poster

Invaze lupičů těl

  • Česko

    Invaze zlodějů těl

  • USA

    Invasion of the Body Snatchers

  • Nový Zéland

    Invasion of the Body Snatchers

  • Austrálie

    Invasion of the Body Snatchers

Horor / Sci-Fi / Thriller

USA, 1956, 80 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    ****

    Když jednou začnete pochybovat… Jako kdyby se deziluze filmů-noir přesunula z velkoměst na předměstí. Stejně jako poválečná americká společnost, preventivně strašená špiony z východu a atomovou bombou. Společnost konzumní a unifikovaná. První větší kritický úspěch Peckinpahova mentora Dona Siegela je až sadisticky zneklidňující tím, že nic nevysvětluje. Zachycení nálady ve společnosti nevyužívá k průhledné proti-komunistické agitaci. Nevinné, tehdejším Američanům jistě povědomé situace typu společného zahradního opékání, zasazuje do úmyslně nečitelného kontextu a nutí diváky, aby si sami zodpověděli, co je v nepořádku. Co je s nimi v nepořádku. Racionální vysvětlení, o které zprvu usilují postavy, je vyloučené. Zkuste vysvětlit strach. Kde jedince nevyléčí psycholog, tam společnosti nepomůže žádná instituce. Jedou v tom všichni, a kdo zkusí vybočit, bude za blázna. Na stísňující atmosféře se podílí kamera, pronikající do osobního prostoru postav, a využití lokací, jež minimalizují šanci na únik (koridory, zužující se ulice). Občasná naivita a polopatičnost dnes pobaví, ale není tak častá a výrazná, aby negativně ovlivnila úžasný spád filmu, tvořeného zhruba ze třetiny nepolevujícím útěkem před tím, v čem tehdy lidé žili. A vlastně – nejen tehdy. 85% Zajímavý komentář: Marigold(19.6.2016)

  • Tayen
    ****

    Spíše než horor, bych to nazvala psychologickou sci-fi. Ze začátků samozřejmě nikdo nevěří, že je tady nějaký problém s kradením těl, později nevěří nikdo nikomu (je už jedním z nich? - něco na způsob The thing s Kurtem Russelem). Jsem spíše fanoušek starých monster hororů, ale Invaze lupičů těl je skvělá zábava na nedělní večer. V dnešní době by tohle téma moc neobstálo, ale 50. léta ještě nebyla dobou vykrádání filmů. Jen ten děj bych trošku popohnala a konverzaci nahradila trochou akce.(10.5.2009)

  • Dan9K
    ****

    V podstatě všechny ty hvězdičky dávám za to obrovské nepřetržité napětí a atmosféru, dokonce jsem se i trochu bál, to jsem nečekal. O konci tu mluvíte snad všichni, tak už se to nedá brát jako spoiler, ale ačkoliv mám nešťastné konce rád, tento film byl tak beznadějný, že jsem byl za happyend vděčný. Občas mě trochu zarazily logické podivnosti (namátkou telefonát psychiatrovi Dannymu, kterému doktor Bennell řekl "přijeť sem" a on přesně věděl, kam má jet, i když Bennell volal z domu, který nebyl jeho, případně ještě proměna Becky, měl jsem dojem, že mysl a paměť se přesune do těla vytvořící se v lusce, ona se však proměnila sama u sebe), ale to k filmům z této doby patří.(14.9.2008)

  • Marigold
    *****

    Tematizace poválečného traumatu a velké krize individuality. Ztělesnění paranoie z otevřeného a neurčitého světa, který nahrazuje náš známý prostor (průzkum vesmíru, Studená válka, fantomická hrozba "zvenčí"). Invaze lupičů těl představuje popkulturně jedlou metaforu o zániku humanity a neustávajícím úpadku civilizace, zároveň inkorporuje všudypřítomnou vidinu ohrožení z druhé strany, kterou nelze přesněji popsat (neboť je napůl utopickým konstruktem moci). Don Siegel natočil dobovými prostředky vynikající sci-fi thriller, bez přehnanosti a naturalismu pozdějších let. Ústrojně plynoucí film bez brutálních vsuvek a křiklavých efektů, který zejména ve finále dosahuje strhujících výšin. Síla obrazu i přehrávání hlavních představitelů, to vše umocněno až kýčovitě prvoplánovou hudbou. Dojem ohrožení a absence bezpečného útočiště to jen a jen zesiluje, narozdíl od pozdější Kaufmanovy verze s Donaldem Sutherlandem. Zatímco tam je "nebezpečí" jaksi nemotivované a anonymní, Sieglova klasika ho jasně pojmenovává. Navzdory tomu, že přichází z hvězd, dříme především v nás samých. V tom se tahle černobílá verze vymyká těm pozdějším. 90%(19.11.2007)

  • Superpero
    ****

    Mistrovská filmařina. Některé záběry jsou vizuálně neuvěřitelně namakané a i ten celkový příběh mi přijde hustej. Jsem totiž ulítlej na různý zombie filmy a tohle k nim nemá moc daleko. Souboj jednotlivce s okolnímy lidmy ze kterých se všichni staly ufoni vylíhlí z lusků, takhle to možná zní směšně, ale ten film je fakt třída. Dost také oceňuji fakt nestárnutí, vůbec to není nudné a opravdu to nepůsobí staře. Podtrženo fakt bravurní režií a hodně dobrými hereckými výkony. Jediné co bych mohl vytknout je dost urychlený konec, chybělo mi tam takový to "dáme těm ufonskejm grázlům na prdel," ale to vůbec nevadí. Ještě jednou říkám majstrštyk.(28.6.2006)

  • - Původně měl snímek končit Milesovým (Kevin McCarthy) vyděšeným pohledem do kamery a výkřikem: "Vy budete další!" Tvůrcům ale nakonec přišel tento závěr příliš drsný, proto není součástí filmu. (thestral)

  • - Nepřítomnost očividných nestvůr a výroba robotických dvojníků byla tvůrčí taktika ke snížení nákladů. (Hans.)

  • - V roce 1994 byl tento snímek vybrán pro uchování v Národním filmovém registru USA (Vědecká knihovna) jako kulturně, historicky nebo esteticky významný. (Terva)