Podfuk (S01E01) (epizoda)

Komedie / Drama

Česko, 2004, 50 min

Předloha:

O. Henry (povídka)

Scénář:

Ivan Hubač
(další profese)
  • Marthos
    *****

    Americký spisovatel a humorista William Sydney Porter (jak znělo skutečné občanské jméno autora s pseudonymem O´Henry) kdysi řekl: "Všichni musíme být neupřímní pokrytci a lháři po všechny dny života, protože jinak by se společenská struktura hned na počátku rozpadla na kousíčky. V přítomnosti druhých musíme lhát, zrovna tak jako nosit šaty. Je to ve prospěch věci." Tento lehce sarkastický citát by mohl velice dobře simulovat podtext jedné z jeho povídek, které jsou charakteristické zejména tím, že podle nepsaných pravidel musí vždy končit novinami vyžádaným happyendem. Zpočátku předvídatelný závěr o podvodnících podvedených podvodnicí se nekoná a právě v tom spočívá kouzlo celého příběhu. Režisér František Filip, pro nějž tato mikrokomedie znamenala de facto rozloučení za bezmála čtyřicetiletou praxí, obsadil do hlavních rolí záruky inteligentního humoru a jak Bohdalová, tak Donutil se Zedníčkem vytvářejí vskutku šťavnaté lidské typy, které doplňuje vedlejší figurka policejního úředníka, noblesně ztvárněného Josefem Somrem. Jak praví jedno z přísloví - co je malé, to je hezké a tato epizoda z volného cyklu výstižně nazvaných maličkostí jej naplňuje beze zbytku.(26.7.2010)

  • Deimos
    ***

    TV/// Obsazení 6/10 Děj 5/10 Hudba 5/10 Prostředí 4/10/// +dobře zahrané, netradiční příběh na české poměry -málo zábavné, popravdě kulisy ve mě "divokej západ" nevyvolali, rovněž "ostřílení" herci mi tentokrát dvakrát nevoněli (především Bohdalová)/// Slabší, jak prostředím (i když snahu můžeme ocenit), tak i dějem, který tentokrát nebyl tak zábavný, jak jsem u podobných středometrážních filmu zvyklí./// Celkem 50%///(27.7.2010)

  • vypravěč
    **

    Setrvačně sehraný a ekonomicky (jinak řečeno: nevelkoryse) odvyprávěný příběh na maloměstský nedělní večer zatměný nastávajícím pracovním týdnem geniálně naplňuje svou prostředečností prázdnotu právě odžitého víkendu. Tak veřejnoprávní televize imitovala v čase hroutící se kultury, kdy se ještě dalo něco změnit, ale nikdo o to nestál ve víře v blízkou potopu a včasnou lítost, bdělost filmové kultury, otevřené televizní divákům, tristnímu poddruhu zdejších občanů. Spoleh v předlohu nahrazuje veškerou ostatní píli: herce nahrazují rekvizity a (nezvládnutá) intonace, prostor je snímán, protože jeho nepřítomnost by vyšla dráž a O’Henryho předloha je dostatečně klasická i apolitická nato, aby nikoho nedráždila a nevyvolala zbytečné internetové diskuse: čili prázdnota pro prázdné lidi, kteří nevědí, kam klesají. Douška k morfologii pro ty, kteří stihli shlédnout tuto marnost, než zcela oslepla: vesměs skvělé herce, spoléhající se zde na osvojené stereotypní znaky, by zde spolehlivě nahradily neuměle animované postavičky – a ty krásně animované by je snadno předčily, papírmaš prostředí bije do očí tak, že nezbývá než odvrátit se a myslet na cokoliv jiného, a jazyk trouchniví příliš pročištěn nevhodnými ředidly. K pláči.(24.12.2017)

  • genetique
    ***

    Ani mi tak nevadilo televízne spracovanie, s tým sa vo filme popasovali elegantne a s nadhľadom. Horšie to už bolo so samotným spracovaním nápadu a deja celkového. Herci veľa priestoru nedostal, no napriek tomu si svoje role vychutnali. Proste mi to celé prišlo ako milá ničím výnimočná jednohubka. 65%.(7.7.2007)

  • Yardie
    **

    50%. Todle musí být dobré jako divadelní hra. Nicméně TV zpracování se mi nějak extra nezamlouvalo - příliš málo vtipu, celé mi to připadalo jakoby odfláknuté - hlavně to natočit. Na to, že to mělo 50 minut to bylo celkem o ničem a nic podstatného se nedělo. Možná by tomu prospěla delší stopáž, pořádné vykreslení postav a důkladnější práce při natáčení. Takhle to bylo v podstatě o ničem a tedy ani závěrečná pointa tak nevynikla, jak asi měla. Howgh!(27.7.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace