Režie:
Jiří SvobodaScénář:
Jiří SvobodaKamera:
Marek JandaHudba:
Jiří ChlumeckýHrají:
Ondřej Vetchý, Miroslav Donutil, Zuzana Stivínová, Lenka Vlasáková, Viktor Preiss, Tomáš Töpfer, Petr Štěpán, Vítězslav Jandák, Ondřej Malý, Jan Novotný (více)Obsahy(1)
Příběh muže, který dokázal uskutečnit sen o samostatném státě navzdory monarchii i snahám uchýlit se pod křídla carského Ruska, a který také napsal text prvního zákona nově vzniklého Československa. Ve filmu se názorově střetnou Kramář a Rašín, přesto se oba sejdou v jedné vězeňské cele a nakonec i ve vládě nově vzniklé republiky. S tou bývají nejčastěji spojováni Tomáš Garrique Masaryk a Edvard Beneš, zatímco další, neméně důležité osobnosti, zůstávají v jejich stínu. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (127)
První díl byl docela slabý a působil neživotně. Ale druhý díl díky hereckému souboji pánů Vetchého, Donutila a Töpfera konečně nabídl nějaký důvod, proč film dokoukat. Začít od atentátu mi přišlo jako dost laciný nápad, zvlášť když se v celém filmu divák prakticky ani nedozví, proč k němu došlo. Vyzobat z něčího života jen drobky a zbytek ať si divák někde zjistí? To prostě nefunguje... (50%) ()
Film měl (teda aspoň dle mého názoru) vnést více světla do událostí předcházejících vzniku republiky a také vysvětlit působení tak důležitých lidí, jako byli Kramář a Rašín. Bohužel se tak nestalo. Jedná se o další moderně natočený film o historii, tzn. je kladen důraz na emoce a pouze krátký časový úsek. Historická fakta jsou zde spíš jako to v pozadí, obvykle bez dalšího vysvětlení, takže divák-nehistorik nemá šanci se v tom orientovat. Největší průser je v tom, že podstatné události a činnosti Rašína po r. 1918 jsou jen zmíněny několika větami na konci. Herecky je to zvládnuté perfektně. ()
Je moc dobře točit takové filmy. Své historii dlužíme tisíce kilometrů filmového pásu. A té moderní nejvíc. Spekulovat jak a proč byly ty které scény natočeny zrovna tak, co bylo vybráno co vypuštěno, to je koneckonců námět pro diskuzi, kterou má film vyvolat. Abychom všichni hledali, zajímali se. V každém případě- jména z učebnic oživly, dostaly tvář a jsou zapamatovatelná. A to je oč tu běží. Miroslav Donutil podal vynikající výkon. 80% ()
Jiří Svoboda si tentokrát scénář napsal sám a bohužel nám ve filmu neukázal Rašínovo působení jakožto ministra, což je škoda. Dost se mi to líbilo, v historii nejsem zběhlý, ale jak technická stránka, tak herci na výbornou - Vetchý trochu patetický, což ale vzhledem k tématu nevadí, Donutil je jako Kramář, který překvapeně zjišťuje, kam se to dostal, přesný, Töpfer se v té roli slizkého vyšetřovatele přímo vyžívá. Národovecké a nekompromisní, občas je to potřeba. 70%. ()
Zvlášť s ohledem na téma moc pěkné kino. Hlavně ale zajímavé- pro mě tedy každopádně. Mám mizernou paměť, všechno se mi to časem zase vykouří z hlavy, ale mohl bych si aspoň chvíli pamatovat, co tehdy panu císaři stačilo k tomu, aby někoho nechal popravit... Opravdu jsem netušil, že byla monarchie tak útlocitná. Přitom by možná stačilo, kdybych dával větší pozor u Švejka. Každopádně to bylo poučné a přitom záživné, pan Svoboda umí. ()
Galerie (296)
Zajímavosti (10)
- Rašín (Ondřej Vetchý) neměl až do 80. let 20. století hrob. Teprve v 80. letech dovolil režim do rodinné hrobky na hřbitově Šárka u sv. Matěje v Praze-Dejvicích přidat jeho urnu, ale bez nápisu na hrobce. To se napravilo až v roce 1989. (sator)
- Premiéra filmu byla stanovena na 28. 10. 2018, na 100. výročí založení Československé republiky. (Jurkodak1)
- Opera „Turandot“, z níž pochází árie „Nessun dorma“, kterou ve filmu hraje Rašínova (Ondřej Vetchý) žena, vznikla v letech 1921–1924 a Rašín se ani nedožil její premiéry. (Giovanni69)
Reklama