poster

Studená válka

  • Polsko

    Zimna wojna

  • anglický

    Cold War

  • Slovensko

    Studená vojna

Drama / Romantický

Polsko / Francie / Velká Británie, 2018, 89 min

Komentáře uživatelů k filmu (18)

  • POMO
    ***

    Rádoby artové melodrama, ve kterém ústřední duo opakovaně a DOBROVOLNĚ volí jiné životní cesty než být spolu, aby to pak mohli olitovat. A jen se tak v průběhu let občas potkávají, aby se jeden druhého zeptali, jak jsou na tom. Navíc film bez emocí, který snad NECHCE abyste jejich lásku prožili a NEPOTŘEBUJE abyste pochopili ta jejich všechna rozhodnutí. Melodrama o dvojici stejně černobílé, jako je jeho hezká obrazová 4:3 kompozice. Za ní třetí hvězda. Studený film. [Cannes](12.5.2018)

  • Matty
    ****

    Polské lidové písničky nikdy nebyly tak sexy. Kromě nich mě Pawlikovského baladický průřez dějinami hudby a Evropy uhranul silně kontrastní černobílou kamerou a vysoce ekonomickým vyprávěním s ostrými střihy, náhlými skoky v čase a množstvím významů sdělovaných bez slovního dovysvětlování mizanscénou, díky čemuž může film za necelých devadesát minut pokrýt nějakých patnáct let historie. Atmosféra přitom zůstává konzistentní, mění se hudební styl a míra frustrace hrdinů, kteří stále nemají to, po čem touží. Zjevně jde o snímek okouzlený poválečnou evropskou kinematografií (což se vedle akademického formátu projevuje také množstvím zastoupených evropských zemí a jazyků) - nikoliv jenom muzikály sovětského typu jako Zítra se bude tančit všude, vůči nimž se kriticky vymezuje -, ke které má mnohdy blíže než k realitě. Zároveň jsou to ale právě dobové politické represe, jimiž museli nepohodlní umělci v komunistických zemích čelit, jež komplikují zápletku a oddělují milence od sebe. Velké zjednodušení sociopolitických souvislostí, psychologická plochost charakterů a výrazná stylizace sice dobře slouží nadčasovému fatalistickému příběhu nenaplnitelné lásky (u kterého tolik nevadí, že namísto plnokrevných hrdinů sledujeme pouze určité (arche)typy), ale jako výpověď o určité době a lidech určité doby, kterou chce být též, Studená válka ze stejného důvodu selhává. Jestli ale chcete vidět velmi vstřícný art, který divákům nestaví do cesty moc překážek, nic lepšího v kinech zřejmě jen tak neuvidíte. 75%(10.7.2018)

  • Enšpígl
    *****

    A zatímco my do nekonečna vzpomínáme na "zlatá šedesátá" a velebíme Miloše Formana, Poláci si dávno vychovali další generaci nástupců svých kinematografických ikon. Studená válka je režisérský balzám, pro každýho kdo chce vnímat silný příběh lásky plný kotrmelců s perfektně drsně poetickým zakončením. Film má vždy nedovyprávěnou scénu, která se dokončí až v další scéně, ono to může působit zmatečně, ale ve filmu to má dobrou návaznost a vtahuje diváka do příběhu. Šetří se dialogy, ale vyprávění kamerou jede na plný plyn. Scény z baru budu mít v hlavě dlouho, bohémskost a touha po svobodě versus osudová láska. Je vyslovená radost sledovat tenhle film na plátně a užívat si mistrovské režie, kvalitních hereckých výkonů hlavních představitelů a skvělé hudební složky filmu. Hodnocení to tady má všelijaký, ale pro mě je tohle dlouho neviděná filmová dokonalost.(11.7.2018)

