Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jiří TarantíkHudba:
Vlastimil HálaHrají:
Lubomír Lipský st., Jiřina Bohdalová, Iva Janžurová, Marie Rosůlková, František Filipovský, Jan Libíček, Josef Hlinomaz, Karel Effa, Lubomír Kostelka (více)Obsahy(2)
Učitel Georg Camel ze Springtownu marně usiluje nejen o pozornost žáků k veršům Shakespeara, ale také o pozornost šéfredaktora místního časopisu k básním, které píše. Rád by upoutal i redaktorku společenské rubriky Sabrinu. Vše se změní, když u dveří do bytu najde mrtvolu doktora Portera, otráveného lupiči kvůli šeku na milion dolarů. Nechápající učitel se nečekaně ocitá uprostřed bláznivého boje o peníze, který svádějí gangsterská banda ze San Boniga, v čele s Josém Antoniem a michiganská banda, kterou vede mladá Kate Draixová. Obě jsou přesvědčeny, že George má šek a snaží se ho získat. Obě za něj zaplatí kauci, když ho policejní komisař Brooks zatkne a obviní z vraždy. Muž je sice na svobodě, jeho trable však teprve začínají. V domě, ve kterém bydlí, se totiž ubytují členové obou gangů. Učitel si zatím užívá nečekanou popularitu vraha. Všichni ho znají, někteří se ho bojí, někteří si ho začali vážit a Sabrina, která ho dosud přehlížela, je jím okouzlena. Jenže praktiky padouchů jsou značně nevybíravé, a tak téměř kdykoli otevře dveře, vypadne z nich nějaká mrtvola. Do městečka se mezitím sjíždějí policejní posily a zabijáci. Ti se postarají o dostatek mrtvol, které mohou být připsány na vrub nic netušícího učitele. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (496)
Na začátku normalizačního období přichází mistr Lipský s komiksovým příběhem odněkud z Bonzanie ze Států. Už tento lehký paradox dává filmu jedinečnost, kterou nelze hledat nikde jinde. Pohled na "válku" gangů podle Lipského a Macourka, je s pomocí geniálního kreslíře Jana Saudka a s nutnou dávkou zamotanosti, dotažen do dokonalého konce. Nádech americké společnosti s bary, reklamami, neobvyklou školou, basketbalem, anglickými jmény a lehkými děvami. Přidáme do toho nezapomenutelné hlášky, pro tvůrce typickou nadsázku a dokonalou plejádu herců, kterým vévodí Iva Janžurová. Oldřich Lipský zobrazoval příběhy z cizích krajin, ovšem pěkně na český způsob, tohle je jeden z nich. ()
Pro parodie Oldřicha Lipského jsem měl vždycky slabost a dnes jsem si potvrdil, že u mě k žádné změně názoru nedošlo. Mám hodně rád americké filmy z prostředí organizovaného zločinu, takže když si z nich někdo dokáže udělat legraci takhle kvalitním způsobem, těžko můžu být zklamaný. Kája Saudek se navíc postaral o jednu z nejdramatičtějších automobilových honiček v dějinách filmu a já jsem se výborně bavil. ()
U nás v Bonzánii...ručník končí, mýdlo končí. Fascinuje mě, jak u nás zapovězený comics ( dobře, konec 60.let a začátek 70. byly volnější, ale i tak) pronikl do několika vynikajících českých parodií-komedií. Současné ubohé pokusy o českou komedii jsou jen vzdálenými výkřiky a stíny. Citace ze Čtyř vražd by vydaly na řádný seznam, jedna perla za druhou. Závěrečný garážový masakr s gejzíry krve je brilantní! A Iva Janžurová se svojí kapelou je nejspíše první českou punkovou zpěvačkou - ten song stojí za pozorný poslech, o hudebních kreacích během produkce nemluvě. ()
Macourek a jeho krváky s povolenou dávkou čuňačinek. Po Vdově a Einsteinovi sestupuji ještě o patro níž, ke Čtyřem vraždám. Ukrutná třeskutost. V nějakých patnácti letech mě to ohromně bavilo („Dej fem ten fek!“), dnes mohu jen podepsat, co píše Amirgal. Patlanina i ve srovnání s jinými soudobými macourkovštinami. „Reálie“ jsou sice stejně čupr jako v nejlepších Lipského parodiích, komiksový Kája Saudek se k tomu snad tématicky hodí, ale dohromady to moc nešlo, o reklamních vsuvkách nemluvě. Dějová logika k pláči, parodičnost na úrovni Teletele (tedy taková, která si vystačí s ukazováním přehnaných typikálií), zuby spadnuté do polévky, hlasitě pérující nože v zádech, zoufalí školáci. Nutno srovnat se starším Kdo chce zabít Jessii (Macourek+Vorlíček): zatímco tam se v „reálném“ světě objevují zhmotnělé komiksové postavy, tady je zřetelný pokus o transformování reality do komiksu, tedy o zfilmovaný komiksový formát jako takový (čímž nemyslím saudkovské náhražky scén, které by byly moc drahé, ale bezprostřednost všech akcí a událostí – výjevů). Janžurová coby mistr převleků není vůbec špatná, bestie Bublina L.L. docela sedí, hoši z Michaga i ze San Boniga rovněž. Postavy jsou vůbec velmi dobře obsazeny (jen tu Bohdalku jsem tady nikdy moc nepochopil), krutými hláškami se nešetří a Zázvorková coby barová kurva je prostě unikát. Trvalou hodnotu má však jen písňová složka, totiž Eva Olmerová s Koptovým textem „městem táhne sex“, jakož i nová vlna z Newyorteku – to můžu. ()
Táto komédia rozhodne nezostarla. Aj keď v niektorých momentoch môže pôsobiť neohrabane, parodický tón je všadeprítomný a nepoľavuje až do samotného konca. Boli časy, boli komédie. Dnes by to bola zrejme záplava CGI trikov, podradných hereckých výkonov dnes samozvaných ,,celebrít´´ a lacného, dnes tak preferovaného, akože humoru. Vtedy stačili kresby Káju Saudka, majstrovstvo komediálnych hercov typu, Bohdalová, Lipský, Janžurová, či Filipovský a krčmových, nekorektných hlášok. ()
Galerie (17)
Zajímavosti (19)
- Miloš Macourek bol v dobe písania scenára pomerne blízkym priateľom Káji Saudka. Mal komiksy rád a bol so spoluprácou so Saudkom spokojný, preto počas písania scenára pre nový film s výtvarníkovou účasťou priamo počítal. V propagačných materiáloch film charakterizovali ako "komixo komediu". Film bol vymyslený ako žánrový experiment s vizuálne nezvyklou formou. (Raccoon.city)
- Když se Oldřich Lipský s Milošem Macourkem pustili do psaní scénáře podle detektivky jugoslávského spisovatele Nenada Brixyho "Mrtvým vstup zakázán", pomýšleli na komedii. Že jim z toho ale vyleze taková parodie, sotva tušili. Očití svědkové tvrdí, že Brixy byl po pražské premiéře šokován až rozladěn. Z románu toho ve filmu příliš nezbylo. Když ale viděl divácký ohlas, uznal, že film je dobrý. (alonsanfan)
- Režisér Oldřich Lipský chcel do hlavnej úlohy obsadiť pôvodne Radka Brzobohatého, ale keď sa dozvedel, že dvojica Jiřina Bohdalová - Radek Brzobohatý bude v rovnakom roku natáčať ešte filmy Pěnička a Paraplíčko a Ucho, rozhodol sa staviť na svojho brata Lubomíra Lipského. (Raccoon.city)
Reklama