Reklama

Reklama

Spalující touha

  • Česko Eyes Wide Shut (více)
Trailer

Obsahy(1)

Zámožný newyorský lékař William Harford pomalu upadá s manželkou Alicí do vztahového stereotypu. Nečekaně ho však naruší Alicino přiznání, že během dovolené tolik toužila po sexu s pohledným námořníkem, že by se kvůli tomu vzdala manžela, dítěte i současného života. Žárlivostí zmítaný William odmítne možnost milostného dobrodružství s dcerou svého pacienta i s prostitutkou, ale zlákán vyprávěním kamaráda Nicka pronikne na utajenou luxusní orgii, jejíž účastníci s karnevalovými maskami provádějí záhadný sexuální rituál. Je však odhalen a před nejasným trestem ho zachrání jedna z dívek, která nabídne, že se místo něj obětuje. Zanedlouho William objeví její tělo v márnici. (TV Nova)

(více)

Recenze (769)

vitocassetta 

všechny recenze uživatele

Cesta k lidskému nitru, jehož středem je spalující touha. Díky maestro Kubrick za váš finální počin a poslední odkaz světu a kinematografii! Opravdu skvělé završení vizionářské filmografie, která inspiruje dodnes a bude mnoho let. Právě v posledním snímku se Stanley věnuje komplexní vztahové psychologii a rozhodl se po dlouhém odkládání adaptovat, jeho oblíbenou, Schnitzlerovu Snovou novelu. Dějová linie je hluboká diagnóza krize manželství a jak už částečně napovídá název, primárně se věnuje snům a jejich dopadům na naše reálné životy. Je sen jen pouhým snem, nebo je to něco, co může vyvolat žárlivost ve vztahu či manželství? Co vše mohou o člověku prozradit sexuální sny? Bere se sexuální představa s jiným člověkem jako nevěra? Učebnicově strukturované melodrama jde ke kořenům vztahových problémů a odhaluje lidské chtíče a zrádné sexuální fantazírování. Nahlíží na představy o cizích lidech v našem sexuálním životě a jak s nimi zápasí důvěra. Noc plná dobrodružství a pronásledování svých sexuálních tužeb, které vrcholí v sexuální posedlost. Frustrace hlavního hrdiny z nenaplněných sexuálních setkání a neúspěšných pokusů “pomstít se“ své ženě za to, že mu odhalila své sexuální představy s jiným mužem. Snem se cítí ponížen a ztrácí kontrolu nad svým manželstvím. Můžeme mu to mít za zlé? Úzkost a pocit zrady je na místě i když se jedná o pouhé sny. Hluboko totiž cítíme, že sny vždy něco naznačují a znamenají, a proto nás tak často děsí. Pokouší se ve svém životě ochutnat zakázané ovoce, ale zjišťuje, že falešné touhy po něčem novém nám nepřináší radost, ale naopak pouhé zklamání. Podobně jako při hledání místa, kde končí duha. Tematizovaná problematika narušení vztahu třetí osobou a naivní pocit, že potřeba flirtu a chtíče po cizích lidech se po závazném vztahu vytrácí. Toto lidské pokušení vůči jiným nezmizí a těmto touhám nemůžeme zabránit v manželství, ani v partnerství. Právě sny mohou odhalovat skryté tužby a sexuální impulsy vůči jiným. Zapomíná se, že nenaplněné touhy a erotické fantazie jsou univerzální a má je každý z nás. I s vědomím toho, že mohou být destruktivní pro naše soužití. Naše touhy totiž nejsou korektní. Po zhlédnutí filmu nastane tajemná omámenost, podobně jako když se probouzíme z hlubokého snu. Jelikož jsou sny téma číslo jedna, nemůžeme zapomenout na snového taťku Freuda. Schnitzler a Freud se navzájem inspirovali a znali se – oba psychologové měli zájem o sexuologii a analýzu snů. Co když se sny mohou teprve