Reklama

Reklama

Film měl v amerických kinech premiéru 22. prosince 1965 a příští rok při udělování Cen akademie získal celkem pět Oscarů (nejlepší scénář podle předlohy, barevná kamera, barevná výprava, barevné kostýmy, hudba) a v dalších pěti kategoriích byl ještě nominován (nejlepší film, režie, herec ve vedlejší roli - Tom Courtenay, střih, zvuk). Oscarovým vítězem se však stal muzikál Za zvuků hudby se stejným počtem zlatých sošek, včetně té nejcennější za nejlepší film roku... Rozsáhlá stejnojmenná předloha ruského básníka a romanopisce Borise Pasternaka (1890-1960) obsahuje řadu autobiografických prvků. Autor ji dokončil v roce 1956, ale ve své vlasti ji nemohl uveřejnit. Rukopis se nejdřív dostal do Itálie a v roce 1958 byl s velkým úspěchem vydán v překladech do osmnácti jazyků. Téhož roku mu byla udělena Nobelova cena za literaturu, ale Pasternak ji musel na nátlak sovětských úřadů odmítnout (cenu přijal až básníkův syn Jevgenij v roce 1989). Poslední léta svého života strávil ve svém domě v Peredělkinu blízko Moskvy. Doktor Živago byl v Sovětském svazu vydán teprve v roce 1987... Anglický dramatik a scenárista Robert Bolt (1924-1995) spolupracoval s Davidem Leanem už na Lawrenci z Arábie (1962) a ve své adaptaci dějově i myšlenkově složitý Pasternakův román značně zjednodušil a zhutnil do podoby epického kostýmního dramatu. Rovněž v souladu s hollywoodskými požadavky poněkud otupil jeho tragické vyznění. Za svůj scénář obdržel prvního ze svých dvou Oscarů (druhý následoval hned příští rok za adaptaci vlastní divadelní hry Člověk pro každé počasí)... Klasik světové kinematografie, anglický režisér David Lean (1908-1991) se do dějin filmu zapsal jako čelný představitel britského civilismu (Pouto nejsilnější), skvělý tlumočník děl Charlese Dickense (Velké naděje, Oliver Twist) a především jako tvůrce výpravných velkofilmů, v nichž na rozdíl od běžných monumentálních podívaných dokázal přesvědčivě skloubit výtvarnou krásu obrazu a epické vypravěčství s přesvědčivým vykreslením pocitů a motivací svých nejednoznačných hrdinů (Most přes řeku Kwai, Lawrence z Arábie, za něž dostal Oscary, Doktor Živago, později už s menším úspěchem Ryanova dcera a Cesta do Indie)... Velkou zásluhu na majestátní kráse Doktora Živaga, který byl natočen na 70mm formát, měl stálý Leanův spolupracovník, kameraman Freddie Young (1902-1998), jenž všechny své Oscary získal za Leanovy filmy (Lawrence z Arábie, Doktor Živago, Ryanova dcera). Z pochopitelných důvodů se nedalo natáčet v autentickém prostředí, a tak film vznikal v rozsáhlých dekoracích předrevoluční Moskvy, postavených ve Španělsku, venkovské zimní exteriéry byly natočeny ve Finsku a některé záběry strastiplné pouti vlakem v Kanadě... Filmová verze Doktora Živaga se po svém vzniku hrála s ohromným úspěchem po celém světě, s výjimkou několika zemí, mezi něž patřilo i tehdejší Československo. Nicméně hudba z filmu, především její romantický balalajkový motiv (Lara's Theme), se stala nesmírně populární i u nás. Jejím autorem je francouzský skladatel Maurice Jarre (1924-2009), který stejně jako kameraman Freddie Young patřil do stálého Leanova tvůrčího týmu a stejně jako on obdržel své tři Oscary za Leanovy snímky (Lawrence z Arábie, Doktor Živago, Cesta do Indie)... Dobová kritika Leanovi vytýkala zjednodušené, příliš idealizované zobrazení bolševické revoluce a násilné zapojení milostného příběhu do bouřlivých historických událostí. Lean, který byl proslulý bezmeznou trpělivostí s lidmi i s rozmary přírody a perfekcionistou do morku kostí, strávil přípravami a realizací Doktora Živaga tři roky. Dávno po tom, kdy se na většinu Leanových kritiků a jejich příkré soudy zapomnělo, si Doktor Živago získává další generace diváků, kteří se rádi nechají unášet příběhem "lásky uchvácené ohněm revoluce", jak trefně hlásal dobový slogan. (Česká televize)