  • Rimsy
    ****

    Formálně na vysoké úrovni, Pawlikowski v tomhle ohledu bezesporu umí. Na příběhové úrovni se musí divák smířit s tím, že vyprávění je leckdy zkratkovité a reálie režimu či životních procesů jsou odstaveny na vedlejší kolej; podřízeny ústřední melodramatické lince o věčné lásce navzdory okolnostem a především politické zvůli. To chtěl podle všeho Pawlikowski sdělit, jelikož za tímto cílem si nekompromisně jde, logika příběhu ho tolik nezajímá. Poetiku snímek však má a na metaúrovni komentuje proměnlivé vlny studené vlny napříč dekádami. Není to prvoplánová romance, nýbrž funkční snímek o složitosti vztahů. Dobrá práce, ale pro mě úplná špička ne.(3.7.2018)

  • Slarque
    ***

    Tohle se asi mělo jmenovat Studená láska. Vizuálně je to opět parádní, i ta hudba se mi nakonec líbila, ale na příběhu autorovi zřejmě moc nezáleželo. Léta se v klidu potkávali na Východě i na Západě, až přišel čas na závěrečné titulky (70%).(9.7.2018)

  • J.Connor
    ****

    Audiovizuální lahoda, kde je problematické frázování příběhu, nebo jak to nazvat. Napřed jsem si zvolenou formu odmlk a nárazových výpadů do života hrdinů vyloženě užíval, nicméně po projekci mi začlo docházet, že emoční mělkost, kterou ve mě film i přes silně dramatický příběh zanechal, je způsobena právě tím, že nemáme čas se s hrdiny aspoň chvíli identifikovat, poznat je samotné, i jejich motivace. S ohledem na to, že film ve mě zůstává i dva dny po shlédnutí, je to ale, ať již chtěná či nikoli, rafinovaná taktika, kdy člověku dochází až zpětně, "co vlastně s hrdiny prožil". Lze si samozřejmě postesknout, proč tak sebevědomá filmařina nevzniká také u nás.(11.7.2018)

  • Filmmaniak
    ***

    Vizuálně Pawlikowski exceluje ještě víc než v oscarové Idě, po níž si zopakoval černobílý obraz i poměr stran, a přinejmenším v první půlhodině jeho snímek dokáže učarovat dravou a dynamickou režií i příběhem lidového pěvecko-tanečního sboru, který se musí podvolovat přáním režimu. Na něj navazující hlavní dějová rovina, melodrama o dvou nesympatických hlavních hrdinech, kteří by hrozně moc chtěli být spolu, ale dělají přitom všechno proto, aby spolu být nemohli, se však omrzí rychleji než dokolečka omílaný popěvek ojojoj.(3.7.2018)

  • kajas
    **

    S předchozí tvorbou (zejména oscarovou "Idou") Pawlikovskeho a jeho tvůrčími postupy jsem dopředu obeznámena nebyla a byla jsem zvědavá na - podle oficiální synopse - "milostný epos, příběh osudové lásky atd.". Bohužel se ale v tomto případě jedná o lásku mezi postavami, které se v průběhu patnácti let scházejí a (z nepochopitelných důvodů) zase rozcházejí, svým jednáním mi nijak nepřirostly k srdci, a nevyhnutelný závěr, který měl podtrhnout jejich neschopnost navázat spolu plnohodnotný vztah, jsem tak přijala s lhostejností studenou jako název filmu. Vizuálně podmanivé, ale jinak prázdné.(4.7.2018)

  • Streeper
    ***

    KVIFF 2018 - Moc se mi líbila kompozice filmu a zvolení černo-bílé kamery, dodávalo to filmu jisté kouzlo. Začátek se mi moc líbil, hlavní herečka i herec mi byli velmi sympatičtí, ale klidně tam mohlo být více té romantiky, nebo rozvinutí jejich vztahu. Příběh mi přišel až moc strohý a stručný. Žádné emoce, občas nějaké drama, ale čekala jsem od toho daleko více.(4.7.2018)

  • -Dawe-
    ***

    K čemu skvostná filmařina, když je film tak prázdnej a chladnej? Čekal jsem trošku něco jiného. Zajímavé komentáře: "POMO" [KVIFF2018](8.7.2018)

