poster

Malé ženy

  • USA

    Little Women

  • Slovensko

    Malé ženy

  • Kanada

    Little Women

  • Nový Zéland

    Little Women

  • Velká Británie

    Little Women

  • Austrálie

    Little Women

Drama / Romantický

USA, 2019, 135 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • filmfanouch
    ****

    Z Lady Bird jsem nadšený nebyl. A to hodně výrazné. Jakékoliv řeči o přelomovém filmu, který boří hranice feministických filmů a konečně ukazuje sílu girl power mi přišli směšné (letos dokonce dorazil bratříček v podobě Šprtky to chtějí taky), přesto všechno jsem ale musel uznat, že komička a začínající režisérka/scénáristka Greta Gerwig v sobě asi přece jen něco má. Proto jsem hned ze začátku nezlomil hůl nad její chystanou novinku Little Women a to už jenom proto, že podle ohlasů se Gerwig chopila silné knížky, která je dodneška aktuální a bylo tak jen otázka jestli Greta neselže (za mně!) i tady. A pak dorazí první informace o božím castu, fotky, nádherně vypadající trailer a člověk prostě doufá, že to dopadne co nejlíp. A jsem rád, že jsem Malé ženy stihl ještě do konce roku a jde tak u mně o tečku v kinech v tomhle roce a vlastně dekádě. A vůbec bych neřekl, že jsem tu dekádu zakončil žalostně. Malé ženy jsem si totiž opravdu užil. A to opravdu moc! Knihu jsem nečetl a nemůžu tudíž soudit jak moc ideálně Gerwig tuhle knihu adaptovala, očima nezaujatého diváka mi ale teprve až Malé ženy přijdou jako tou ideální ukázkou girl power, síly žen a že teprve právě Malé ženy, které se odehrávají v 19. století se k dnešní genderové situaci vyjadřují celkově lépe než Lady Bird, která byla zasazena do přítomnosti. Ale dost už bylo řečí o tom co Gerwig předvedla posledně a pojďme radši řešit co provedla teď. Malé ženy jsou neskutečně funkční, zábavné a utíkají jedna báseň. Ten film je ve finále strašně feel-good a i když se neobejde bez vážnějších scén a tématik, především jde o film s parádními postavami a ve finále budete mít vlastně těžké si svého favorita vyhrát. Minimálně co se týče čtveřice sester. Osobně bych ve finále nejvíce vypíchl přece jen Florence Pugh, která se předvedla už ve Slunovratu, příští rok se objeví v sólovce Black Widow a vzhledem k tomu, že je opravdu herecky skvělá by se její kariéra měla nadále slibně vyvíjet. Její Amy je zde hodně těžce uchopitelná postava, kterou může člověk mít rád i nenávidět, právě ona je ale ve finále dost možná nejsilnější/nejzajímavější postavou filmu. Saoirse Ronan má po dlouhé době co hrát a téhle šance se chopila. Její Jo je spíše přesným opakem Amy a dá se říct, že vlastně ani ona neví co od života chce. Chce být spisovatelka, uvědomuje si ale, že žije v době kdy nejsou ženy uznávaný tak jak by si i přes své výrazné klady zasloužili. Jo se narodila do špatné éry, protože její houževnatost, odhodlání a jisté názory by spíše zapadali do doby současné. Jo tak ve finále působí jako taková postava, která je opravdu ve špatný čas na špatném místě a dělá jí to zajímavou postavou. A je ve finále strašně lehce sympatická i přes všechna podivná rozhodnutí. Emma Watson také dostává příležitost se herecky vyřadit jako Meg. Meg by chtěla být herečkou, kvůli jejímu chudému statusu ale nemůže. Meg by nejradši jako podobně jako Amy žila v přepychu, narozdíl od Amy by ale nebyla toho schopná za každou cenu a snaží se vyrovnávat s tím, že je sice spoustu lidí, kteří se mají hůř než ona, na