(více)

Recenze (225)

Filomena.I. 

všechny recenze uživatele

Ačkoliv mohla jsem se státi hvězdou v novém filmovém zpracování románu Doktor Živago (vybrána byla jsem do komparsu, kterýžto musela jsem pak odmítnout), "starý" Živago oslovil mne více. Snad způsobil to pohled poetický na rozlehlé pláně ruské s koberci květů či ledovým krajkovím zdobené panské sídlo pohádkové, rozšafný knír toliko zádumčivého a citlivého doktora Omara Sharifa - muže mezi dvěma ženami - modrá kukadla chudé krásky Julie Christie či tichá oddanost zajímavě krásné Gerardine Chaplinové. Suma sumárum je Doktor Živágo i ve svých 50 letech s příběhem zasazeným do krvavé ruské revoluce stále zážitkem mocným... ()

Klajnik odpad!

všechny recenze uživatele

Vypadá to krásně, ale je to emocionálně mě to nechalo zcela chladným. Výsledkem je 3,5h nuda. Hned vysvětlím, jak toho bylo dosaženo: ___1. Postavy spolu vůbec nevedou poutavé/zajímavé konverzace a divák také není vpuštěn do hlubin jejich nitra. (Když třeba Živago s Larou slouží v polní nemocnici na Ukrajině během první světové, tak je divákovi řečeno, že se do sebe zamilovali, ale my nevidíme, jak se to stalo nebo proč se tak stalo. Vidíme pouze, jak se spolu už zjevně zamilované loučí...) Není mám tedy umožněno to pochopit, tudíž se na to nedokážeme naladit a tudíž to nejsme schopni s postavami prožít. S takovou bych si mohl přečíst bodový seznam děje filmu a výsledek by se lišil jen v tom, že bych ušetřil hromadu času. Pasternakovu předlohu jsem nečetl, ale postřehl jsem, že ten do hloubky šel a předpokládám, že v tom tkví jedna z předních kvalit díla. Leanova adaptace má sice hezké obrázky (díky scénografii, kompozici, barvám, hře světla a stínu, kostýmům), ale v této esenciální kvality předlohy podle všeho nedosahuje, protože setrvává na povrchu. Výsledkem je, že mi bylo jedno, o co postavám jde, jak na tom jsou a jak to s nimi dopadne. Imerze tedy dosaženo nebylo. Viděl jsem filmy, které v 90 minutách odvyprávěli podstatně víc. Přitom by šlo argumentovat, že Lean zkrouhnul rozsah předlohy, aby příběh jeho filmu byl údernější. On však úderný není, protože Lean zcela nebyl schopen ten příběh dramaticky podat. Celé je to tak vágní, povrchní a nežádoucím způsobem uhlazené. ___2. Pozoruji velký nesoulad mezi vyprávěním a stylem: Film chce být "překrásným velkofilmem", ale současně vypráví o dost nehezkých jevech (znásilnění, masakr demonstrantů, bolševická revoluce, vyvlastnění majetku, útlak...), jejichž pořádnému vyobrazení se brání, protože chce být uhlazeným a bezpečným velkofilmem, který si bude moci užít každý. Ve skutečnosti si ho ale (navzdory zkreslenému hodnocení) užije málokdo - dnes o to míň než dříve. Chápu, že v roce 1965 byla jiná norma, ale na to jebu. Principiálně to shledávám vadou: Pokud se ve svém vyprávění dotýkám zla/násilí/bezpráví, neměl bych se vyhýbat vyobrazení tomu, jaké je to bolestivé a nepříjemné. Film tedy pořádně nevyobrazuje to ošklivé, ale nedaří se mu ani vyobrazit to hezké (jak jsem uvedl v prvním bodě). ___3. Jelikož je příběh zasazen do historických událostí Ruska, tak působivosti nikterak nepřidává ta angličtina. Do toho ten postsynchronní záznam zvuku, načež nesedí barva hlasu do scény... Přistihl jsem se, že bych v popředí filmu raději měl ony historické události nežli úsilí oněch postav, které máme sledovat. To mluví za vše. _______Doktor Živago je sice jeden z nejúspěšnějších filmů historie, ale já si ho užil asi stejně jako Jih proti Severu - tedy vůbec. Rozdíl ale shledávám v tom, že JpS mi přišel otravný, zatímco DŽ mi přišel jen nudný. Pokud se bavíme o historických velkofilmech s romancí v popředí, tak se to na Velkou Zemi nebo takovej Titanic vůbec nechytá, ale furt je to lepší než Luhrmannova odpudivá Austrálie. () (méně) (více)

