poster

Polární expres

  • USA

    The Polar Express

  • Slovensko

    Polárny expres

Animovaný / Dobrodružný / Rodinný / Fantasy

USA, 2004, 100 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Allien.9
    ****

    I přes tenhle typ animace, který zrovna 2x nemusím, je "Polární expres" kouzelný, dojemný (ano, brečím) a má krásný hudební doprovod. Stoprocentní zážitek se ale nekoná a mohou za to nedotažené postavy; jedinou opravdu zdařilou postavou je Duch (tuláka? vlaku? Vánoc?), ovšem pochybuji, že jeho filosofičnost některé z dětí pochopí...(17.12.2013)

  • Sobis87
    **

    Robert Zemeckis vždy vedl pomyslný souboj s jiným hollywoodským velikánem – Jamesem Cameronem. Oba natočili oscarové srdceryvné drama (Forrest Gump/Titanic), sérii tematizující cestování časem (Návrat do budoucnosti I,II,III/Terminátor, Terminátor 2) a oba vždy posouvali možnosti filmové techniky a efektů. Jejich souboj pak vyvrcholil na poli motion-capture animovaných filmů a zatímco Cameron hned se svým prvním pokusem jménem Avatar slavil v roce 2010 triumf, Zemeckis, který si technologii osahával už od roku 2004 a natočil v ní rovnou tři filmy, spíše zpochybnil své schopnosti poutavého vypravěče a donutil fanoušky žadonit o to, aby se vrátil ke klasické filmařině. Polární expres představuje velký milník ve filmografii jednoho z hollywoodských velikánů, bohužel už ne samotný milník filmový, jak by si sám autor díla nepochybně přál. Robert Zemeckis se vždy projevoval jakožto inovátor na poli filmové tvorby, a to především na poli technologickém. Většina jeho filmů oplývala těmi nemodernějšími efekty a technickými vymoženostmi a Zemeckis si vždy pochvaloval, jak se mu každým dalším filmem podařilo nastavit novou laťku, kterou bude pro následovníky nelehké zdolat. Téměř každý jeho film je považován za klasiku a když už si Zemeckis ve své tvorbě vybral slabší chvilku, vznikla z toho přinejhorším poctivá žánrová podívaná. Roku 2000 natočil dva doposud poslední hrané filmy – skvělou „robinsonku“ Trosečník a nedoceněný „hitchcockovský“ thriller Pod povrchem. Poté se na čtyři roky odmlčel. ______ Roku 2004 se stala zásadní událost, která udala nový směr tvorby režiséra oslavovaného Forresta Gumpa a kultovní série Návrat do budoucnosti – do kin byl vpuštěn Polární expres – kompletně animovaný film s užitím techniky motion-capture, který měl být zároveň jednou z prvních vlajkových lodí hollywoodských 3D filmů. Bohužel musím konstatovat, že Zemeckis „opilý“ možnostmi nových technologiíí zcela rezignoval na poutavé vyprávění složitějších příběhů a vše zjednodušil ve prospěch pouhé vizuální atrakce a technologické události. Skrze tento rodinný film vypráví příběh natolik triviální, že by běžnému vypravěči vystačil na slabou půlhodinu, avšak Zemeckis fabuli uměle natahuje všemožnými atrakcemi, které jsou povrchně efektní (zaměření na 3D efekt a neúměrné využití možností „odpoutané“ kamery v digitálním prostoru), bez trojrozměrné projekce ztrácejí polovinu svého kouzla a jejich repetetivnost začne velmi záhy nudit. Film je to neskutečně naivní a povrchně líbivý a ambiciózní pouze ve směru technologickém (z hlediska vyprávění je archaický), dětem velmi nízkého věku by se zajisté mohl zalíbit, avšak od režiséra Zemeckisova formátu bych očekával něco hodnotnějšího a z hlediska uměleckého trvanlivějšího. Na jeho starší filmy se vždy rád podívám znovu, avšak Polární expres byl již ve své druhé polovině úmornou podívanou, která je dnes vizuálně již zastaralá, což například o takové Falečné hře s králíkem Foyerem nelze říct ani po dvaceti letech. Dle dalších dvou následujících motion-capture animáků Beowulf (skvělý scénář zabitý nedokonalým zpracováním a Vánoční koleda (opět povrchní atrakce) lze nyní již s klidným vědomím říct, že rok 2004 byl pro Zemeckisovu tvorbu fatální.(11.8.2010)