druhou stranu je ale zase spousta lidí, kteří se mají lépe. A tohle jí dělá zajímavou postavou. Čtveřici sester uzavírá Beth v podání Elizy Scanlen. A právě ona je z čtveřice sester tou nejméně ctižádostivou a nejskromnější. Stačí jí pouze hraní na klavír a sestry kolem sebe. Beth se na rozdíl od ostatních sester nepouští do konfliktů a je spíše tou, která všechny dává dohromady. A to jí dělá zajímavou postavou. Vím, že tu až moc často používám pojem zajímavá postava. Ale to je u filmu strašně důležitá věc- potřebujeme zajímavé protagonisty aby se s nimi dal vyprávět zajímavý příběh. A už samotná zajímavá čtveřice sester by postačila. Jenže tu jsou poté ještě vedlejší postavy. A i u těch je o co stát! Timothée Chalamet potvrzuje svůj status neskutečně božího, charizmatickýho mladýho herce a jeho Laurie je neskutečný sympaťák. Laura Dern je jako matka čtveřice sester neskutečně fajn a jde o neskutečně dobrosrdečnou postavu co toho sama moc nemá, přesto nemá problém pomoct lidem, kteří jsou na tom ještě přece jen hůř. Bob Odenkirk jako otec se na plátně nezdrží dlouho, přesto jakmile dorazí tak rozzáří tu správnou náladu. Chris Cooper je poté jako Laurieho děd další fajn postavou i když má Cooper vyložený obličej na přesný opak. Hned ze začátku se o jeho dědovi dozvíme nějaké temné věci, vzápětí se ale ukáže, že to je hodný dědeček co si pravděpodobně uvědomil své chyby a snaží se je nějak odčinit. A jakmile se objevil na plátně, měl jsem i přes jeho bručonskou tvář hřejivý pocit. Korunu tomu všemu ale dává až Meryl Streep! Streep, která je v reálu hodně silná feministka zde hraje přesný opak- tetu co svým neteřím rádi aby se co nejlépe vdali, protože aby byla žena bohatá tak se musí dobře vdát a na jakékoliv řeči o nezávislosti od Jojo reaguje hlasitým posměškem. Streep si v téhle roli jí antipsané na tělo krade pro sebe každou scénu a ve finále zamrzí, že ji není víc. I kdyby měl film trvat klidně dalších 10-15 minut navíc. Už jen za 135 minut Malé ženy totiž snadno utečou jako voda už jen díky funkčními paralelnímu vyprávění, které od sebe dělí 7 let (a vizuálně je vždy přehledné pochopit v jaké době právě jsme), které postupně odhaluje tajemství z jedné doby a naopak a funguje to. Zvláště když to celé tak hezky vypadá a s kostýmy a dobovou atmosférou si tu prostě tvůrci vyhráli náramně. Krásně to vypadá, kurevsky dobře to zní (už v úvodní scéně mi bylo jasný, že ten zvuk musel bejt strašnej oser) a krásně to jde kupředu. Otázky o síle genderu tu jinak fungují opravdu parádně a geniální reprezentací girl power je právě Jo v podání Saoirse Ronan. Už v úvodní scéně se ukáže, že tahle holka má pro strach uděláno a i když chce kvůli rodině peníze, nevzdá se kvůli tomu své práce za každou cenu. Tohle je fakt geniální ukázka ženský síly s fajnovovou atmosférou+ geniálním hudebním doprovodem Alexandra Desplata. Nemůžu vlastně vytknout téměř nic krom faktu, že po první parádní třetině začne slabší druhá, která podle mně nefungovala tak moc a šlo to o třídu níž. V závěru se ale film vrací k té parádní první a já vlastně sám nevím proč a jak. Vím jenom, tě jsem si to užil jako naprosto super funkční filmový řemeslo co dokáže dodat dobrej pocit a zároveň člověku dodá nové perspektivy na na to co to vlastně je láska. Na Barbie v režii Grety Gerwig s Margot Robbie v hlavní roli a se scénářem od Noaha Baumbacha se začínám opatrně těšit!(31.12.2019)