Curunír 

všechny recenze uživatele

David Lean natočil další mistrovský film po Mostu přes řeku Kwai a Lawrenci z Arábie. Živago má všechy ingredience, které by měl správný velkofilm mít, a to vrchovatě- skvělé herecké výkony všech zúčastněných( jen Klaus Kinski a jeho výlevy ve vlaku mi moc neseděly) ,velkorysá výprava, nádherná kamera a nezapomenutelná hudba Maurice Jarreho, jehož ústřední melodie se stala jednou z nejslavnějších filmových skladeb historie. Ale nejvíc mně potěšil scénář- vyhmátl to nejdůležitěší z románové předlohy a doplnil ho o některé nové momenty a situace, atmosféra doby je skvěle vykreslena, ale nijak se nepodbízí a skvěle doplňuje hlavní romantickou linii. Holt film, který nenahlodal ani zub času a jeden z nejlepších filmů, které jsem měl čest vidět. ()

IBBY 

všechny recenze uživatele

...po dlouhé době komentář - nelze jinak...nevím jak mi mohla taková nádhera uniknout - reálie nad očekávání, hereci, kamera a velký příběh...drsné syrové pravdivé poetické...skoro se mi chce říct: viděno ve správnou dobu!...bezmoc marnost a historie vs. osobní odpovědnost, osobní tragédie...rok 65? nadčasové! ..."rudí vojáci nebo bílí vojáci? v o j á c i..." ach jo!!! ()