  • Brylin
    ****

    Osudová, životní... Je to zkrátka ona, ta jediná láska, která člověka stravuje, požírá a vrací se jak bumerang, i když ji často chceme odhodit tak daleko jak jen to jde. Pawlikowski po oskarové Idě přichází s dalším formálně vybroušeným snímkem opět v odstínech černé a bílé. Ústřední pár nedokáže být podle anotace ani spolu, ani bez sebe – možná se jen časově neprotínala období, kdy byli připraveni jeden na druhého. Mimo vizuání stránku hraje ve studené válce obou hlavních protagonistů klíčovou roli hudba, ať už polská lidová či džez, a tvoří třetího v milostném trojúhelníku. Toho pokorného a vždy připraveného se přizpůsobit. Pawlikowski připravil prostor i pro skvělé herecké výkony, vyzdvihnu "dvorní" režisérovu herečku Joannu Kulig v roli Zuly. Pěkné čtyři hvězdy a silný zážitek.(4.7.2018)

  • Renfield
    ***

    Režii a kameře není co vytknout, film je profesionálně a poutavě natočen, navíc kontrastní černobílá a formát k jeho příběhu nesmírně padnou. Co se hudby týče, ta potěšila ještě více, obzvlášť folková část je nádherná a stejně tak všechny kostýmy, ty je právě zde třeba zmínit. Jenže, i když jsem psal, že je film poutavě natočen, příběhově dokonale odpovídá názvu, je velmi studený a zvláštní. Přibližně do Paříže jsem byl spokojen, dál už nikoliv, děj se vlastně neustále opakuje a nudí, osud postav časem přestane zajímat, týká se to dokonce i scény, ve které Wiktor skončí v pracovním táboře. Že by láska byla až tak silná? Učinit takový krok mi přijde nesmírně hloupé a naivní, ale hloupě se zde oba zamilovaní chovají často. Navíc pocit, že tato dvojce spolu nemůže zůstat přetrvává a to i po závěrečné scéně. 60%(16.7.2018)

  • panchovo
    *****

    skvostna filmarina, chirurgicky presna. jeste dal nez Ida. souzneni hudby s obsahem, pribehem a tempem jake tady dlouho nebylo.(13.5.2018)

  • Fifer
    ****

    Čím to, že Poláci točí jeden skvělý film za druhým a Čechům se to nedaří? Nevím. Skvělý film. Když se film týká hudby, je vždy skvělé, podaří-li se režisérovi vybrat píseň, která vystihuje téma filmu. Tady se to podařilo: černé oči proč pláčete / že se potkat nemůžete. Příběh dvou očí, které se nemohou potkat. Vždy stojí něco v cestě, někdy komunismus, někdy exilový kapitalismus. Dva lidé drceni koly mocenských strojů. Zápletkou mi to připomnělo podobně smutný příběh Bez Konce (1985) režiséra Kieślowského. Skvělé lidové písně a tance.(11.7.2018)

  • aspex
    *****

    KVIFF 18 zážitek.(10.7.2018)

  • RoseThrone
    ***

    Studená válka je vcelku dost příznačný název pro tento film. Příjemný příběh,ne zrovna propracovaný do hloubky, vás bere na procházku dvou propletených životů, které se bez sebe neobejdou i když by třeba chtěli. Herci vizuálně vypadají jako že si opravdu byli souzeni, jen ta jejich láska na plátně je jaksi....studená. Tento pocit ještě umocňuje černobílé plátno. Viděno v KVIFF.(8.7.2018)

  • vyhnalek
    ****

    Černobílý polský romantický velkofilm, který se odehrává v 50. letech. Herecké výkony hlavních představitelů táhnou celý příběh až do finále.(11.7.2018)

  • krchopetra
    *****

    Absolútna filmová dokonalosť. Vtipné, smutné, nekľudné, iracionálne a divoké. Poľský film, ktorý pôsobí ako novodobá čiernobiela francúzska klasika. Zamilovala som sa.(1.7.2018)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace