský neobarokní film, velkohubá italská fraška, seversky zasmušilé filmy Akiho Kaurismäkiho), což se prosazuje ve vyprávěcím rytmu, akcentaci významotvorných motivů, v přesné hudbě Toma Waitse i v samotném hereckém obsazení "typickými" herci té které kinematografie. Kameraman Frederick Elmes (podílel se na filmech Davida Lynche) těží maximum z nutně statické kamery, omezující se na pozorování aktérů v prostředí taxíku a na charakterizaci míjejících velkoměstských ulic. Rafinovaná struktura vyprávění poskytuje v jen zdánlivě "náhodných" situacích obraz světa paradoxů, v němž žijí "vidoucí" slepci i bezdomovci, kteří jsou všude doma, a v němž se všichni musí vyrovnávat s pocity odcizení v prostředí falešných mýtů.

Noc na Zemi je malý, moudrý a zároveň velmi zábavný snímek, zasluhující si svou inteligencí, humorem a myšlenkovou náplní pozornost všech ctitelů dobrého filmu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (404)

major.warren 

všechny recenze uživatele

Geniální nápad s povídkovým vyprávěním dovedeným k dokonalosti. Jim Jarmusch, král nezávislého filmu a všednodenní poetiky, natočil neskonale milý a zábavný snímek o jedné noci na různých místech světa, odehrávající se v několika taxících. Jeho hrdinové, obyčejní lidé s více či méně pohnutými osudy, zkrátka baví. Noční tajuplnou atmosféru dotváří krásná Elmesova kamera i Waitsova stylová hudba. Je sympatické, že Jarmusch vytvořil každý z příběhů dle národních kultur, v původním jazyce, navíc i s odkazy na tamní filmovou tvorbu. "Hollywoodský" příběh s Winonou Ryder je naprosto úžasný a z mého pohledu má největší poselství! Povídky z New Yorku a Říma jsou zase náležitě humorné. Vše lemuje emočně nejsilnější příběh - poslední povídka z Helsinek, jako vystřižená z Kaurismäkiho filmů:-). Čistý střed pak představuje dosti emotivní, černohumorná "Pařížská" povídka. Jednoduše řečeno Noc na zemi je originální, vtipný i dojemný film, který ani na minutku nedá vydechnout! Nejlepší hodnocení. PS: Krásná alternativa k Zelenkově povídce Taxíkář z Knoflíkářů:-). ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Moje první seznámení s J. Jarmuschem, geniální hudbou T. Waitse a (ušmudlanou) W. Ryderovou, (užvaněným) R. Benignim a (zádumčivým) Mattim Pellonpääou musí nutně zůstat navždycky srdeční záležitostí. Pamatuju se, jak jsem tahal lidi z ulice do kina, aby vůbec promítali! Back in the good old world… ()

d-fens 

všechny recenze uživatele

nuž keď tu všetci porovnávajú kvalitu jednotlivých príbehov, tak sa nechám týmto pokušením zlákať aj ja. Najlepšia poviedka bola jednoznačne newyorská, potom fínska a parížska, L.A. mala vadu v milej, ale príliš afektovanej Winone, no tak isto mala veľmi peknú pointu, a tá rímska bola príliš kŕčovitá a do konceptu filmu mi príliš nezapadla, aj keď na dyniach a ovečke som sa pobavil....ale možno to bolo niečo ako scherzo (žart) v klasických symfóniách.... ()

Fanucci 

všechny recenze uživatele

Bohužel, povídky mi přišly slabé. Jarmusch je nadaný režisér, ale jenom proto, že jde o ikonu nezávislého filmu nebudu glorifikovat film, který mi nepřijde výjimečný vůbec ničím. Zamlouvala se mi snad jen pařížská povídka, jinak průměr. ()

GILLWANDER 

všechny recenze uživatele

Originálna pätica malých príbehov zo života taxikárov. Vydarený bol aj pestrý scenár, ktorý nemal ani najmenšiu chybičku. Spomedzi všetkých mini príbehov sa mi najviac páčil taxikársky život Benigniho. Jeho sexuálne hriechy proste nemali chybu... 90% ()

kagemush 

všechny recenze uživatele

Mělo se to spíš jmenovat Noc euroamerické zóny.Jenže koho by zajímal příběh šedesátiletého,padesát kilo vážícího rikši,jak se plahočí v osmatřiceti stupňovém vedru s půldruha metrákem bělochů za zády(a je za to rád,bude na polívku a trochu rejže) někde třeba v indonesii? Chci tím říct,že vyznění tohoto skvělého filmu rozhodně není o různých kulturách,ale zajímavý popis drobných odlišností v jedné z mnoha. ()

easaque 

všechny recenze uživatele

+3* ... aneb 5 různých pohledů na taxikáře v různých koutech naší planety. Žánr komedie je tohoto filmu přehnaný a týká se okrajově jen 2 povídek . Především film přináší téměř běžné životní příběhy, u nichž je nejvýraznějším charakterem asi poctivost. A možná tím je tak výjimečný, i když na druhou stranu ne tak výrazný, abych mu dal už 4 hvězdy a proto mu musí stačit 3 zářivé hvězdy. [ PŘÍBĚH: 2 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 1 /// ART: 1 /// STYL: 2 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()