Petrus1 

všechny recenze uživatele

Dlouhý, dlouhý...moooc dlouhý. Ale kupodivu sem se u toho nenudila. Ze začátku sem se tak trochu ztrácela. Ale i přesto, že se mi chtělo spát, vydržela. Vlastně sem ani nečekala, že by mě to mohlo tak zaujmout. Předlohu sem nečetla a ani to nemám v nejbližších deseti letech v plánu. Šestisetstránkové knihy mi sice nevadí, ale to v případě, když jde o moje oblíbené spisovatele. A to Pasternak zrovna není. Vlastně ruská literatura mě nikdy moc neoslovovala, proto asi i ta původní skepse k tomuto filmu. Třeba jednou, až budu stará a moudrá jako sova, se k ruské klasice prokoušu. I když silně pochybuju, že budu někdy moudrá a psychicky vyspělá na takovou literaturu. A i když sme to určitě na gymplu podrobně rozebírali...přece jen sem maturovala před mnoha a mnoha pátky...naprosto sem nevěděla, do čeho jdu. Čekala sem nějakou velemegamocnou lovestory, která mě bude příšerně nudit, ale opak byl pravdou. O lovestory sice jde, ale ne takovou, jak ji známe z dnešních amerických kravin. Navíc je doplněna o historické události, krásnou krajinu a nelehký osud zazobanců (ale i ostatních lidí), na které padne bída. Asi nejvíc mě uchvátil ten pád na dno...ta potupná jízda vlakem. Je fakt, že Živago měl určitě pestrý život, že zažil ledacos - dobrého i zlého...jak já jsem ráda, že vedu obyčejnej klidnej a nudnej život a nemusím furt někam prchat! :-) Rozepisovat se podrobněji o čem to vlastně je, by bylo na dlouho, protože tohle je hodně velkej epos. Taky už se nedivím, že se říká: zima jak v Rusku...já se choulila do deky jen při pohledu na zamrzlou přírodu, domy i jejich vybavení. Brrr. A něco mi zase připadlo tak trochu úsměvné "Ale Lenin je v Moskvě....Poslouchej otče, carové už nebudou - nebudou páni - jenom dělníci v dělnickém státě. Co tomu říkáš?" Tomu já radši neříkám nic. Ale říkám, že právem je to Jeden z 1001 filmů, které musíte vidět, než umřete. " Doktor Živago je asi nejpozoruhodnější díky nádherné výpravě - útok kozáků mávajících meči na skupinu odpůrců, nekonečná cesta vlakem napříč zemí, kterou podstupuje Živagova rodina, zimní krajina, jíž se musí vláčet Živago, aby se opět setkal s Laurou na opuštěném venkovském statku. Lean zkušeně zachází s mezinárodní skupinou slavných herců, přičemž obzvlášť působivé jsou především výkony Roda Steigera a Toma Courtenaye ve vedlejších rolích. KAmera Freddieho Younga evokuje rozlehlost a syrovou krásu ruské krajiny a hudba Maurice Jarrého příběh nádherně doplňuje." A s tím já naprosto souhlasím. ()

Narciska 

všechny recenze uživatele

Od literární předlohy se odchýlil v několika zásadních bodech, čímž příběh a jeho protagonisté získávají jiný charakter, nebo alespoň staví jejich jednání do jiného světla, přesto zaujme patrně více než předloha, i když není úplně fér srovnávat, film i kniha mají zajímavou atmosféru, řada scén vyznívá záměrně do ztracena a příběh tím získává jedinečné kouzlo, výborně zahrané a navzdory těžkostem doby poetické... ()

BOURQUE 

všechny recenze uživatele

Tento film, napriek tomu, že trvá extrémne dlho, patrí medzi klenoty svetovej kinematografii. Trúfam si povedať, že Doctor Zhivago je tak „trošinku podobný“ (aj keď sú samozrejme malé rozdiely) k filmu Gone wtih the Wind. Skvelí herci a herečky, geniálny režisér a nezabudnuteľná „ruská“ hudba na balalajke (jasné a pochopiteľné nominácie (a zisky) na Oscara) . Životný herecký výkon trojice Omar Sharif, Julie Christie a Geraldine Chaplin. Nie je potrebné nič dodať, len jednu dobrú radu: podívajte sa na to!!!! Osobné hodnotenie: 95% (*****) ()

Wolvie 

všechny recenze uživatele

Skvělá,byť maličko chladná a přetažená adaptace.Lean s Živagem opět potvrdil,že na zpracovávání podobných témat a velkých příběhů má talent,některé jeho jiné filmy mi ale přeci jen k srdci přirostly více. ()

sadlokan 

všechny recenze uživatele

Moralista a bigamista mudr.Omar Živago je smýkán osudem a VŘSR tam a sem romanticko krutým světem od jedné hezčí než druhé.Krásné je žít! ()

