poster

Mulholland Drive

  • Francie

    Mulholland Drive

  • USA

    Mulholland Drive

  • USA

    Mulholland Dr.

  • Slovensko

    Mulholland Drive

  • Kanada

    Mulholland Drive

  • Nový Zéland

    Mulholland Drive

  • Austrálie

    Mulholland Drive

  • Velká Británie

    Mulholland Drive

Drama / Thriller / Mysteriózní / Romantický

Francie / USA, 2001, 147 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • zputnik
    *****

    Podobnost mezi městečkem Twin Peaks a velkoměstem Los Angeles se na první pohled zdá minimální. Avšak při důkladnějším prozkoumání člověk (divák) zjisťuje, že v obou těchto městech "tepe" něco velmi neklidného. Obě dvě města (a v nich žijící osoby) řeší totiž podobný problém, a to, že věci na povrchu vypadají úplně jinak, než pod povrchem. Pokud je Los Angeles "městem snů", pak ještě nikde není řečeno (či napsáno), že tímto snem nemůže být úděsná noční můra. A právě na tuto odvrácenou tvář "města snů" David Lynch ve svém jedinečném snímku MULHOLLAND DRIVE poukazuje. Rozepisovat se příliš o samotném ději by bylo - vzhledem k mnohoznačnosti a značně silné subjektivní interpretaci - zbytečné. To, co se však celým snímkem silně prolíná je jakýsi Lynchův zneklidněný a kritický pohled na zákulisí velkého hollywoodského byznysu, v němž je (občas/někdy/často/neustále - nehodící škrtněte) tak těžké mít a prosadit si svůj vlastní názor. David Lynch se i v tomto snímku zaměřuje na rozličné rozpolcenosti v osobnosti a na psychické a sociální anomálie. Scéna s podáváním kávy je pro toto více než silným příkladem (vybíravé a distingované chování při kávovém rituálu v kontrastu s celkově asociálním chováním). Tento moment je možné vypozorovat i v jiných Lynchových opusech (například: LOST HIGHWAY obsahuje prapodivnou scénu jakési sociální vyšinutosti - viz "vysvětlování" toho, kolik obětí ročně přináší nepřiměřená jízda automobilem). U snímku MULHOLLAND DRIVE si nesmírně cením jedné věci: může se sice žánrově přiřadit k dramatu, hororu či mysterióznímu nebo romantickému filmu, ale především jde o naprosto geniálně propracovaný psychologický film. Ba co více: David Lynch nabízí divákovi jedinečnou možnost stát se na chvíli psychologem/psychoanalytikem. Divákovi je předložen stejný pracovní materiál, tj. sny + pár dalších náznaků. A je jen a jen na něm, nakolik přiměřeně a správně tyto indicie rozklíčuje a interpretuje. Stranou samozřejmě nemůže zůstat ani poznámka o excelentních hereckých výkonech, bezchybná práce s kamerou, výborná hudba a přímo parádní zvuk (nervní vrnění, bzučení atd.). Shrnuto a podtrženo: David Lynch sice tentokrát nepředkládá zběsilou jízdu jako tomu bylo v případě LOST HIGHWAY, ale přesto se jedná o jedinečný a výborný opus. MULHOLLAND DRIVE je čistá a perfektní filmařská práce a neskutečně silný filmový zážitek. Poznámka: Věta "This is the girl!", se nesmazatelně vryla do mé mysli. Považuji ji za jednu z nejsugestivnějších vět, které jsem kdy ve filmu slyšel.(3.11.2003)

  • Kulmon
    *****

    Skvělý počin Davida Lynche. Dvě a půl hodiny utečou jako nic, protože příběh je strhující od první minuty. V závěrečné půlhodině se vše otočí o 360 stupňů a člověk vůbec neví na čem je, ... já jen čekám, že se v posledním záběru dozvím jak to vlastně bylo. A nedočkal jsem se. Přestože film vlastně vůbec nechápu, zasluhuje absolutorium a to nejen za herecký výkon krásné Naomi Watts. Je s podivem, že nebyla nominována na Oscara! Zajímavosti: Původně byl nafilmován v roce 1999 s rozpočtem 8 milionů dolarů pro televizi. Nové scény byly natočeny o rok později s rozpočtem 7 milionů dolarů, které poskytl francouzské Studio Canal k zamotání otevřeného konce, který zůstal neukončený tak, aby mohla následovat televizní řada. *** Limuzína, která přepravuje Ritu / Camillu Rhodes má poznávací značku 2GAT123. Stejná kalifornská značka se objevila také ve filmech Policajt z Beverly Hills 2 (1987), Příběh z Los Angeles (1991), Traffic - nadvláda gangů (2000), seriálu Two and a Half Men, S.W.A.T. - Jednotka rychlého nasazení (2003), Go (1999) a Šílená / Krásný (2001). *** Když Rita a Betty jdou do bytu Sierra Bonita, jméno vedle je L. J. DeRosa, což je členka uměleckého oddělení na filmu Laura J. DeRosa. *** Vetty tvrdí, že pochází z Deep River v Ontariu. To je jméno bytů v Lynchově filmu Modrý samet (1986). *** Naomi Watts, Melissa George a Elizabeth Lackey se setkaly již v australském seriálu Home and Away (1988). *** Film je dedikován Jennifer Syme, mladé herečce, jejíž příběh je překvapivě podobný s postavou Betty, ve skutečnosti zemřela, když byla valná většina filmu již natočena. *** Angelo Badalamenti, který skládal hudbu k filmu, se objeví na začátku filmu, jako úředník popíjející espreso. *** Na silnici, kde Laura Harring zkoušela svou roli Camilly / Rity, skutečně měla malou dopravní nehodu. *** Francouzský časopis Les Cahiers du cinéma zařadil film mezi deset nejlepších filmů roku 2001. *** Když Adam Kesher rozbije golfovou holí čelní sklo producentova automobilu, jedná se o narážku na stejný incident, který se stal v roce 1994 Jacku Nicholsonovi. Ten má od té doby přezdívku "Mulholland Man". *** Během scény v dobytčí ohradě nemá pasák krav žádné obočí, které bylo bráno jako rušivé zjevení. *** Pro Ann Miller to byl poslední film v životě. *** Film je pečlivě rozebrán v této bakalářské práci: http://is.muni.cz/th/109824/ff_b/bakalarka-KOMPLET.pdf(8.5.2009)

  • Gilmour93
    *****

    Klíčem k mlhavému pochopení Lynchova Mulholland Drive je tradičně snění. Odporná realita v bolestné konfrontaci s krásným snem, který není stejně jako děj filmu důležité doslovně pochopit, ale prožít.. Mysteriózní, temné, hypnotizující dílo a že to hlava mazací nebere není důvodem k hanobení, proto volte raději Silencio.. Naomi Watts poklekl filmový svět k nohám při "vysněné“ herecké zkoušce s Chadem Everettem. „This is the girl!“(16.1.2009)

  • Djkoma
    *****

    David Lynch se vrací jedním ze svých nejsilnějších snímků na filmové plátno. Svou snahu o navázání na seriálové kvality Twin peaks by rozhodně uspěl, ale díky producentům byl nucený svůj seriál o "snech a iluzích Hollywoodu" přestříhat na jeden film a chvílemi je to možná znát, avšak ani na okamžik atmosféra nepovoluje a nedokážete se dostat ze spárů toho mysteriózního klenotu doby. Herecké osobnosti ať známé či neznámé jsou v režii Lynche úchvatnými postavami, které divák sleduje bez jediného pohybu svého křehkého těla. Jako divák bych měl poděkovat za objevení Naomi Watts, která je úchvatná a hraje jako nikdy(ani předtím ani potom:)). Vše je uhrančivé, pohlcující a maximálně tajemné, takže i temné rohy kinosálu musí závidět Lynchův nekonečný talent na vytváření neskutečných, ale dech beroucích scén.(19.6.2004)

  • H34D
    ****

    Je dost možné, že žádný jiný film ve mě ještě nevyvolal tak smíšené pocity. Zatímco první hodina a půl byla docela zklamáním, protože kromě nechtěné, komické vraždy přes zeď to byla trochu nuda, tak další hodina, počínaje skvělou lesbickou scénou konečně otevřela mé testosteronové oči dokořán a ponechala je bez mrknutí snad až do závěrečných titulků. Pocit lehké nechápavosti, chytání se zlomků reality a minimálních souvislostí jsem si maximálně užil, byla to typicky Lynchovská, vtahující, atmosferická "jízda". A navrch scéna v divadle byla dokonalá. Jenže teď babo raď, jaké celkové hodnocení zvolit? ... Baba poradila - 8/10(25.2.2008)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace