Režie:
Josef MachKamera:
Josef StřechaHudba:
Luboš FišerHrají:
Jiří Sovák, Radoslav Brzobohatý, Jaromír Hanzlík, Květa Fialová, Bohumil Šmída, Daniela Kolářová, Josef Bláha, Josef Langmiler, Jaroslav Moučka (více)Obsahy(1)
Z pražského Hlavního nádraží vyjíždí na Moravu běžný rychlík, ovšem tentokrát se zvláštní zásilkou, kterou v poštovním voze hlídá stráž Veřejné bezpečnosti pod velením poručíka Lenka (R. Brzobohatý). Zásilku tvoří zbrusu nové bankovky, určené do oběhu. Během cesty však dojde na krátkém úseku trati ke dvěma tragickým událostem. Na 196. kilometru je zavražděna mladá žena, o pět kilometrů dál dojde k explozi poštovního vagonu. Případu se ujímá major Kalaš (J. Sovák) s mladým spolupracovníkem Karlíčkem (J. Hanzlík). Prvním podezřelým je právě poručík Lenk, který výbuch jako jediný z ostrahy přežil. Ovšem záhy se ukáže, že Lenk zůstal naživu jen díky tomu, že jej skutečný pachatel omráčil, a že stopy k rozuzlení záhady vedou zpět do Prahy… Tento film ze série o majoru Kalašovi jako jediný nenatočil režisér Petr Schulhoff, jenž stál za filmy Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969) a Diagnóza smrti (1979) nýbrž Josef Mach. V tomto filmu si hlavní roli taktéž nezopakoval Rudolf Hrušínský, jako ve zbývajících, ale Jiří Sovák. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (200)
Černobílý kabátek spolu se sugestivní kamerou dodávají příběhu zvláštní dobové kouzlo i ležérní styl - a ruku v ruce s nadstandardní zápletkou vyvolávají odpovídající atmosféru. Nicméně ... jen tak na okraj: Jiří Sovák je O.K., o tom žádná, ovšem zárovn musím konstatovat, že Rudolfu Hrušínskému postava majora Kalaše sluší o poznání víc ("Strach" - 1963, "Vrah skrývá tvář" - 1966, "Po stopách krve" - 1969 a "Diagnóza smrti" - 1979). ()
"Úkol zní: Uděláte přesný soupis všech šroubů velikosti půlcoule." Vážný major Kalaš změnil tvář, proměnil se ve velkýho srandistu, hýřil sarkasmem a dokonce svýho bývalýho kolegu npor. Vargu (Vrah skrývá tvář) oslovoval por. Lenku. To jen jako, že jsem si všiml. Jinak mě hodně zaujal Kalašův sarkasmus, ponižování ppor. Karlíčka či účesy obou dam. A tradičně jsem se poučil - nejdůležitější na práci v terénu je nenastydnout a VB musí zabránit tomu, aby slečny spaly nahý. Provedu! ()
Vcelku banální zápletka je tady překvapivě slušně rozvedena a "zašmodrchána". Sovák sice není možná tak dobrý Kalaš jako Hrušínský, ale s případem se potýká dobře, i díky Hanzlíkovi (ten mi trochu připadal jako Radar z MASH, taky všechno udělal ještě dříve, než mu Kalaš řekl :) ). Vyústění příběhu sice asi překvapí jen opravdové naivky, ale zase tak průhledné to od počátku není. Snímek staví (kromě hereckých výkonů) na postupném budování atmosféry a pomalém odhalování pravdy kousek po kousku, ale místy se objevuje i náznak humoru (viz Tosimem uvedená citace). ()
Stale vyborny kriminalni film. Osobne se mi ale v roli majora Kalase libil Hrusinsky vice. Sovak je sice plny trefnych a vtipnych hlasek, trosku tim ale rozmnelnuje atmosferu. Hanzlik se ujal sve role velice dobre, mam vsak pocit, ze takovych postav-mladych zelenacu je v detektivnich filmech prehrsel. ()
Narozdíl od pana Hrušínského pojal J. Sovák svého majora Kalaše jako celkem rázného a živého muže nešetřícího stručnými, ale výstižnými poznámkami a hláškami s nádechem peprného, jízlivého, suchého humoru. A imho se mu to moc povedlo. Nemá cenu srovnávat, který Kalaš (Hrušínský x Sovák) je "lepší" - jsou prostě jiní, ale oba povedení. Je spíše na divákovi, která poloha mu víc "sedne", než že by snad oba pánové tu svou (polohu) neztvárnili dobře... Sovákovi zdatně sekunduje mladý kriminalistický kolega v sympatickém podání J. Hanzlíka a nemalým kladem celé detektivky (jež se ve filmové adaptaci od původní literární předlohy skutečně liší) je to, že dobový socialismus z ní vykukuje jen (tak) málo (jak je nezbytně nutné). Zkrátka natočilo se za socialistické éry mnoho mnohem víc době poplatných filmů, zde je nutné zlo redukováno na dobře únosnou mez. Takže s klidným svědomím prohlásím, že je to jedna z těch lepších detektivek, co se u nás kdy natočily, a do zlatého fondu nejspíš patří. ()
Galerie (17)
Zajímavosti (26)
- Ačkoliv vznik filmu spadá do období tuhé normalizace, jak Karlíček, tak bezpečnostní referent Jareš oslovují majora Kalaše střídavě "pane majore" a "soudruhu majore". (Robbi)
- Natáčelo se v pražské Ústřední vojenské nemocnici. (Winster)
- Úvodní scéna jedoucí soupravy převážející peníze je složena minimálně ze tři odlišných záběrů na jiné vlaky. Poznáme to především podle lokomotiv - v prvním záběru vidíme typ 477 "Papoušek", záběr při odjezdu z nádraží divákům představuje lokomotivu 498 "Albatros" a při jízdě po trati defiluje nejčastěji typ 475. Pozorní diváci si také všimnou různého počtu vagónů a v některých záběrech na vlak docela chybí poštovní vůz. (Robbi)
Reklama