rekkky 

všechny recenze uživatele

Doktor Živago, Most přes řeku Kwai, Lawrence z Arábie se společně řadí do společnosti luxusních epických filmových děl a David Lean těmito uměleckými díly prokazuje něco, co se v kinematografii objevuje jen velice zřídka. V jeho filmech se znamenitě prolínají umělecké a technické části, protože nejenže herci hrají jako z partesu, ale také záběry kamery a vůbec skloubení scén je naprosto výjimečné. Obsahově Doktor Živago také patří k tomu nejlepšímu, protože Pasternakova předloha je natolik bohatá, že nabízí zároveň záznam historických milníků, ale prostřednictvím subjektivních mini-příběhů dokumentuje lidskou perspektivu dějin. Ve filmu je vskutku notná dávka všeho, co prvotřídní snímek má dle mého obsahovat, ať už ve větší či menší míře. Nádherné externí lokality, ale také detaily interiérů, kostýmů a vůbec soustředění se na detaily Leanovi vychází na jedničku. Po zásluze se jedná o jeden z nejvýdělečnějších filmů v dějinách s ohledem na změnu peněžních hodnot. ()

xdutchx 

všechny recenze uživatele

Hezky zarámované kulisy, které ovšem o ničem nic neříkají. Klaus Kinski je perla tohoto filmu a jediný záchvěv toho co se nazývá ruskou duší. ()

gombarix 

všechny recenze uživatele

K absolutnímu hodnocení možná chybí vidět to na velkém plátně (a v původním znění), ale i na domácím kině parádní zážitek, tři a čtvrt hodiny uteklo jako nic. Snad jen ta neustálá "náhodná" setkávání pár figur mezi milióny lidí a čtverečních kilometrů působila trochu násilně. Z hvězdného hereckého koncertu svým výkonem a přesvědčivostí vyčnívá Courtenay - oscarová nominace zcela po zásluze. ()

FeiNike 

všechny recenze uživatele

Román Borisa Pasternaka je neskutočne krásne a umelecky dokonalé majstrovské dielo, ktoré patrí k tomu najlepšiemu čo som kedy prečítal a bude ma dojímať až do konca života..Toto filmové spracovanie teda hodnotím ovplyvnený tým že som ho videl po prečítaní knižnej predlohy a tým pádom, ako to už väčšinou býva, mám z neho rozporuplné pocity..Je mi jasné že pre účely filmu [ dokonca i trojhodinového ] sa musel košatý dej románu trochu okresať, preto veľmi oceňujem, že tvorcovia sa aj napriek tomu naozaj celkom poctivo snažili dodržiavať románovú líniu príbehu, politické a spoločenské zmeny boli zachytené veľmi precízne a realisticky..Naopak veľmi ma sklamalo spracovanie ľúbostného vzťahu Jurija a Lary, čo je vlastne kľúčový motív celého románu a v knihe je opísaný takým detailným a citlivým spôsobom až ma priam prevalcovala jeho obrovská sila a osudovosť..Ale vo filme sa to všetko medzi nimi odohráva tak akosi odrazu a narýchlo, bez náležitého priestoru ktorý by si vývoj ich lásky zaslúžil [ hlavne zo začiatku, neskôr keď sa dej presunie na Ural je to o niečo vierohodnejšie ], a preto ich vzájomný osud vo mne nevzbudzuje takú silnú emocionálnu zúčastnenosť akú som očakával a akú som cítil pri čítaní..Omar Sharif aj Julie Christie síce hrajú dobre a oduševnene, ale sem tam ma nepríjemne vyrušili nechtiac smiešne teatrálne prvky v ich herectve [ toto bolo zrejme typické pre herecký prejav tej doby, ale zas napríklad Rod Steiger v úlohe Komorovského alebo Klaus Kinski ako "zločinec intelektuál" hrali po celý čas výborne a presvedčivo ], ešteže obaja disponujú takou obrovskou prirodzenou charizmou.. To, čím ma film najviac príjemne prekvapil a vďaka čomu si ho rád pozriem znova, je perfektné zachytenie atmosféry prírody a Jurijovej fascinácie a očarením ňou.. Obrazy slnka presvitajúceho pomedzi stromy v lese, kvety v jarnej záhrade či na okne namaľované mrazom, šíre a nekonečné zasnežené tundry, to všetko v knihe napĺňa Jurijov zrak a poetickú dušu obdivom a radosťou a presne tento efekt, za výdatnej asistencie čarokrásneho hudobného doprovodu, sa podarilo Leanovi docieliť aj na celuloide..Až som z toho mal zimomriavky. ()