MartinNDL 

všechny recenze uživatele

Čtyřikrát za pět, jednou za čtyři (Helsinki) a Jarmusch opět vítězně. Opakující se motivy z jiných filmů, tak i z jednotlivých částí Noci na Zemi, klasický dialogy, postavy a takovej ten úžasnej pocit, co máme, když se na Jimovy filmy koukáme. Btw stejnej pocit mám, když poslouchám hudbu Toma Waitse, má to co dělat s upřímností a takovou tou sympatičností oblečenou ve slovíčku fuck v různých tvarech. Není náhoda, že tihle týpci to táhnou spolu. ()

MrPierc 

všechny recenze uživatele

Roberto Benigni jako zamilovaný zoofil, který popisuje svou bývalou zvířecí milenku je skvělý !!! Ostatní příběhy nezůstávají pozadu a tento film patří mezi nejlepší povídkové filmy. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Asi nejlepší povídkový film, co jsem kdy viděl. Fakt, tady není povídky, která by mi připadala nudná, slabá nebo nezajímavá. Naopak, všechny jsou zajímavé, za mě vede Los Angeles a New York. Navíc jsem se u toho dost pobavil, dokonce u mě jednou došlo i k záchvatu smíchu, což se mi u komedie nestalo už hodně, hodně dlouho. Navíc tu jsou dobří herci a skoro celý film se odehrává v autě (což mám rád). A jelikož vždycky hodnotím povídky zvlášť, tady to nebude výjimka, akorát je jenom ohodnotím a komentovat nebudu - Los Angeles (5*), New York (5*), Paříž (4,5*), Řím (5*), Helsinki (4,5*), celkový dojem 5* EDIT: Tak nakonec se mi to dostalo i do TOP 10. ()

ad 

všechny recenze uživatele

Velmi zajímavý film, jehož všechny povídky si udržují vysoký standart. Každá z nich je jistě za pět* (snad až na italskou povídku, která mi sedla o něco méně, než všechny ostatní), ale je tady problém spojený s povídkovými filmy a to je celkové tempo a budování napětí, které samozřejmě chybí... Pro fanoušky Jarmusche (také se k nim počítám) samozřejmě nutnost vidět a užít... ()

cubajz 

všechny recenze uživatele

černohumorné povídky o hořkosti bytí mají něco do sebe, zvlášť když se jich ujme Jim Jarmush a zaplní je svými kuriózními postavičkami (Benigniho píchač ovcí nebo mechanička Winony Ryder jsou opravdu luxusní). Filmu vůbec nevadí, že se odehrává jen v interiérech rozličných taxíků - právě díky zajímavým postavám a bezvadně napsaným rozhovorům jsem se nenudil ani chviličku. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Skvělý povídkový film odehrávající se na pěti místech tu samou noc v tu samou chvíli. Jsou to trochu nevšední situace z prostředí taxiků, jejich řidičů a jejich pasažérů. Jsou zachyceny s nadhledem i humorem, někdy trochu černějším. Vyzdvihuje krásu prostého života, vychutnávání těch občejných, ale sladkých krás života. Tak je tu Los Angeleská zdánlivě zářivá nabídka, která je ale šarmantně odmítnuta. New Yorský veselý přistěhovalecký příběh. Pařížská mírně podrážděná epizoda. Římská ztřeštěně zábavná a morbidní s Robertem Begninim. Helsinská zachmuřená o špatných životních událostech. A nádherná tak trochu i parodie na pět odlišných filmových škol, příběhy jsou dlěané v jejich stylech. Každá je jiná a všechny dohromady působí velmi zábavně a velmi uvolněně. ()

nithiel 

všechny recenze uživatele

První Los angelská povídka byla naprosto úchvatná, druhá New Yorská se její úrovně zuby nehty držela, pařížská trochu horší, ale naprosto úchvatný Roberto Benigni řítící Římem ve vodopádu slov nám to skvěle vynahradí, a melancholický helsinský závěr nám radost z filmu nezkazí. Napříč všími navíc prochází skvělý dojem z hudby, která vždy zapadala do rytmu vyprávění. ()

mike007 

všechny recenze uživatele

Koktejl pěti napůl realistických, napůl absurdních příběhů taxikářů na různých místech ve světě je namíchán. Asi nejvíc mě pobavil příběh z New Yorku, kde se černoch postávajíc u silnice marně snaží stopnout taxík. Poměrně dlouho se mu to nedaří, až nakonec stopne Němce - Helmuta, který neumí moc řídít a vůbec nezná New York. Černoch se po několika houpavě ujetých metrech rozhodne, že za volant usedne on. Helmut, ač nerad souhlasí. Černoch si pak z Helmuta dělá srandu, že neumí jezdit, a taky že jeho jméno je dost legrační. Říká mu Helmo ... nebo taky Lustříku - to zní stejně vtipně jako Helmut. Když se Helmut zeptá černocha jak se teda jmenuje on, černoch mu odpoví, že je "Yo-Yo" ... jako ta hračka na provázku. Helmut se baví... Oba tam sedí v ušance a jeden by se z nich posral :-) Nenáročná podívaná s dobrou hudbou a atmosférou noci. ()

C0r0ner 

všechny recenze uživatele

Jarmuschův rukopis je velmi osobitý a ne vždy se člověku trefí, ale tohle se celkem povedlo. První příběh mě nebavil, ale pak se to pěkně rozjelo a zejména část v Římě s Benignim je špičková. Dohromady tedy lehký nadprůměr, nicméně stále čekám na režisérův pětihvězdičkový film. 70% ()

Reklama

Reklama