  • dr.horrible
    *****

    Keď si to tak zrekapitulujem, z 10 najlepších vecí, čo som videl za rok 2019, Florence Pugh hrala v troch. To dievča je živel a so Saoirse hrajú dva dokonalé protipóly, ktoré si celú show absolútne kradnú pre seba a zatieňujú všetkých ostatných. V porovnaní s filmom z roku 94 je toto o niečo dospelšia verzia, smutnejšia, nemá tú rozprávkovú atmosféru, ako keď je vám päť rokov, zobudíte sa na Štedrý deň a za oknom sneží. A som zato vlastne rád. Ten film bol dokonalý a nepotrebovali sme jeho klon. Gretine spracovanie má vlastnú tvár, má dušu, šlape aj pri takom množstve postáv ako hodinky. A hlavne stojí na dvoch silných charakteroch, nielen na Winone Ryder. Mám ten príbeh rád. A opakujem to už x-tý rok po sebe; so Saoirse na Oscaroch je svet krajší. Merry Christmas World.(9.1.2020)

  • silentname
    ****

    Tak nejako som dúfal, že film stihnem vidieť ešte v roku 2019. No nakoniec som sa k "Little Women" od Grety Gerwig dostal až v januári. A rovnako ako naposledy, aj teraz nám priniesla veľmi dobrý film. Nemyslím si, že tak silný ako naposledy, ale dostatočne dobrý na to, aby som ho mohol oceniť. V prvom rade musím pochváliť obsadenie. Myslím si, že Saoirse Ronan, Emma Watson, Florence Pugh a Eliza Scanlen boli vynikajúca štvorka. Všetky majú charizmu, a pôsobia ako skutočne sestry. Po emocionálnej stránke im verím všetky momentky. Či už keď sú naštvané, zaľúbené alebo aj všetky smutné a bolestivé momentky. Film vyzerá dobre a je cítiť, že to puto, ktoré majú spolu sestry je najdôležitejšie. Aj keď občas môže prísť moment, kedy môže ísť o život. A potom človek čaká, ako jednotlivé momentky reálne dopadnú. Striedanie časov je vo filme občas trošku neprehľadné. Väčšinou som sa dokázal orientovať, no niektoré skoky boli v niektorých momentoch trošku zmätené. Je super, keď sa to rozhodli poňať ako paralely so situáciami, ktoré sú v budúcnosti. No rovnako ako naše štyri hlavné hrdinky mám rád aj všetky ostatné postavy. Reálne sú všetci veľmi zapamätateľní, sympatickí a dostatočne láskaví na to, aby to potiahli. No druhý problém, ktorý musím ešte filmu vytknúť je skutočnosť, že film trvá vyše dvoch hodín a začínate si to hlavne pri konci uvedomovať. Mal som pocit, že film mohol skončiť v poslednej polhodine minimálne trikrát, no jednoducho išiel ďalej a nevedel som, čo vlastne bude nasledovať. A nemôžem povedať, že to čo prišlo by nebolo zaujímavé, no súčasne som mal pocit, že film už mohol skončiť. A taký moment by som nemal mať. Niektoré momentky pôsobili ako úprimnejší vrchol a zakončenie. Ako celok poviem, že film je dobrý a som rád, že som ho videl. Dúfam, že Greta Gerwig bude vo svojej kariére napredovať, no rovnako dúfam, že sa niekedy ešte aj postaví opäť pred kameru. Uvidíme čo budúcnosť prinesie. Hodnotenie: B+(16.1.2020)

  • Tsuki
    *****

    Mnohonásobně zajímavější než příběhy jako Pýcha a předsudek a jemu podobné. Sama jsem byla překvapená, jak moc si mě film získal. Částečně je to nepochybně příběhem samotným, který udává předloha, včetně různorodých a krásně prokreslených charakterů (žádná ze sester není stejná, každá má něco svého), a částečně je to filmovým zpracováním, které mi příslo neotřelé a velmi mi padlo do noty. Zpočátku mě sice trochu mátlo, jak se ve filmu prolínala minulost a budoucnost, ale rychle jsem si přivykla a nakonec musím říct, že byla rozhodně dobrá volba nevyprávět příběh běžným chronologickým způsobem. Mělo to své kouzlo a stejně tak závěr, který se dá chápat dvojznačně i jednoznačně, byl dobře zvládnutý. V neposlední řadě si mě pak získaly herecké výkony v čele se Saoirse Ronan, kterou jsem nikdy až tak nemusela, ale tady mě vysloveně nadchnula. Obsazení bylo celkově dobře vybrané a snad i proto herecké výkony působily velmi přirozeně a maximálně uvěřitelně. K tomuto filmu se ráda opakovaně vrátím. ~(4,5)~(7.1.2020)

  • vyfuk
    ****

    Je zajímavé, že velké množství prvních hodnotících jsou hlavně ženy. Což není nějak překvapující jako spíše škoda. Máme zde nabídnutou literární klasiku v novém filmovém kabátě, který se jednoduše povedl. Proto by byla škoda, pokud by ani mužské pohlaví tomuto nedalo šanci. Jasně, není to James Bond nebo nový Rambo, ale docela si myslím, že tento film zrovna toho posledního účastníka onoho testosteronového výčtu strká toho veledílo do kapsy. Je docela zajímavé, že v dnešní hyperkorektní a superfeministické době vzniká dost věcí, kterou jsou naprosto ubíjející a bolestivých na koukání. Jsem docela rád, že Malé ženy jsou toho hezkou výjimkou. Jednoduše řečeno, hezky odvyprávěný příběh, který občas sice trochu skáče a střih tomu nijak moc nepomáhá, ale i tak se nedá upřít ta nádherná malebnost, která se houpe od postyv k postavě a od menšího příběhu k menšímu příběhu, aby vše hezky zapadlo dohromady. Tomu sekunduje tuna úžasných hereček i herců, kteří svou přítomností i nejednou překvapí. Hezká záležitost tohoto roku, která sice nepředčí mnoho dalších filmů letos, ale je to více než slušný soupeř. Takovýto něžný film by muž nikdy nenatočil.(20.1.2020)

  • - Little Women jsou adaptací proslulého romantického románu „Malé ženy“ (1868), který byl nejznámějším dílem americké spisovatelky L. M. Alcott. Příběh o čtyřech dospívajících sestrách má autobiografické prvky, pojednává o autorčině pozdním dětství. Dílo je opakovaně vydáváno, i v ČR opětovně vychází v různých nakladatelstvích, překladech, verzích i zestručněných vydání. (Sidonka)

  • - Film Malé ženy z roku 2019, zadaptovaný podle románu Louisy May Alcott, je dosud jedenáctou filmovou variací tohoto příběhu a dalším počinem nejen v kinematografii. Bývá i často uváděný na divadelních prknech. Do roku 2019 bylo podle románu „Malé ženy“ zfilmováno 8 celovečerních i televizních filmů a navíc byly vytvořeny i dva TV seriály. První dílo bylo zvěčněné na filmovém pásku dokonce již v roce 1918. (Sidonka)

  • - Původně si ve filmu měla zahrát Emma Stone, od role ale odstoupila kvůli časové vytíženosti a studio ji okamžitě nahradilo Emmou Watson. (hansel97)