IXOXI 

všechny recenze uživatele

Pomalu plynoucí milostný příběh jak z románu 1984 není po většinu času, hlavně ze začátku nosným motivem tak jako život před a po revoluci v Rusku a hlavně vynikající popis lidských charakterů a jejich chování. Navzdory zobrazovanému se jedná o poměrně klidný film, který je přes svoji délku občas vyprávěn zkratkovitě, což zcela jistě zvedá celkovou úroveň díla. Hodně mě překvapila hudba, kterou bych přisoudil spíše jižnějším evropským krajinám, než tvrdé ruské zimě, ale pomáhala navodit jakoby melancholickou náladu a tlumila prudké momenty a zvraty. ()

mi-ib 

všechny recenze uživatele

Té délky jsem se bál. Je asi nejzásadnějším mínusem tohoto filmu. Ale přesto na mě snímek celkem značně zapůsobil. Pro mě se jednalo o možná první větší střet s tématem revoluce v Rusku na začátku 20. století. I v tomto příběhu se ukazuje, že žádná světová událost není pro všechny stejně spravedlivá. Režisér Lean byl ve své době zřejmě génius. Není těžké natočit tříhodinový snímek, ale o to obtížnější je udržet moji pozornost. A Leanovi se to povedlo. ()

Adiemus 

všechny recenze uživatele

Vedle Bídníků 20. století další tříhodinový film, u který udržoval mou pozornost až do konce, i když pravda, poslední scény byly trochu slabší. A popravdě mě naprosto nezajímal trojúhelník Lara-Živago-Toňa - to, co mě dostalo do kolen, bylo vylíčení poměrů v tehdejším Rusku; vůbec mi nepřišlo, že se film točil jinde. Scény ve vlaku jako by předznamenávaly transporty do koncentráků; jenom poněkud směšně působila nadávka "patolízal" v podání Klause Kinského: že by se anarchisté vyjadřovali takhle eufemisticky? ()

waska 

všechny recenze uživatele

Úžasný film, úžasná režie, úžasný příběh na pozadí Ruské revoluce. Omar Shariff i Julie Christie ( má snad ty nejkrásnější oči na světě ) ve svých životných rolích.. ()

Související novinky

Omar Sharif 1932 – 2015

Omar Sharif 1932 – 2015

11.07.2015

Ve věku 83 let nás dnes opustil egyptský herec Omar Sharif. Charismatická legenda zemřela na infarkt v nemocnici v Káhiře a zanechala po sobě nejen syna Tareka, ale také šedesátiletou kariéru… (více)

Navštivte Noc v Hollywoodu

Navštivte Noc v Hollywoodu

02.09.2008

A nemusíte daleko. Stačí v sobotu 6. září ve 20 hodin zavítat do Dvořákovy síně pražského Rudolfina. Tam se totiž koná slavnostní koncert filmové hudby A Night in Hollywood. Pod moderátorským vedením… (více)

Seminář 70mm filmů

Seminář 70mm filmů

14.03.2007

Do Krnova na ne-anamorfní 2,2:1! Druhý ročník unikátní filmové akce Seminář 70mm filmů proběhne ve dnech 16.-18. března v krnovském kině Mír. Promítnuto bude 13 snímků a témata referátů se budou… (více)

Reklama

Reklama