proměnit ve skutečnost? Snění a bdění, pravda a lež, realita a fikce se vlévá do jednoho. Kubrick dělá skvělý průnik mezi snovým světem Lynche a světem problémového manželství, kterému se věnoval Bergman. Neskutečných 7 let psaní scénáře a 400 dní natáčení se na Kubrickovi podepsalo. Díky tomuto produkčnímu peklu ale zároveň posedlé vytrvalosti a puntičkářství jsem přesvědčen, že v tomto filmu nic není náhodou a vše má svůj účel. Nic ovšem nemůže být dokonalé, a i přes Kubrickův perfekcionismus nemohl počítat se vším. Třeba se svojí smrtí. Zemřel krátce po představení konečné verze filmu a Warneři museli film dodělat bez jeho přítomnosti. Jelikož je Kubrick známý tím, že své filmy stříhá ještě těsně před premiérou, už se nedozvíme, jestli odevzdaná verze filmu je jeho pravou vizí. Přijde mi ironické, že nejpečlivější filmař všech dob zemře dříve, než stihne dokončit a představit své poslední dílo. Jeho nejosobnější film tlačil na limity a tvůrce překračoval hranice svého režisérského umu. Rakouská televizní verze z roku 1969, která přesně kopíruje novelu, má něco málo přes hodinu a jako film je uspěchaný a fádní. Jako fanouškovi slow cinema se mi více zamlouvá Kubrickova verze, která je adekvátně dlouhá a nemám ani jednu připomínku ke stopáži. Lépe se mohou vyjádřit emoce, vstřebat myšlenky, a to díky přítomným ztuhlým dialogům funguje. Zdlouhavost dodává dramatičnost a intenzitu momentů, kterých je v příběhu plno a musí se jim dát prostor. Děj hypnoticky svádí do děje a vábí na sexuální mystiku, rituály a erotickou záhadnost. Jména, která jsou součástí konce jedné éry filmařiny. Kubrick uzavírá svou práci a zakončuje tak tisíciletí. Z filmu se tak stává další argument, proč byl rok 1999 jeden z nejsilnějších pro kinematografii v historii. Mezi Cruisem a Kidman perfektně funguje sklíčená chemie a domnívám se, že Kubrickovi kývli na film kvůli tomu, že něco podobného ve svém někdejším manželství prožívali. Natočit tento film byla cesta k určité terapii. I přesto, že nemám rád Cruise tak film zachraňuje především skvělá Kidman jak herecky, tak svým šarmem. Spalující touha je film, kde zvuk a obraz nahradily potřebu mluveného dialogu. Opravdu se zde moc nemluví a tento stav mi vyhovuje. Zato každá věta ve scénáři má svoje místo a klade se na ni patřičný důraz. Kubrick používá opět svoji symbolickou paletu barev, díky ní můžeme číst emoce. Film je sužován snovým, mlhavým žárem barevných světel a dělá ze snímku vizuálně podmanivou podívanou. Kubrick použil všechny nástroje k tomu, aby vizualizace působila právě takto mělce. Nemluvě o tom, jak je film obecně scénograficky krásný. Musím ale uznat, že druhé zhlédnutí filmu nebylo tak magické a atraktivní. Film rozhodně netěží z opakovaných zhlédnutí a prvotní vzrušující pocity ustupují. Jelikož film nabízí velké množství interpretací a výkladů, váže na sebe stejné množství konspirací (jako u každého filmu od Kubricka). Byla proto zábava tento film analyzovat a nadinterpretovávat. Očividné jsou i motivy objektivizace žen a narážky na současný přesexualizovaný svět. Ale přece jsme dostali poslední vzkaz od režiséra prostřednictvím závěrečné ikonické scény, která je nejen odpovědí na problém dvou lidí ve filmu, ale i poselstvím pro život nás všech. Protože očistcem z prožitých duchovních otřesů je právě sex. () (méně) (více)

POMO 

všechny recenze uživatele

Kubrick podstúpil kvôli existenciálnym otázkam niekoľko vesmírnych odyseí, aby na tej poslednej pochopil, že to jediné, čo dáva v živote zmysel, je poriadna súlož. Otázne je, či má pravdu. Jeho genialita, pokročilý vek a nezanedbateľná váha tohto posolstva - čoby jeho posledného - potvrdzujú že ano. Trojhodinová psychologická a štylistická extáza. ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Odejít se má v nejlepším - Mistr Kubrick to dokázal. Brilantní studie lidského nitra, postihující nenásilně nejintimnější lidské pocity a elegantně je přetiskující na plátno. Mistrovské dílo. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Eyes jsem měl při sledování otevřené opravdu wide, ale film si mně nezískal. Ano, filmařsky precizní, jak jinak taky u Stanleyho Kubricka. Cruise a Kidman perfektní, kamera působivá a místama sugestivní hudební podkres (ty jednoduché tóny klavíru opravdu fungovaly a přesně zapadaly do atmosféry snímku). ALE...Žádný emoční či intelektuální prožitek se u mě nekonal. Ten film je totiž studený jako psí čumák a povrchní ve svém sdělení. Ale také je možné, že jsem ho nepochopil a je mi to v tomhle případě úplně jedno. Že jsem na poslední Kubrickovo párty nebyl pozván, mě tentokrát nemrzí, protože mám pěkné vzpomínky na ty předešlé. Tedy Arrideverci! Mistře, těšilo mě po celý Váš tvůrčí život. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Tenhle film je zvláštní. Pro někoho může být šokující, ale podle mě to je velmi zdařile natočený film s dějem, které by pod taktovkou méně talentovaného režiséra skončilo jako nechutné béčko (případně Péčko :-)). Pan Kubrick ale dokázal udržet laťku po celý film stejně (hodně) vysoko a i přes spoustu scén zabývajících se sexem jde o psychologický film rozebírající zejména to, jakou roli hraje v životě tolerance, porozumění a hlavně náhoda. V postavách Toma Cruise (který zde podává (nejen na sebe) velmi dobrý výkon) a Nicole Kidman (ta hraje naprosto fantasticky) je toto všechno nádherně analyzováno a konfrontováno. Ona se dopustila "snové nevěry", on se jí chtěl pomstít. Ale jenom díky neuvěřitelnému štěstí z tohoto nočního výletu po předvánočním New Yorku nevznikla tragédie. Scénář je neuvěřitelně inteligentní, promyšlený (nevím, jestli v něm hnidopiši najdou nějakou logickou chybu, ale pochybuji) a krásně spletitý. Navíc na mě měl zajímavý efekt - po 2.shlédnutí jsem sice (snad :-) porozuměla některým věcem, ale vyvstaly další otázky, takže určitě jsem tohle dílo neviděla naposledy (navíc ve mě podruhé zanechal film ještě hlubší dojem než při prvním shlédnutí). Co se týče technické stránky, tak k té nemůžu mít jedinou výhradu, skvělá je i kamera a naprosto fantastická mi připadá hudba - úvodní Shostakovichova suita, instrumentální hudba v "domu orgií" ale zejména Musica Ricercata - klavírní minimalistická skladba, která hraje vždycky, když už má Tom Cruise na mále nebo když mu hrozí nebezpečí, jsou naprosto úžasné a perfektně podtrhují atmosféru děje. Jsem teď zvědavá, co sem napíšu po 3.shlédnutí a na co nového při něm přijdu :-) ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Vztahovka pro mírně pokročilé aneb "Let's fuck!", protože na ničem jiném stejně nezáleží. 95% Zajímavé komentáře: Marigold, Turiec, ttchor, JB2203, ]V[()Rt, TotalFilm ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Po druhém zhlédnutí hodnotím trošku výše, ale stejně to není o moc a jak se tak dívám kolem sebe, nejsem sám. Je mi líto, ale snímek na mě působí jako běžné erotické drama, jakých je dvanáct do tuctu. Kromě hudby, částečně Cruise a některých hezkých hereček jsem v něm nenašel nic, co by mě zaujalo, byly i okamžiky, které mi připadly spíše směšné. (Třeba ten rituál před orgiemi.) Pořádná soulož, proč ne, ale jinak nic zvláštního. DOBŘE. VYKAŠLEME SE NA TY KECY KOLEM. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Někdo vidí jméno Stanley Kubrick a už dílku šoupe plný počet hvězdiček, protože "je to přeci genius Kubrick". Což je srandovní ale .... . Samozřejmě tento film zcela oprávněně sbírá uznání i u mě. Po tomto filmu jsem měl chuť si koupit klavírm, abych si mohl opakovat ty jednoduché,ale geniální klavírní tony co dodávali obrazu atmosféru úplně nevídanou. Film mě i přes svou délku dokázal úplně uhranout a pohlit to té mrazivé atmosféry. Touha vidět tento film opakovaně je přímo spalující. Nemůže se nezmínit o skvělých hereckých výkonech Nicol a Toma --opravdu dobrý . Nemůžu se nezmínit o sexy postavě Nicol --- opravdu dost dobrý. Šoupu plný počet hvězdiček, protože Kubrick je přeci génius ! ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Moc zajímavý a zvláštní film s pozoruhodným scénářem. Po režijní stránce naprosto perfektní a od Toma Cruise jeden z nejlepších výkonů, co jsem měl možnost vidět. Pár lechtivých záběrů na Nicole Kidman prozrazuje, že má fakt "good body". Celkově musím uznat, že Stanley Kubrick byl hodně osobitý režisér, ale zároveň taky hodně kvalitní. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Dlouho předlouho jsem se chystal na tento film. No a když už jsem se dočkal, tak jsem prvních dvacet minut měl co dělat, abych přijal poetiku filmu. Pomalé, intenzivní vyprávění ale naštěstí nabírá na obrátkách a po půl hodině se rozjíždí hodně slušný psychologický kolovrátek spolu s mysteriózní atmosférou amerických thrillerů devadesátých let. Nakonec se musím přiznat, že jsem z filmu Kubricka cítil na sta honů. Dokonce jsem místy měl i pocit, že nejsem ve filmu Eyes Wide Shut, ale že koukám na nějaké pokračování Osvícení. Kamerové záběry nebo intenzivně kousavá hra na piáno, mě utvrdila v tom, že tento film je opět naprosto jedinečným zážitkem, kterých aby divák pohledal. Závěr sice mohl být trošku údernější a nemusel skončit pouhým "fuck", ale jinak dobrý. Kubrick jak se patří. Podobných tvůrců dneska moc nenajdete...spíš vůbec. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $65miliónovTržby USA $55,691,208Tržby Celosvetovo $162,091,208 ║ ono to nie je zlý námet len zbytočne roztiahnutý na rozsah 2,5hodiny, čo je dosť smrteľná dávka, našťastie Cruise a Kidmanová to celkom herecky ustoja, tento tématický film samo o sebe to len potvrdzuje Kubrickovu chorobnú zvrátenosť /40%/ ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Báječné mistrovo sbohem světu filmu i světu jako takovému... Co vlastně zanechává jako testament? Vzrušující, erozitující a tajemně dráždivou esej, podobenství nenápadné krize vztahu dvou lidí, které na moment odcizí jeden sen, jeden pocit. Fascinující duet Toma Cruise a Nicol Kidman je především ve znamení vizuální převahy toho prvního, ale větší přesvědčivosti té druhé. Doktor William Hartford, ve své podstatě šťastný, spokojený a sebevědomý muž, se jednoho krásného večera dozví od své řádně zhulákané ženy o jednom neuskutečněném milostném dobrodružství a tento příběh, spíše nenaplněný sen, mu dá impulz k neskutečné a nadreálné pouti za pokušením, za utišením rozbolavělého mužského ega. Při této pouti pomalu přestává být sám sebou a stává se člověkem, který nosí masku... a obklopen rozkoší, perverzí a všudypřítomným pokušením se nakonec zaplétá do zvláštní hry, která je plná nebezpečí a neznámých. A ani maska ho nedokáže ochránit před neodvratným. Kubrick je znepokojivý a sugestivní jako vždy, atmosféra předvánočního New Yorku dodává jeho filmu gejzíry křiklavých barev, překrásná ženská nahota dráždivost a příběh obrovskou vnitřní sílu. Každý záběr je rozkoší. Smyslnou, strhující. Herecké výkony... fantastické. Hudba – minimalistická, padnoucí. Mistrovské podobenství s jednou jedinou pointou... šoustáním. Skutečnost. Sen. Rozjitřené vnímání. Hluboké snění. Oči doširoka zavřené. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Podle mě jeden z nejslabších filmů Kubricka. Vsadím se, že kdyby režisér žil udělal by direct cut´s ještě o hvězdičku lepší!!!! Takto mě to přijde spíše jako nakousnutý dort bez třešničky a pořádného významu. Prostě nepřišel jsem filmu na chuť. ()

gouryella 

všechny recenze uživatele

Prestoxe tomuto filmu venoval Kubrick opravdu hodne casu na vysledku to moc znat neni. Jakesi snove putovani hlavniho hrdiny mestem me prislo jen jako exhibicionismus pana rezisera. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Stanley Kubrick, Frederic Raphael .. Majstrštyk mistra Kubricka. Takhle má odcházet velikán. Stanley to udělal (i když bohužel ne vlastní vůli) v nejlepším - k tomu svým nejlepším filmem .. hluboké, dráždivé, erotické a neskutečně pravdivé dílo. ___ Alice: I do love you and you know there is something very important we need to do as soon as possible. _ Bill: What's that? _ Alice: Fuck. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Údajně psychologický film. Já bych řekl, že spíše psychoanalytický. Problémy manželství a zdánlivého vyhasnutí manželské erotické touhy jsou rozebrány ze všech možných hledisek zcela v duchu Sigmunda Freuda. Buď zůstaneme na povrchu a z díla nám zůstanou jen příjemné či rozporuplnější pocity, anebo se pokusíme chápat skrytější podtóny a snad si odneseme i cosi hodnotnějšího. Třeba POMOvu myšlenku - nevím, jestli to takto myslel i Schnitzler, ale o to tady asi nejde. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Z tohoto filmu plyne ponaučení: "Když vás naštve manželka tak radši vojeďte první prostitutku kterou uvidíte než abyste lezli po pornomších." Jinak ale super film skvěle Kubrickovsky ujetej a mile mě překvapil Boris Břitva z Podfu(c)ku. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Cruise. Kidman. Kubrick. Doširoka zavřené oči, jak by měl znít doslovný překlad originálního názvu Eyes Wide Shut, nejsou ani mimozemsky chladným a odtažitým dílem bez emocí, ani mizogyním lucidním snem s dobovou neukotveností. Kubrick je sarkastický, sardonický a veskrze pesimistický, právě proto překvapí, že na konci Spalující touhy je zanechána titulním postavám jistá naděje._____ Jeho poslední mistrovské dílo není ani chladné jako psí čumák, postavy jsou pasivní typy, které žijí výrazným vnitřním životem, jenž je znát na jejich tváři, za níž se snažíme nahlédnout, za masku dvou úspěšných a spokojených manželů. V tomto případě je doslova geniální castingový tah obsadit manžele Cruiseovy - Toma Cruise a Nicole Kidmanovou, kteří jak ve skutečnosti, tak ve filmu spolu žijí 9 let a kteří dospěli do stádia kladení si podobných závažných otázek._____ Spalující touha je narativně vystavěna stejně jako všechny ostatní Kubrickovy filmy, členěná do třech částí, v nichž se traktují teze Nietzscheho (nadčlověk a smrt) a Freuda (podvědomí, obsese a touha) skrze snovou pohlcující atmosféru. Pokud byl Kubrick někdy mizogyní, bylo tomu tak pouze v případě Mechanického pomeranče, v němž vyobrazoval ženu jako objekt potěšení. V případě jeho labutí písně se ale jedná o dizenterpretaci, protože ženy u Stanleyho určují správný a přírozený řád i vývoj věcí - zdání mizogynosti tvůrce je dáno pouze tím, že Kubrick rád vypráví o mužsé maskulinitě jakožto iluzi podporovanou společností, v níž umřelo pravé umění a správné hodnoty (Daniel Stephens)._____ Žádné z děl zaníceného fotografa nebylo dobově ukotveno, vyjma dvou historických satir - a mix newyorského snobství s vídeňskou otevřeností a neurčitosti mezi 19. a 20., popř. 21. stoletím dodává snímku ve výsledku punc nadčasovosti. A taky vám tak závěrečné "Fuck" připomíná "Mein fuhrer, já mohu chodit" a "Byl jsem vyléčen"? Stanley se ve filmařském nebi někde směje pod vousy a hraje svou poslední partii šachu... s divákem. ()

Související novinky

Tom Cruise se vrací k Warnerům

Tom Cruise se vrací k Warnerům

10.01.2024

Když byl Tom Cruise ještě jednadvacetiletým mladíčkem, jeho průlomem byla role Joela Goodsena, jenž si ve filmu Riskantní podnik chtěl vyhodit z kopejtka. Ten vzešel ze slavného studia Warner… (více)

Reklama

Reklama