  • lamps
    ****

    Od jeho vzniku je Polární expres nedílnou součástí mého trávení Vánoc a vždy mi dokáže navodit tu správnou atmosféru. Hlavně po příjezdu na Severní pól upouští režisér Zemeckis uzdu své fantazii, skvěle vykreslený koncept skladování dárků mě opravdu dostal a srdce všech( tedy hlavně amerických) dětí muselo plesat radostí, že viděly domov a ostatně i samotného Santa Clause. Animace je jako obvykle u dnešních animáků výborná a příběh je navíc vyplněn především v první půli zábavnou a bláznivou akcí, která možná do daného tématu tak úplně nezapadá, ale rozhodně ještě umocňuje působivost celé podívané.(7.5.2011)

  • Big Bear
    ***

    Americká kultura je ve všem jiná, svým evropským kořenům během pár století samostatného vývoje vzdálená. Neměl jsem rád ruského dědušku Mráze a stejně tak rád nemám Santu Klauze. U nás zkrátka vždy chodil Ježíšek. Oproti dvěma výše zmíněným do červeno-bílé oděným břichatým fousáčům má tu obrovskou výhodu, že je neviditelný. Nejde jej tedy prznit komercí, dávat na výlohy a točit s ním či o něm reklamy... V tom bude vždycky nedostižný (naštěstí). Amerika má holt svého Santu v trikotu Coca Cola a tak jeho marku využívá co to dá každé vánoce. Dětem je pak předkládán příběh o ponožkách na krbu, komínu, sobech a sáních včetně základny na Severním Pólu... Polární expres na toto téma navazuje, avšak originálním způsobem a se spoustou poselství. Vybrané děti veze na pól parádní americký expres jak vystřižený ze čtyřicátých let (Zemeckis nebo Hanks se asi trochu vrátili do svých dětských let)... Děti se pak po řadě dobrodružství dostanou až k Santovi, vidí jak skřítkové třídí dárky. I hlavní hrdina, který už v Santu nevěřil znovu uvěří v kouzlo vánoc.. Ano kýč jako hrom. Kýč, jako celý Santa. Přesto jsem se zaujetím cestu vlakem sledoval, pól už mne tak nebavil. Něco to ale v sobě vánočního přeci jen mělo (občas jsem se zachvěl i dojal). Zaujalo mne i pár písní s celkem slušného soudtracku. CZ dabing se povedl. Ve 3D to mohlo být zajímavé, zejména ty horské dráhy... Zaujala mne postava hobo cestující na střeše expresu, jak vystřižená ze Steinbeckových románů! Synovi jsem po skončení pohádky vysvětlil, že v USA a i jinde ve světě si myslí si myslí, že to tak nějak je... Syn mi řekl, že náš Ježíšek je lepší a já se s uspokojením musel usmát. Ano. Ježíšek totiž lepší je. * * *(10.12.2011)

  • Shakers
    *****

    Nemôžem si pomôcť, ale mne sa to páčilo. Ma to skvelé "dobrodružné akcie" s prekvapivou príjemnou Vianočnou atmosférou. Stopáž je krátka a o to je to viac "akčnejšie". Scény kde poletuje lístok medzi vlkmi, orlami, horami, vodopádmi alebo ako vlak jazdí hore a dolu po koľajniciach sú scény, ktoré sa fakt vydarili a na ktoré je radosť pozerať. Rovnako tak aj na peknú animáciu. Soundtrack od Alana Silvestriho je už len ako stužka na darčeku. Odporúčam vidieť v 3D. Obľúbený soundtrack: Suite From The Polar Express. 90% - 5*(27.12.2010)

  • - Polární expres byl pro Toma Hankse osmý film, který jen v USA vydělal více než 150 milionů. (imro)

  • - Lokomotíva, ktorá ťahá polárny expres je Baldwin 2-8-4 S-3 a bola postavená v roku 1931 výrobcom Baldwin Locomotive Works. Do obehu sa dostalo celkom 35 kusov. (Raketoplan)

  • - Snímek byl natočený podle stejnojmenné, asi třicetistránkové knížky Chrise Van Allsburga, který je také autorem předlohy k Jumanji (1995). (imro)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace